Het begint pas over veertien dagen, maar ik heb er veel zin in!
Ik ben Dante gewend; een rustige werker. Als er iets te apporteren valt is hij er als de kippen bij, dus wél enthousiast, maar beheerst. Het was niet moeilijk om hem steadiness te leren bijv. Wel een uitdaging om hem voldoende te motiveren; dummies bijv. vond hij maar weinig de moeite waard om te halen

Maar uiteindelijk deed en doet hij het wel
Ik sta nu voor een andere uitdaging; om Mirto in de hand te houden :N:

. Ik hoef mijn hand maar in mijn zak te doen (tennisbal, bal, bál?) of mijn rugzakje open te maken (dummy, dúmmy??) of er komt een wit/oranje wervelwind aanrennen die alles doet wat "jachttrainings-god" verboden heeft

. Hij jumpt (héél hoog; gelukkig alleen maar naast me

),keft, huilt en als hij dat allemaal van mij niet mag (bal of dummy gaan weer weg

) dan gaat hij naast me zitten klappertanden
En zie dan maar kans om niet in de lach te schieten als je naast je kijkt

Ik heb het voor elkaar gekregen dat hij wacht tot ik de dummy gegooid of weggelegd heb (trillen, klappertanden

) Bij het bevrijdende commando rent hij als een speer om het apport te halen en rent even hard weer terug. Netjes afgeven is er (nog) niet bij; ik heb gemerkt dat ik pas op het laatste moment mijn handen moet uitsteken, want doe ik dat te snel dan gooit hij de dummy alvast op de grond

. Weet ik het goed te timen, dan kan ik hem nèt opvangen

. En als ik niet uitkijk is het dan weer júmp, júmp

.
Verloren zoek is ook zoiets.. Keihard racen door de struiken en dan vangt je neus bij toeval het apport

. Zooo'n verschil met Dante die op zijn gemak heen en weer draaft

.
Ik moet ook goed opletten als ik ze beiden laat zoeken (twee dummies op verschillende plekken) want als Mirto het eerst 'zijn buit' gevonden heeft is hij er niet te beroerd voor om deze uit zijn bek te laten vallen als hij ziet dat Dante de zijne nog niet heeft; dan wil hij wel 'Dante een handje helpen'

(die daar echt niet op zit te wachten natuurlijk

).
Dus jachttraining met Mirto wordt, zoals ik al zei, een uitdaging

. Maar het is wel heerlijk trainen met zo'n fanatiekerd