Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

VZH en dan??

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Mekkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

VZH en dan??

Ongelezen bericht door Mekkie »

Nu ik met Fritz in de gevorderde groep zit, ben ik nog een klein stapje verwijderd van het echte hondenwerk :mrgreen:
Na de gevorderde groep kan ik iig door met de VZH en heb opgevangen dat je dan ook tegelijk kan beginnen met speuren of manwerk..

Ik wil graag alvast beginnen met basis oefeningen omdat Fritz altijd de helft vergeet als er andere honden om hem heen staan en ik een beetje twijfel over de geschiktheid van Fritz voor sommige onderdelen, maar wel graag verschillende dingen wil trainen.

Even de basis vragen:
- Wat houdt KNPV in en wat houdt IPO in?? :oeps:

Wat zijn geschikte karakter eigenschappen voor een hond die pakwerk doet?
Fritz vind trekspelletjes al snel een beetje spannend. Hij houd alles heel voorzichtig vast en als ik het andere eind van de flos pak en trek laat hij snel los.. Alleen als hij heel uitgelaten is kan ik aan het andere eind van de knuffel trekken en schudden.. Als de knuffel scheurt gaat hij het geschrokken liggen likken..
Aan de andere kant is hij wel super waaks en als hij zich uitgedaagd voelt bij ie...

Waar staan tips om te oefenen met speuren? Hij snuffelt nl wel graag maar is extreem slecht in sporen uitwerken. Hij raakt zo opgewonden dat hij met zijn neus over de grond op 2 meter afstand een haas passeert..
Afbeelding
Mekkie
Zeer actief

Re: VZH en dan??

niemand??
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

jawel, maar las het gisterenavond in de auto & dacht, reageert wel iemand anders op :wink:

maar als je in het traject naar VZH zit ga je dus richting de IPO, dat is nl geen (standaard) voor traject voor de KNPV.

Van hoe ik FritZ ken & aangevuld met wat jij beschrijft zou ik geen bijtsport met hem gaan doen, doe je hem geen plezier mee denk ik, speuren zou idd wel kunnen.

Dat kan dan op 2 wijzen, ofwel het IPO speuren, dan ga je (volgens mij, maar daar kunnen anderen meer over zeggen) de deelcertificaten halen/beoefenen, of je hebt mss ook aparte IPO speurcertificaten

of je kan het KNPV basis certificaat traject op gaan, daar kan oa JanR, Budkes, Minna en nog wel een aantal anderen hier je meer over vertellen
Mekkie
Zeer actief

Thanks!!

Wat is dan het verschil tussen KNPV en IPO??

Maar ik kan dus ook speuren zonder bijten?
Kreeg gister de tip om even te kijken wat hij met een jutte zak doet, Fritz denk dat dat een nieuw bedje is :oeps: Weinig kans dat het wat word dus..

Heeft er iemand een voorbeeld filmpje van hoe ik alvast kan oefenen met speuren thuis??
Afbeelding
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Mekkie schreef:Thanks!!

Wat is dan het verschil tussen KNPV en IPO??

Maar ik kan dus ook speuren zonder bijten?
Kreeg gister de tip om even te kijken wat hij met een jutte zak doet, Fritz denk dat dat een nieuw bedje is :oeps: Weinig kans dat het wat word dus..

Heeft er iemand een voorbeeld filmpje van hoe ik alvast kan oefenen met speuren thuis??

Er zijn al heel wat topics over IPO en over KNPV en wat de verschillen zijn.
Bij IPO zijn er 3 onderdelen (speuren, gehoorzaamheid en pakwerk) en het gaat er om wie zijn/haar hond tot in de meeste perfectie weet te trainen - dus een sport.
KNPV is gericht op daadwerkelijke inzet.
Ja het is ook mogelijk te speuren zonder bijten - zowel bij IPO als bij KNPV.
Wanneer je IPO speuren wilt doen dan zal je eerst VZH moeten hebben gehaald en dan zal je niet bij een NBG vereniging moeten zijn want die willen niet werken met deelcertificaten, hoewel het volgens het reglement wel kan. Daar hebben ze ook hun redenen voor.
BIj de KNPV bestaat het zoekhonden programma. Dat gaat het misschien net iets minder om perfectie (maar dat weet Jan R, Budkes of Minna wel) en dan gaat het er vooral om dat je hond verschillende voorwerpen kan vinden en voorwerpen kan sorteren.

Als ik je reactie lees over bijten met een flos vraag ik me ook af of het volledige IPO pogramma wel iets is voor je hondje. Je hond moet nl ook over een flink dorzettingsvermogen beschikken en dreiging en stokslagen kunnen weerstaan. Gezien hetgeen je schrijft over het gedrag met de flos denk ik niet dat dat er in zit.
Vanaf een beeldscherm kan je nauurlijk moeilijk oordelen maar ga gewoon eerst eens bij een vereniging in de buurt kijken en vorm je dan een oordeel of het wel wat voor jou en voor je hondje is.
Mekkie
Zeer actief

Bedankt voor het antwoord!!

Ik ben al wezen kijken bij pakwerk maar kan het gewoon niet zo goed inschatten :U: De pakwerker opsporen moet lukken en dat hij de rennende pakwerker in zijn kuiten bijt vertrouw ik ook wel op maar voor de rest betwijfel ik of hij geschikt is.
In ieder geval gewoon beginnen te oefenen met speur oefeningetjes dus..
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Mekkie schreef:Bedankt voor het antwoord!!

Ik ben al wezen kijken bij pakwerk maar kan het gewoon niet zo goed inschatten :U: De pakwerker opsporen moet lukken en dat hij de rennende pakwerker in zijn kuiten bijt vertrouw ik ook wel op maar voor de rest betwijfel ik of hij geschikt is.
In ieder geval gewoon beginnen te oefenen met speur oefeningetjes dus..
t is niet alleen kuitenbijten he :wink:
hoe ik FritZ ken zou ik zeggen, geen bijtsport, is het niet de hond voor...
Mekkie
Zeer actief

crutz schreef: t is niet alleen kuitenbijten he :wink:
Dus jij vind Fritz een mietje :klaar:

En speuren wat denk je daarvan??

Ik wil eigenlijk gewoon graag met Fritz met deze groep blijven trainen. :engel:
Hij reageert nl echt heel goed op de honden in de groep en gaat echt al een beetje ontspannen, zelfs als er een nieuwe hond in de groep is, is hij niet meer de hele les van de rel :D
Ook de training zelf word ie wel moe van maar niet te druk..
Das bij behendigheid wel ff anders :ugh:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Mekkie schreef:
crutz schreef: t is niet alleen kuitenbijten he :wink:
Dus jij vind Fritz een mietje :klaar:
zo kan je het ook zien :wink:
En speuren wat denk je daarvan??
speuren kan in principe iedere hond, dus dat moet prima kunnen...
Ik wil eigenlijk gewoon graag met Fritz met deze groep blijven trainen. :engel:
als je door gaat in de IPO of KNPV heb je toch niet echt meer "trainingsgroepjes" dan is het samen trainen, waar er bij de IPO idd nog wel een echte instructeur rondloopt,

maar wat gaat deze groep nu dan doen?
Hij reageert nl echt heel goed op de honden in de groep en gaat echt al een beetje ontspannen, zelfs als er een nieuwe hond in de groep is, is hij niet meer de hele les van de rel :D
Ook de training zelf word ie wel moe van maar niet te druk..
Das bij behendigheid wel ff anders :ugh:
speuren zal hij ook niet druk van worden, is geestelijke vermoeidheid, maar als je het goed aanpakt zou dat met behendigheid ook moeten kunnen....dat je hem geestelijk vermoeid... :wink:
Mekkie
Zeer actief

crutz schreef:
Mekkie schreef:Ik wil eigenlijk gewoon graag met Fritz met deze groep blijven trainen. :engel:
als je door gaat in de IPO of KNPV heb je toch niet echt meer "trainingsgroepjes" dan is het samen trainen, waar er bij de IPO idd nog wel een echte instructeur rondloopt,

maar wat gaat deze groep nu dan doen?
Eerst nog VZH maar ik loop graag op de zaken vooruit. Maar er zitten wel een aantal pittige herders in dus verwacht wel dat die doorgaan.
crutz schreef:speuren zal hij ook niet druk van worden, is geestelijke vermoeidheid, maar als je het goed aanpakt zou dat met behendigheid ook moeten kunnen....dat je hem geestelijk vermoeid... :wink:
Bij behendigheid zit ik in de beginners groep waarbij drukke mensen met drukke honden nog drukker gaan doen dan ze al zijn. :N:
Type: "wij hebben bij Martin Gaus GG1&2 gedaan :pffff: " om vervolgens aan een GL het veld over getrokken te worden.
Fritz is daar nog niet klaar voor :N:
Als die honden uit zicht blijven kunnen wij prima een plankje over sjokken :engel:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

als ik jou was zou ik iets met speurhond gaan doen. Fritz lijkt me niet het type hond voor IPO.
Deelcertificaten IPO kun je alleen bij kringgroepen doen, niet bij NBG verenigingen, dus dan zou je daar moeten kijken om IPO speuren te kunnen doen.
Speurhond zou wel kunnen, ook bij NBG verenigingen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Mekkie
Zeer actief

Dat is mooi, want ik les bij een kringgroep.
Afbeelding
CharlesvdBerkt
Zeer actief

Mekkie schreef:Dat is mooi, want ik les bij een kringgroep.
Naast VDH kringgroepen (Duitse Herders) heb je natuurlijk ook nog de plaatselijke verenigingen van bijvoorbeeld Dobers of Rottweilers die het IPO programma beoefenen. Die doen haast allemaal ook aan deelcertificaten.

Wat ook nog een mogelijkheid is dat je eens gaat kijken bij een hondenschool die aangesloten is bij de FHN.
Die kennen ook speurcertificaten en om daar aan mee te mogen doen moet je dacht ik eerst het certificaat Sociale Huishond (SHH) hebben enmet GG1&2 moet dat een makkie zijn.
Mekkie
Zeer actief

Charles vd B schreef:
Mekkie schreef:Dat is mooi, want ik les bij een kringgroep.
Naast VDH kringgroepen (Duitse Herders) heb je natuurlijk ook nog de plaatselijke verenigingen van bijvoorbeeld Dobers of Rottweilers die het IPO programma beoefenen. Die doen haast allemaal ook aan deelcertificaten.

Wat ook nog een mogelijkheid is dat je eens gaat kijken bij een hondenschool die aangesloten is bij de FHN.
Die kennen ook speurcertificaten en om daar aan mee te mogen doen moet je dacht ik eerst het certificaat Sociale Huishond (SHH) hebben enmet GG1&2 moet dat een makkie zijn.
Kringgroep Friesland is ook een boxerclub :oeps: :smile: Zal maandag vragen of ze ook deelcertificaten doen, dan doe ik Apel en speuren ofzo
Ik heb geen GG1&2 :smile2:
Wij doen het traject Basis, beginners nu gevorderden en straks VZH.
En moet eerlijk zeggen dat deze hondenschool wel bevalt.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Mekkie schreef: Heeft er iemand een voorbeeld filmpje van hoe ik alvast kan oefenen met speuren thuis??
13 weken oude pup: " onclick="window.open(this.href);return false;
Mekkie
Zeer actief

maart schreef:
Mekkie schreef: Heeft er iemand een voorbeeld filmpje van hoe ik alvast kan oefenen met speuren thuis??
Bedankt!!
Stuur je hem dan een beetje bij met de lijn?? En wat doet de meneer met de stok??

Heb het topic over het uitzetten van een spoor al doorgelezen
http://www.hondenforum.nl/plaza/africht ... 21-30.html
maar had nog een aantal vragen.

Zet je zelf het eerste spoor uit op een stuk waar je nooit komt of kan dat gewoon in het land waar ik elke dag loop? Is het voor een hond vrij duidelijk wat het meest verse spoor is?

Is het goed te doen als ik zelf het spoor uitzet en de lijn vasthoud of is het makkelijker aanleren als mijn vriend het spoor uitstapt en ik de lijn vasthoud??
Afbeelding
CharlesvdBerkt
Zeer actief

Ik heb er ook nog wel een paar voor je

http://www.youtube.com/user/Dianavdberk ... nuzzLiWw74

http://www.youtube.com/user/Dianavdberk ... D5F4xHnWOA

http://www.youtube.com/watch?v=kCgT9jAY ... ture=feedu

Als je het examenreglement doorleest dan weet je wat er van jou en je hondje verwacht wordt en waar/hoe je begint met speuren.
Het examenreglement vind je hier: http://www.commissiewerkhonden.nl/downl ... 202009.pdf
Mekkie
Zeer actief

Super bedankt!!
Kan ik nog eens rustig nalezen wat ik allemaal nog meer kan gaan oefenen.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Mekkie schreef:
maart schreef:
Bedankt!!
Stuur je hem dan een beetje bij met de lijn?? En wat doet de meneer met de stok??

Heb het topic over het uitzetten van een spoor al doorgelezen
http://www.hondenforum.nl/plaza/africht ... 21-30.html
maar had nog een aantal vragen.

Zet je zelf het eerste spoor uit op een stuk waar je nooit komt of kan dat gewoon in het land waar ik elke dag loop? Is het voor een hond vrij duidelijk wat het meest verse spoor is?

Is het goed te doen als ik zelf het spoor uitzet en de lijn vasthoud of is het makkelijker aanleren als mijn vriend het spoor uitstapt en ik de lijn vasthoud??
die stok is gewoon mijn beginpunt van mijn speur :wink: Die 'meneer' neemt hem gewoon mee, scheelt mij teruglopen achteraf om hem zelf te gaan ophalen :F:

Ik zou een stuk nemen waar ik niet veel loop, is toch wat makkelijker. En eveneens een mooi stukje groen gras nemen (het stuk op het filmpje is absoluut geen voorbeeld :N: in feite te moeilijk voor een pup, maar allé, het was al dat er voor de moment was toen).

Ik loop mijn speuren altijd zelf uit en hou de lijn ook altijd zelf vast. nu, de eerste keer kan je best met een ervaren persoon mee gaan en die kan het dan prima voortonen. (als je hond dat ok vindt natuurlijk, met een pup is het makkelijk om die over te nemen, een volwassen hond kan daar wel eens niet akkoord mee gaan).

Met de riem stuur ik niet (ik stuur nooit, speuren moet de hond doen, niet het baasje), ik hou enkel wat tegen omdat hij anders te snel gaat
Mekkie
Zeer actief

Okee!!!
Ik ga morgen een spoortje uitzetten in de tuin, daar kom ik niet zovaak en er zitten geen hazen :F:
Afbeelding
CharlesvdBerkt
Zeer actief

Mekkie schreef:Okee!!!
Ik ga morgen een spoortje uitzetten in de tuin, daar kom ik niet zovaak en er zitten geen hazen :F:

Ben je al wat wijzer geworden op je eigen vereniging ?
en hoe is je eerste spoortje gegaan ?
Mekkie
Zeer actief

Spoortjes uitlopen gaat best al goed. Hij slaat de helft van de koekjes over en loopt keurig via het spoor naar het bakje aan het eind.

Het stikt nu alleen van de jonge hazen dus had pas een spoor langs een nest uitgezet. Dat heeft twee jongen hazen gekost voordat ik doorhad dat het niet het plakje worst was waar hij zo naar aant snuffelen was :N:

We wachten dus even tot het gras gemaaid is.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”