Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachttraining met Mirto!

Moderator: moderatorteam

Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Jachttraining met Mirto!

Ongelezen bericht door Moon »

Vervolg van dit topic:
http://www.hondenforum.nl/plaza/jacht-e ... 12413.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De training was erg leuk! En Mirto heeft zich zowaar redelijk goed gedragen :F: . Alleen wat gejump en gekef als de dummy tevoorschijn kwam, verder was hij tamelijk braaf :wink:
We begonnen met wat appèl-oefeningen. Het was aanvankelijk wat moeilijk om zijn aandacht erbij te houden omdat naast mij iemand stond met een teefje wat net loops geweest was. Gelukkig is Mirto nog geen fractie zo erg als Dante was, dus het lukte me wel om hem af te leiden. Alleen bij het "kom voor", vond Mirto het een goed idee om eerst even het plasje te controleren wat dat teefje op het veld gedaan had voor hij bij me kwam (ik had net verteld dat hij negen van de tien keer komt op de fluit :oeps: )...
Daarna werd de dummy geïntroduceerd. Voor sommige honden de eerste kennismaking. We moesten met de hond aan de lijn heel enthousiast gaan hardlopen en "leuk doen" met de dummy, om de dummy interessant te maken voor de hond. Dat leek me voor Mirto niet zo'n goed idee :N: . Dus deze oefening heb ik maar heel "low level" meegedaan :F: Ondanks dat liep er een kangoeroe naast me :roll: . Het apporteren zelf was ook voor een aantal honden de eerste keer. Ik herkende veel van hoe het bij Dante ging in het begin. De motivatie die ontbrak om de dummy te halen.. Wat een genot is het dan om met zo'n enthousiaste apporteur aan de gang te gaan :cheer: . Hij deed het als een zonnetje en bracht de dummy keer op keer keurig! Afgeven gaat nog niet zittend maar dat komt wel. Alleen is het nog een leuke uitdaging om het jumpen af te leren na het afgeven :wink: De trainer raadde aan om de dummy onmiddellijk weg te stoppen in de tas en weg te draaien als hij door jumpt (dat deed ik altijd wel, maar ws niet overtuigend genoeg..). Dat moet ik dus oefenen!
Ik heb genoten en Mirto ook :ok:
Na afloop van de training ben ik nog even een stukje gaan wandelen met de boys. Had ik dat maar niet gedaan want beiden vonden het nodig om in de vis te gaan rollen; de schubben zaten in Mirto's vacht :kotz: :boos:
Dus ik kon naar huis rijden met alle raampjes open en nog stonk het afgrijselijk :N: :smile:
Morgen mogen we weer (ik hoop wel dat de vis weg is :mrgreen: )
Gr. Marijke
Afbeelding
Hamilton
Zeer actief

Re: Jachttraining met Mirto!

Ongelezen bericht door Hamilton »

klinkt als een hele leuke training :ok:
met een goed stinkend einde :mrgreen:
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Heerlijk is het als je eigen hondje dan zo'n dummy wel terug brengt :ok:

Als je hem niet hoeft te enthousiasmeren hoef je die oefening met hollen en "leuk doen" met de dummy helemaal niet de doen lijkt me?
Daar wordt hij alleen maar gekker van :lol1:
In plaats daarvan kan je het aparte oefeningetje zitten met de dummy in de bek (dus zonder eerst te laten apporteren) doen.

Jumpt Mirto naar de dummy als hij hem heeft afgegeven?
Ita wil dat ook nog wel eens doen.
Bij eenden is dat erger :oeps:
Ik heb de opmerking "van mij" geïntroduceerd.
En wat van mij is daar moet ze afblijven :wink:

In ieder geval een feestje om met zo'n enthousiast hondje te werken :D

Die vis is wat minder :mann:
In het vervolg een grote jerrycan met water in de auto met wat schoonmaakdoekjes (heb ik ook, raad maar waarom :mann: ) :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:Heerlijk is het als je eigen hondje dan zo'n dummy wel terug brengt :ok:

Als je hem niet hoeft te enthousiasmeren hoef je die oefening met hollen en "leuk doen" met de dummy helemaal niet de doen lijkt me?
Daar wordt hij alleen maar gekker van :lol1:
In plaats daarvan kan je het aparte oefeningetje zitten met de dummy in de bek (dus zonder eerst te laten apporteren) doen.

Jumpt Mirto naar de dummy als hij hem heeft afgegeven?
Ita wil dat ook nog wel eens doen.
Bij eenden is dat erger :oeps:
Ik heb de opmerking "van mij" geïntroduceerd.
En wat van mij is daar moet ze afblijven :wink:

In ieder geval een feestje om met zo'n enthousiast hondje te werken :D

Die vis is wat minder :mann:
In het vervolg een grote jerrycan met water in de auto met wat schoonmaakdoekjes (heb ik ook, raad maar waarom :mann: ) :wink:
Ik kon me (door Dante) zó voorstellen wat dat voor de baasjes was, sta je daar uit je dak te gaan en kijkt je hond de dummy zelfs niet aan :ugh: :wink:

Ja, Mirto jumpt heel erg (dwingend :roll: ) als hij de dummy heeft afgegeven (méér, méér, nú gooien :boos: )...
Hoe heb jij dat 'van mij' aangeleerd? Door weg te draaien, dummy weg te stoppen?

Ja ik heb nu ook doekjes meegenomen. Maar zelfs na een uitgebreide douchebeurt van beiden, met shampoo, rook ik het na een paar dagen nog :evil: ...
I
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Inge O schreef:aahh, wat klinkt dit leuk :cheer: !! ga je vast nog veel plezier aan beleven, aan zo'n enthousiaste mirto :ok: !

en ach, apporteert het brave beest wat visschubbetjes en is het ook al niet goed :klaar: :engel: ?
Had ook nog gekund natuurlijk dat hij het vissenlijk (na het rollen natuurlijk) bij me gebracht had :mann:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Even in het kort over de training van vandaag!
Ging niet zo best vandaag :19: . Het appèl gedeelte liep ik met een landerige hond die er duidelijk weinig zin in had. Nu was het ook wel behoorlijk warm en we stonden op een zonnig veldje... Af wilde hij niet (moest ernstig aandringen :hmmm: ) en zitten op de fluit; 'nooit van gehoord' :piew: .
Toen eindelijk de dummies tevoorschijn kwamen, kwam er leven in Mirto :cheer: . Eerste apport ging als een zonnetje :ok:
Tweede apport (ik wist niet wat me overkwam :eek: ) pakte hij de dummy, keerde zich langzaam om, laat de dummy vallen
( :80: ) en gaat er op staan plassen :O: Nou ja :oeps: ! Ik ben boos naar hem toegelopen, dummy gepakt, aangelijnd en klaar :evil: .
Toen gingen we naar het water. Het was jammer dat het niet een aflopende rand was (heel kleine beschoeiing) want Mirto durfde er niet in (het had me verbaasd als hij het wel gedurfd had). Dus dat lukte helaas niet..
Daarna 'de vooruit'. Mirto ging als een speer naar de dummy, kwam als een speer terug maar halverwege bedenkt hij zich en loopt naar een struik om eens even te plassen. Dit keer gereageerd met een 'nee', naar hem toegelopen, dummy nog een stukje gegooid en hem netjes laten brengen :8):
Een mede cursist vertelde dat hij bij beide 'plas-acties' zijn staart mega hoog had.. Zou het zo zijn dat hij, omdat er intacte reuen en teefjes in de groep zitten, een beetje wilde 'patsen'?
Vooral dat plassen op die dummy (en ik moest er eigenlijk vreselijk om lachen want het ging zo welbewust en doordacht leek wel :mrgreen: ), zulk soort gedrag had ik nog nooit gezien van hem!
Tot zover aflevering twee van 'Pietje Bel' :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:Ja, Mirto jumpt heel erg (dwingend :roll: ) als hij de dummy heeft afgegeven (méér, méér, nú gooien :boos: )...
Hoe heb jij dat 'van mij' aangeleerd? Door weg te draaien, dummy weg te stoppen?

Ja ik heb nu ook doekjes meegenomen. Maar zelfs na een uitgebreide douchebeurt van beiden, met shampoo, rook ik het na een paar dagen nog :evil: ...
I
Mijn vlakke hand tussen het apport en de bek van de hond gehouden en een kort "nee van mij".
Juist niet meteen weggestopt.
Anders ging ze toch weer happen als ik het wegstoppen een keer vergat.

Dus als ik de dummy of eend o.i.d. in de hand heb is die niet meer voor haar.

Het is nog niet volledig gelukt hoor, maar het wordt wel steeds beter :ok:

Tegen de visstank schijnt tomatensap te helpen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Oefffffff, plassen over de dummy ......................... :denken:
Moet ik even opzoeken :mrgreen:

Tegen struiken plassen en zo is misschien een beetje machogedrag.
Kan je aan hem zien wanneer hij plannen heeft?
Misschien lukt het om hem door te roepen voor hij naar een struik "afslaat" :U:
Let even op.
Er zijn honden die op nee en er naar toe gaan ophouden met het grapje en er zijn honden die steeds meer struikjes gaan besproeien.
Kijk dus even wat de volgende reacties van Mirto zijn :wink:
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Dat struiken besproeien is echt nieuw voor me (bij Mirto dan). Ik denk dat al die plasserij toch iets met de andere honden te maken heeft. Ik doe alle apporteerspelletjes tot nu toe alleen. Dan is alleen Dante erbij.
Er werd nu bij de training iets gezegd over 'vinger opsteken'. Dat zou natuurlijk kunnen, maar ik kan me niet voorstellen dat het 'tegen mij gericht' is. Want hij vindt het spelletje juist zo leuk :19: En vindt het ook leuk om het naar mij toe te brengen...
Ga mijn boeken er eens op naslaan. Maar eerst eieren verven met de kleinkinderen :wink:
Ik denk dat ik er een apart topic over open. Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen..
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Plassen over de dummy is altijd beschouwd als vinger opsteken.
Ik meen dat Paul de Vos er een ander idee over had.

Nog effe zoeken :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”