Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kennismaking met koud wild...

Moderator: moderatorteam

Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Kennismaking met koud wild...

Ongelezen bericht door Moon »

De vorige training mochten de honden kennismaken met een dode eend.
Dat was geen onverdeeld succes :denken:
De meeste honden wilden na enig aandringen wel snuffelen, maar vastpakken ho maar :schrik: . Degene die het het beste deed was een hondje van vijf maanden (Heidewachtel) :mrgreen: .
Mirto wilde niet eens in de buurt komen van de eend, bleef met uitgerekte nek op een meter afstand snuffelen terwijl ik de eend een beetje heen en weer bewoog :wink: .
Het viel mij een beetje tegen. Niet zozeer van Mirto want die is ook niet in levende eenden geïnteresseerd (een konijn zou hem meer inspireren denk ik). Maar dat de meeste honden de eend niet vast wilden pakken :19:
Wat is jullie ervaring daarmee?
Gr. Marijke
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Re: Kennismaking met koud wild...

Ongelezen bericht door Jaap* »

Dat willen de meest honden eerst niet :wink:
De meeste honden willen het liefst eerst eens even goed inspecteren wat het is, en daar de tijd voor nemen.
Ik vind dat dat ook moet, en dan niet te schijterig zijn dat ze het opvreten of slopen.
Je ziet in de regel ruim vantevoren al welke hond er ruig mee om zal gaan, en die begeleidt je dan een beetje.
De rest moet je de mogelijkheid geven om er rustig mee kennis te maken vind ik.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Moon
Zeer actief

Jaap* schreef:Dat willen de meest honden eerst niet :wink:
De meeste honden willen het liefst eerst eens even goed inspecteren wat het is, en daar de tijd voor nemen.
Ik vind dat dat ook moet, en dan niet te schijterig zijn dat ze het opvreten of slopen.
Je ziet in de regel ruim vantevoren al welke hond er ruig mee om zal gaan, en die begeleidt je dan een beetje.
Ik heb er helemaal geen ervaring mee, maar had me voorgesteld dat ze er 'wild' enthousiast van zouden zijn :D
Als ik me beperk tot Mirto; ik denk dat als hij meer tijd gehad zou hebben hij er toch niet naar toe gekomen zou zijn (weet niet zeker natuurlijk). Want hij is meestal wel nieuwsgierig naar nieuwigheidjes en in voor een lolletje. Maar het leek er op dat hij de eend maar een eng ding vond :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Moon schreef:
Ik heb er helemaal geen ervaring mee, maar had me voorgesteld dat ze er 'wild' enthousiast van zouden zijn :D
Als ik me beperk tot Mirto; ik denk dat als hij meer tijd gehad zou hebben hij er toch niet naar toe gekomen zou zijn (weet niet zeker natuurlijk). Want hij is meestal wel nieuwsgierig naar nieuwigheidjes en in voor een lolletje. Maar het leek er op dat hij de eend maar een eng ding vond :mrgreen:
Als je hem een kwartiertje de tijd geeft, en er geen hele ploeg mensen bij staat, wordt het vast erg lastig om de nieuwsgierigheid te bedwingen :mrgreen: :wink:
Helemaal als je het zelf erg interessant vind, of net doet alsof.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Moon
Zeer actief

Jaap* schreef:Als je hem een kwartiertje de tijd geeft, en er geen hele ploeg mensen bij staat, wordt het vast erg lastig om de nieuwsgierigheid te bedwingen :mrgreen: :wink:
Dat is misschien wel zo :denken:
Maar ergens ben ik stiekem ook wel weer blij dat hij (nog) niet dolenthousiast is. Want ik vraag me af of hij dan de interesse in dummies niet zou verliezen :19: . We zijn tenslotte pas begonnen met de jachttraining..
Gr. Marijke
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik heb voor mezelf getrained dus heb alleen de ervaring met Macho.
Vorig jaar had ik ons ingeschreven voor een KNJV proef en daarbij moest hij een eend apporteren.
Dus 2 weken voor de proef ben ik naar een poelier gegaan en heb daar een eend gehaald.
Ik nam de eend mee de auto in en gelijk was Macho helemaal gefocused op wat ik daar in die doos had zitten.
Aangekomen bij het gebied waar we wilden trainen heb ik hem de eend voor zijn neus gehouden.
Hij wist niet wat hij er mee moest.
Toen heb ik hem gewoon neergelegd en Macho ging snuffelen, snuffelen en nog eens snuffelen.
Na een minuut of 10 ben ik gaan lopen terwijl de eend dus nog op de grond lag en Macho keek toen echt van: moeten we dat ding niet meenemen ofzo?
Dus ik: ja! hou vast dan! en toen pakte hij het op :lol1:
Toen heb ik een uurtje met de eend getrained en hij nam hem ook gewoon uit mijn handen aan toen hij hem eenmaal voor het eerst had opgepakt.

2 weken later hadden we dus de proef, waar we overigens een mooi KNJV B diploma hebben gehaald.
Mijn eerste onderdeel was verloren zoeken, dus ik had echt zoiets van: ooooh als hij maar niet op zoek gaat naar een dummy in plaats van een eend.
Gelukkig wist hij de bedoeling nog wel want hij kwam netjes met de eend aan :lol1:
Op de proef heeft hij toen ook nog konijn gehad en daarna hebben we nog getrained met een kraai, duif en een fazant.
Dit deed hij allemaal zonder enige twijfel.

Ik denk dat het echt goed voor hem was dat ik dit zelf op een rustige manier met hem heb geoefend.
Hij heeft er op een rustige manier mee kennis gemaakt en is nu ook heel voorzichtig met wild.
Laatst gewijzigd door samantha! op 13 mei 2011 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Moon
Zeer actief

samantha! schreef:Ik heb voor mezelf getrained dus heb alleen de ervaring met Macho.
Vorig jaar had ik ons ingeschreven voor een KNJV proef en daarbij moest hij een eend apporteren.
Dus 2 weken voor de proef ben ik naar een poelier gegaan en heb daar een eend gehaald.
Ik nam de eend mee de auto in en gelijk was Macho helemaal gefocused op wat ik daar in die doos had zitten.
Aangekomen bij het gebied waar we wilden trainen heb ik hem de eend voor zijn neus gehouden.
Toen heb ik hem gewoon neergelegd en Macho ging snuffelen, snuffelen en nog eens snuffelen.
Na een minuut of 10 ben ik gaan lopen terwijl de eend dus nog op de grond lag en Macho keek toen echt van: moeten we dat ding niet meenemen ofzo?
Toen heb ik een uurtje met de eend getrained en hij nam hem ook gewoon uit mijn handen aan toen hij hem eenmaal voor het eerst had opgepakt.

2 weken later hadden we dus de proef.
Mijn eerste onderdeel was verloren zoeken, dus ik had echt zoiets van: ooooh als hij maar niet op zoek gaat naar een dummy in plaats van een eend.
Gelukkig wist hij de bedoeling nog wel want hij kwam netjes met de eend aan :lol1:
Op de proef heeft hij toen ook nog konijn gehad en daarna hebben we nog getrained met een kraai, duif en een fazant.

Ik denk dat het echt goed voor hem was dat ik dit zelf op een rustige manier met hem heb geoefend.
Hij heeft er op een rustige manier mee kennis gemaakt en is nu ook heel voorzichtig met wild.
Goed idee, die poelier :ok: . Ik wacht even af of we nu vaker met wild gaan werken. Dummies vindt hij nu iig erg leuk en ik hoop dat dat zo blijft. Bedankt voor je uitgebreide verhaal! Erg goed van je dat je hem helemaal zelf getraind hebt :ok: . Met Dante heb ik ook veel zelf gedaan maar nu ik mijn rijbewijs heb vond ik het wel leuk om op cursus te gaan.
Gr. Marijke
Afbeelding
carlos
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door carlos »

Een leuke manier om de eerste kennismaking met wild te bewerkstelligen, is het "nieuwsgierig" maken van de hondjes aan het begin van de les. De eend in een tas en de baasjes heel interessant in die tas laten kijken en de hondjes de geur laten snuiven.
Hierna een apportje met de eend, waarbij een helper in de buurt is.
Hondje inzetten, hondje herkend het geurtje en zal gaan inspekteren, helper moet dan zogenaamd omzichtig de eend willen wegnemen, en dan komt de buitdrift naar boven en de hond heeft de eend in de bek, voordat je het weet. Het ijs is gebroken :LOL:

*edit* Probeer, vooral bij de eerste kennismaking een "verse en droge eend te gebruiken".
Helaas zie je nog vaak dat er wild word gebruikt dat al door 30 hondenbekken is gegaan.
samantha!
Zeer actief

Moon schreef:
samantha! schreef:Ik heb voor mezelf getrained dus heb alleen de ervaring met Macho.

2 weken later hadden we dus de proef.

Goed idee, die poelier :ok: . Ik wacht even af of we nu vaker met wild gaan werken. Dummies vindt hij nu iig erg leuk en ik hoop dat dat zo blijft. Bedankt voor je uitgebreide verhaal! Erg goed van je dat je hem helemaal zelf getraind hebt :ok: . Met Dante heb ik ook veel zelf gedaan maar nu ik mijn rijbewijs heb vond ik het wel leuk om op cursus te gaan.
Ja ik vond het ook enorm handig dat ik er een kon halen bij de poelier, we hebben heerlijk relaxed kunnen trainen met die eend.
Leuk dat je nu een cursus doet :ok:
Het zelf trainen is heel erg leuk en Macho doet het super!
Maar als ik straks meer tijd heb wil ik zeker wel ergens een training gaan volgen, dan zijn dingen als markeerapoort en dergelijke ook wat beter te oefenen en het lijkt me gewoon heel leuk om met een groep te trainen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Moon
Zeer actief

samantha! schreef:
Moon schreef: Goed idee, die poelier :ok: . Ik wacht even af of we nu vaker met wild gaan werken. Dummies vindt hij nu iig erg leuk en ik hoop dat dat zo blijft. Bedankt voor je uitgebreide verhaal! Erg goed van je dat je hem helemaal zelf getraind hebt :ok: . Met Dante heb ik ook veel zelf gedaan maar nu ik mijn rijbewijs heb vond ik het wel leuk om op cursus te gaan.
Ja ik vond het ook enorm handig dat ik er een kon halen bij de poelier, we hebben heerlijk relaxed kunnen trainen met die eend.
Maar als ik straks meer tijd heb wil ik zeker wel ergens een training gaan volgen, dan zijn dingen als markeerapoort en dergelijke ook wat beter te oefenen en het lijkt me gewoon heel leuk om met een groep te trainen.
Het nadeel van alleen trainen vind ik o.a. dat je geen helper hebt. Dat is trouwens nog steeds zo bij het oefenen. Je loopt je een ongeluk heen en weer :roll: . De honden leren wel heel goed steadiness, dat wel :mrgreen: . Het ziet er altijd erg grappig uit die twee wachtenden in de verte. Dante zit altijd een beetje doorgezakt (verveeld, boring dat wachten) en Mirto heel alert, met lange nek :mrgreen: Ik moet er echt eens een foto van maken :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Moon schreef:
samantha! schreef:
Moon schreef: Goed idee, die poelier :ok: . Ik wacht even af of we nu vaker met wild gaan werken. Dummies vindt hij nu iig erg leuk en ik hoop dat dat zo blijft. Bedankt voor je uitgebreide verhaal! Erg goed van je dat je hem helemaal zelf getraind hebt :ok: . Met Dante heb ik ook veel zelf gedaan maar nu ik mijn rijbewijs heb vond ik het wel leuk om op cursus te gaan.
Het nadeel van alleen trainen vind ik o.a. dat je geen helper hebt. Dat is trouwens nog steeds zo bij het oefenen. Je loopt je een ongeluk heen en weer :roll: . De honden leren wel heel goed steadiness, dat wel :mrgreen: . Het ziet er altijd erg grappig uit die twee wachtenden in de verte. Dante zit altijd een beetje doorgezakt (verveeld, boring dat wachten) en Mirto heel alert, met lange nek :mrgreen: Ik moet er echt eens een foto van maken :mrgreen:
Haha ja maak eens een foto :mrgreen: :ok:
Macho is ook een langnek tijdens het wachten :mrgreen:

Ja, dat je geen helper hebt is inderdaad een groot nadeel.
Ik heb ook al echt vaak gehad dat er andere honden (of mensen) met mijn dummy er vandoor zijn gegaan in de tijd die ik nodig had om terug te lopen naar Macho.
En ook bijvoorbeeld bij het over water zwemmen: aan de ene kant gooi ik de dummy stiekem weg en dan moet ik dus helemaal om de vijver/sloot heen lopen om hem over te kunnen sturen.
En als ik dan nog een keer wil moet ik dus weer helemaal omlopen :F: het is wel goed voor mijn conditie :engel:
En markeerapport bijvoorbeeld lukt gewoon niet alleen, al helemaal niet als je niet kan gooien, zoals ik :engel:
Afbeelding
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

samantha! schreef:En markeerapport bijvoorbeeld lukt gewoon niet alleen, al helemaal niet als je niet kan gooien, zoals ik :engel:
Ow???? Kun jij niet gooien??!

:LOL:

Narda haar eerste 'wild' viel ook wel mee..ik was een beetje gespannen omdat ik hoopte dat ze het interessant zou vinden. Samantha had een duif meegenomen.. En met wat enthousiast doen pakte ze de eend op en kwam ze hem brengen..
Later heb ik dat uitgebreid met het apport in de bek en meelopen enzovoorts.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Mijn ervaring is dat de wat "oudere" hond meer moeite heeft om voor het eerst wild op te pakken dan als je van pup af aan al traint met wild.

Rowan is toen hij 10 weken was begonnen met puppy jachttraining. Les 2 of 3 zijn we al begonnen met wild. Eerst duifje in een panty en met les 5 een klein eendje inclusief een sleepje. Rowan heeft echt geen moment twijfel gehad en pakte alles meteen op. Geen idee of dit standaard is trouwens. Zijn nestgenootjes hadden ook weinig moeite om wild te pakken. Hadden soms iets meer aanmoediging nodig, maar dat was voor mijn gevoel meer omdat het stil lag.

Zowel Sita als Taro hadden er meer moeite mee toen zij kennis gingen maken met wild. Zij zijn op latere leeftijd begonnen en vooral met dummy's getraind. Met de aanpak van Samantha hebben beide wel wild geapporteerd. In de groep deden ze het niet, maar toen we alleen zijn gaan trainen en de rust en tijd hadden om de honden er langzaam mee kennis te laten maken, ging het wel goed.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Fenna heeft als pup geen kennisgemaakt met wild, en was duidelijk terughoudender. Wel erg geinteresseerd, en spoortje volgen ging heel goed, maar de stap NA t volgen was lastig. :mrgreen: Ik zie wel dat ze dermate geinteresseerd is dat ze uiteindelijk t wel zou pakken. Maar dat zou zelfs Anne doen; een tijd terug vond ik een dode, gave eend, en na flink wat aanmoedigen pakte ze m op en heeft er een kwartier mee rond geparadeeerd. Tot ik mij bedacht dat de andere wandelaars mogelijk dachten dat ze de eend ook vermoord had...Toen moest ze m eigenlijk meteen uitspugen... :mrgreen:
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Saar was al ruim 4 jaar toen ik met haar de jachttraining begon. Toen ze na een paar weken voor het eerst een konijn mocht apporteren was ze de koning te rijk :D Ze rende naar het konijn, snuffelde er even aan en keek toen naar mij met een blik van 'mag ik die echt zomaar oppakken?' Eeven aangemoedigd dus en toen pakte ze hem gelijk netjes bij de rug op en kwam hem heeeeel trots brengen. Ik heb haar nog nooit zó fier een apport terug zien brengen :wink:
Met de eend ging het daarna ook zonder problemen.

Sofie kwam met 8 maanden al met een eend aanzetten. Had ze kennelijk zelf verrast nèt om de bocht van het bospad. Toen ze hem kwam brengen hing de eend slap in haar bek, maar nadat mijn vriend hem aangepakt had bleek hij nog springlevend te zijn :O: Dus ik verwacht met haar niet echt problemen als we van de dummies over gaan stappen op koud wild. Ze heeft overigens ook al eens een dode vis geapporteerd en talloze vogellijkjes in diverse stadia van ontbinding.... :kotz:
samantha!
Zeer actief

Ik weet trouwens ook wel zeker dat als ik de eerste keer Macho gelijk het apport commando had gegeven (dus zonder hem te laten snuffelen) hij het ook wel gelijk op zou pakken.
Want Macho die pakt werkelijk alles als ik een commando geef.
Maar ik heb het bewust op deze manier gedaan omdat Macho nog wel eens onstuimig kan zijn, en ik zag het helemaal voor me hoe hij op die eend af zou kunnen duiken :engel:
Vandaar dus dat ik geen commando had gegeven en hem gewoon heb laten snuffelen.
Pas toen hij het uit zichzelf op wou pakken en dat ook heel rustig deed heb ik hem het apport commando gegeven.
Voor Macho heeft dit goed gewerkt, hij is nog steeds erg voorzichtig met het apport/wild.

Daarna met de andere diersoorten heb ik hem niet meer eerst kennis laten maken.
Een week na onze proef hadden we bijvoorbeeld een enorme fazant bij een markeerapport en die haalde hij gelijk zonder dat hij ooit een fazant gezien had.
Ook konijnen/duiven/kraaien haalde hij gelijk zonder te aarzelen.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Ellen. schreef:
samantha! schreef:En markeerapport bijvoorbeeld lukt gewoon niet alleen, al helemaal niet als je niet kan gooien, zoals ik :engel:
Ow???? Kun jij niet gooien??!

:LOL:

Narda haar eerste 'wild' viel ook wel mee..ik was een beetje gespannen omdat ik hoopte dat ze het interessant zou vinden. Samantha had een duif meegenomen.. En met wat enthousiast doen pakte ze de eend op en kwam ze hem brengen..
Later heb ik dat uitgebreid met het apport in de bek en meelopen enzovoorts.
Ja jij hebt mijn prachtige gooikunst live kunnen bewonderen he :engel:
Soms lukt het wel beter hoor, het is niet altijd zo'n drama, maar vaak wel :F:
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Sita schreef:Mijn ervaring is dat de wat "oudere" hond meer moeite heeft om voor het eerst wild op te pakken dan als je van pup af aan al traint met wild.

Rowan is toen hij 10 weken was begonnen met puppy jachttraining. Les 2 of 3 zijn we al begonnen met wild. Eerst duifje in een panty en met les 5 een klein eendje inclusief een sleepje. Rowan heeft echt geen moment twijfel gehad en pakte alles meteen op. Geen idee of dit standaard is trouwens. Zijn nestgenootjes hadden ook weinig moeite om wild te pakken. Hadden soms iets meer aanmoediging nodig, maar dat was voor mijn gevoel meer omdat het stil lag.

Zowel Sita als Taro hadden er meer moeite mee toen zij kennis gingen maken met wild. Zij zijn op latere leeftijd begonnen en vooral met dummy's getraind. Met de aanpak van Samantha hebben beide wel wild geapporteerd. In de groep deden ze het niet, maar toen we alleen zijn gaan trainen en de rust en tijd hadden om de honden er langzaam mee kennis te laten maken, ging het wel goed.
Het probleem is alleen, dat als je je hond te vroeg met wild bezig laat, ze de dummy niet echt interessant meer vinden. En aangezien er op veel wedstrijden (working testen) alleen met dummy's gewerkt word, heb je dan een probleem. Ik vind persoonlijk dat er bij KNJV trainingen veel te snel met wild gewerkt word, Luna's aller eerste apport was een eend :O:

Ik heb mijn jongste hond het eerste jaar totaal geen wild ervaring gegeven, eerst maar eens helemaal verzot zijn op het spelletje en het samenwerken (wat geen enkel probleem was, hij komt uit een werklijn)
Als ze dat spelletje helemaal geweldig vinden dan apporteren ze alles wat je ze vraagt, dus ook wild :wink: Nu laat ik hem langzaam aan af en toe met wild kennis maken, neerleggen en samen onderzoeken, dan pas maak ik er een apport van, gaat helemaal geweldig :E:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Moon
Zeer actief

Lunatic schreef:
Sita schreef:Mijn ervaring is dat de wat "oudere" hond meer moeite heeft om voor het eerst wild op te pakken dan als je van pup af aan al traint met wild.

Het probleem is alleen, dat als je je hond te vroeg met wild bezig laat, ze de dummy niet echt interessant meer vinden. En aangezien er op veel wedstrijden (working testen) alleen met dummy's gewerkt word, heb je dan een probleem. Ik vind persoonlijk dat er bij KNJV trainingen veel te snel met wild gewerkt word, Luna's aller eerste apport was een eend :O:

Ik heb mijn jongste hond het eerste jaar totaal geen wild ervaring gegeven, eerst maar eens helemaal verzot zijn op het spelletje en het samenwerken (wat geen enkel probleem was, hij komt uit een werklijn)
Als ze dat spelletje helemaal geweldig vinden dan apporteren ze alles wat je ze vraagt, dus ook wild :wink: Nu laat ik hem langzaam aan af en toe met wild kennis maken, neerleggen en samen onderzoeken, dan pas maak ik er een apport van, gaat helemaal geweldig :E:
@Sita: Ik had dolgraag op puppy-jachttraining gegaan maar toen had ik nog geen rijbewijs. Dat heb ik pas sinds een paar maanden :19: :wink:

@Lunatic: dikgedrukte; daar ben ik idd. bang voor. Stel hij wordt helemaal gek op het apporteren van wild, dan lijkt het me logisch dat er niets meer aan is om zo'n dom ding als een dummy te gaan halen. Tenminste nu het allemaal nog vrij nieuw is.
Het lijkt me dat het bij een ervaren hond weinig meer uit zal maken. Ik ga het aankaarten op de training....
Gr. Marijke
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Er werd bij de puppytraining ook niet alleen met wild geapporteerd hoor. Voornamelijk dummy's en af en toe met wild, zodat ze er aan konden wennen. Het viel mij bij mijn eigen honden op dat de twee honden die later waren begonnen met jachttraining er meer moeite mee hadden dan Rowan als pup. Maar voor Rowan maakt het echt niet uit wat er ligt, apporteren is gewoon leuk. Zowel dummy als wild wordt net zo enthousiast gehaald. Sita heeft altijd haar voorkeur voor de dummy gehouden. Die ging meestal nog even kijken of er toch niet ergens een dummy lag om dan alsnog het wild mee te nemen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Sita schreef:Er werd bij de puppytraining ook niet alleen met wild geapporteerd hoor. Voornamelijk dummy's en af en toe met wild, zodat ze er aan konden wennen. Het viel mij bij mijn eigen honden op dat de twee honden die later waren begonnen met jachttraining er meer moeite mee hadden dan Rowan als pup. Maar voor Rowan maakt het echt niet uit wat er ligt, apporteren is gewoon leuk. Zowel dummy als wild wordt net zo enthousiast gehaald. Sita heeft altijd haar voorkeur voor de dummy gehouden. Die ging meestal nog even kijken of er toch niet ergens een dummy lag om dan alsnog het wild mee te nemen.
Ik heb dezelfde ervaring.

Overigens .............
Ita haalt vrijwel net zo gemakkelijk een dummy als wild.
Tijdens de trainingen wordt er afgewisseld.
Een markeer met wild en dan een verloren zoek met een dummy.
Ze vindt het geen probleem. :D

Rana is veel later met wild in aanraking gekomen.
Het enige dat ze als pup heeft gedragen was een kraai die ze had gevonden.
Het eerste dat ze goed apporteerde was een kraai, terwijl die voor de meeste honden nou net een probleem zijn omdat ze niet lekker zijn. :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Met de 3 op eenvolgende honden (golden, labrador, spaniel) alles door elkaar gedaan : praktijk (warm wild), workingtests (dummy’s), proeven (koud wild), met de retrievers ook nog apporteersport (dummy’s). Alles werd gewoon gehaald.
Blijf een fervent voorstander van de achtereenvolgens vast/losmethode, apport aan lange lijn of plaats waar de hond wel naar je toe moet komen: steeg, galerij oid. Daarna pas apporteren op steeds grotere afstanden.
Koud wild zou m.i. op deze manier ook geen probleem mogen zijn.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
ranetje
Zeer actief

Veenmug schreef:Met de 3 op eenvolgende honden (golden, labrador, spaniel) alles door elkaar gedaan : praktijk (warm wild), workingtests (dummy’s), proeven (koud wild), met de retrievers ook nog apporteersport (dummy’s). Alles werd gewoon gehaald.
Blijf een fervent voorstander van de achtereenvolgens vast/losmethode, apport aan lange lijn of plaats waar de hond wel naar je toe moet komen: steeg, galerij oid. Daarna pas apporteren op steeds grotere afstanden.
Begin je dan met koud wild weer zoals je eerst met de dummy bent begonnen?

Rana kon dummy's al uitstekend apporteren toen ze op jachttraining kwam.
Dat had ze op de G&G training al geleerd.
Overschakelen naar grotere afstanden en uit zicht werken (verloren zoek) was voor haar geen enkel probleem.
Toch was koud wild een totaal ander verhaal.
Aan warm wild ben ik met haar nooit toegekomen :wink:

Overigens vind ik dat er toch nog wel een verschil zit tussen trainen met een staande hond of met een retriever wat apport betreft.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
Moon schreef:
Als je hem een kwartiertje de tijd geeft, en er geen hele ploeg mensen bij staat, wordt het vast erg lastig om de nieuwsgierigheid te bedwingen :mrgreen: :wink:
Denk ik ook :ok:
Vooral die groep mensen er omheen kan het eng of te spannend maken.
Afbeelding
Herma en Boris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Drentsche Patrijs (moeder)- Duitse Staande (vader)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Herma en Boris »

boris bracht als pup al dooie mussen (we hebben heeel veel mussen onder de dakpannen) naar mijn vriendin toe toen die een dagje moest oppassen. alleen zij vind dat erg vies!!! ik moest stiekum wel erg lachen. ik zei altijd dankjewel en kiepte hem dat in de container!
bij ons trainen we jammergenoeg niet met wild alleen met dummy's. boris heeft 1 keer een duif vast gehad (met de drentsche patrijsendag 2010) en hij nam hem zo mee.
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

ranetje schreef:
Veenmug schreef:Met de 3 op eenvolgende honden (golden, labrador, spaniel) alles door elkaar gedaan : praktijk (warm wild), workingtests (dummy’s), proeven (koud wild), met de retrievers ook nog apporteersport (dummy’s). Alles werd gewoon gehaald.

Overschakelen naar grotere afstanden en uit zicht werken (verloren zoek) was voor haar geen enkel probleem.

Overigens vind ik dat er toch nog wel een verschil zit tussen trainen met een staande hond of met een retriever wat apport betreft.
Kortweg ja. Net zoals met het apporteren van ijzer bij GG2 (weet niet of dit nog steeds moet, is al wat jaartjes geleden en vond het heel wat tegennatuurlijker dan een koud wild apport)
Meestal met je eens maar verschil tussen de basistraining staande hond en retriever en in mijn geval ook nog spaniel zie ik niet. Aanleg verschilt dus inspanning voorjager om tot resultaat te komen ook. Heb zelf al wild apporterende pointers gezien.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
samantha!
Zeer actief

Ijzerapport zit er nog steeds in bij de GG2.
Met Macho heb ik gewoon gegooid en net gedaan als bij een normaal apport en hij twijfelde geen seconde, voor hem maakt het dus echt niets uit wat er ligt, hij apporteerd alles op commando.
Maar ik vind het ook erg tegennatuurlijk en heel veel honden bij ons in de groep hebben er echt een hekel aan.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Veenmug schreef:
ranetje schreef:

Kortweg ja. Net zoals met het apporteren van ijzer bij GG2 (weet niet of dit nog steeds moet, is al wat jaartjes geleden en vond het heel wat tegennatuurlijker dan een koud wild apport)
Meestal met je eens maar verschil tussen de basistraining staande hond en retriever en in mijn geval ook nog spaniel zie ik niet. Aanleg verschilt dus inspanning voorjager om tot resultaat te komen ook. Heb zelf al wild apporterende pointers gezien.
Dat je dat meldt geeft al aan dat het bijzonder is :razz: :wink:

Ik vind dat er wel verschil is en ook nog dat er een verschil zit tussen foklijnen.
Als de honden uit een lijn veel worden ingezet voor veldwerkwedstrijden valt me op dat het apporteren moeilijker gaat dan wanneer de honden multifunctioneel worden gefokt. De nadruk (selectie) is anders.

Rana sjouwde als pup met het ijzer apporteerblok van mijn andere hond.
IJzer vond ze daardoor weer geen probleem.
Kon de G&G 2 moeiteloos halen met dat vlakapport met ijzer :ok:

Daarnaast denk ik toch ook dat honden die bij een jager of een actief in de praktijk werkende voorjager wonen een voorsprongetje hebben (in ieder geval kunnen hebben) :wink:
Afbeelding
drent.lover
Zeer actief
Mijn ras(sen): drentsche patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door drent.lover »

De eerste keer dat Kyra met koudwild in aanraking kwam was ze 1 jaar ofzo, ik had toen een dode eend langs de kant van de weg gevonden,
ze wist ook niet wat ze er mee aan moest, snuffelen, weglopen en weer snuffelen maar niet oppakken, ik heb de eend toen wat over de grond bewogen en wat enthousiast er bij gepraat en ja toen pakte ze hem, eerst nog wat onwennig maar dat werdt snel al beter, al het andere koudwild wat erna kwam pakte ze zo op.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”