Ik heb voor mezelf getrained dus heb alleen de ervaring met Macho.
Vorig jaar had ik ons ingeschreven voor een KNJV proef en daarbij moest hij een eend apporteren.
Dus 2 weken voor de proef ben ik naar een poelier gegaan en heb daar een eend gehaald.
Ik nam de eend mee de auto in en gelijk was Macho helemaal gefocused op wat ik daar in die doos had zitten.
Aangekomen bij het gebied waar we wilden trainen heb ik hem de eend voor zijn neus gehouden.
Hij wist niet wat hij er mee moest.
Toen heb ik hem gewoon neergelegd en Macho ging snuffelen, snuffelen en nog eens snuffelen.
Na een minuut of 10 ben ik gaan lopen terwijl de eend dus nog op de grond lag en Macho keek toen echt van: moeten we dat ding niet meenemen ofzo?
Dus ik: ja! hou vast dan! en toen pakte hij het op
Toen heb ik een uurtje met de eend getrained en hij nam hem ook gewoon uit mijn handen aan toen hij hem eenmaal voor het eerst had opgepakt.
2 weken later hadden we dus de proef, waar we overigens een mooi KNJV B diploma hebben gehaald.
Mijn eerste onderdeel was verloren zoeken, dus ik had echt zoiets van: ooooh als hij maar niet op zoek gaat naar een dummy in plaats van een eend.
Gelukkig wist hij de bedoeling nog wel want hij kwam netjes met de eend aan
Op de proef heeft hij toen ook nog konijn gehad en daarna hebben we nog getrained met een kraai, duif en een fazant.
Dit deed hij allemaal zonder enige twijfel.
Ik denk dat het echt goed voor hem was dat ik dit zelf op een rustige manier met hem heb geoefend.
Hij heeft er op een rustige manier mee kennis gemaakt en is nu ook heel voorzichtig met wild.