Eerst Jaap* maar

Apporteren gebeurd hier absoluut in stilte

Ze is ook absoluut niet afgeleid. Als ze moet apporteren doet ze dat met opperste concentratie.

Een clicker is geen optie. Ze is bang voor de klik

Ik heb geen wedstrijdambities, dus ik maak me er inderdaad niet heel druk om.
@Ellen, Als ik jou verhaal zo lees ben ik al een heel eind. Sara draagt voorwerpen (boodschappen) of haar air kong, bal de hele weg met zich mee. Ik zeg dan ook af en toe "vast" en ze loopt dan met iets in haar bek dragend naast me. 50% kans dat ze het bij de stoeprand als ze moet zitten ook vast houdt en dan beloon ik.
Dit kan ze al. Ik doe het hetzelfde als jou. In haar bek (laat hem haar wel zelf pakken) vast vast vast en goed zooooo. Maar 1 seconde heeft ze hem vast. Echt niet langer.Dummy in haar bek doen, en zeggen; Vast vast vast vast, en aaien over haar hoofd heen en goedzo goedzooo. Niet te lang hoor, een aantal seconden.
Volgende oefening: De dummy neergooien, erheen lopen 'vast' dus zorgen dat ze de dummy pakt en doorlopen, als ze hem wil pakken moet ze ook doorlopen.. ontzettend veel geoefend want eerst snapte ze het niet. Als ze hem in de bek had; Goedzoooo en doorlopen, goedzooooo, lopen lopen lopen..
Vast pakken en dan meelopen doet ze weer wel

@Ranetje:
Ze apporteerd als een tierelier. Helemaal perfect. Laat de dummy onderweg ook beslist niet vallen.Ze apporteert op zich toch wel?
Al laat ze het aan je voeten vallen.
Dus ze kan wel iets langer in de bek houden als ze een afstand moet overbruggen.
Iets voor je vast blijven houden als ze bij je is, stil staat of zit, lijkt voor haar vreemd te zijn.
Geen idee waarom dat is en hoe dat zo is gekomen.
Houd hem netjes in het midden vast. Vrij grote afstanden ook.
Maar inderdaad, voor mijn voeten laat ze hem vallen. Ik probeer hem nu steeds heel vlug van haar aan te pakken, maar ze is zo snel dat ik soms nog mis grijp.
Ik heb inderdaad toen ze pup was los aangeleerd ipv vast. Heb een beetje het idee dat ze niet iets vast durft te houden, omdat ze denkt dat dat niet mag ofzo