S@ndr@ schreef:Ik zit me echt af te vragen of het waar, is of gewoon een anname.
Ik vind het altijd zo raar, we nemen een soort van roofdier met grote tanden en vermogen in huis, en zodra hij eens laat zien dat hij ze ook gebruikt om welke reden dan ook zijn we in shock en spoort het dier niet.
of zien wij heel misschien iets over het hoofd.
we zijn er niet bij geweest, maar ik vraag het me wel altijd of in deze situaties

Volgens mij is het juist totaal niet natuurlijk dat een volwassen teef een pup van buiten de roedel accepteert
Ik weet wel dat mijn teef onbekende pups die naar haar toekomen, een rot opdonder geeft. Hoezo zou het natuurlijk zijn dat een teef een totaal onbekende pup accepteert? Ik zie het natuurlijke er niet van in en zie dit bij andere diersoorten ook zeker niet altijd terug.
Het kán, maar het is niet abnormaal als ze het niet doen.
Zodra een pup echter tot de roedel gaat behoren, dan zou je wel een bepaalde bijtrem verwachten, alhoewel ik dat ook nog niet heel vreemd zou vinden als dit soms niet zo is. Een roedel betekent niet automatisch dat alle leden erin ook geaccepteerd worden.
We zouden het als mensen graag zien en natuurlijk is het in deze maatschappij niet 'erg handig' om met een moordlustige hond rond te lopen, maar vanuit de hond gezien, is het vaak wel erg logisch.
Zeer goed mogelijk dat de eigenaren van de Lab allerlei waarschuwingen over het hoofd gezien hebben. Helemaal niet vreemd ook trouwens, want soms zijn die zeer subtiel.
Alleen tja..... je zit dan toch met een hond die dit zeer onwenselijke gedrag vertoont, hoe logisch misschien ook, maar niet erg wenselijk en waarschijnlijk ook zeer moeilijk herplaatsbaar.
Als ik naar mijn eigen koppel kijk, dan accepteert mijn teef dus geen vreemde pups. Of ze ze werkelijk doodt, dat waag ik te betwijfelen, maar een opdoffer van een Rottweiler komt natuurlijk wel hard aan.
Dit is overigens de reden waarom ik pup Puchu destijds direct mee in huis heb genomen en ze niet buiten kennis heb laten maken. Ik neem de pup mee in huis, deze behoort dus tot mijn roedel. Puchu werd geaccepteerd en al na zeer korte tijd ook buitenshuis verdedigd, hij was dus door Kaya in zeer korte tijd opgenomen in de roedel, maar was hij als onbekende pup buiten op haar af komen rennen, dan had hij een opdonder kunnen krijgen.