Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

help ga vanmiddag kijken!mechelsche herderxrottweiler

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: help ga vanmiddag kijken!mechelsche herderxrottweiler

Ongelezen bericht door malinois »

luna2906 schreef:
Machie schreef:
freskin schreef:@luna2906: Heb je beide ouders gezien van jouw hond? Ik zie er echt geen stabij in en mechelse herder ook niet echt. Ik zie er kortharige collie in. Vandaar ook dat ze waarschijnlijk niet zo moeilijk is..... Kortharige collies zijn wel pittiger dan de langharen, maar toch goed op te voeden. Een mechelaar is weer wat moeilijker. Ook lijkt mij de kleur van jouw hondje niet echt bij de stabijx mechelse herder passen.
Ik vind het een prachthondje trouwens! Fijn dat ze het zo goed doet bij jullie! :D
En de oorstand vind ik ook niet passend bij die kruising...
Wel n leuk dier maar ik kan haast niet geloven dat dit een mechelse herder x stabij is...

Ja, heb beide ouders gezien (de stabij in kwestie woonde aan de overkant) pa is 100 % stabij, ma is vrijwel zuivere mechelse herder. Het zou kunnen zitten in dat vrijwel zuiver (dus niet helemaal), maar ze is echt zeker weten een kruising tussen die 2... Maar goed, ik vind het een mooi resultaat :) Oh, de mechelaar zit er trouwens zeker wel in, alleen zie je het wellicht op de foto's niet. Naar mate ze ouder wordt, krijgt ze steeds meer trekken van haar ma.
waar zie je de overeenkomsten met een mechelaar dan, dat moet zeker in het uiterlijk terugkomen....
heb je een recente foto?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door freskin »

Ik weet helaas te weinig van genetica af. Hier zou Marjoleine waarschijnlijk wel iets over kunnen zeggen. Maar ik kan niet geloven als je het hoofdje van de hond op deze foto ziet het een kruising kan zijn tussen een stabij x mechelaar.
Afbeelding

Je zou zweren dat het een kortharige collie is. Ook dat deze hond tricolor is. Kan dat wel uit zo'n combinatie komen? Ik vind het hoofd echt typische trekken van de korthaar collie hebben. De hele expressie al. Echt een mooie hond! Maar geen kruising stabij x mechelse herder. Het hondje van TS daarentegen lijkt wel erg op een mechelaar.

Kortharige collies kunnen behoorlijk pittig zijn, dus dat kan ook een reden zijn de deze pup wat pittig is :wink:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

freskin schreef:Ik weet helaas te weinig van genetica af. Hier zou Marjoleine waarschijnlijk wel iets over kunnen zeggen. Maar ik kan niet geloven als je het hoofdje van de hond op deze foto ziet het een kruising kan zijn tussen een stabij x mechelaar.
Afbeelding

Je zou zweren dat het een kortharige collie is. Ook dat deze hond tricolor is. Kan dat wel uit zo'n combinatie komen? Ik vind het hoofd echt typische trekken van de korthaar collie hebben. De hele expressie al. Echt een mooie hond! Maar geen kruising stabij x mechelse herder. Het hondje van TS daarentegen lijkt wel erg op een mechelaar.

Kortharige collies kunnen behoorlijk pittig zijn, dus dat kan ook een reden zijn de deze pup wat pittig is :wink:
Nou, daar ben ik al ;)

Nee, dit kan geen stabij x mechelaar zijn.
Want dan zou er niet dit kleurpatroon uit kunnen komen.
Mechelaars zijn fokzuiver sable, dus de hond zou geen tan kunnen zijn. Dat moet van twee kanten komen en hoewel stabijs dat wel kunnen dragen moet de andere ouder het dan ook dragen.
Dus dat gaat al niet.

Dan, als het een bastaardmechelaar is die onverhoopt tan blijkt te dragen en je hebt die heel zeldzame stabij die ook tan draagt, kan het nog steeds niet.
Want het bontpatroon van deze hond komt niet voor bij de stabij, en ook niet bij de mechelaar.
Hij is Iers, en dat komt wel bij herderachteigen voor maar niet bij Belgen en ook niet bij stabijs.
Wel bij collies.
Zowel de Schotse als de Bordercollie dragen dit bontpatroon en daar komt ook tanpoint voor.

Dus nee, de moeder was in elk geval geen zuivere mechelaar.
En de vader 100% stabij?
Nah. Ga er maar rustig van uit dat dat niet zo is.

Leuke hond hoor, dat wel. Maar geen stabij x mechelaar.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

luna2906 schreef:
Nuyvilaq schreef:
luna2906 schreef: Ik ben nog altijd van
mening dat je ieder dier het beste van kleins af aan kunt hebben, zodat ze opgroeien met JOUW visie en regels. :)
Gelukkig denkt niet iedereen er zo over.
Hoe bedoel je dat? Qua herplaatsers etc? Oh, maar ik bedoel het niet op die manier! Ik bedoel niet dat iemand geen herplaatser moet nemen (Heb zelf twee katjes opgevangen uit het asiel), maar meer qua gehoorzaamheid dat het vaak makkelijker is van pups af aan dan een hond die al andere regels gewend is :)
Onzin. Sterker nog, ik zou veel liever een herplaatser in huis nemen dan een pup op dit moment.
Inc

Ongelezen bericht door Inc »

Even los van de kruising, ik zou geen pup ergens uit een stalletje willen hebben, die dan ook nog eens terughoudend zijn :denken:
S@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nygel, Jago, Raika & Dana
Working Kelpie, Lancashire Heeler & BC.

Ongelezen bericht door S@nne »

@luna2906

heb je nog meer foto's, bijvoorbeeld waar je knapperd op in stand op staat zodat we het lijf kunnen zien en een beter beeld kunnen vormen van de hond? Wie weet worden we dan wijzer wat de ouders zouden kunnen zijn geweest. Een collie hoofd wil nog niet zeggen dat 't een collie is.

Wel een erg leuke en mooie hond voor zover ik kan zien.

Dat de mensen waar je de pup kocht heel aardig zijn en alles netjes eruit zag kan ik me voorstellen dat je dat een goed gevoel geeft. Helaas geeft dat nog steeds geen garantie over de eerlijkheid van de fokker/eigenaar. Ik geloof ze niet meer op hun mooie blauwe ogen iig. Gezien de kleurstelling van de hond is in ieder geval 1 van de voorgestelde ouders niet de werkelijke ouder van je hond. De kans is aanwezig dat beide voorgestelde honden niet de ouders zijn en dat de pup totaal ergens anders vandaan kwam.

Veel mensen weten het niet, maar uit Polen en omringende landen komen busjes vol met pups Nederland binnen, deze worden bij andere teven geplaatst die pups hebben en zo weer doorverkocht. Dit soort taferelen gebeuren niet alleen in Belgie, ook hier in NL ... :-(

Doet niks af aan 't feit dat je een mooie hond hebt, hopelijk kan je nog jaren van haar genieten en wordt ze gezond oud!
Schapendrijven, Frisbee, Agility, Flyball, Hoopers en Suppen ze zijn er gek op! :D
Afbeelding
Groetjes, Sanne
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Onze Blacky kwam ook van de boerderij. Moeder had 13 pups gewoon op de deel. zak voer erbij en water.
Moeder hond was een Wetterhoun , vader een border collie of een Duitseherder. Dit waren de reuen van de buren die tijdens de loopsheid van de moederhond waren komen buurten.

Blacky leek in werkelijk niets om zijn moeder en ook de border zag je niet. Wel leek hij sprekend op een Friesestaby. Zij gedrag echter liet duidelijk een border zien.

Foto's van Blacky helaas niet digitaal.

Uit twee rashonden kan echt iets heel ander komen hoor.
Al heeft Marjoleine helemaal gelijk. Wat er genetisch niet in zit komt er ook niet uit.
Afbeelding
gevni havanezers
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

blacky schreef:Onze Blacky kwam ook van de boerderij. Moeder had 13 pups gewoon op de deel. zak voer erbij en water.
Moeder hond was een Wetterhoun , vader een border collie of een Duitseherder. Dit waren de reuen van de buren die tijdens de loopsheid van de moederhond waren komen buurten.

Blacky leek in werkelijk niets om zijn moeder en ook de border zag je niet. Wel leek hij sprekend op een Friesestaby. Zij gedrag echter liet duidelijk een border zien.

Al heeft Marjoleine helemaal gelijk. Wat er genetisch niet in zit komt er ook niet uit.
Maar wie zegt dat Blacky inderdaad een pup was uit die mogelijke kruisingen? :wink:
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

Inc schreef:Even los van de kruising, ik zou geen pup ergens uit een stalletje willen hebben, die dan ook nog eens terughoudend zijn :denken:

Ook daar zit een grijs gebied tussen :wink: Mika komt ook "uit een stal". pups kwamen met toerbeurt binnen. Hadden een hele stal voor zichzelf. Het was er schoon. Er waren wel koeien als buren (die er uiteraard niet bij konden komen).
We zijn er wel 2 x onaangekondigd binnen komen vallen (om dezelfde twijfel als die ik in jouw berichtje proef) en beide keren was de situatie hetzelfde. 4 of 5 pups in de keuken of ze waren ze net aan het wisselen. Schoon verblijf, vrije honden. Vader en moeder aanwezig. Het kan dus wel degelijk, een oepsnestje waar het wel genoeg in orde is.

Overigens lijkt het hondje me ook absoluut geen stabij/mechelaar. En als het een vraag geweest was bij O&O dan had ik zonder twijfel collie korthaar opgeschreven :wink:
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door luna2906 »

Suzanne123 schreef:Weet je... de ellende met dit soort nestjes is deels dat de "moederhond" waar je de pups bij ziet .. eh .. laat ik zeggen "beslist niet altijd" ook daadwerkelijk de moeder hond IS.

"Een flinke ruimte in een schuur" en zoveel pups bij die moeder?

Mag ik ene vermoeden uiten?
Je bent in een broodfokker annex handelaar getrapt (honden horen nl BINNEN niet in een schuur) en ALS de door jou geziene hond al de werkelijke moeder was, dan toch zeker niet van alle pups die je daar zag.
Als dit geen kruising korthaarcollie is... dan weet ik het ook niet meer namelijk ;-)

Kortom: je bent er jammerlijk intetuind. Triest voor de andere "moederhonden" die daar nog zitten...

Oh, je weet toch dat het heel vaak voorkomt dat de nestjes die ergens in een schuur of in hokken worden geboren op deze manier bij "kennissen" worden ondergebracht om vandaaruit als "zogenaamd huiselijk opgroeiend" te worden doorverkocht he?

Sorry, het is een leuke hond maar wat triest dat je er toch ingetuind bent.
Meer kan ik er niet van maken

Suzanne
Ik vind het wel knap van je dat je dat allemaal van zo'n afstand kunt beoordelen, zonder de mensen te kennen. Wij zijn goed bekend in Rouveen, kenden de mensen en die draaien ons geen poot uit. Een kruising kan vele vormen hebben, dus het feit dat jij op uiterlijk kunt beoordelen (zonder de mensen waar ze weg komt en onze hond te kennen) wat voor hond onze hond dan wel niet zou moeten zijn, vind ik erg bijzonder. Zeker is veertien pups ongebruikelijk, maar om ze nou gelijk af te stempelen als broodfokker annex handelaar, vind ik wel erg ver gaan. Daar laat ik het verder bij inzake deze reactie, ik vind het gewoon jammer dat je zo overtuigd bent zonder enige achtergrond informatie te hebben.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ach, zou jouw verhaal vanuit de kant van de "verkoper" / "fokker" kloppen en 100% juist zijn, dan is dat voor het eerst sinds al die jaren dat ik dit soort verhalen hoor.
Daarmee KAN het kloppen, maar de kans is wat mij betreft 99,99% dat je genept bent, zoals zovele anderen.

Nou is DAT wat mij betreft niet het grootste probleem; het grootste probleem is dat de "verkoper" in een dergelijke situatie gewoon zijn gang kan blijven gaan.

Maar je hebt gelijk, 100% zeker weet ik het niet, maar kloppen doet het voor mij beslist NIET, zeker niet als ik de foto van de (ontegenzeggelijk mooie) hond van jou afzet tegen de rassen die jou vertelt zijn als ouders; ik geloof er gene barst van.. echt niet.

Ik geloof wel dat het jou verteld is, en dat jij wat dat betreft de waarheid spreekt, laat daar geen misverstand over zijn, maar ik geloof niet dat het verhaal wat jou verteld is, de waarheid is.

Suzanne
luna2906
Zeer actief

Ik begrijp overigens zeer zeker dat een kruising moeilijk te geloven is en ik weet weinig van genetica, dus daar kan ik niets over zeggen. Als het genetisch onmogelijk is (als), dan is er ergens inderdaad iemand niet eerlijk geweest. Zij het de eigenaar van de stabij, zij het de mensen die ons de hond hebben verkocht (dit laatste kan ik mij erg moeilijk voorstellen). Ik zou bijna een DNA-test laten doen om uitsluitsel te krijgen :) Maar goed, iedereen mag zijn mening hebben uiteraard en ze vertoont qua uiterlijk zeker kenmerken van een kortharige collie. Ik ben wel blij met de reactie van mensen die ofwel verstand van zaken lijken te hebben (marjolein) ofwel hun mening geven, maar dan op een fatsoenlijke manier. Los van het alles, zijn wij hartstikke blij met onze Luna (friese stabij x mechelaar OF NIET ;)) en ik vind dat wij een prachtige hond hebben :D

P.S. Helaas geen recente foto's waar het hele lichaam opstaat. Deze zijn van een maand of wat geleden.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door luna2906 op 01 jun 2011 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.
luna2906
Zeer actief

"Onzin. Sterker nog, ik zou veel liever een herplaatser in huis nemen dan een pup op dit moment"

Dat is natuurlijk ieder zijn eigen, voor beide zijn denk ik voor- en tegenargumenten te bedenken :)
luna2906
Zeer actief

mariaa schreef:
Suzanne123 schreef:Sorry, het is een leuke hond maar wat triest dat je er toch ingetuind bent.
Meer kan ik er niet van maken

Suzanne
Pff wat fijn dat jij alles wel weet :roll: Niet alle nesten die in een boerenschuur liggen zijn van broodfokkers...
Waarom moét het persé een kruising kortharige collie zijn, omdat de hond daar op lijkt :19: Dat vind ik erg kortzichtig.
Dank je Maria! Ik zeg niet dat ze niet gelijk zou kunnen hebben (wat mij betreft blijft dit bij theoretisch), maar ik denk dat enige nuance inderdaad wel op zijn plek is, niemand heeft de wijsheid in pacht en alles al gezien toch? :) Dank je voor je reactie maria!
luna2906
Zeer actief

Suzanne123 schreef:Ach, zou jouw verhaal vanuit de kant van de "verkoper" / "fokker" kloppen en 100% juist zijn, dan is dat voor het eerst sinds al die jaren dat ik dit soort verhalen hoor.
Daarmee KAN het kloppen, maar de kans is wat mij betreft 99,99% dat je genept bent, zoals zovele anderen.

Nou is DAT wat mij betreft niet het grootste probleem; het grootste probleem is dat de "verkoper" in een dergelijke situatie gewoon zijn gang kan blijven gaan.

Maar je hebt gelijk, 100% zeker weet ik het niet, maar kloppen doet het voor mij beslist NIET, zeker niet als ik de foto van de (ontegenzeggelijk mooie) hond van jou afzet tegen de rassen die jou vertelt zijn als ouders; ik geloof er gene barst van.. echt niet.

Ik geloof wel dat het jou verteld is, en dat jij wat dat betreft de waarheid spreekt, laat daar geen misverstand over zijn, maar ik geloof niet dat het verhaal wat jou verteld is, de waarheid is.

Suzanne
Dat hoef je ook niet te geloven :) Ieder zijn eigen mening toch? Volgens mij had ik het al gezegd, maar tegen genetica kan ik natuurlijk niet op, dus als het genetisch onmogelijk is, dan is er ergens inderdaad niet de waarheid gesproken, maar ik vind het moeilijk te geloven dat het de eigenaars van de "moeder" (heb het voor jou maar tussen aanhalingstekens gezet ;)) zijn... Maar niets is onmogelijk natuurlijk.
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

ik vind dat wij een prachtige hond hebben
Dat vind ik ook :ok:
luna2906
Zeer actief

Maryanne schreef:
ik vind dat wij een prachtige hond hebben
Dat vind ik ook :ok:
Hihi dank je, die op jouw foto zijn ook erg mooi! Wat een schatjes!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

luna2906 schreef:Ik begrijp overigens zeer zeker dat een kruising moeilijk te geloven is en ik weet weinig van genetica, dus daar kan ik niets over zeggen. Als het genetisch onmogelijk is (als), dan is er ergens inderdaad iemand niet eerlijk geweest. Zij het de eigenaar van de stabij, zij het de mensen die ons de hond hebben verkocht (dit laatste kan ik mij erg moeilijk voorstellen).
Nou, ik weet wel wat van genetica en ik weet nog een beetje meer van kleurtjes ;)

De foto's die je nu plaatst bevestigen wat ik eerder al zei.
Nou hoeft dat niet te zeggen dat er mensen niet eerlijk waren; het zegt vooral dat er mensen zijn die niets van genetica weten. Dat is niet erg, ze waren misschien helemaal overtuigd van hun waarheid, maar het klopt dus niet.
Want voor dat tanpatroon zijn er twee nodig en dat is er hooguit een als het stabij x mechel is.
En dat Ierse patroon (dat is dus de witte tenen, borstvlek en staartpunt), dat is absoluut onmogelijk uit een stabij. Dat kan gewoon écht niet.
En dat zegt dus dat die stabij 100% zeker een hond zonder papieren is, en de mensen zullen vast denken dat het een zuivere hond is, maar dat kan dus echt niet.
En die mechel draagt dit patroon ook niet, dus daar zit ook wat anders door.

Dat is wat ik zie en meer kan ik er niet van maken.
Ik ken de ouders niet en de bazen niet. Ze zijn vast te goeder trouw, maar ze weten niet waar ze over praten. De ouders zijn, als het de honden zijn die men beweert, domweg bastaarden.
Niet erg verder, maar een 100% stabij is het niet en een zuivere mechel is het ook niet.

Afbeelding

blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

stefanie schreef:
blacky schreef:Onze Blacky kwam ook van de boerderij. Moeder had 13 pups gewoon op de deel. zak voer erbij en water.

Maar wie zegt dat Blacky inderdaad een pup was uit die mogelijke kruisingen? :wink:
:denken: Daar zeg je zoiets. in het nest zaten "duitseherder pups" en zwart op een stabij gelijkende honden. (onze Blacky dus) Toen we hem gingen halen was hij overigens al 14 weken. De enige twee reuen die in aanmerking kwamen waren die van de buren (boerderij lag erg afgelegen ook de buren niet echt naast de deur zeg maar). Het was ook niet echt de bedoeling dat mama pups zou krijgen maar omdat deze mensen aan het verhuizen waren (en met een boerderij met vee is dat niet echt makkelijk) was ze ontsnapt. Het was ook een bende daar, maar oh wat was mamma lief en de pups leuk :I: :I: Incl. vlooien en ander ongedierte mee genomen en nooit spijt van gehad.
Als je nu leest waar je allemaal wel niet op moet letten had deze geweldige hond nooit bij ons gewoont.
Afbeelding
gevni havanezers
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nou, een te gestrekte wetter (door inkruisen van iets langers in bouw) lijkt snel op een stabij, die krullen ben je in een generatie kwijt en dat ie eenkleurig wordt is ook logisch.
Dus zo raar is het niet hoor, dat er zoiets als Blacky uit zo'n combi komt.
Sterker: dat had ik je zo kunnen voorspellen ;)

Afbeelding

luna2906
Zeer actief

Marjoleine schreef:
luna2906 schreef:Ik begrijp overigens zeer zeker dat een kruising moeilijk te geloven is en ik weet weinig van genetica, dus daar kan ik niets over zeggen. Als het genetisch onmogelijk is (als), dan is er ergens inderdaad iemand niet eerlijk geweest. Zij het de eigenaar van de stabij, zij het de mensen die ons de hond hebben verkocht (dit laatste kan ik mij erg moeilijk voorstellen).
Nou, ik weet wel wat van genetica en ik weet nog een beetje meer van kleurtjes ;)

De foto's die je nu plaatst bevestigen wat ik eerder al zei.
Nou hoeft dat niet te zeggen dat er mensen niet eerlijk waren; het zegt vooral dat er mensen zijn die niets van genetica weten. Dat is niet erg, ze waren misschien helemaal overtuigd van hun waarheid, maar het klopt dus niet.
Want voor dat tanpatroon zijn er twee nodig en dat is er hooguit een als het stabij x mechel is.
En dat Ierse patroon (dat is dus de witte tenen, borstvlek en staartpunt), dat is absoluut onmogelijk uit een stabij. Dat kan gewoon écht niet.
En dat zegt dus dat die stabij 100% zeker een hond zonder papieren is, en de mensen zullen vast denken dat het een zuivere hond is, maar dat kan dus echt niet.
En die mechel draagt dit patroon ook niet, dus daar zit ook wat anders door.

Dat is wat ik zie en meer kan ik er niet van maken.
Ik ken de ouders niet en de bazen niet. Ze zijn vast te goeder trouw, maar ze weten niet waar ze over praten. De ouders zijn, als het de honden zijn die men beweert, domweg bastaarden.
Niet erg verder, maar een 100% stabij is het niet en een zuivere mechel is het ook niet.
Goh dat is echt helemaal nieuw voor mij! Ik dacht juist dat het patroon van de stabij vele vormen aan kon nemen, maar dat juist het puntje van de staart toch wel iets typerends was. En dat kleine beetje wat ik weet van genetica (stelt niet zoveel voor;)) dat is dat als het een recessief gen is en beide ouders dragen dat, dan hoeft het bij geen van beide naar boven te komen, maar kan het bij ongeveer 25% van de kids wel naar boven te komen als beide ouders dat gen hebben. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog weer genen de zich mengen enzo. Ik wist niet dat tan een recessief gen is dat bij de stabij nooit voorkomt? Ik zou graag een dna test laten doen, want ik ben nieuwsgierig wat er allemaal in onze Luna (behalve een super karakter) zit :p
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

luna2906 schreef:Goh dat is echt helemaal nieuw voor mij! Ik dacht juist dat het patroon van de stabij vele vormen aan kon nemen, maar dat juist het puntje van de staart toch wel iets typerends was. En dat kleine beetje wat ik weet van genetica (stelt niet zoveel voor;)) dat is dat als het een recessief gen is en beide ouders dragen dat, dan hoeft het bij geen van beide naar boven te komen, maar kan het bij ongeveer 25% van de kids wel naar boven te komen als beide ouders dat gen hebben. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog weer genen de zich mengen enzo. Ik wist niet dat tan een recessief gen is dat bij de stabij nooit voorkomt? Ik zou graag een dna test laten doen, want ik ben nieuwsgierig wat er allemaal in onze Luna (behalve een super karakter) zit :p
Puntje aan de staart is volgens mij ook typerend voor de korthaar collie.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

luna2906 schreef:Goh dat is echt helemaal nieuw voor mij! Ik dacht juist dat het patroon van de stabij vele vormen aan kon nemen, maar dat juist het puntje van de staart toch wel iets typerends was.
O, maar dat is ook wel waar.
Alleen heeft jouw hond Iers patroon, geen gewoon bont dus, en Iers is dominant over het bonte patroon van de stabij.
Stabijs hebben dat niet, nooit.
Maar de mechel heeft het niet, die zijn fokzuiver eenkleurig.
Dus het moet ergens vandaan komen en van deze rassen komt het niet.
En dat kleine beetje wat ik weet van genetica (stelt niet zoveel voor;)) dat is dat als het een recessief gen is en beide ouders dragen dat, dan hoeft het bij geen van beide naar boven te komen, maar kan het bij ongeveer 25% van de kids wel naar boven te komen als beide ouders dat gen hebben.
Klopt.
Maar van sommige dingen weet je gewoon dat het niet in een ras zit.
Mechels hebben geen Iers. Stabijs ook niet. En dus kan dat nooit uit die rassen ontstaan.
Daarnaast heb je natuurlijk ook nog weer genen de zich mengen enzo.
Niet tot iets heel nieuws, hoor ;)
Ik wist niet dat tan een recessief gen is dat bij de stabij nooit voorkomt? Ik zou graag een dna test laten doen, want ik ben nieuwsgierig wat er allemaal in onze Luna (behalve een super karakter) zit :p
Tan komt soms wel voor bij stabijs. Maar niet bij mechels. En aangezien het recessief is, heb je er twee genen van nodig om het tot uiting te laten komen.

Die DNA test kan overigens wel, alleen is dat een Amerikaanse test en daar zit geen stabij bij, dat ras is daar onvoldoende bekend.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Hilde schreef: Puntje aan de staart is volgens mij ook typerend voor de korthaar collie.
Niet op die staart fixeren ;)
Het gaat om de punt in combinatie met de andere witte aftekeningen, die maken het patroon.
Niet die punt alleen, maar ook de rest.

Afbeelding

Hilde
Zeer actief

Marjoleine schreef:Niet op die staart fixeren ;)
Het gaat om de punt in combinatie met de andere witte aftekeningen, die maken het patroon.
Ja, daar heb je ongetwijfeld gelijk in, maar het kan toch een raskenmerk zijn? Volgens mij staat het bij de beagle als raskenmerk, bij de korthaar collie weet ik het niet. Wanneer het een raskenmerk is, gaat het toch écht om die punt en niet om de combinatie?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Hilde schreef: Ja, daar heb je ongetwijfeld gelijk in, maar het kan toch een raskenmerk zijn? Volgens mij staat het bij de beagle als raskenmerk, bij de korthaar collie weet ik het niet. Wanneer het een raskenmerk is, gaat het toch écht om die punt en niet om de combinatie?
Ja, maar dat is dus klets.
Dat is net zoiets als zeggen dat een raskenmerk van een zwarte hond een zwarte neus is.
Ja, d'uh, dat is altijd zo bij een zwarte hond :19:

Bij een houndpatroon is de staartpunt altijd wit, bij Iers en bont ook.
Dan kun je wel zeggen dat het moet, maar het kan niet anders dan zo zijn, dus het is een beetje flauwekul om dat te zeggen ;)

Afbeelding

luna2906
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Hilde schreef: Puntje aan de staart is volgens mij ook typerend voor de korthaar collie.
Niet op die staart fixeren ;)
Hoi! snelle reacties over en weer! Ik heb mijn biologie boeken van het VWO er weer even bijgepakt en ben er ingedoken (zo ben ik dan ook wel weer) Wilde begrijpen hoe het nou ook alweer precies in elkaar stak, dit is wat ik eruit haal:
tan is dus een recessief gen, wat alleen naar boven komt als een hond twee keer dat recessieve gen heeft, maar als er een dominant gen bij zit, dan komt de tan niet tot uiting. Dus als beide ouders heterozygoot zijn (één dominant gen en één recessief gen) dan is het ontstaan van tan-puppies niet onmogelijk. Het tan gen kan op de s-locus en de a-locus voorkomen (op nog wel meer, maar voor LUna's geval niet van toepassing) het ierse patroon (irish spotting) bevindt zich op de s-locus. De a-locus verzorgt met name de verspreiding, maar ook de kleur. Als de stabij dus een heterozygoot tan voor de s-locus was en de mechelaar was ook heterozygoot (ofwel voor s-locus of voor de a-locus), dan kan het dus zijn dat je als resultaat een pup krijgt met tan, met een irish spotting.

Het feit dat de ouders gendragend zijn, betekent niet dat zij niet zuiver zijn. Genen kunnen niet alleen telkens recessief worden doorgegeven en dus onzichtbaar blijven, maar ook door middel van mutatie bij een nakomeling ontstaan. Als de beide ouders dus gendragend (maar niet zichtbaar) waren, is een Luna als resultaat dus niet onmogelijk.

Dat is wat ik uit mijn biologie boek haal.. hihi.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

luna2906 schreef: Het tan gen kan op de s-locus en de a-locus voorkomen (op nog wel meer, maar voor LUna's geval niet van toepassing) het ierse patroon (irish spotting) bevindt zich op de s-locus.
Jouw boek is oud en achterhaald ;)

Tan ligt op a. A-locus kan zich uiten als er op K fokzuiver ky aanwezig is.
Bij mechels is dat zo, die zijn sable en dat is ay.
Bij stabijs komt tan soms voor, ze zijn vrijwel allemaal at (tan) maar doordat ze KB zijn kan zich dat niet uiten.
Maar mechels hebben geen at. Gewoon niet.

Verder zijn mechels eenkleurig (S) en stabijs zijn fokzuiver sp. Iers is si.
Mechels hebben dat niet en stabijs ook niet. Dus dat patroon kan niet, want dat zal echt van twee kanten moeten komen.
Het feit dat de ouders gendragend zijn, betekent niet dat zij niet zuiver zijn. Genen kunnen niet alleen telkens recessief worden doorgegeven en dus onzichtbaar blijven, maar ook door middel van mutatie bij een nakomeling ontstaan.
Jaja.
Nou, neem van mij aan dat er niet spontaan nieuwe patronen ontstaan.
Dat gebeurt gewoon niet en zeker niet dit soort patronen, die zijn gewoon bestaand namelijk ;)

Bij de meeste hondenrassen is gewoon bekend wat erin zit aan mogelijke opties op kleurengebied.
Natuurlijk hoef je me niet te geloven maar helpt het als ik zeg dat ik zeker weet dat jouw boek van voor november 2004 is?

Afbeelding

Hilde
Zeer actief

Marjoleine schreef:Ja, maar dat is dus klets.
Dat is net zoiets als zeggen dat een raskenmerk van een zwarte hond een zwarte neus is.
Ja, d'uh, dat is altijd zo bij een zwarte hond :19:

Bij een houndpatroon is de staartpunt altijd wit, bij Iers en bont ook.
Dan kun je wel zeggen dat het moet, maar het kan niet anders dan zo zijn, dus het is een beetje flauwekul om dat te zeggen ;)
Ahja, ik snap het, dankjewel Marjoleine!
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Hilde schreef: Ahja, ik snap het, dankjewel Marjoleine!

:ok:
Ben ik een erge frik als ik je vraag of je het houndpatroon genetisch kan uitleggen? :engel:
Ik plaag je, hoor...

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”