Ben het vaak , heel vaak met je eens, maar nu dus niet helemaal,Marjoleine schreef:Het is niet bekend hoe HD vererft maar zo goed als zeker is de erfelijkheid maar ca 30%, de rest is milieu.Esmay87 schreef:
Als ik niet voldoende info van de fokker krijg dan ga ik naar een andere fokker... simpel toch?
Ik vind een mindere HD-uitslag bepaald geen reden er geen hond uit te kopen.
Voorzover ik steeds weer lees is HD een polygenetische verervende "afwijking",
Even voor diegenen die dit niet weten wat polygenetisch is dus veel genen spelen mee, simpel gezegd: je hebt diverse geentjes voor de kop, ( diepte) kom, het bot, pezen enz, enz enz .. al die dingen te samen maken dat een hond goede of slechte heupen heeft,
Als er nu een lijn is waar er waar een aantal van die factoren slecht zijn en je kruist die met diezelfde slechte geentjes heb je echt wel slechte heupen en daar doet voeding of beweging ( milieu) weinig meer aan toe, ja je kan zorgen dat het door goede voeding en beweging een heel stuk kan verbeteren. Of inderdaad je kan zorgen dat die "slechte"genen bijna niet tot uiting komen, maar ze zijn er wel!!!
Ik zie toch echt bij ons nesten waarvan meerdere honden echt slechte heupen hebben, of reuen die gewoon slechter vererven ( je ziet steeds weer honden met HD terug) .
Denk dat die 30% erfelijkheid echt veel te weinig is, als je al zo kan praten, over 30% erfelijkheid.. want zo ligt het naar mijn gevoel niet. je kan het beinvloeden: optimale beweging maakt sterkte spieren dus minder losheid... ook daar zal zal de uitslag van HD zeker worden beinvloed.
Vind het hier prima uitgelegd: http://www.chessieinfo.net/polygenic-inheritance.htm