Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fokken met afwijkingen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

irmaLeo
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhond

Re: Fokken met afwijkingen

Ongelezen bericht door irmaLeo »

Marjoleine schreef:
Esmay87 schreef:
Als ik niet voldoende info van de fokker krijg dan ga ik naar een andere fokker... simpel toch?
Het is niet bekend hoe HD vererft maar zo goed als zeker is de erfelijkheid maar ca 30%, de rest is milieu.
Ik vind een mindere HD-uitslag bepaald geen reden er geen hond uit te kopen.
Ben het vaak , heel vaak met je eens, maar nu dus niet helemaal, :lol1: :lol1:
Voorzover ik steeds weer lees is HD een polygenetische verervende "afwijking",
Even voor diegenen die dit niet weten wat polygenetisch is dus veel genen spelen mee, simpel gezegd: je hebt diverse geentjes voor de kop, ( diepte) kom, het bot, pezen enz, enz enz .. al die dingen te samen maken dat een hond goede of slechte heupen heeft,
Als er nu een lijn is waar er waar een aantal van die factoren slecht zijn en je kruist die met diezelfde slechte geentjes heb je echt wel slechte heupen en daar doet voeding of beweging ( milieu) weinig meer aan toe, ja je kan zorgen dat het door goede voeding en beweging een heel stuk kan verbeteren. Of inderdaad je kan zorgen dat die "slechte"genen bijna niet tot uiting komen, maar ze zijn er wel!!!
Ik zie toch echt bij ons nesten waarvan meerdere honden echt slechte heupen hebben, of reuen die gewoon slechter vererven ( je ziet steeds weer honden met HD terug) .
Denk dat die 30% erfelijkheid echt veel te weinig is, als je al zo kan praten, over 30% erfelijkheid.. want zo ligt het naar mijn gevoel niet. je kan het beinvloeden: optimale beweging maakt sterkte spieren dus minder losheid... ook daar zal zal de uitslag van HD zeker worden beinvloed.
Vind het hier prima uitgelegd: http://www.chessieinfo.net/polygenic-inheritance.htm
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Dat vind ik heel dubbel. Je moet zeker niet zomaar van alles uitsluiten, maar ook niet onnodig veel risico nemen.

In ons ras zijn auto immuunziekten een groot probleem. Nog groter probleem is dat er geen DNA testen voor zijn. Daarnaast is het moeilijk er achter te komen welke honden lijden aan zo'n ziekte omdat bijna niemand het erkend. Het enige wat je dus kan doen is nagaan hoeveel zieke nakomelingen een bepaalde reu of teef heeft, en ook in welke combinatie dat dan was. En wat betreft uitsluiten van de fok, daar beslissen fokkers zelf over. Het is dus eigen verantwoordelijkheid en iedereen staat daar anders in. Je kan een hond niet uitsluiten als er bijvoorbeeld aseptische meningitis voorkomt ergens in de lijn omdat vrijwel alle lijnen besmet zijn. Daar zit je dus inderdaad met het probleem van teveel uitsluiten. Sommige mensen nemen naar mijn mening te veel risicos door een bepaalde hond nog te gebruiken of een bepaalde combinatie te maken, maar dat is heel persoonlijk. Het enige wat ik dan kan is onthouden om van zo iemand geen pup te kopen en geen dekking te accepteren.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

irmaLeo schreef:Ben het vaak , heel vaak met je eens, maar nu dus niet helemaal, :lol1: :lol1:
Nou, ik bedenk het niet zelf, hoor ;)

Het is trouwens niet polygeen, het is multifactorieel.
Meerdere factoren dus: verschillende genen én verschillende milieu-omstandigheden.

Wat er gebeurt is dat er een specifieke combinatie moet zijn van een aantal genen, en als die er allemaal samen zijn, én de milieufactoren zijn net optimaal, maakt dat samen dat de heupen zich onvoldoende ontwikkelen.
Want slechte heupen zijn er niet vanaf de geboorte, die ontwikkelen zich.
Is de aanleg goed maar de beweging onvoldoende, dan krijg je ook slechte heupen, en is de beweging goed maar de voeding niet, dan zijn er onvoldoende goede bouwstoffen en gaat het ook verkeerd. Is de aanleg qua genen goed maar de bouw niet, dan is de druk van de kop niet optimaal en/of op de goede plaats en kan dat ook invloed hebben op de ontwikkeling van de heupkom.

En juist die veelzijdigheid aan zaken maakt het zo lastig. Je moet veel meer factoren meenemen dan alleen die enkele uitslag.
Daarom zou ik persoonlijk geen probleem hebben tegen C-heupen uit A-ouders en zeker niet als ik de hele lijn kende en die ook goed was.
Ik vind in zo'n geval A-heupen uit C-ouders eerder bezwaarlijk en als ik moest kiezen tussen die twee ging ik echt voor de C-hond in dit geval.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
irmaLeo
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhond

Ongelezen bericht door irmaLeo »

Marjoleine schreef:
irmaLeo schreef:Ben het vaak , heel vaak met je eens, maar nu dus niet helemaal, :lol1: :lol1:
Nou, ik bedenk het niet zelf, hoor ;)

Het is trouwens niet polygeen, het is multifactorieel.
Meerdere factoren dus: verschillende genen én verschillende milieu-omstandigheden.

Wat er gebeurt is dat er een specifieke combinatie moet zijn van een aantal genen, en als die er allemaal samen zijn, én de milieufactoren zijn net optimaal, maakt dat samen dat de heupen zich onvoldoende ontwikkelen.
Want slechte heupen zijn er niet vanaf de geboorte, die ontwikkelen zich.
Is de aanleg goed maar de beweging onvoldoende, dan krijg je ook slechte heupen, en is de beweging goed maar de voeding niet, dan zijn er onvoldoende goede bouwstoffen en gaat het ook verkeerd. Is de aanleg qua genen goed maar de bouw niet, dan is de druk van de kop niet optimaal en/of op de goede plaats en kan dat ook invloed hebben op de ontwikkeling van de heupkom.

En juist die veelzijdigheid aan zaken maakt het zo lastig. Je moet veel meer factoren meenemen dan alleen die enkele uitslag.
Daarom zou ik persoonlijk geen probleem hebben tegen C-heupen uit A-ouders en zeker niet als ik de hele lijn kende en die ook goed was.
Ik vind in zo'n geval A-heupen uit C-ouders eerder bezwaarlijk en als ik moest kiezen tussen die twee ging ik echt voor de C-hond in dit geval.
Klopt ;-) was ik ff vergeten, maar denk zelf dat er veel te veel "waarde" gehecht wordt aan het milieu, velen (fokkers) denken dan: O pup heeft geen goeie beweging gehad oid... ( makkelijk he) maar vergeten eventjes dat het op de eerste plaats toch een genetische afwijking is, als je hond perfecte genen heeft krijgt hij geen HD... HD komt niet van slechte beweging of voeding, het wordt er door beinvloed.
Ja zeker, als ik moest kiezen uit een hond uit een lijn die echt goeie heupen vererfde en daar een C hondje uit kwam kies ik ook voor die hond... ipv van die enkele A uit barrellijnen.. maar.. hoeveel weet je nou eigenlijk echt van nesten.. hoeveel nesten worden compleet gerontgend?? Bijna toch alleen die honden waarmee gefokt zal worden.. zegt mij niets zolang ik niets weet van hele nesten.. en dan generaties lang.. dan weet je wat.. niet die anderhalve hond die getest wordt.... dan kan ik pas zeggen, na een generatie of 8.. he... dat zit wel snor.. want die 2 pups uit dat nest van 8 kunnen wel goed zijn, maar wat is de rest?
Het punt is dat rontgenen niets over de genen zegt... en zolang we dat niet weten, kies ik toch ( als ik nog zou fokken :mrgreen: ) echt voor zoveel mogelijk optimale heupen., vooral bij ons zware ras...
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Marjoleine schreef:
Lunatic schreef: Nogmaals, bij de meeste fokkers draait het nog steeds om geld en zijn ze er goed in om dit soort informatie achter te houden, hoe wil jij als pupkoper dan op de hoogte zijn bij dit soort oneerlijke fokkers?
Dat is heel simpel.
Door te vragen naar gezondheidsuitslagen, door te vragen naar meningen van eigenaren van pups van deze fokker en door rond te vragen in de wereld van zo'n ras.
Op shows, clubdagen en noem maar op. Mond-tot-mondreclame dus.
Niets gaat zo snel als meningen over anderen namelijk.

Als jij dat zou doen binnen mijn rassen zou je heel veel horen over mij.
Dan weet je binnen twee weken alles wat je weten wilt ;)
Of je dan leuk weg komt is maar afwachten. Ik ken prima fokkers die het echt heel goed doen en heel serieus met het ras om gaan. Als ik - als argeloze potentiële pupkoper - bij de ‘verkeerde’ mensen navraag zou doen dan zou deze fokker er extreem slecht vanaf komen :eek:
En nee, ik heb het hier niet alleen over de wereld van de Peruanen. Afgunst en het ventileren daarvan op slinkse wijze is in het hele fokkerwereldje eerder usance dan uitzondering…
Ik denk overigens dat het geen moer met geld te maken heeft want rijk word je niet van fokken…
Eerder heeft het te maken met een bepaald niveau (of eerder een gebrek daar aan) in combinatie met competitie.
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Badu schreef:Of je dan leuk weg komt is maar afwachten. Ik ken prima fokkers die het echt heel goed doen en heel serieus met het ras om gaan. Als ik - als argeloze potentiële pupkoper - bij de ‘verkeerde’ mensen navraag zou doen dan zou deze fokker er extreem slecht vanaf komen :eek:
Dat is absoluut waar, daarom vraag ik een fokker nooit over collega-fokkers. Als fokkers toch gaan roddelen over collega-fokkers, dan weet ik ook genoeg. Van zo'n fokker wil ik namelijk ook geen pup.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Badu schreef:Of je dan leuk weg komt is maar afwachten. Ik ken prima fokkers die het echt heel goed doen en heel serieus met het ras om gaan. Als ik - als argeloze potentiële pupkoper - bij de ‘verkeerde’ mensen navraag zou doen dan zou deze fokker er extreem slecht vanaf komen :eek:
En nee, ik heb het hier niet alleen over de wereld van de Peruanen.
Maar ik zeg ook dat je navraag moet doen bij eigenaren van pups van de fokker in kwestie. Niet bij andere fokkers.

Overigens zou ik bij een fokker die zonder terughoudendheid negatief is over een collega ook geen pup willen.
Ik wil met een fokker namelijk door één deur kunnen en dat zou ik lastig vinden met iemand die negatieve dingen zegt zonder zich daarvoor te generen.

Afbeelding

Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

irmaLeo schreef: Klopt ;-) was ik ff vergeten, maar denk zelf dat er veel te veel "waarde" gehecht wordt aan het milieu, velen (fokkers) denken dan: O pup heeft geen goeie beweging gehad oid... ( makkelijk he) maar vergeten eventjes dat het op de eerste plaats toch een genetische afwijking is, als je hond perfecte genen heeft krijgt hij geen HD... HD komt niet van slechte beweging of voeding, het wordt er door beinvloed.
Ja zeker, als ik moest kiezen uit een hond uit een lijn die echt goeie heupen vererfde en daar een C hondje uit kwam kies ik ook voor die hond... ipv van die enkele A uit barrellijnen.. maar.. hoeveel weet je nou eigenlijk echt van nesten.. hoeveel nesten worden compleet gerontgend?? Bijna toch alleen die honden waarmee gefokt zal worden.. zegt mij niets zolang ik niets weet van hele nesten.. en dan generaties lang.. dan weet je wat.. niet die anderhalve hond die getest wordt.... dan kan ik pas zeggen, na een generatie of 8.. he... dat zit wel snor.. want die 2 pups uit dat nest van 8 kunnen wel goed zijn, maar wat is de rest?
Het punt is dat rontgenen niets over de genen zegt... en zolang we dat niet weten, kies ik toch ( als ik nog zou fokken :mrgreen: ) echt voor zoveel mogelijk optimale heupen., vooral bij ons zware ras...
Klopt, wat er niet in zit, komt er ook nooit uit.

Gelukkig bestaan die fokkers wel, die alles rontgenen en nakijken, Doran's fokker doet na een jaar elke pup rontgenen en de ogen checken e.d. Alles wat er te testen en op te slaan is in een DNA profiel is er ook van alle honden en nakomelingen :E:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Lunatic schreef: Gelukkig bestaan die fokkers wel, die alles rontgenen en nakijken, Doran's fokker doet na een jaar elke pup rontgenen en de ogen checken e.d. Alles wat er te testen en op te slaan is in een DNA profiel is er ook van alle honden en nakomelingen :E:
Ja.
Maar die heupen en ellebogen, die staan niet in dat DNA.
En heel wat andere dingen ook niet.

Dus staar je er niet blind op, dat is nogal onterecht namelijk.
En ik zou me ook niet blind staren op "werkhonden zijn gezond" trouwens.
Dat is pertinent niet waar namelijk.

Afbeelding

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Marjoleine schreef:
Lunatic schreef: Gelukkig bestaan die fokkers wel, die alles rontgenen en nakijken, Doran's fokker doet na een jaar elke pup rontgenen en de ogen checken e.d. Alles wat er te testen en op te slaan is in een DNA profiel is er ook van alle honden en nakomelingen :E:
Ja.

nee dat klopt zeker, maar het komt hier vaak vele malen sneller boven water aangezien (iig in de africhting) deze honden vaak niet worden gehouden na deze ontdekking of het is algemeen bekend.
Ik heb weinig aan een hond met zware HD dus ik wil wel een pup uit minimaal HD vrije ouders (HD A en/of B)
Dan heb ik dat risico iig iets kleiner gemaakt maar voorkomen kun je het nooit helaas. Maar ik ben er ook mee eens, wat er niet in zit komt er ook niet uit.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Marjoleine schreef:
Ja.

Nee dat zeg ik ook niet, wel is alles wat er te testen valt getest, ook dingen die door de rasvereniging nog lang niet verplicht gesteld zijn.
Ik zeg ook nergens dat alle werkhonden gezond zijn, natuurlijk kan daar ook iets fout gaan, maar de werklijnen zijn gelukkig wel vele malen gezonder dan de showlijnen.
Het grootste voordeel van de fokker is, dat ze alleen fokt als ze zelf toe zijn aan vers bloed, hooguit eens in de 2,5 á 3 jaar, met die honden word op het hoogste niveau gewerkt, dus voor hun is gezondheid enorm belangrijk.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef: nee dat klopt zeker, maar het komt hier vaak vele malen sneller boven water aangezien (iig in de africhting) deze honden vaak niet worden gehouden na deze ontdekking of het is algemeen bekend.
Ik heb weinig aan een hond met zware HD dus ik wil wel een pup uit minimaal HD vrije ouders (HD A en/of B)
Dan heb ik dat risico iig iets kleiner gemaakt maar voorkomen kun je het nooit helaas. Maar ik ben er ook mee eens, wat er niet in zit komt er ook niet uit.
Het hangt af van het soort werk, he ;)

Ik heb eigenlijk geen idee of het bij jullie ook zo is, maar in de jacht lopen de werkhondenfokkers net zo goed achter de kampioenen aan als in de showwereld.
Vandaar mijn scepsis ;)

Afbeelding

Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Lunatic schreef: Nee dat zeg ik ook niet, wel is alles wat er te testen valt getest, ook dingen die door de rasvereniging nog lang niet verplicht gesteld zijn.
Ik zeg ook nergens dat alle werkhonden gezond zijn, natuurlijk kan daar ook iets fout gaan, maar de werklijnen zijn gelukkig wel vele malen gezonder dan de showlijnen.
Het grootste voordeel van de fokker is, dat ze alleen fokt als ze zelf toe zijn aan vers bloed, hooguit eens in de 2,5 á 3 jaar, met die honden word op het hoogste niveau gewerkt, dus voor hun is gezondheid enorm belangrijk.
Dat is niet waar, ook werklijnen testen lang niet alles. In Engeland ken ik grote werklijn (FT!) fokkers die nog niet eens ellebogen checken. En wat dacht je van de reuen die FT zijn? Popular Sire syndrome is net zo goed van toepassing op een FT kampioen. Het is overigens ook zo dat de FT kampioenen van hedentendage ook echt niet meer de honden van vroeger zijn, hoor. Selecteren op een kampioen is heel wat anders dan selecteren op een goede jachthond. Op de jachtlijnen wordt net zo goed extreem geselecteerd, en ook hier worden ontzettend veel dieren afgeschreven vanwege het net wat minder presteren. Dit zie je trouwens vind ik ook in het uiterlijk terug: Een FT lab lijkt niet meer op een vroegere jachtlab.
Overigens ben ik het ook eens met de stelling dat genetische invloeden nodig zijn om HD tot uiting te laten komen; ongeacht de omgevingsinvloed. Erfelijke aanleg is dan wel slechts een deel van het probleem, maar wel het deel dat absoluut vereist is voor een dergelijke afwijking.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
malinois schreef: nee dat klopt zeker, maar het komt hier vaak vele malen sneller boven water aangezien (iig in de africhting) deze honden vaak niet worden gehouden na deze ontdekking of het is algemeen bekend.

Ik heb eigenlijk geen idee of het bij jullie ook zo is, maar in de jacht lopen de werkhondenfokkers net zo goed achter de kampioenen aan als in de showwereld.
Vandaar mijn scepsis ;)
sommigen wel hoor, maar veel ook niet... Yagus bijv. was een wereldhond, 3 x wk kampioen geworden bij Mario Verslijpe alleen hij heeft niks vererft... dan zijn er altijd fokkers natuurlijk die die hond willen gebruiken maar nogmaals veel ook niet.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

malinois schreef:
Marjoleine schreef:

Vandaar mijn scepsis ;)
sommigen wel hoor, maar veel ook niet... Yagus bijv. was een wereldhond, 3 x wk kampioen geworden bij Mario Verslijpe alleen hij heeft niks vererft... dan zijn er altijd fokkers natuurlijk die die hond willen gebruiken maar nogmaals veel ook niet.
binnen de duitse herder wereld gebeurt het maar al te vaak dat mensen achter een "grote naam" aanlopen omdat ze dan de puppen sneller verkocht krijgen. Zender von Lusondai heb ik gebruikt nog voor hij groot werd. ( ik was de tweede in nederland die hem heeft gebruikt) Daarna heeft ie als een bezetene gedekt. Oberst op de Hyde is een fenomenale hond en werd door mij gebruikt voor zijn toegevoegde waarde. ( schakelen) . ( wederom de tweede die hem in nederland heeft gebruikt.) Waarom men deze reu niet vaker gebruikt is me volslagen onduidelijk.

Je ziet telkens de zelfde reuen terug komen als dekpartner. Glen van de Ronde Hoek bv is een beregoede hond maar niet eerder gebruikt als dekreu. Nu is hij verkocht naar Belgie en loopt daar super binnen de IPO en ja hoor de dekkingen komen binnen. pfffffffffffffffff. volgens mij kijkt niemand in nederland naar de bloedvoering maar is men alleen maar bezig om een topper binnen zijn nesten te krijgen.

ik zoek die reuen op met ouders en grootouders waarvan de heupen alleen maar A of B zijn en ellebogen alleen maar A. Een B op heupen kan ik me veroorloven omdat de puppen tot nu toe allemaal gezond zijn.

Buiten dat interesseren mij de punten niet die een reu loopt op een wedstrijd of examen. Je moet het hebben van de toegevoegde waarde van de reu op je teef. ik heb voor de volgende nesten dan ook 2 nieuwkomers uitgekozen met een genenpoel die er behoorlijk gezond uitziet. Of dat werkelijk zo is kun je nooit met zekerheid zeggen. 1 x super lijnteelt en 1 x outcross.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

DH kan ik echt niks zinnigs over zeggen, ik ken de honden niet en de lijnen niet...
Mechels gebeurd het dus ook maar zoals ik zei niet bij iedere fokker... Er loopt nog genoeg rond van onbekende honden maar wel bekende lijnen. Ik hoef geen hond uit een kampioen, ik wil liever een pup uit een hond die zijn punten niet haalt door zijn karakter bijv. Dewi was hier een goed voorbeeld van... een kanjer van een hond maar haalde nooit zn punten omdat ie te zwaar loste (of helemaal niet). Dergelijke dingen zijn mede geleider afhankelijk dus dan heb ik veel liever zo'n hond als ouder.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Anne&Taar schreef:
Lunatic schreef: Nee dat zeg ik ook niet, wel is alles wat er te testen valt getest, ook dingen die door de rasvereniging nog lang niet verplicht gesteld zijn.
Dat is niet waar, ook werklijnen testen lang niet alles. In Engeland ken ik grote werklijn (FT!) fokkers die nog niet eens ellebogen checken. En wat dacht je van de reuen die FT zijn? Popular Sire syndrome is net zo goed van toepassing op een FT kampioen. Het is overigens ook zo dat de FT kampioenen van hedentendage ook echt niet meer de honden van vroeger zijn, hoor. Selecteren op een kampioen is heel wat anders dan selecteren op een goede jachthond. Op de jachtlijnen wordt net zo goed extreem geselecteerd, en ook hier worden ontzettend veel dieren afgeschreven vanwege het net wat minder presteren. Dit zie je trouwens vind ik ook in het uiterlijk terug: Een FT lab lijkt niet meer op een vroegere jachtlab.
Overigens ben ik het ook eens met de stelling dat genetische invloeden nodig zijn om HD tot uiting te laten komen; ongeacht de omgevingsinvloed. Erfelijke aanleg is dan wel slechts een deel van het probleem, maar wel het deel dat absoluut vereist is voor een dergelijke afwijking.
Hoho, ik had het toch duidelijk over mijn fokker en niet over alle fokkers.
Natuurlijk zijn er ook kampioenjagers tussen de fokkers, dat heb je in elk ras, maar gelukkig zijn ze niet allemaal zo. Mijn fokker heeft ook FT kampioenen rondlopen en ja daar komen mega veel aanvragen voor binnen om te dekken, maar dat doen ze niet, of in zoverre, de oudste is nu 7 en heeft in totaal 5 keer gedekt, en dat is dan in Duitsland, Belgie en Nederland...
Ik heb ook geen "kampioenshondje" zijn moeder is erg goed, en zijn vader is ook heel goed opweg, ik wil een hondje met drive, will to please en baasgerichtheid, daar ga ik mee aan de slag, heb ik ooit de mazzel dat het een kampioen word, dan ben ik mega trots natuurlijk, maar zo niet ben ik ook trots, zolang we als team maar lekker samenwerken en lol hebben.
Arthur.
Vaste gebruiker

..

Ongelezen bericht door Arthur. »

:blah:
Laatst gewijzigd door Arthur. op 18 jun 2011 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Arthur.
Vaste gebruiker

..

:blah:
Laatst gewijzigd door Arthur. op 18 jun 2011 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ehhhhhhhhh... :19: :denken:
Je voelt je kennelijk aangesproken door dit topic?
Wat let je dan om de TS uitleg te geven over de reden van het afhalen van de dekreu-lijst en het daarna weer terugplaatsen erop van je reu? Als je het in het topic doet weet direct iedereen hoe het precies zit en hoeft er door niemand gespeculeerd te worden.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik snap er geen bal van :19:

Afbeelding

Boukje

Ongelezen bericht door Boukje »

Jammer dit Arthur. :-(
Het gaat mij hier helemaal niet om een specifieke fokker en ik wil niemand zwart maken.
Ik heb voorbeelden gebruikt, maar geen namen genoemd.
Heb ook geen zin om op jouw manier verder door te gaan met het topic.
Ik wilde je een PB sturen, maar zie dat die optie er niet is. Dus op een volwassen manier praten erover is er blijkbaar niet bij.

Edit: Er is geen achterban. En ik beweer ook niet dat ik precies weet hoe een hond in elkaar zit, daarom ben ik ook geen fokker en stel ik vragen zoals in dit topic. Om wijzer te worden.
Verder ga ik niet op je in.
Arthur.
Vaste gebruiker

nou nog 1 dan voor ik de slingers ga ophangen.

het staat je niet nu in een slachtoffer rolletje te gaan zitten, hier kent niet iedereen me maar in de labrador wereld ben ik zeker geen onbekende.
hoe denk je dat ik hier terecht kom!
als ik van ruim 15 kanten gewezen word op de zoveelste online poging mij en mijn hond onderuit te halen doe ik iets.

verder zit ik hier niet als verdachte in een rechtbank dus voel ik mij op geen enkele manier verplicht text en uitleg over wat dan ook te geven.

ik doe dit af als gevalletje zoveel.

Arthur.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Arthur. schreef:
Boukje schreef:Ik begin dit topic met de zin: Ik ga geen namen noemen :pffff:
Maar ik wil toch jullie mening ergens over.
een dekreu eigenaar die zijn hond van de dekreuenlijst afgehaald had ivm ziekte.
Maar nu zag ik dat die reu doodleuk weer op de lijst staat terwijl hij toch echt wel zijn "kwaal" kan doorgeven.
Ik houd even buiten beschouwing om welke aandoeningen het gaat. Maar in beide gevallen kan het doorgegeven worden en je wilt toch een gezonde pup of niet dan?
Hoe betrouwbaar zijn fokkers nog?
Ik krijg nu vast een heleboel mensen over me heen, maar ik heb heel weinig vertrouwen in de Labrador (hoe het bij andere rassen zit weet ik niet) fokkers. En dan niet alleen door deze twee voorbeelden.
Goedenmiddag.

ik zal het kort houden, de topic opener is sinds mijn verschijnen op dit forum en in dit topic meerdere keren online geweest.
heeft u een vraag aan mij gezien?
beschuldigingen uiten is wat er gebeurt en meer niet.
mocht iemand van u denken dat ze echt met de beste bedoelingen dit topic opende kan ik wat kleine details geven:

ja ze kent me, ik heb de eerste druk van haar haiku & senryu boekje gekocht en opgestuurd gekregen.
dus haar antwoord op een vraag van een member hier dat ze het me niet had kunnen vragen is gelogen.

Afbeelding

ik wil er niet te diep op in gaan maar hoe triest is dit?

haar achterban [dit verzint ze niet allemaal zelf] heeft nu gewoon even geen woorden en dus valt ze stil.

het zou voor mij erg makkelijk zijn aan te tonen dat ze niet weet hoe een hond in elkaar steekt, maar ons zoontje van 22 is vandaag jarig en ik verspil hier al veel te veel letters aan.

Prettige dag allemaal, geluk en gezondheid!

Arthur.
Wat een verrassing toch weer :19:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Arthur. schreef:nou nog 1 dan voor ik de slingers ga ophangen.

het staat je niet nu in een slachtoffer rolletje te gaan zitten, hier kent niet iedereen me maar in de labrador wereld ben ik zeker geen onbekende.
hoe denk je dat ik hier terecht kom!
als ik van ruim 15 kanten gewezen word op de zoveelste online poging mij en mijn hond onderuit te halen doe ik iets.

verder zit ik hier niet als verdachte in een rechtbank dus voel ik mij op geen enkele manier verplicht text en uitleg over wat dan ook te geven.

ik doe dit af als gevalletje zoveel.

Arthur.
Ze noemt je naam niet A, dus kan je je alleen aangevallen voelen als ze een gevoelige snaar raakt toch?
Feit is dat je op het Labradorforum een topic heb geopend toen der tijd, dat Joy epilepsie heeft en je hem om die reden uit de fok haalde, dit wilde je niemand aandoen :E: Iedereen prees je ervoor, maar een paar maanden later stond Joy weer vrolijk op de dekreuen lijst.

Ipv op je typische A manier iemand proberen de grond in te boren, zou je ook gewoon kunnen vertellen hoe het in elkaar steekt toch?
Muk

Arthur. schreef:als ik van ruim 15 kanten gewezen word op de zoveelste online poging mij en mijn hond onderuit te halen doe ik iets.

Arthur.
Aha, jij fokt dus met een hond met epilepsie?

Weet je, het is dat jij erover begint, maar anders zou niemand hier dat weten. Sterker nog, ik zie dit topic niet als zwartmaken maar gewoon als een vraag stellen. En het lijkt mij een legitieme vraag ook. Gezien de manier waarop jij reageert (als Labradorfokker) zegt mij genoeg. Lekker alles in de doofpot houden en vooral niet te veel kritische vragen horen over de manier waarop iemand fokt of zijn dekreu aanbied. Kop houden en pups kopen, want er moet wel geld binnenkomen en liefst zo makkelijk mogelijk.

Bovenstaande indruk heb ik nu van jou. Een prutfokker die puur voor het geld fokt.
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Knap. Je hond werd volledig anoniem als VOORBEELD genoemd, maar je springt er bovenop en maakt jezelf bekend als de eigenaar van de betreffende dekreu. Nou ja, het zal schelen in de hoeveelheid dekaanvragen, want hondenforum is gemakkelijk te googelen... :ok: Nu weet dus iedereen om welke reu het exact gaat.

Maar als je dan toch graag je naam wil redden... waarom vertel je ons dan niet gewoon rustig waarom je de keuze hebt gemaakt opnieuw met die reu te gaan fokken?
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Arthur. schreef:
Boukje schreef:Ik begin dit topic met de zin: Ik ga geen namen noemen :pffff:
Maar ik wil toch jullie mening ergens over.
een dekreu eigenaar die zijn hond van de dekreuenlijst afgehaald had ivm ziekte.
Maar nu zag ik dat die reu doodleuk weer op de lijst staat terwijl hij toch echt wel zijn "kwaal" kan doorgeven.
Ik houd even buiten beschouwing om welke aandoeningen het gaat. Maar in beide gevallen kan het doorgegeven worden en je wilt toch een gezonde pup of niet dan?
Hoe betrouwbaar zijn fokkers nog?
Ik krijg nu vast een heleboel mensen over me heen, maar ik heb heel weinig vertrouwen in de Labrador (hoe het bij andere rassen zit weet ik niet) fokkers. En dan niet alleen door deze twee voorbeelden.
Goedenmiddag.

ik zal het kort houden, de topic opener is sinds mijn verschijnen op dit forum en in dit topic meerdere keren online geweest.
heeft u een vraag aan mij gezien?
beschuldigingen uiten is wat er gebeurt en meer niet.
mocht iemand van u denken dat ze echt met de beste bedoelingen dit topic opende kan ik wat kleine details geven:

ja ze kent me, ik heb de eerste druk van haar haiku & senryu boekje gekocht en opgestuurd gekregen.
dus haar antwoord op een vraag van een member hier dat ze het me niet had kunnen vragen is gelogen.

Afbeelding

ik wil er niet te diep op in gaan maar hoe triest is dit?

haar achterban [dit verzint ze niet allemaal zelf] heeft nu gewoon even geen woorden en dus valt ze stil.

het zou voor mij erg makkelijk zijn aan te tonen dat ze niet weet hoe een hond in elkaar steekt, maar ons zoontje van 22 is vandaag jarig en ik verspil hier al veel te veel letters aan.

Prettige dag allemaal, geluk en gezondheid!

Arthur.
Ik dacht bij het lezen van "ik lees even mee" al door te hebben dat er meer aan de hand was :mrgreen:
Maar er zijn geen namen genoemd, geen fokkers genoemd etc. dus waarom reageren?
Boukje

Ongelezen bericht door Boukje »

Arthur. schreef:ja ze kent me, ik heb de eerste druk van haar haiku & senryu boekje gekocht en opgestuurd gekregen.

Arthur.
Dit is echt mijn laatste reactie op jou ;-)
Ik heb nergens geschreven jou niet te kennen.
Alleen dat het onmogelijk is jou wat te vragen.
Iedereen kan jou alles vragen, want jij bent overal te vinden voor contact voor het geval mensen gebruik willen maken van jou dekreu. Mijn "Nou nee dus" was anders bedoeld. Meer in de zin dat jij niet van kritische vragen houd en daar onzinnige antwoorden op geeft.

Ik heb jou of je hond nergens de grond ingeboord. Jij hebt jezelf hier bekend gemaakt, niet ik.
Hier houdt ik het verder bij.
Muk

Boukje schreef:Dit is echt mijn laatste reactie op jou ;-)
Ik heb nergens geschreven jou niet te kennen.
Alleen dat het onmogelijk is jou wat te vragen.
Iedereen kan jou alles vragen, want jij bent overal te vinden voor contact voor het geval mensen gebruik willen maken van jou dekreu. Mijn "Nou nee dus" was anders bedoeld. Meer in de zin dat jij niet van kritische vragen houd en daar onzinnige antwoorden op geeft.

Ik heb jou of je hond nergens de grond ingeboord. Jij hebt jezelf hier bekend gemaakt, niet ik.
Hier houdt ik het verder bij.
Het heeft ook geen zin om verder op zo'n slechte fokker / dekreu eigenaar te reageren. Hij ziet zijn inkomsten dalen en dat is natuurlijk nooit goed. Iemand die bewust zieke dieren in de fok houdt, denkt alleen aan zijn portemonnee en niet aan de welzijn voor het ras.

Als ik hier bepaalde dingen zou posten over hoe er gefokt wordt (zonder namen te noemen) in de Newfoundlanderwereld, dan heb je ook kans dat bepaalde fokkers ineens forumlid worden om erop in te hakken. Gewoon, omdat hun inkomsten dan ook zouden kunnen dalen.

Geld stinkt, zeker als je het op zo'n foute manier over de rug van zieke dieren verdient.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”