Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eerst 'over' dan 'uit' ?

Moderator: moderatorteam

samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Re: Eerst 'over' dan 'uit' ?

Ongelezen bericht door samantha! »

Sepje schreef:
sbientje schreef:ik was ooit een keertje bij een apporteertraining. Leek me wel leuk om te doen. Er was een weim die toen ie jong was door het ijs was gezakt en niet meer in het water durfde.. maar ze pleurden m er zonder pardon in. Ik vond dat echt heel ontof, en het beest was werkelijk doodsbang. Samen met de nogal harde aanpak en idiote eisen (ze wilden bijv. de hindernis niet een tandje lager zetten voor mijn hond, die toen nog wel fit maar toch al 11 was), heb ik toch maar besloten zelf wat aan te klooien :D
Nou hier dus ook,.. ik heb op de KNJV gezeten met Shiver, pppfff die mensen! bah!
Echt niet mijn volk! Schoppen slaan, knie in de ribben...MAAR alleen als de leraar niet keek! :kotz:
Overigens was de leraar wel vriendelijk ! Maar elke oefening werd op steeds dezelfde plek uitgevoerd. Dus ergens anders deden ze de oefening gewoon niet, of niet goed.

Vandaar dat ik zelf aan modder en misschien bij een goede honden school apporteersport gaat doen.
Net iets anders trainen, maar wel vriendelijker.

Dus ik zal wel regelmatig om tips enz komen vragen
Zelf trainen kan ook prima hoor!
Met Macho heb ik ook alles zelf gedaan en vorig jaar hebben we ons KNJV-B diploma gehaald :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Jaap* schreef:Ik ken geen mensen die een fluitsignaal voor "over" gebruiken.
De fluit wordt eigenlijk voornamelijk gebruikt voor het hierkomen, het afstoppen (hond stopt met lopen en kijkt om voor instructies) en het zoeken (als hij in de buurt van een valplek is gedirigeerd moet hij met z'n neus dat gebiedje gaan afzoeken).
Dat zijn dus verschillende fluitsignalen.
Ik gebruik geen fluitsignaal voor over.
Maar wel een voor links of rechts sturen (richting geven plus fluit als ze mag gaan).

Ik weet van ten minste een trainingsgroep waar het vooruit ook met een fluitsignaal gaat in plaats van het commando "vooruit".
Uiteraard wordt er dan wel met de hand richting gegeven.

Ik denk dat je wat dat betreft moet uitzoeken wat het beste werkt voor jou als voorjager en je hond.
Aan "verplichtingen" in dat opzicht doe ik niet zo :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief

Sepje schreef:
sbientje schreef:ik was ooit een keertje bij een apporteertraining. Leek me wel leuk om te doen. Er was een weim die toen ie jong was door het ijs was gezakt en niet meer in het water durfde.. maar ze pleurden m er zonder pardon in. Ik vond dat echt heel ontof, en het beest was werkelijk doodsbang. Samen met de nogal harde aanpak en idiote eisen (ze wilden bijv. de hindernis niet een tandje lager zetten voor mijn hond, die toen nog wel fit maar toch al 11 was), heb ik toch maar besloten zelf wat aan te klooien :D
Nou hier dus ook,.. ik heb op de KNJV gezeten met Shiver, pppfff die mensen! bah!
Echt niet mijn volk! Schoppen slaan, knie in de ribben...MAAR alleen als de leraar niet keek! :kotz:
Overigens was de leraar wel vriendelijk ! Maar elke oefening werd op steeds dezelfde plek uitgevoerd. Dus ergens anders deden ze de oefening gewoon niet, of niet goed.

Vandaar dat ik zelf aan modder en misschien bij een goede honden school apporteersport gaat doen.

Mag ik wel even opmerken dat net zoals er verschil is tussen hondenscholen met G&G of behendigheid of obedience o.i.s., er ook verschil is tussen de ene jachttraining en de andere?
Ook tussen de ene KNJV training en de andere KNJV training :wink:

het is en blijft voor elke hondensport kijken, bezoeken en beoordelen of je de groep/school waar je denkt te gaan trainen ook voor jou en je hond geschikt vindt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Sepje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weimaraner
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Sepje »

samantha! schreef:
Sepje schreef:

Met Macho heb ik ook alles zelf gedaan en vorig jaar hebben we ons KNJV-B diploma gehaald :ok:
Ja ik had het toen gelezen ja! Echt goed! Heb je zelf of via een vereniging getraind?!
Sepje
Zeer actief

Mag ik wel even opmerken dat net zoals er verschil is tussen hondenscholen met G&G of behendigheid of obedience o.i.s., er ook verschil is tussen de ene jachttraining en de andere?

het is en blijft voor elke hondensport kijken, bezoeken en beoordelen of je de groep/school waar je denkt te gaan trainen ook voor jou en je hond geschikt vindt.

Ja tuurlijk! Dat is ook logisch ! Het is dat er verder geen in de buurt is anders had ik gewoon ergens anders KNJV gedaan hoor! Ik doelde echt op de mensen daar, soortje van oude mannen driftig koppig en hard.
Niet dat elke KNJVer of jager zo is, absolute niet hoor!
samantha!
Zeer actief

Sepje schreef:
samantha! schreef:
Sepje schreef:Nou hier dus ook,.. ik heb op de KNJV gezeten met Shiver, pppfff die mensen! bah!

Ja ik had het toen gelezen ja! Echt goed! Heb je zelf of via een vereniging getraind?!
Ik heb toen zelf getrained.
Macho deed het zo enorm goed dat ik het wel heel leuk vond eens een KNJV proef te lopen.
Ik heb me toen ingeschreven en op internet opgezocht wat hij precies moest kennen.
Ik had echt geen idee wat ik kon verwachten dus heb hier toen gevraagd hoe het er aan toe ging en ik had ook wat vragen gesteld aan iemand die al vaker een proef had gelopen.
Daarna dus lekker zelf aan de slag gegaan.
Macho had natuurlijk ook nog nooit wild gehad, dus vlak voor de proef bij de poelier om een eend gevraagd en ook gaan oefenen met eend.
Toen hadden we de proef en het ging echt geweldig! Hij haalde supermooie punten en het ging gewoon allemaal zo super goed :lol1:
Nadat we ons diploma hadden gehaald zijn we trouwens wel gaan trainen bij een hele leuke groep! wij deden het dus andersom, eerst diploma halen en daarna training volgen :F:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
ranetje
Zeer actief

Sepje schreef:
Mag ik wel even opmerken dat net zoals er verschil is tussen hondenscholen met G&G of behendigheid of obedience o.i.d., er ook verschil is tussen de ene jachttraining en de andere?

Ja tuurlijk! Dat is ook logisch ! Het is dat er verder geen in de buurt is anders had ik gewoon ergens anders KNJV gedaan hoor! Ik doelde echt op de mensen daar, soortje van oude mannen driftig koppig en hard.
Niet dat elke KNJVer of jager zo is, absolute niet hoor!
:ok:

Wat mij bij een heleboel jachttrainingen opvalt is dat er veel minder kennis is van trainingsopbouw dan ik bij mijn KC's, voor andere disciplines dus, tegen kom.
En de nieuwe onderzoeken betreffende gedragsleer zijn bij velen in de jachttraining ook niet bepaald doorgedrongen.
Dat is jammer.
Er zijn wel goede trainingsmogelijkheden, maar dat zijn er niet erg veel :?

Ik rijd nu "maar" zo'n 40 km enkele reis voor een zeker behoorlijk goede training.
Maar als ik de gelegenheid had zou ik nog wel iets weten.
Alleen is de enkele reis dan 150 km of meer.
En dat is iets minder simpel te realiseren :wink:
Afbeelding
Sepje
Zeer actief

Juist ja, het moet wel realistisch blijven kwa afstanden.
Ik moet gewoon altijd mijn draai even vinden in een groep of hondenschool.!
Sepje
Zeer actief

Macho deed het zo enorm goed dat ik het wel heel leuk vond eens een KNJV proef te lopen.
Ik heb me toen ingeschreven en op internet opgezocht wat hij precies moest kennen.
Ik had echt geen idee wat ik kon verwachten dus heb hier toen gevraagd hoe het er aan toe ging en ik had ook wat vragen gesteld aan iemand die al vaker een proef had gelopen.
Macho had natuurlijk ook nog nooit wild gehad, dus vlak voor de proef bij de poelier om een eend gevraagd en ook gaan oefenen met eend.
Toen hadden we de proef en het ging echt geweldig! Hij haalde supermooie punten en het ging gewoon allemaal zo super goed :lol1:
Nadat we ons diploma hadden gehaald zijn we trouwens wel gaan trainen bij een hele leuke groep! wij deden het dus andersom, eerst diploma halen en daarna training volgen :F:
Knap hoor! Ik kan me ook helemaal niks voorstellen van z'n proef!
Wel goed idee om een eend te halen bij de poelier! Ik train namelijk ook alleen met dummy's!
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

ranetje schreef:Ik gebruik geen fluitsignaal voor over.
Maar wel een voor links of rechts sturen (richting geven plus fluit als ze mag gaan).

Ik weet van ten minste een trainingsgroep waar het vooruit ook met een fluitsignaal gaat in plaats van het commando "vooruit".
Uiteraard wordt er dan wel met de hand richting gegeven.

Ik denk dat je wat dat betreft moet uitzoeken wat het beste werkt voor jou als voorjager en je hond.
Aan "verplichtingen" in dat opzicht doe ik niet zo :wink:
:ok: In principe kan alles :D
Wij maken overigens met opzet geen geluid bij het op afstand dirigeren (behalve bij het vooruit sturen vanaf de voet). Maar als je dat wilt is dat wel iets wat je meteen vanaf het begin met alleen het gebaar (zonder geluid) moet aanleren. Als het eenmaal mét geluid is aangeleerd (zoals ook bij felix) kijkt 9 van de 10 honden je een beetje onnozel aan als je alleen je hand uitsteekt :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
samantha!
Zeer actief

Sepje schreef:
Knap hoor! Ik kan me ook helemaal niks voorstellen van z'n proef!
Wel goed idee om een eend te halen bij de poelier! Ik train namelijk ook alleen met dummy's!
Ja, als je een proef gaat lopen zou ik echt zorgen dat je al eens met een eend getrained hebt.
Ik heb toen gewoon een middagje ermee getrained en toen we de week daarna proef hadden (en ook nog eens als eerste verloren zoeken dus) heeft hij geen moment getwijfeld en apporteerde keurig de eend.
Bij het kort apport te land gebruiken ze trouwens een konijn, daar had Macho ook geen moeite mee ondanks dat hij een van de laatsten was en het ondertussen door de regen maar een vies en nat ding was :mrgreen:
Afbeelding
Sepje
Zeer actief

Oke, dus trainen met eend EN konijn! haha komt goed :ok:

( vond macho dat niet raar een konijn,... ik bedoel met babs enz?? )
samantha!
Zeer actief

Sepje schreef:Oke, dus trainen met eend EN konijn! haha komt goed :ok:

( vond macho dat niet raar een konijn,... ik bedoel met babs enz?? )
Nee, hij vond het helemaal niet raar.
Hij pakt eigenlijk sowieso wel alles als ik het commando apport geef, hij heeft nog nooit iets geweigerd te pakken.

Ik heb een tijdje geleden wel voor de gein een keer dit gedaan :mrgreen: :
http://www.youtube.com/watch?v=Tc-55UQ7eow
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Dat is een leuke Samantha :ok: :D
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Babs blijf!
:LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
carlos
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door carlos »

Het commando "over" is bij een jonge hond het beste om meteen aan te leren.
Gaat een hond over, dan is een apport uit het water nooit een probleem.

Begin je met een apport uit het water, dan kan later een probleem ontstaan met het over sturen.Je kan dan een "vragende" hond krijgen, baasje ik moet in het water maar er ligt niets.

Beginnen met een helper, bij een wetering, waar een apportje wordt opgegooid. Commando: over. Is de hond over, dan het commando apport.
Als dit goed gaat, apport over water, en een verloren apport. Commando: over, is de hond over het water, commando: zoek apport.

Gaat de hond eenmaal over water, is een apport uit het water een peuleschil.

Gr. Carlos
ranetje
Zeer actief

Goh Carlos.
Die stelligheid blijkt dus niet zo stellig te zijn als je denkt hoor :wink:
Heb je de reacties gelezen op de vraag van TS?
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Hier ook eerst geapporteerd uit het water en toen pas over water getraind. Geen probleem gehad met zoeken naar dummy in het water. Ik wissel het commando eigenlijk af, lees: ben niet zo consequent met mijn commando's :mrgreen: . Maar over en vooruit snapt hij beide :F:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

samantha! schreef: Ik heb een tijdje geleden wel voor de gein een keer dit gedaan :mrgreen: :
http://www.youtube.com/watch?v=Tc-55UQ7eow
Geweldig filmpje Samantha :LOL:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik lach me nog steeds krom om dat filmpje van samantha.. jaaaa dat is de goeieeeee.. wat nou als ie met babs aan was gekomen :D:D Neeee, dat is de verkeeerdeeee :D
Sepje
Zeer actief

Dat filmpje wat leuk zeg! Hij pakt het ook heel voorzichtig, eerst een pootje! :ok:
ranetje
Zeer actief

Tara schreef:
ranetje schreef:Ita en Rana halen allebei altijd een beetje wind bij het markeren.
Dat schijnt bij veel staande honden toch wel een voorkeursactie te zijn.
Gewoon voor de zekerheid.
Rana is daar wel beter in dan Ita :wink:
Mijn meiden laten zich voor de laatste meters bij het markeren ook graag iets afzakken.
Ik zie dan aan ze dat ze echt wel weten waar het gevallen is, maar ze spelen graag op zeker door hun neus in te zetten.
Soms heb je dan pech, dan tref je een keurmeester die dat niet waardeert.
Maar ik vind het geen verkeerde eigenschap, in de jachtpraktijk kan dat namelijk het verschil maken tussen het wel of niet vinden van een stuk wild.
Dat zie je trouwens bij de sleep ook, Tara loopt er graag een paar meter naast.
Dan lóópt ze de sleep wel, alleen loopt ze er dan niet óp.
Ze vertrouwt gewoon feilloos op haar puntneus, en dan lukt het ook.
Ik vind het ook weer niet zo heel erg, als ze daardoor een diploma misloopt dan is dat maar zo.
Als ze het in de praktijk maar goed doet!
Ach ik lever met genoegen die 1 of 2 punten in hoor.
Ze zitten altijd binnen de marge.
Ik ben een keer een keurmeester tegengekomen die me een 9 gaf met de mededeling dat hij Rana een echte staande hond vond :wink:
(1 punt aftrek voor het niet gaan zitten met de eend)
Dat vond ik wel leuk.
Eens een keurmeester die rasgericht keurt. :ok:

Als je van tevoren aangeeft dat je hond ongeveer twee meter van het sleepspoor op verwaaiing loopt is dat toch een voldoende?
Of is dat niet meer zo.
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Beide retrievers eerst uit daarna over. Commando’s resp. apport en over gevolgd door vooruit, zoek verloren, zoek sleep afhankelijk van opdracht.
Op advies van latere trainer bij de spaniel vooruit. Reden is al omschreven: hond dient zich in rechte lijn te verwijderen in de door de voorjager aangeven richting ongeacht terreinomstandigheden tot er een opheffend commando komt.
Dat je puntenaftrek krijgt voor het onder de wind lopen bij markeer en sleep verbaast me en heb het ook nog nooit meegemaakt.
Herinner me nog wel dhr. Rooijakkers als keurmeester die bij het markeren een min of meer enthousiast verslag gaf in de vorm van: hond loopt iets onder de wind, moet nog een meter of 20-10 en nu insteken. Mooi gedaan, goed jachtverstand.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
ranetje
Zeer actief

Veenmug schreef: Dat je puntenaftrek krijgt voor het onder de wind lopen bij markeer en sleep verbaast me en heb het ook nog nooit meegemaakt.
Herinner me nog wel dhr. Rooijakkers als keurmeester die bij het markeren een min of meer enthousiast verslag gaf in de vorm van: hond loopt iets onder de wind, moet nog een meter of 20-10 en nu insteken. Mooi gedaan, goed jachtverstand.
Ik hoorde achter mij bij een markeer bijna het zelfde verslag van een keurmeester.
Alleen eindigde dat met de opmerking: "als ze nou niet insteekt is het een 0" :?
Niet nodig om te zeggen dat die markeer nog een 6 was, want ze stak op dat moment in. :wink:
Afbeelding
Sepje
Zeer actief

Hoe kun je nou ras gericht keuren???
Als in staande honden en retrievers ???
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Sepje schreef:Hoe kun je nou ras gericht keuren???
Als in staande honden en retrievers ???
er zit toch wel verschil in hoe verschillende rassen te werk gaan, dat lijkt me wel logisch. Sowieso staande honden, retrievers en spaniels, maar binnen de rassen zit ook nog wel verschil lijkt me, al zou ik daar zo even geen voorbeeld van kunnen bedenken haha
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

ranetje schreef: Ita heeft eerst "over" geleerd en daarna pas uit water.
De eerste keer zwom ze over het water toen ze uit water moest halen :mrgreen:
Hahaha....herkenbaar.
Biène heb ik eerst geleerd over te zwemmen (KNPV). Aan de overkant kreeg ze dan een beloning (meestal een voertje of gewoon braaf kloppen, bal oid vond ze niet interessant na het zwemmen).
Op een gegeven moment moest ze ook leren een plank van een meter uit het water te apporteren. Biène zág dat ding niet eens hahaha......clubgenoten allemaal kiezeltjes in het water gooien om haar attent te krijgen op die plank maar nee hoor, ze zwom er dwars overheen :80: ....naar de overkant. :LOL:
Het heeft ff geduurd voor het kwartje viel.
Echter, apporteren kan ik maar heel af en toe doen want dat vind ze nu zo leuk dat ze dat liever doet dan naar de overkant. Als ik te vaak apporteer zwemt ze dus niet meer over maar gaat zoeken.
Omdat Biène toch niet naar de keuring zal gaan maar enkel "recreatief" traint wordt ze nu wel af en toe ingezet om de plank te halen als een andere hond niet apporteert. :mrgreen:

Ik ben benieuwd hoe het straks met puplief gaat. Het wordt in ieder geval warm, dus kan al snel beginnen met wennen aan het water (ik maak hem eerst watervrij voor hij echt moet gaan zwemmen, ik wil dat dat hoe dan ook een leuke ervaring is).
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”