Janie schreef:Het liefst beheersingsoefeningen zonder "let op, aanacht, hier' en dergelijke.
Je wilt immers dat de hond zélf beheerst gedrag vertoont, en niet op commando.
Dan is het eigenlijk geen beheersing meer.
Lekker zelf die hersentjes laten kraken, en zelf beheersing aanleren.
Vervolgens kun je het uitbreiden met koekjes op de grond, koekjes op zijn pootje, oefeningen met beloningen uit een bakje naast jou en de hond op de grond.
Leren dat al het lekkers van jou komt, en niet van de tafel, je tas, je bakje of wat dan ook.
Beheerst gedrag is de beloning, en daar komen ze snel genoeg mee!
Iets wat mijn pup iig geweldig vind, en hem ook kalmeert in hieperbuien.
Ook zou je zijn oogcontact kunnen clickeren in dit geval.
Heel veel thuis oefenen met je tasjes, bakjes en snoepbuideltjes.
Oogcontact is een yes/click/goedzo.
Maar ik denk dat je click in dit geval net iets sneller en effectiever is.
Kun je hem belonen met spel?
Bij mijn "juf" is het niet lokken met voer, maar met je hand zonder voer met een hancue.
Beloning komt altijd uit de andere hand.
Maar ik begrijp dat hij alleen gefocust is op de hand mét voer?
In dat geval zou je een target kunnen gaan gebruiken.
Bijv een houten latje met een rond iets erop, bijv een dekseltje of een bierviltje.
Leren dat hij die moet volgen, aanraken enzovoort. Wellicht dat het feit dat je hand even uit beeld is helpt?
met de beheersing klinkt aannemelijk maar heb ik dan niet een voortaan overal waar ik loop een gefocust hondje?

dat is namelijk niet de bedoeling, als ik buiten loop hoeft hij niet de hele tijd naar mij op te kijken
dat met de voertjes oefenen is wel interessant

dat ga ik ook eens oefenen. ik heb hem wel geleerd om niet op eigen houtje eten of snoepje te pakken dus bijvoorbeeld als ik het laat vallen dan eet hij het pas op als ik zeg 'toe maar' ik kan dus in principe overal voer neer leggen zonder dat hij het op eet..
met spel is hij niet zo goed te belonen als met voer, hij is wel in voor een spelletje maar als hij het niet kan krijgen/pakken dan is de lol eraf
Target hebben we gebruikt maar daar is hij te slim voor

hij blijft dan zoeken en steeds over het target lopen omdat hij weet dat, daar een snoepje uit kwam. dan heeft hij helemaaal geen aandacht meer voor mij

dit werd gebruikt bij de schutting maar werd voor ons al snel weggehaald omdat het niet werkte voor hem
elke trainer doet het blijkbaar op zijn/haar manier en deze verschillen nogal
wel leuk om deze verschillende methodes te lezen en hiervan te leren