eefje+huig schreef:sterkte Frank,kan me voorstellen dat je er even geen zin in hebt,het hele topic door te worstelen.
Maar je zegt dat ze wel samen lopen dus het kan wel gebeuren dat ze toch gedekt word,je laat het op zijn beloop zoals ik het nu lees,voorkomt het iig niet?
Ik snap die hele drukte hier in dit topic niet zo heel erg goed hoor. Tot vorig jaar was testen op pl helemaal niet verplicht en waren er ook maar bitter weinig stamboomfokkers die hun honden ook daadwerkelijk uit eigen beweging op pl lieten testen.
Nu is het als je volgens de regels van de rasvereniging fokt (wat er heel veel nog steeds niet doen) sinds "kort" dus "verplicht" om de chi's te laten testen, maar hoeveel fokkers fokken gewoon in zijn geheel niet volgens de regels van de rasvereniging maar alleen maar volgens de regels van het BRS. En zelfs daarvan zijn er nog ontiegelijk veel die de regels ontduiken of zich niet aan die minimale "standaard" opgestelde regels houden.
Zogenaamde oepsnestjes terwijl de teef niet lang daarvoor al een nest heeft gehad en dus nog voor ze überhaupt gedekt zou mogen worden alwer een nestje mag werpen, een 1e nest als de teef de max leeftijd voor een 1e nest al is gepasseerd waarvan niet eens bekend is of deze niet al eerst helemaal "uitgemolken" is, een te jonge teef gedekt onder het mom van "Ach de loopsheid kwam "iets" eerder" of een allom bekend smoesje van tis een "ongelukje", een puberreu die een teef dekt. En zo kan ik nog een hele waslijst opnoemen
Mensen die een soort van "garantie" willen zullen echt niet bij Frank aan de deur staan hoor, en zou ik een soort van "garantie" willen zou ik ook niet bij chiwi aan de deur staan terwijl zij mét stamboom en mét "onderzoek" fokt noch dat ik mensen aangezien het nu toch over de chi gaat naar háár toe zou sturen voor een pup. Dan zou ik hoogstwaarschijnlijk in alle eerlijkheid die persoon nog liever naar Frank sturen.
Scheelt bakken met geld dat ten eerste en er is geen enkele reden om aan te nemen dat die stamboomchi's nu zoveel gezonder zijn van een stamboomfokker ten opzichte van die van Frank.
Zeker niet als je ook nog eens in aanmerking neemt dat chiwi hier zelf nog zit te vertellen hoeveel ellende ze wel niet tegenkwam toen ze de lijn van die reu écht eens ging uitpluizen.
Heb je trouwens die chi's van Frank vergeleken met die chi's van chiwi? ff de hele discussie terzijde gelaten maar als ik dan ff puur naar het uiterlijk kijk, zie ik heel eerlijk gezegd 100x liever die chi's van frank (zie pag 1) dan die chi's van chiwi die naar mijn idee met veel te ronde koppen lopen met ogen die soms zo op klappen lijken te staan waarbij je het idee krijgt dat ze er zo ieder moment uit kunnen ploppen of soms zelfs naar binnen kunnen vallen omdat de ogen zo op het "oog" te diep liggen
Nu is dat laatste natuurlijk puur smaak en waar val je op

Over smaak valt dan ook niet te twisten