MonaToetje schreef:
In de advertentie staat duidelijk vermeld dat beide ouderdieren alleen getest zijn op HD en de vader heeft ook nog een oogtest gehad. Er staat nergens dat de honden een DNA profiel hebben wat blijkbaar wel een vereiste is alvorens je de honden bij die club kunt laten registreren.
Wat dus dus inhoud dat dit nest niet volgens de regels van die Labradoodle club gefokt is en moeders wsl ook niet geregistreerd staat.
Er wordt bij de Labradoodle dus blijkbaar OOK gesjoemeld .
Ik vraag mij dus ook af in hoeverre het zinvol is om allerlei eisen verplicht te stellen. Je kunt zo totaal geen overzicht houden op de honden die voor de fok ingezet worden en waar ze terecht komen .

Niet dat ik vind dat er geen gezondheidstesten verplicht gesteld mogen worden. Ik vind met name die regel dat pups waar niet mee gefokt wordt gecastreerd dienen te worden alvoren ze naar hun nieuwe baasje gaan ronduit belachelijk.
Verder zal het me een worst zijn wat Labradoodlefokkers voor hun pups vragen. Ik vind 2500,- voor een pup veel , ook voor een rashond met een FCI stamboom. Ik hoop in ieder geval dat de eigenaresse van Amber het welzijn van haar pups belangrijk vindt en haar pups niet al op 8 weken laat steriliseren/castreren
Linda
Klopt. Het gaat hier dan ook niet om een originele australische labradoodle

Het gaat hier gewoon om een nestje van een F1 en F1b labradoodle

Vader en moeder zijn beide op HD getest, vader ook op ogen. Moeder niet. Waarom niet, zal de ts wel vertellen. Maar dan nog. Wat een gezeur zeg. Ouders zijn getest op hetgeen waarop de doorsnee huis tuin en keukenfokker hier op test (HD) dat er bij dene "echte" op meerdere dingen wordt getest, en dat deze een DNA profiel dienen te hebben doet hier verder niets aan af.
MonaToetje schreef:[
Smoekie schreef:Dus tja, weet niet wat jij bedoeld, met hier wordt dus blijkbaar ook "gesjoemeld"??? Wat wordt er hier gesjoemeld dan? TS is waarschijnlijk geen lid van de IEALB, noch dat haar honden daar geregistreerd staan

Ik zie ff niet waar er hier "gesjoemeld" wordt????
Zover ik het altijd heb begrepen verplicht die club hun fokkers dat de pups die ze niet houden gecastreerd dienen te worden. Blijkbaar gebeurt dat dus niet.
Dat begrijp je dan naar mijn idee niet helemaal goed
Ieder lid (fokker) die zich bij eerder genoemde heeft aangesloten verplicht zich inderdaad zich te houden aan de regels die er ten behoeve van het ras zijn opgesteld. En ja, helaas (al vind ik die wel begrijpelijk) is 1 van die regels dat pups die niet zelf voor de fok worden aangehouden worden gecastreerd.
Bij hen, die dat niet doen, is er dan tevens ook géén sprake van echte "australische labradoodlepups" en jij zegt hier nu dat dit wel zo is, dus dan direct ook maar mijn vraag waar ik daadwerkelijk graag antwoord op zou willen hebben. Wélke aangesloten fokker doet dit niet?????
Monatoetje schreef:Smoekie schreef:Niet elke fokker is lid van een rasvereniging of wat dan ook. Datzelfde gaat natuurlijk ook op voor de "labradoodle" fokkers

Alleen verschil is dan wel dat als je als particulier zijnde een "echte" labradoodle wilt omdat je een "allergie" hebt je dan doorgaans niet bij een gewone "doodlefokker" terecht komt

Dus ja, die eisen zijn naar mijn idee wel degelijk zinvol evenals het "overzicht" op de honden die voor de fok worden ingezet
(zie eerder gegeven linken)
]veel regeltjes werken vaak averechts. Men doet er veel verstandiger aan om goede voorlichting te geven ipv allerlei regeltjes op te leggen. Ik kan de Amerikaanse BT club als voorbeeld noemen. Hun hanteren maar weinig regels. Wel adviseren ze hun leden om hun honden minimaal op patella , ogen en doofheid te laten testen , wat de meeste fokkers dan ook doen. Hun site staat vol met info over de gezondheid van het ras en artikeltjes over gebreken die in het ras voorkomen. Daar wordt heel open en eerlijk over gedaan . Veel fokkers laten sturen de testuitslagen naar CHIC .Dat is een openbare database, Erg handig. En er op elke clubmatch verschillende seminars gegeven over de gezondheid, verantwoord fokken en showen/keuren van Bostons.
Weet ik niet? Ik denk als er daadwerkelijk regels worden opgesteld met dúsdanige boetes zoals in het verkeer ook bestaan, die "regels" bij lange na niet zoveel "overtreden" zou worden

Nu worden diezelfde regels keer op keer overtreden omdat de "boete" totaal niet in verhouding staat tot de overtreden regel. Dat moet jij inmiddels toch ook wel weten

Ik bedoel. Als een teef te vroeg gedekt is en of dat nu per ongeluk gebeurd of niet, mag de straf wat mij betreft dusdanig zijn dat er gewoon in zijn geheel gewoon geen (originele) stambomen afgegeven worden

Maar geen enkel club die zich daaraan waagt helaas.
Testen op diverse erfelijke afwijkingen idem dito. JIj noemt nu de Amerikaanse BT Club op, maar naar mijn weten hanteren zij nóg minder regels dan de Duitse BT club waar jij lid van bent

die weer veel minder regels hanteren dan de Nederlandse BT club/vereniging. Wat mij dan weer direct naar de vraag toe brengt waarom jij geen lid bent van de Nederlandse BT Club
Monatoetje schreef:Smoekie schreef:En ja, persoonlijk vind ik het ook ehm "not done" om een pup op een dergelijk jonge leeftijd al te castreren, maar me dunkt zeg, begrip heb ik er zeker wel voor hoor. Op die manier zorgen de "echte" australische doodle fokkers er
wel voor dat hun ras niet zoals al bij menig "rashond" letterlijk en figuurlijk
verneukt wordt

en dus gezond gehouden wordt.
Ik heb er totaal geen begrip voor . Ik geloof ook niet dat de reden erachter is om ervoor te zorgen dat hun honden niet in de verkeerde handen terecht komen. De enige reden die ik kan bedenken is om het ras zo exclusief mogelijk te houden zodat ze hun pups voor absurde bedragen kunnen blijven verkopen, want ik durf te wedden dat zodra die honden niet meer zo exclusief zijn ze er geen duizenden dollars meer voor kunnen krijgen. De lijn waar ik mee fok is ook " exclusief ". Ik hoef ook geen pups te laten castreren om te voorkomen dat er niet mee gefokt wordt, De pups waar ik mee verder wil houd ik immers zelf of plaats ik bij mensen die ik vetrouw. De overgebleven pups verkoop ik meestal aan gezinnen die een leuke huishond zoeken. Dat is een kwestie van vertrouwen en ik verkoop geen pups aan mensen die ik al bij voorbaat niet vertrouw.
Nou ja, daarin verschillen we dus van mening

Hoewel ik nog steeds geen voorstander ben van het castreren van pups op een dergelijke jonge leeftijd, kan ik me er persoonlijk zeer zeker wel wat bij voorstellen. En ja, die reden is en daar heb jij gelijk in, ongetwijfeld om het ras zo "exclusief" mogelijk te houden

En daar hangt zoals normaal is ook een "absurd" bedrag aan vast

Net zo'n absurd bedrag als die er wordt gevraagd voor een standaard boston. Engelse Bull, Nakerd noem maar op

Dus wat jouw punt daarmee is mag Joost weten, dat lees ik dan later wel van je
Dat er voor de gewone "labradoodle" niet zo heel erg veel geld wordt neergeteld is niet omdat zij niet "exclusief" meer zijn, maar omdat er teveel randdebielen zijn die denken bij het op elkaar gooien van een labrador en poedel al een labradoodle te hebben

De "echte" australische labradoodle brengt naar mijn weten "heden ten dage" nog steeds zijn geld op, en zijn heden ten dage nog steeds "exclusief" genoeg. Maar goed, die zoek je dan ook niet bij de boer met zijn/haar lab x poedel
Jij kunt nu heel simpel zeggen dat de lijn waar jij mee fokt dusdanig "exclusief" is en dat jij ze derhalve niet hoeft te castreren om ze ook "exclusief" te houden, en ze derhalve of zelf houd of bij "vertrouwde" mensen plaatst, maar we weten beide dat het dan puur om de "lijn/naam" van de betreffende hond gaat, en niet voor het "doel"waarvoor de hond is gefokt (antiallergeen) , en daar zit naar mijn idee toch nog een wereld van verschil in. Dat is hetzelfde als dat chihuahua hier van het forum van plan was/is (dat weet ik niet wat ze gaat doen) haar pups te laten castreren omdat zij niet wil dat haar "lijn" in handen van "andere" fokkers valt
Monatoetje schreef:Smoekie schreef:En ja, dat prijskaartje, ja die is idd aan de hoge kant (voor een
echte ) en hoewel ik de meeste prijzen van rashonden sowieso aan de hoge kant vind.
Ook bij de Bostons

waar 2000 euro voor een pup geen uitzondering is, kan ik me zo voorstellen dat de prijs van een echte australische labradoodle ook voortkomt uit het feit dat "echte" nog steeds toch dusdanig "exclusief" zijn en gehouden worden, waarbij er redelijk wat onderzoeken, dna en regels zijn alvorens te "mogen" fokken, evenals de "aanschafprijs" van een fokteef/reu alvorens te "kunnen" fokken (prijzen van 6000 euro is geen uitzondering) dat hier de hoge prijs naar mijn mening toch wel
enigzins gerechtvaardigder is dan bij welke
andere "rashond" dan ook waar
elke debiel mee kan gaan fokken
En die DNA testen enzo kosten duizenden euros?
De gemiddelde prijs voor een Boston ligt tussen de 1300-1500. De meeste fokkers die ik ken vragen 1500 voor een pup. De reden daarachter is omdat ze doorgaans kleine nesten krijgen en vaak met een keizersnede moeten bevallen .
Dat zeg ik toch niet

Denk dat jij je dan beter ff in moet lezen in de "regels" die worden gesteld vooraleer je je ergens als fokker van... zijnde kunt aanmelden
Gaat om het hele totaalpakket toch. Tenminste, als ik de fokkers hier mag geloven wel. NU ja, als dat het geval is, dan mag dat naar mijn idee ook bij de echte (australische) labradoodle fokkers. Die moeten immers nog veel meer geld over de brug gooien alvoren een fokteef/reu in handen te krijgen, die moeten nog veel meer onderzoeken doen dan de standaard huis tuin en keukenfokker waar jij toch ook bij behoor
Kun jij nu wel zeggen, ja mar amai, de reden daarvoor is dat ze "kleinere"nesten krijgen en 9 van de 10x met keizersnede moeten bevallen, jot op zeg. Is dat voor jou nu echt een reden dan dat een "simpele" boston zoveel geld in het laatje moet brengen???? Neee toch zeker
Dus als ze grotere nesten voort zouden brengen en doorgaans wél zelfstandig zouden kunnen bevallen zou de prijs lager liggen???? Ok

dan is dat iig duidelijk

Tot zover het "doorberekenen" van he
Monatoetje schreef:Smoekie schreef:Overigens heb ik maar zo het idee dat de ts haar pups niet zal laten steriliseren/castreren omdat het hier naar mijn idee gewoon om een zogenaamde leuke "huis tuin en keukendoodlefokker" gaat zoals er vele zijn

Dan is het toch goed?
Linda
Dat lijkt me wel ja. Als ze 2 generaties "verder" is, is het weer een ander verhaal
Judith-Diesel schreef:
Ik denk dat het vooral te maken heeft met dat de doodle wereld zelf nogal uit de hoogte doet. Dat het de perfecte hond is en zo duur moet zijn want het zijn ohh zo zeldzame kruising die zo ontzettend hypoallergeen is, en zo exclusief uit australie
Dat is ook het gene waar ik moeite mee heb. Een kruising voor 2000 euro en op 8 weken gecastreerd/gesterreliseerd verkopen. Onder het mom van dan kunnen ze FCI erkenning krijgen, wat een gelul zeg. Er zijn meer rassen die wachten op FCI erkenning en die castreren hun pups ook niet op 8 weken.
Dat ze de pupkopers dus in mijn ogen voorliegen voor een prijs waar je U tegen zegt.
Mensen die een doodle kopen vergeten ook even dat het hypoallergene bij de poedel vandaan komt. Maar een poedel is een tuttige hond en je bent natuurlijk veel interresanter als je een doodle hebt.
Ik heb gekozen voor een stamboom poedel omdat ik niet mee wil werken met jong castreren omdat het dan zo exclusief blijft.
Ik heb niets tegen dit nestje (mits het niet op 8 weken gecastreerd wordt).
Ik wens ze ook veel succes met het nestje en hoop dat het hele leuke vrolijke hondjes worden, die vast hele leuke baasjes krijgen.
Nou, weet ik niet. Persoonlijk denk ik meer, en dat is puur mijn idee/mening hierover voordat deze "hype" zich voor begon te doen, dat het met "afgunst" te maken heeft. Niets meer, niets minder.
Want waarom mag een "simpel" inmiddels volledig ongezond en naar de klote geholpen ras als bijv. de boston wel een x bedrag opleveren, maar een net uit de grond gestampt en nog gezond (nog niet FCI erkend) "ras" niet?
Nu is bovenstaande wellicht ietwat overdreven, maar je snapt wat ik bedoel. De boston bijv, en al die kortsnuitige honden staan nu eenmaal niet bekend om hun "blakende" gezondheid

Maar derhalve wordt er wel een vermogen aan geld gevraagd puur voor de aanschaf alleen voor een hond waarvan je maar mag hopen dat deze de 6-7 jr haalt zonder al te veel dokterkosten
Het enige waar ik net als jij moeite mee heb is het vroege castreren van de honden. Máár Als dat nodig is om dit (toekomstig) ras en alle andere (toekomstige) rassen gezond te houden teken ik daar nu voor
Heel tegenstrijdig, dat weet ik. Maar me dunkt zeg. Kijk nu eens heel realistisch naar al die "stamboomrassen" welke kun jij er nu dan nog opnoemen die nog niet "verneukt/vernaggeld" is????
Hetgeen jij nu hierboven zegt slaat trouwens kant noch wal, weet niet welke sites jij gelezen heb, maar de site die ik gelezen heb (van doodle fokkers) spreken allen alleen maar over het feit dat ze niet willen dat jan met de korte achternaam het ras kan vernaggelen. En heeft dus zoals ik het opgemerkt heb niks te maken met het feit dat ze wel of geen FCI erkenning krijgen

Maar het staat je, aangezien jij dat zo volmondig zegt, vrij om aan te geven waar men dat wel zo "verkondigd" ?????

Daar ben ik persoonlijk dan wel weer reuze benieuwd naar omdat ik die reden tot op heden nog nooit, maar dan ook werkelijkwaar nog nooit ben tegengekomen
Ennath schreef:bouvierpoedel schreef:Ach gaat toch fietsen ,heb niets tegen labra/goldendoodel of een leuke xsing .
Maar er bestaat helemaal geen echte labradoodle in de zin van ras.
Ook bij de Australische nniet.
Word helemaal niet zo specifiek op type of karakter geselecteert.
Het is gewoon een verzameling van een stel leuke honden en niets meer of minder.
Als alles in een nest gecastreert word en 1 daarvan blijft bij de fokker lopen en daar word mee gefokt ben je dan selectief aan het fokken.??
Juust ....
en er staat genoeg op het net over de "zorgvuldigheid" waarmee vele (ook hele bekende) fokkers hun nesten fokken.
Wat mij betreft: te vaak gewoon broodfokken.
En verder is de Labradoodle net zo veel (of weinig) Anti allergeen als een berg andere rassen.
Maar daar hadden we het hier al vaker over gehad

Ben ik het (hoe verwonderlijk) niet mee eens. Er wordt bij de labradoodle in tegenstelling tot menig ander ras idd niet op type of karakter geselecteerd. Máár en ik ben geen onderzoeker, is er dusdanig "onderzoek" gedaan die uit heeft gewezen dat dit "ras" ook bij mensen kon worden gehouden met een allergie voor honden. Daar kan iedereen overheen lullen wat hij/zij wil, maar de feiten uit die onderzoeken spreken voor zich

En dat is dat de uitkomst van deze "kruising" nu eenmaal ook gehouden kan worden door mensen met een dusdanige allergie voor honden die zij daarvoor niet "konden" houden.
@Ennath. Welke andere( anti allergeen ) "berg" rassen kunnen dan nnog meer gehouden worden door mensen met een allergie voor honden??
renee-uk schreef:bouvierpoedel schreef:
Als alles in een nest gecastreert word en 1 daarvan blijft bij de fokker lopen en daar word mee gefokt ben je dan selectief aan het fokken.??
ja met name selectief voor je eigen portemonnee

Waarom dan? Dat heeft toch niets met eigen portemonee te maken of met selectief fokken?
Selectief fokken doe je naar mijn idee als je genenpool zo "klein" mogelijk houd (lees inteelt) en selectief fokken ten behoeven van je eigen portemonee? Ja, zal er ongetwijfeld een klein beetje mee te maken hebben, maar persoonlijk denk ik dat dat de minste reden is om een pup zo jong al te laten helpen? Nogmaals, voordat daar onduidelijkheden over bestaan, ik ben zeker geen voorstander van het vroeg castreren van welk ras dan ook. Ook niet bij de labradoodles, máár als het vroeg castreren inhoud dat een ras "gezond" blijft omdat dan niet elke debiel ermee kan gaan rondfukken zoals nu het geval is, tja, dan sorry hoor, dan mag het van mij

Als ik alleen al kijk naar het ras waar ik mijn hart aan heb verknocht (de pitbull) dan hadden ze dat van mij jaren geleden al in mogen voeren

Maar is ook niks meer aan te doen. Ras is (sowieso hier) al helmaal verneukt tot op het bot. Menigeen weet (ook hier niet) al niet eens meer hoe een echte pitbull eruit ziet (zag)
renee-uk schreef:smoekie schreef:
En ja, dat prijskaartje, ja die is idd aan de hoge kant (voor een
echte ) en hoewel ik de meeste prijzen van rashonden sowieso aan de hoge kant vind.
Ook bij de Bostons

waar 2000 euro voor een pup geen uitzondering is, kan ik me zo voorstellen dat de prijs van een echte australische labradoodle ook voortkomt uit het feit dat "echte" nog steeds toch dusdanig "exclusief" zijn en gehouden worden, waarbij er redelijk wat onderzoeken, dna en regels zijn alvorens te "mogen" fokken, evenals de "aanschafprijs" van een fokteef/reu alvorens te "kunnen" fokken (prijzen van 6000 euro is geen uitzondering) dat hier de hoge prijs naar mijn mening toch wel
enigzins gerechtvaardigder is dan bij welke
andere "rashond" dan ook waar
elke debiel mee kan gaan fokken

nou dat vind ik toch echt niet hoor, er zijn meer rassen waarbij regels en onderzoeken verplicht zijn en die kosten niet zo absurd veel geld.
verder vergelijk je ergens een nest van twee willekeurige stamboomhonden met geregistreerde doodles (kan dat niet quoten want ik zie de eerder geplaatste posts niet

) maar dat is appels met peren vergelijken.
je krijgt inderdaad een stamboom als je twee stamboomhonden een nest laat krijgen, maar als je volgens de regels van de rasvereniging fokt zitten daar wel een heleboel meer haken en ogen aan en dat is te vergelijken met geregistreerde doodles.
Tuurlijk zijn er rassen waarbij dergelijke regels en onderzoeken verplicht zijn. Maar persoonlijk ken ik geen enkel ras (en als jij dat weet lees ik dat wel) waarbij nog meer regels en onderzoeken verplicht zijn dan bij de australische labradoodles

En nee, dan heb ik het zoals ik eerder al zei niet over een nest labradoodles zoals hier het geval is, of zoals je die tegenwoordig veelvuldig tegenkomt op MP
Maar je weet, ik wil graag leren, dus ik lees dan ook graag welke "rassen" er nog meer aan eerder genoemde regels en onderzoeken worden onderworpen
Ik vergeleek eerder inderdaad een nest van 2 stamboomhonden met geregistreerde doodles) maar ik zie niet waar dat appels met peren vergelijken is eerlijk gezegd?? Het hebben van een stamboom is toch niets meer/minder dan het hebben van een "afstammingsbewijs" ???
De ouders (labxpoedel) van de F1 generatie bijv. hebben ook (doorgaans) een stamboom, de daaruitvolgende pups niet, maar de afstamming is wel bekend, en is dat niet wat een stamboom is? Simpelweg een "afstammingsbewijs"?????? Oh ja, er staat af en toe op (hier veelvuldig) of een hond een kampioen is, soms ook de HD uitslagen. Maar veel meer dan de "afstamming"is doorgaans gewoon echt niet bekend. En zelfs daarvan moet je (ongeacht het ras) nog maar afwachten of weten dat deze wel "echt, echt" is
Persoonlijk heb ik de laatste tijd gewoon wat nekharen die overeind komen bij dat eeuwige gelul over "stambomen dit, en stambomen dat" en alle wat er wordt gefokt "zónder" stamboom is niks waard of bastraard.
bouvierpoedel schreef:renee-uk schreef:bouvierpoedel schreef:
ja met name selectief voor je eigen portemonnee

Hinderd niets hoor ik houd wel van wat variatie ,maar ga niet lopen zeiken over als een ras om je leuke bastaard aan de man te brengen.
Leuke hond is een leuke hond en als je nog eens je best hebt gedaan dan is het toch goed om een paar centen te vragen.
Labradoodle is gewoon een verzamelnaam voor een bepaald groepje honden met wat gelijkende kenmerken net als een boerenfoxje .
Niets mis mee en kun je net zoveel van houden als een lijngeteelde rashond uit een 20 generatie kampioenen. .
[/quote]
Bastaard? Wat is nu een bastaard? Een Bouvier is ook ooit eens ontstaan uit diverse "kruisingen"

Is in begin toch ook een "bastaard" geweest zoals vele andere rassen

Herdershonden idem dito
Zal wel aan mij liggen hoor, maar commentaar wat hier telkens gegeven wordt op fokkers van "doodles' komt me af en toe de strot uit

Rot op met dat eewige gelul over "stamboom" stamboom zegt 3x niks. Ja, hoeveel "kampioenen" er in de "familie" zijn, maar qua gezondheid 3x niks

Doe toch eens een keer leuk ipv dat eeuwig en altijd terugkomend gezeik over of een hond wel een stamboom heeft en of de ouders wel getest zijn terwijl de verhalen hier wel voor zich spreken dat indien er op eerder genoemde "vragen" ja werd gezegd dat helemaal niets, maar dan ook niets zegt.