Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

1001 manieren en inzichten over opvoeden volgens het forum.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges
Aantal honden: 1

Re: Hoe krijg ik haar stil??

Ongelezen bericht door Naima »

Goed dat Gila niet meer wordt vastgemaakt met de riem binnenshuis, denk echt dat dit heel veel scheelt. Ik lees dat zij op haar plaats moet op alle momenten dat jullie niet in de kamer zijn bij haar. Er staat verder geen tijdsindicatie bij maar ik vraag me af hoeveel tijd per dag je van haar verwacht dat zij op haar plaats blijft? Misschien ook goed voor jezelf om dat eens te inventariseren. Uren per dag verplicht op de plaats is denk ik best wel veel om te vragen van een hond.

Ik heb geen ras of kruising die 'moeilijk' is, maar ook Goldens moet je opvoeden (hoewel dit voor sommigen als een schok kan komen). Mijn hond wordt door mijn man liefkozend 'Stalkie2' genoemd (Stalkie1 was onze vorige hond) omdat ze indien mogelijk is waar ik ben. Ga ik naar het toilet dan ligt zij bij de deur, ga ik naar boven dan ligt ze in de gang te wachten tot ik terugkom, kook ik dan is ze in de keuken. Nu is het midden in de nacht en ligt ze al een tijd te slapen maar ik weet zeker dat als ik zo opsta om naar bed te gaan, te gaan plassen of om nog wat te drinken te pakken, zij niet zo diep blijkt te slapen als ze nu voordoet. Stalkie2 houdt heel goed in de gaten waar ik ben (en het is niet eens een herder!). Bij mijn man doet ze dit niet, ook niet als ik er niet ben. Stalkie1 deed dat ook niet. Ik ben namelijk DE baas (wat betreft de honden dan he, ik heb het hier niet over mijn man :F: ) en ik denk dat Gila jou ook als de baas ziet. Het piepen zou ik ook wel irritant vinden (mijn hond maakt überhaupt geen geluid eigenlijk :hmmm: ) maar zoals gezegd mss op te lossen door toe te geven aan haar behoefte heel veel bij je in de buurt te zijn. Dat kan ook echt zonder dat het hindert. Volgens mij heb je met een halve mechel een hond die wss graag iets doet voor de baas, wat leren makkelijker maakt. Ze hebben het best snel door hoor, wat hen iets oplevert. Als ik kook wil ik niet dat ze me voor de voeten loopt, ze mag best op de mat gaan liggen. Binnen een paar dagen snapte ze heel goed dat als ze netjes bleef liggen er vanzelf wat vleesrestjes (van het snijden) etc haar kant op kwamen en dat dit uitbleef als ze aan het drentelen was.

Succes iig, ik hoop dat je een compromis kunt vinden tussen wat jij eist en wat zij nodig heeft.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Gon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising boomer. mopshond

Ongelezen bericht door Gon »

Muk schreef:
Gon schreef:
Muk schreef: Hoe harder ik brul, hoe minder die doet ook. .
Geldt dat niet voor iedere hond?? :W:
Hahaha, vast wel. Al luisterde mijn vorige hond beter naar een duidelijk commando en onze huidige hond helemaal niet. :
Er zit verschil tussen een duidelijk commando en brullen...... :lees: :mrgreen:

:denken: Als je gaat brullen raken ze over het algemeen heel gestrest, en gaan gapen, rekken e.d. omdat ze daar niet tegen kunnen, en om jou rustig te krijgen....
Groetjes van Gon, Famke, en poezebeest Ayla, een kleine doerak...
Afbeelding
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.

Ongelezen bericht door ArCee »

Echo schreef:Zoals het op mij overkomt, is het piep probleem iets wat ontstaat doordat ze toch een beetje een soort verlatingsangst heeft. Ze heeft zich blijkbaar erg gehecht aan jou, en minder aan je vrouw. Dat is niet zozeer een probleem maar het gepiep is wel vervelend natuurlijk.
Als je in de kamer bent, maar Gila moet toch in haar mand, omdat er visite is of wat dan ook, piept ze dan ook?

Als ik het goed lees zijn de grootste problemen op dit moment:
- niet op de plaats blijven
- piepen als je weg gaat

Dat op de plaats blijven dat kan volgens mij wel geleerd worden. Misschien eerst eens buiten oefenen. Dan zal ze het ook niet associëren met dat je weg zult gaan of iets in die trend.

Hebben jullie ooit geoefend op het langzaam opbouwen van wegblijven? Dat is volgens mij dé manier om aan te leren dat je altijd weer terug komt. Dus eerst 1 min weg, daarna weer terug, als dat goed gaat zonder piepen, wat langer, etc.
En als ze niet piept, geweldig de hemel in prijzen natuurlijk! :)

Het zou natuurlijk ook kunnen dat ze nog erg moet wennen aan de situatie. Als ze meer vertrouwen heeft in alles, zal het piepen vast ook minder worden.

Houd er wel rekening mee dat je misschien niet zo'n goed luisterende hond van Gila kan maken als van King en Hayleigh. Hayleigh had King om van te leren en bovendien, Gila is gewoon een andere hond. In mijn mening heeft het dan ook niet altijd te maken met opvoeding. De ene hond is gewoon anders dan de ander.

Veel succes in ieder geval!
Echo, jij begrijpt mij 100% en hebt ook hetzelfde in je hoofd als wat ik heb.
Inderdaad, op mijn hondenschool waar ik ooit met King trainde was het ook:
Zit en Wacht.
Af en Blijf.
Bij Zit en Wacht liet je de hond zitten, even een paar stappen achteruit, moment wachten, riep de hond naar je, zodra die bij je was, meteen weer in zit en een klik, brokje, BRAAF.
Bij Af en Blijf ging de hond af, je stapte weg van de hond, liet de hond even liggen, na een bepaalde tijd, het begint kort uiteraard, ging je naar de hond toe, klik, brokje braaf. Dat ging/ga je uiteindelijk oprekken totdat ze gewoon langer blijft liggen. Met Af en Blijf ben jij degene die het commando opheft, het is voorbij als JIJ vind dat het voorbij is,niet als de hond denkt, nou is het mooi geweest.

Het alleen zijn bouwen we inderdaad op vanaf nul, alhoewel ze daar minder moeite mee (lijkt) te hebben, als dat ze moet blijven als we ergens in huis zijn, en waar ze even niet bij kan, mag zijn.
Zoals eerder aangegeven, dat hebben we getest met een portofoon om op afstand mee te luisteren wat de doet, en na een kort tijdje is ze gewoon kalm en rustig zonder paniek, piepen, janken of wat dan ook.

Afgelopen nacht heeft wel per ongeluk de bench open gestaan en wat denk je, ze is er er gewoon in blijven leggen. :cheer: Normaal vinden we echt wel haar van haar op de stoel/bank, maar helemaal niets. Ze lag zelfs nog in de bench, deur wagenwijd open toen ik vanmorgen de woonkamer in liep. :D
We hebben ook geen kik van haar gehoord, en wij slapen met de slaapkamer en woonkamerdeur deur open.
Kan een toevalstreffer zijn, of een voorzichtig beginnetje? :U:
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
ArCee
Zeer actief

billy schreef:Je komt over als een enorme man, met een grote bulderstem waar je haar van gaat wapperen, maar mischien ben je wel een heel klein mannetje en is het gewoon je schrijfstijl. :wink:

Ik denk dat je het best goed doet, alleen eis je van alles en er is ook nog de hond, die je nog niet zolang hebt, een beetje aanvoelen wat wel en niet werkt voor Gila kan heel nuttig zijn, totale gehoorzaamheid is leuk op papier maar in de praktijk werkt dat niet, en gelukkig maar het zijn geen robotjes.

Ik heb een Kaukaas die is niet voergericht, niet baasgericht, niet te porren voor een balletje en dan moet je wat, geduld, consequent zijn, maar wel allemaal in zijn tempo, ga ik eisen stellen, dan doet hij echt niets meer, mijn tip, blijf kijken naar je hond, wat werkt wel en wat niet, soms moet je via een omweg, om iets anders te bereiken en voor mij staat genieten van je hond voorop. :ok:
Valt erg mee denk ik met mijn 172 cm dus zo erg ist allemaal niet. :W:
Mmm, mijn stem is wel duidelijk en laag, maar niet schreeuwerig, maar wel duidelijk geen vrouwenstem. :mrgreen:

Dat aanvoelen, er achter komen hoe ze is, denkt, beleeft, ja daar zit ik middenin. Beetje bij beetje worden bepaalde dingetjes wel duidelijk, vandaar dat we ook een stapje terug doen, om teveel, te snel te willen.

Trainen door belonen, dat is wat we nu aan het doen zijn, en bij elk klein dingetje wat goed gaat haar de hemel in prijzen, maar als het niet goed gaat, jammer, dan proberen we het, desnoods later op de dag, nog eens. Maar, op een manier die leuk blijft, en door te blijven belonen. :W:
Echo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toy Poedel

Ongelezen bericht door Echo »

Hey goed om te horen! Nou gewoon nog een nacht proberen en ev. even opnemen met een camera ofzo. Kijken of ze nog zo netjes blijft.
Misschien went ze al beter. Ik vermoed dat het piepen ook wel beter wordt.
Ik hoor sommige mensen hier vermoeden dat ze in de mand/plaats moet als je niet in de kamer bent met haar en ze mag niet mee. Als dat zo is, misschien hoeft dat straks ook niet meer. Ze zal wsl uit zichzelf ergens gaan liggen wachten. Kijk eens aan of ze dat uit zichzelf doet, dat scheelt jou weer moeite.

Met de oefeningen die je voorstelt lijkt me ook niks mis. Let wel dat ik nog nooit een hond heb gezien die echt bleef tot de baas zei dat hij/zij weer mocht komen. Na een ellenlange tijd komt die toch echt wel als ie echt wil. Maar misschien heb jij andere ervaringen.
Veel succes in ieder geval. En zoals ik al zei ik ben er wel van overtuigd dat jij het beste met het hondje over hebt. Maar soms is het wel nodig je aan te passen aan de hond; dat is soms gewoon het beste voor alle partijen.
Groetjes van Eva en pootje van Jerry!
Afbeelding
ArCee
Zeer actief

mariaa schreef:Volgens mij ben toch al een beetje bijgebogen :mrgreen: Misschien dat je schijfstijl ombewust te star en stellig overkomt, maar dat de praktijk best meevalt :wink:

Super dat je de bench weer terug hebt geplaatst,ik zou er ook een dekentje opleggen zodat het een veilig holletje is. Als je haar nu steeds een botje of gevulde kong geeft als ze op de plaats moet blijven, kom gaat het vast beter met het jengelen.

Conceqent zijn is goed, en de weg ernaar toe moet zonder te veel druk. Laat ze ook regelmatig los in de kamer zodat ze lekker bij je kan zijn.

Volgens ben kom je dan een heel eind. :E:
Ze loopt echt meer los, en ligt echt meer bij me, als dat ze op haar plaats moet hoor. In procenten zal dat 70% om 30% zijn, waarbij die 30% de bench/mand is (nacht niet mee geteld). Alleen, tot afgelopen nacht (lees bericht hier boven) kon ze dat niet aleen zonder rottigheid uit te halen. Afgelopen ancht wel, en dat vind ik een ontzettende stap, alleen nu eens zien of het blijvend is, of een toevalstreffer? Dat kan alleen de tijd uitwijzen.

In de bench ligt een dik hondenkussen, met een oud baby dekentje erover, dus ze ligt lekker zacht hoor. Op een kale ondergrond liggen vind ik niets, voor geen enkele hond!! Moet wel een beetje zacht en warm zijn. Had ze in de mand trouwens ook :W:

Ze heeft zelfs 2 botten in d'r bench, 1 harde, en 1 van buffelhuid, kan ze afwisselen. Die halen we weg als we erbij zitten, en geven hem als het moment daar is dat ze even in de bench moet blijven.
ArCee
Zeer actief

Met de oefeningen die je voorstelt lijkt me ook niks mis. Let wel dat ik nog nooit een hond heb gezien die echt bleef tot de baas zei dat hij/zij weer mocht komen. Na een ellenlange tijd komt die toch echt wel als ie echt wil. Maar misschien heb jij andere ervaringen.

Ik durf het zowat niet meer toe te geven, maar ja, alle honden die ik gewend ben, vanaf kleine kleuter deden dat, waren zo getraint.
Met King en Hayleigh was het zelfs zo, als wij samen 8 uur weg waren, dan bleef zij 8 uur in de mand liggen. Wel eens even ernaast staan, even rekken, wat drinken, whatever, maar daarna gingen ze weer prinsheerlijk in de mand leggen. Okay, King moest dan vast omdat hij de bank toch bleef opzoeken :W: maar dat is 14 jaar (bijna) goed gegaan. Hayleigh kwam er dus gewoon ECHT niet uit. Zelfs bij thuiskomst bleef ze met haar achterpoten in de mand staan, want ik had nog geen "kom maar" gegeven.

De herders van mijn moeder net zo.
Als klein jochie lag de herder in zijn mand, en ik lag/zat half/half tegen de hond aan, te slapen. Als dat 3 uur duurde voor ik wakker werd (gemaakt) dan bleef de hond al die tijd zo leggen.

Dus ja, de gewenning zit er eigenlijk vanaf huisuit in. :oeps:
ArCee
Zeer actief

Gon schreef:
Muk schreef:
Gon schreef:
Muk schreef: Hoe harder ik brul, hoe minder die doet ook. .
Geldt dat niet voor iedere hond?? :W:
Hahaha, vast wel. Al luisterde mijn vorige hond beter naar een duidelijk commando en onze huidige hond helemaal niet. :
Er zit verschil tussen een duidelijk commando en brullen...... :lees: :mrgreen:

:denken: Als je gaat brullen raken ze over het algemeen heel gestrest, en gaan gapen, rekken e.d. omdat ze daar niet tegen kunnen, en om jou rustig te krijgen....
Ik brul niet tegen mijn honden, dat zou niet nodig moeten zijn. Bij Gila merk ik trouwens dat ze op rustig gegeven commando's goed reageerd, dus waarom zou je? :80:

Ik had het ooit wel eens met King. Ik ben aan het spelen met hem bij ons op het veld in de straat, recht tegenover ons huis. Afijn, ik gooi die bal een laatste keer weg, en loop alvast de straat over naar huis, terwijl hij hem nog snel een keertje haalt.
Op het moment dat ik hem zie terug komen rennen, komt er ook een auto de straat in rijden. Nou, meer racen terwijl 30 de max snelheid is. Ik zie gewoon, die komen elkaar halverwege tegen :O:

Dus, in paniek geef ik een harde brul, KING AF!! Hij had de rand van het veld bijna bereikt inmiddels. Terwijl hij dus komt aanrennen met die bal in zijn bek, duikt hij na mijn brul in 1 keer op zijn buik leek wel, zowat zonder te remmen of in te houden. Van ren, in 1 keer plat op de grond, en pal met zijn mooie kop omhoog met zo'n blik: Heb ik het goed gedaan? :80:
Dat was echt zo'n moment waarop ik zo verdomde, en verdomde trots op hem was, en opgelucht tegelijkertijd.
Trots dat hij zonder kik luisterde.
Trots dat hij (waarschijnlijk) de paniek in mijn brul hoorde dus wist dat het serieus was?
Trots op de band die ik met hem had.
Trots dat een buurvrouw het zag gebeuren en zei: Jeeee, wat heb jij hem onder controle en wat een hond zeg. :cool2: (dan word je opeens 2 x groter als je al bent).
Opgelucht dat he zo afliep.
Trots omdat ik wist dat King een heel bijzondere hond was.
Geloof het of niet, het is 1 keer nog een stap verder gegaan. King was nog niet geholpen, Hayleigh was er nog niet, en hij zit achterop een loopse teef. Ik loop samen met mijn vrouw in het bos en roep: King kom op, we gaan weer............en die mafkees stapt zo zo van de teef af :piew:
Ik wist niet wat ik meemaakte :80: Gerlukkig waren ze nog niet gekoppeld, maar zoiets maak je volgens mij 1 x mee in je leven. Volgens mij was het gewoon een vergissing van hem waar hij jaren spijt van heeft gehad :F: maar de eigenaresse van die teef was met stomheid geslagen :E:
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Tamara. schreef:Ik lees dit topic en zou zo graag op veel dingen willen reageren maar hoe arcee over de omgang met honden denkt, het houden van honden, de opvoeding, etc. etc. staat zooooooo ver van mijn idee af en hoe ik over het houden van honden denk dat ik gewoon niet weet waar en hoe ik moet beginnen met reageren.. Het heeft eigenlijk ook gewoon geen zin, daarvoor ligt het te ver uit elkaar. Wat ik wel vind, en daarmee dek ik eigenlijk de lading van mijn gevoel, en dat is dat ik het echt heel erg vind om te lezen dat een hond zo onbegrepen wordt en een baas heeft die niet openstaat voor de behoeftes en communicatie van déze hond en zich aanpast aan wat deze hond met zijn eigen eigenschappen nodig heeft. dit vind ik zelfs (vele malen) erger dan een hond eens een corrigerende tik verkopen :schrik:
Ik ook. Kan het denk ik niet beter verwoorden dan jij. Ik word er verdrietig van. Eerst al met die onzindelijkheid, en nu dit.

Blijf ook in de toekomst alsjeblieft ver van de ook regelmatig door jou genoemde beauceron Arcee, die hond past jou 100% niet.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Gon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising boomer. mopshond

Ongelezen bericht door Gon »

ArCee schreef:Dus ja, de gewenning zit er eigenlijk vanaf huisuit in. :oeps:
Dat is duidelijk...... :engel:

Maar wat fijn te lezen dat ze lekker in de bench blijft, dat vindt ze schijnbaar toch prettiger, ondanks dat ze voor de mand gekozen had.....

King was een bijzondere hond waar jij een bijzondere band mee had....Jammer, maar niet alle honden zijn zo..... :mrgreen:
Groetjes van Gon, Famke, en poezebeest Ayla, een kleine doerak...
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Madelief schreef:
Tamara. schreef:Ik lees dit topic en zou zo graag op veel dingen willen reageren maar hoe arcee over de omgang met honden denkt, het houden van honden, de opvoeding, etc. etc. staat zooooooo ver van mijn idee af en hoe ik over het houden van honden denk dat ik gewoon niet weet waar en hoe ik moet beginnen met reageren.. Het heeft eigenlijk ook gewoon geen zin, daarvoor ligt het te ver uit elkaar. Wat ik wel vind, en daarmee dek ik eigenlijk de lading van mijn gevoel, en dat is dat ik het echt heel erg vind om te lezen dat een hond zo onbegrepen wordt en een baas heeft die niet openstaat voor de behoeftes en communicatie van déze hond en zich aanpast aan wat deze hond met zijn eigen eigenschappen nodig heeft. dit vind ik zelfs (vele malen) erger dan een hond eens een corrigerende tik verkopen :schrik:
Ik ook. Kan het denk ik niet beter verwoorden dan jij. Ik word er verdrietig van. Eerst al met die onzindelijkheid, en nu dit.

Blijf ook in de toekomst alsjeblieft ver van de ook regelmatig door jou genoemde beauceron Arcee, die hond past jou 100% niet.
Ook ik ga niet eens reageren meer , sterker nog ik durf eigenlijk niet eens te lezen( wat er dan nu weer loos is) , krijg er hele nare onderbuik gevoelens bij :oeps:
de hele manier om met honden om te gaan en de kijk erop.
:ugh: zo en nu ben ik snel weer weg uit dit topic
ArCee
Zeer actief

Beetje overdreven en onbegrijpelijke reactie voor iemand als mij Sandra, maar goed, veel plezier op het forum verder, topics genoeg waar je wel blij van word hoop ik? Bepaalde reacties, zoals die van Sandra vind ik zwaar overdreven want meer als een andere kijk op opvoeden is het feitelijk niet.

Gelukkig lijkt het er op dat het probleem, voor zover je daarover kunt spreken, want door alles wat er hier allemaal be, en geschreven is lijkt het allemaal groter en erger geworden te zijn als wat het feitelijk is, door haar terug in de bench te zetten sinds gister.
Ik had al verteld dat deze afgelopen nacht per ongeluk open stond, en ze is er gewoon in gebleven.
Welnu, als ik, zoals nu, even achter de pc kruip, dan begon ze ook te piepen, want deze staat op zolder, mijne dan, en daar mag ze niet komen. Nu ze weer in haar bench ligt, helemaal niets :U:

Ze had indertijd zelf voor de mand gekozen, maar misschien omdat deze nieuw voor haar was of zo? Nu ze haar bench terug heeft, waar ze in principe groot in is geworden, lijkt het dat ze veel meer rust heeft, en dat ze zich er beter in voelt? Het nieuwtje van de mand is schijnbaar weg, en nu prefereert zer haar eigen, veilige bench weer.
Dus, het lijkt er, nu even op dat de bench haar beter laat voelen.
Feit blijft wel, als wij het nodig vinden dat ze in de bench moet, dan gaat ze er ook in, en pas als wij zeggen dat het goed is mag ze eruit. PUNT, geen discussie mogelijk.

Nu is het mij wel duidelijk geworden dat er diverse mensen, diverse opvattingen hebben over honden opvoeden, hoe met ze om te gaan, hoe samen met ze te leven en hoe ze te zien? Veel van de zaken die IK in deze topic voorbij heb zien komen begrijp IK dan weer helemaal niks van. Daarmee bedoel ik niet alleen de veroordelingen en opgestoken vingertjes, maar ook bepaalde vormen van uitleg.
Het is duidelijk dat MIJN manier van opvoeden, en het houden van een hond, niet sychroon lopen met veel van de meningen op het forum, maar dat is prima. Zoveel mensen, zoveel meningen, een ieder moet gewoon doen waar hij zich goed bij voeld, wat voor zijn/haar hond werkt en achter de idealen blijven staan waar hij/zij in geloofd, of het nu om honden of andere zaken gaat.

Ik blijf het zeggen, sommige reacties in deze topic vind ik dus echt zwaar overdreven en overtrokken, maar dat komt misschien ook omdat ik vrij hard ben (waarschijnlijk door mijn werk), vrij nuchter ben (echte Noord Hollander, geboren en getogen) en ik vrij goed vast hou aan mijn principes en aan datgene wat bij mij altijd heeft gewerkt. Tot ik zie dat het niet werkt, of iets anders beter werkt, dan stap ik over, maar wel door eigen ondervinding.
Bepaalde zaken die ik hier heb zien langs komen, of voorstellen die ik gelezen heb zul je bij NOOIT aantreffen. Plaats is plaats, en dat is niet 2 meter voor je bench gaan liggen omdat je dan niet in de weg ligt, nee, de bench in, dat is plaats.
Of jullie dat nu goed vinden of niet, of je daar nu verdrietig van word of niet, of dat ik daardoor de grootste klootz@k ben of niet, ik geef mijn principes niet op omdat een ander het zo graag anders ziet.

Gelukkig voel ik mij gesterkt door diverse gesprekken die ik de afgelopen dagen gevoerd heb met allemaal (bevriende) hondenmensen. Allemaal doen het net zo als ik het doe onder het mom van: Een hond moet luisteren, en ik bepaal wat er gebeurd, wanneer, en hoe lang!
Een hond op zijn plaats sturen en accepteren dat hij een meter voor zijn mand gaat liggen is geen commando opvolgen, dat is zelf bepalen wat te doen. Dat is geen consequent gedrag, dat is slap zijn tegenover je hond. Niet duidelijk zijn, niet rechtlijnig zijn, en duidelijk geen roedelleider zijn.
Ik zal in het vervolg dit soort zaken met "lotgenoten" bespreken waarmee ik op dezelfde lijn zit, hoeft niemand zich verdrietig te voelen.

In ieder geval, toen bepaalde mensen zich hier druk over maakte, liepen Gila en ik lekker over het strand in Egmond aan Zee en het was heerlijk, en druk, en veel hondenvriendjes in alle soorten en maten.

Impressie:

Afbeelding
Zoek de hond :mrgreen:

Afbeelding
Gras kan er best uit. :W:

Afbeelding

Afbeelding
I know the way Boss :W:

Afbeelding
Kom je nog of wat?? :80:

Afbeelding
Ow, nu gaan we opeens die kant op? :hmmm:

Afbeelding
Heerlijk die duinen, kan mij niet gek genoeg!! :8):
Lekker anderhalf uur wezen uitwaaien, alhoewel er weinig wind stond. Wel bewolkt, maar genoeg om te zweten. Heerlijk weg geweest, en thuis gekomen kiep ze meteen door haar bench in, even een hondenkoekje gegeten. Die krijgt ze altijd na de lange wandeling, en wat drinken na dat zoute water. Nu ligt ze letterlijk in diepe slaap.
Het lek is dus waarschijnlijk boven :ok:
ArCee
Zeer actief

L E Z E N!! Niet meer nu de bench terug is!!

Moet ik het 10 talen opschrijven voor je het WIL lezen en niet meer loopt door te drammen, alleen om wat te zeiken te hebben??
Nu ze haar bench weer heeft blijft ze er prinsheerlijk in liggen!! Ook als hij open staat, dus waarschijnlijk was de mand het euvel, alhoewel ze deze weken geleden zelf boven haar bench verkoos.

Begrijp je het nu, of moet ik het zingen voor je?? :tongue:
ArCee
Zeer actief

Laat maar, jij hebt een plaat voor je knar waar je een bunker van kunt bouwen Bep.
Goed weekend hoor!! :oohja:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

nou de enige met een metalen bunker voor zn harses ben jij hoor Arcee :piew:

kun je me dit misschien even uitleggen?
als je nooit iets anders probeert kun je uiteraard ook nooit van een eenmaal ingenomen standpunt afstappen lijkt mij, weer een van je tegenstrijdige stellingen dus.
en ik vrij goed vast hou aan mijn principes en aan datgene wat bij mij altijd heeft gewerkt. Tot ik zie dat het niet werkt, of iets anders beter werkt, dan stap ik over, maar wel door eigen ondervinding.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

oh en wat ik ook nog even wou zeggen: die enorme geweldige prestatie die King leverde door op afstand af te gaan, die levert mijn reu ook, keer op keer op keer zelfs.
en dat is dezelfde die zijn eigen plek mag kiezen als ik hem wegstuur..... het is toch niet te geloven.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

renee-uk schreef:nou de enige met een metalen bunker voor zn harses ben jij hoor Arcee :piew:

kun je me dit misschien even uitleggen?
als je nooit iets anders probeert kun je uiteraard ook nooit van een eenmaal ingenomen standpunt afstappen lijkt mij, weer een van je tegenstrijdige stellingen dus.
en ik vrij goed vast hou aan mijn principes en aan datgene wat bij mij altijd heeft gewerkt. Tot ik zie dat het niet werkt, of iets anders beter werkt, dan stap ik over, maar wel door eigen ondervinding.
Het was ook geen vraag die hij stelde maar was op zoek naar bevestiging. :19:
Zegt al alles natuurlijk. :wink:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Jammer hoor, dat je zo halstarrig vast blijft houden aan IK WIL, IK EIS, IK BEPAAL
Beetje meer ontspannen zou Gila goed doen, en dan krijg je er op langere termijn heel veel meer voor terug.
Namelijk een leuke, vrije, ontspannen en blije hond die heel graag doet wat je vraagt.
In plaats van een hond die voor je kruipt en doet wat je eist :wink:

Overigens gefeliciteerd met het mazzeltje met de bench
(cynisme-modus aan)
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
ArCee
Zeer actief

Zucht, zo'n 22 berichten geleden heb ik verteld, dat ze afgelopen nacht in een open bench heeft gelegen en geslapen, en niks. Geen kik, niet eruit, niet slopen. Nu was dit per ongeluk, maar toch?
Vandaag overdag, paar keer op haar plek gewezen, geen kik.
Ze loopt zelfs zelf de bench in, zonder morren of wat dan ook.

Jullie gaan dan gewoon door over alles wat jullie de afgelopen tijd hebben lopen neerkalken, terwijl Gila ons min of meer allemaal het nakijken geeft, want het lag dus aan de mand, en de oplossing zit hem in de bench.
Met een beetje lezen en nadenken had je dat kunnen lezen, maar je moet het ook willen lezen?
Het hele probleem is dus opgelost en van de baan, dus feitelijk is alles opgelost, en dan er nog eens 1 beginnen over die riem? :denken: Dan mis je er een paar hoor, berichten dus!! :lekkerpuh:

Nu loopt het vaste kliekje, die elkaar dus allemaal lekker bijvallen want dan staan we sterk, gewoon door te emmeren, over iets wat Gila dus op haar eigen manier heeft opgelost. Dat is dus zeiken om het zeiken, het laatste woord willen hebben, net zo lang doorgaan tot iemand toegeeft, vooral doorgaan om je afreageer topic niet te hoeven missen, het puur op de man spelen, en wat al niet meer.
Gelukkig heb ik dagelijks met dat soort mensen te maken in mijn werk, dus kom maar hoor, ga je gang.
In principe zet Gila ons allemaal te kakken, want niemand had het juist qua oplossing dus gaan we nu met z'n allen Gila afzeiken dat het een skijthond is?
Nee, niet de hond, dan gaan we door op het baasje, veel plezier ermee. :E:

Daarbij kan ik deze topic beter hernoemen in>
De verschillende insteken van je hond opvoeden.

Want als er 1 ding duidelijk naar voren is gekomen is dat het voor heel veel mensen zo is dat HUN EIGEN manier de enig juiste is, en daar valt niet aan te tornen. Als je daar dan niet in meegaat, of zelfs het gore lef hebt om er tegenin te gaan, dan ben je meteen geen hond waardig :piew:
Het 1e clubje vind dat het zo moet, een andere club ziet het weer helemaal anders.

Dat is prima, maar houd niet in dat je meteen JOUW manier aan iemand moet op te dringen. Dat houd niet meteen in dat iemand die het anders doet, helemaal fout is. Zoveel mensen, zoveel problemen, zoveel honden, zoveel oplossingen. Zelfs hondenscholen werken anders ten opzichte van elkaar en geen enkele manier is de enige juiste manier.
Hetzelfde geld voor je manier van een hond houden, dat doet een ieder op zijn eigen wijze. Dat niet elke wijze JOUW manier is, hoeft niet in te houden dat je iemand meteen moet veroordelen, en dat gebeurd hier dus wel.
Iemand die afwijkt is meteen fout. :evil:
Zowat op de johova manier, dat iemand probeert te overtuigen van jouw standpunt. Nog even en jullie gaan langs de deuren om jullie hondenstandpunt te gaan verkopen als de enige ware?
Nou goed, zo gek zal het niet worden, maar nogmaals, omdat iemand ergens anders over denkt geeft een ander niet meteen het recht om van die andere manier slecht te spreken en al je emoties aan te wenden om iemand neer te sabelen.

Dan is er geen sprake meer van een gezonde, en opbouwende discussie. dan gaat het opeens veel meer om de sterkste te willen te zijn, om het winnen. Daar is het mij nooit om te doen geweest, alleen om een oplossing te vinden voor haar gepiep, en misschien om achter de reden te komen door hen die het ook hebben meegemaakt, want voor mij was dit gedrag nieuw.

Natuurlijk heb ik ook veel geleerd van deze topic, met name dat ik probleemgedrag dus nooit meer op dit forum gooi, gezien het verloop van deze topic, dat begrijpt iedereen wel.
In plaats daarvan heb ik de mensen in mijn lijstje staan die wel gewoon een antwoord hebben gegeven, dus mocht ik eens iets willen weten, dan doe ik het wel via een pm.
Dan blijft het ook een stuk gezelliger op het forum.
Minder interessant, maar daar is het vanzelf naar gemaakt met dat veroordelen omdat iemand het anders doet, of er andere ideeen op na houd.

Voor een allerlaatste keer:
Het Hele Probleemgedrag Waarvoor Deze Topic Gestart Is, Blijkt Te Zijn Opgelost, Omdat Het Gewoon Aan De Bench, Of Beter Gezegt, Het Missen Van Haar Bench Lag.

Alles wat er nu dus nog achteraan komt is mosterd na de maaltijd, en gaat puur en alleen om het laatste woord willen hebben, het gewoon willen winnen (wat het ook is, want ik zie het niet), en om nog een laatste sneer te kunnen geven, maar het nergens meer voor nodig omdat het ongewenste gedrag niet meer bestaat.

Duidelijker kan ik echt niet meer zeggen, en ik heb er geen zin meer in ook.
Opgelost is opgelost, klaar is klaar, baasje blij, hondje blij. :lekkerpuh:
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Reny »

Owhhhhhhhhhh Arcee,
Lees jij de alkmaarse??
Staat een leuk stukje in over hondenopvoeding en dominantie (en achterhaald :F: )

Ik vond het in ieder geval leerzaam :ok:
En de groeten van de mannen :zwaai
renee-uk
Zeer actief

oh dus jij mag wel sneren geven naar mensen die het anders doen dan jij, maar dat mogen die mensen niet weerleggen?
vreemd soort eenrichtingsverkeer is dat :?
alhoewel.... het doet erg denken aan de manier waarop je met je hond om gaat: despotisme FTW :cheer:
Afbeelding

Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

ArCee schreef:Zucht, zo'n 22 berichten geleden heb ik verteld, dat ze afgelopen nacht in een open bench heeft gelegen en geslapen, en niks. Geen kik, niet eruit, niet slopen. Nu was dit per ongeluk, maar toch?
Vandaag overdag, paar keer op haar plek gewezen, geen kik.
Ze loopt zelfs zelf de bench in, zonder morren of wat dan ook.

Jullie gaan dan gewoon door over alles wat jullie de afgelopen tijd hebben lopen neerkalken, terwijl Gila ons min of meer allemaal het nakijken geeft, want het lag dus aan de mand, en de oplossing zit hem in de bench.
Met een beetje lezen en nadenken had je dat kunnen lezen, maar je moet het ook willen lezen?
Het hele probleem is dus opgelost en van de baan, dus feitelijk is alles opgelost, en dan er nog eens 1 beginnen over die riem? :denken: Dan mis je er een paar hoor, berichten dus!! :lekkerpuh:

Nu loopt het vaste kliekje, die elkaar dus allemaal lekker bijvallen want dan staan we sterk, gewoon door te emmeren, over iets wat Gila dus op haar eigen manier heeft opgelost. Dat is dus zeiken om het zeiken, het laatste woord willen hebben, net zo lang doorgaan tot iemand toegeeft, vooral doorgaan om je afreageer topic niet te hoeven missen, het puur op de man spelen, en wat al niet meer.
Gelukkig heb ik dagelijks met dat soort mensen te maken in mijn werk, dus kom maar hoor, ga je gang.
In principe zet Gila ons allemaal te kakken, want niemand had het juist qua oplossing dus gaan we nu met z'n allen Gila afzeiken dat het een skijthond is?
Nee, niet de hond, dan gaan we door op het baasje, veel plezier ermee. :E:

Daarbij kan ik deze topic beter hernoemen in>
De verschillende insteken van je hond opvoeden.

Want als er 1 ding duidelijk naar voren is gekomen is dat het voor heel veel mensen zo is dat HUN EIGEN manier de enig juiste is, en daar valt niet aan te tornen. Als je daar dan niet in meegaat, of zelfs het gore lef hebt om er tegenin te gaan, dan ben je meteen geen hond waardig :piew:
Het 1e clubje vind dat het zo moet, een andere club ziet het weer helemaal anders.

Dat is prima, maar houd niet in dat je meteen JOUW manier aan iemand moet op te dringen. Dat houd niet meteen in dat iemand die het anders doet, helemaal fout is. Zoveel mensen, zoveel problemen, zoveel honden, zoveel oplossingen. Zelfs hondenscholen werken anders ten opzichte van elkaar en geen enkele manier is de enige juiste manier.
Hetzelfde geld voor je manier van een hond houden, dat doet een ieder op zijn eigen wijze. Dat niet elke wijze JOUW manier is, hoeft niet in te houden dat je iemand meteen moet veroordelen, en dat gebeurd hier dus wel.
Iemand die afwijkt is meteen fout. :evil:
Zowat op de johova manier, dat iemand probeert te overtuigen van jouw standpunt. Nog even en jullie gaan langs de deuren om jullie hondenstandpunt te gaan verkopen als de enige ware?
Nou goed, zo gek zal het niet worden, maar nogmaals, omdat iemand ergens anders over denkt geeft een ander niet meteen het recht om van die andere manier slecht te spreken en al je emoties aan te wenden om iemand neer te sabelen.

Dan is er geen sprake meer van een gezonde, en opbouwende discussie. dan gaat het opeens veel meer om de sterkste te willen te zijn, om het winnen. Daar is het mij nooit om te doen geweest, alleen om een oplossing te vinden voor haar gepiep, en misschien om achter de reden te komen door hen die het ook hebben meegemaakt, want voor mij was dit gedrag nieuw.

Natuurlijk heb ik ook veel geleerd van deze topic, met name dat ik probleemgedrag dus nooit meer op dit forum gooi, gezien het verloop van deze topic, dat begrijpt iedereen wel.
In plaats daarvan heb ik de mensen in mijn lijstje staan die wel gewoon een antwoord hebben gegeven, dus mocht ik eens iets willen weten, dan doe ik het wel via een pm.
Dan blijft het ook een stuk gezelliger op het forum.
Minder interessant, maar daar is het vanzelf naar gemaakt met dat veroordelen omdat iemand het anders doet, of er andere ideeen op na houd.

Voor een allerlaatste keer:
Het Hele Probleemgedrag Waarvoor Deze Topic Gestart Is, Blijkt Te Zijn Opgelost, Omdat Het Gewoon Aan De Bench, Of Beter Gezegt, Het Missen Van Haar Bench Lag.

Alles wat er nu dus nog achteraan komt is mosterd na de maaltijd, en gaat puur en alleen om het laatste woord willen hebben, het gewoon willen winnen (wat het ook is, want ik zie het niet), en om nog een laatste sneer te kunnen geven, maar het nergens meer voor nodig omdat het ongewenste gedrag niet meer bestaat.

Duidelijker kan ik echt niet meer zeggen, en ik heb er geen zin meer in ook.
Opgelost is opgelost, klaar is klaar, baasje blij, hondje blij. :lekkerpuh:
:goeie: alles opgelost in ene dag...
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

Ik denk ook dat je het terug zetten van de bench het piep/jengel probleem voor een groot gedeelte is opgelost. In de bench is het veel makkelijker om "blijf "te liggen, goed opgelost toch :ok:

Wat me wel stoort is dat je denkt dat de mensen die kritiek geven, het niet zo nou nemen met commando's geven en uitvoeren :19: Ik zelf vind ook dat als je een commando geeft dat de hond dit moet uitvoeren. Maar wat de meeste volgens mij bedoelen dat honden niet constant onder commando hoeven staan, je moet wat "zuinig " omspringen met commando's geven, je geeft ze alleen als je hond ze ook daadwerkelijk kan uitvoeren, anders ben je aan het overvragen.

Als een hond losloopt in huis, en ze loopt je in de weg, dan kun je ook het commando "weg" zeggen, het is dan voldoende dat ze een paar passen weg loopt, daarna kan de hond weer doen en laten wat ze wilt.
Het commando "blijf ",los in de mand, is een verdomd moelijk commando :(: Ik denk echt dat Gila daarom gestrest is geraakt.
Een bench is dan een veel betere oplossing.

Wat andere mensen je ook proberen uit te leggen maar wat langs jou heen lijkt te glijden, is dat herders nu eenmaal graag bij de baas zijn, en vaak ook éénmans gericht kunnen zijn. Dan is het waarschijnlijk beter dat jij ook wat water bij de wijn doet, en Gila wat meer eigen "ruimte" geeft om zelf te kiezen waar ze wilt zijn ( bij jou)
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Reny schreef:Owhhhhhhhhhh Arcee,
Lees jij de alkmaarse??
Staat een leuk stukje in over hondenopvoeding en dominantie (en achterhaald :F: )

Ik vond het in ieder geval leerzaam :ok:
Staat ook in Dagblad Kennemerland, de betere versie van dat Alkmaarsche krantje. :pffff:
Was wel een interessant stuk om te lezen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ArCee schreef:[ Op een kale ondergrond liggen vind ik niets, voor geen enkele hond!! Moet wel een beetje zacht en warm zijn. Had ze in de mand trouwens ook :W:
klinkt alsof ze zich in de bench veel beter voelt dan de mand...
overigens bovenstaande klopt niet altijd, hier verkiest geen enkele hond een kleedje, die wordt vakkundig aan de kant geschoven. Kale grond, vloer etc.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef: ik heb hier twee bedenkingen bij : ten eerste snap ik niet hoe je dit soort übergehoorzaamheid zelf leuk kan vinden (en dan kunnen hier nogal wat mensen getuigen dat ik ook niet over me heen laat lopen, zacht gezegd :oeps: ) - ik zou het eerder echt zielig vinden voor een hond.
eens... ik vind het eng klinken, geen honds gedrag.
Er hebben bij mij genoeg honden altijd los gelopen in huis maar die zijn gelukkig nooit uren op 1 plekje gebleven....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ArCee schreef: Gelukkig voel ik mij gesterkt door diverse gesprekken die ik de afgelopen dagen gevoerd heb met allemaal (bevriende) hondenmensen. Allemaal doen het net zo als ik het doe onder het mom van: Een hond moet luisteren, en ik bepaal wat er gebeurd, wanneer, en hoe lang!
gut da's knap, als ik 3 mensen uitkies, krijg ik 3 verschillende meningen en oplossingen meestal.... zowel op als buiten het forum.
Maar goed ik ben dan ook geen dictator en ik ken ook geen wannabee dictatortjes... misschien dat dat het zal zijn.
Een hond op zijn plaats sturen en accepteren dat hij een meter voor zijn mand gaat liggen is geen commando opvolgen, dat is zelf bepalen wat te doen. Dat is geen consequent gedrag, dat is slap zijn tegenover je hond. Niet duidelijk zijn, niet rechtlijnig zijn, en duidelijk geen roedelleider zijn.
Mijn hond heeft geen 'plaats'... als ik klaar zeg moet het klaar zijn met gedrummel en moet ie ergens gaan liggen... al is het boven op de kast van mij part als ie maar gaat liggen ergens... dus luistert hij uitstekend vind je niet?
Dat is niks zelf bepalen hij doet wat ik vraag... dus ben ik duidelijk.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ArCee schreef:Laat maar, jij hebt een plaat voor je knar waar je een bunker van kunt bouwen Bep.
Goed weekend hoor!! :oohja:
als er iemand een plaat voor zn kop heeft ben jij het wel :ugh:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ArCee schreef:
Dat is prima, maar houd niet in dat je meteen JOUW manier aan iemand moet op te dringen.
niemand is hier zo halstarrig aan jou, hier past iedereen de methode aan de hond aan behalve jij... heb het altijd zo gedaan dus nu ook... triest voor het hondje.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Met Af en Blijf ben jij degene die het commando opheft, het is voorbij als JIJ vind dat het voorbij is,niet als de hond denkt, nou is het mooi geweest.
Helemaal eens. En dat leer je in hele kleine stapjes aan en zorgt ervoor dat de hond geen 'fouten' kan maken. Dus altijd terug naar de hond vóór hij in zijn hoofd kan halen te gaan lopen. En nooit vastbinden.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”