Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

veteranen-gangwerk op een show?

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief

veteranen-gangwerk op een show?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hoi ;-)
Mijn super-veteraan (in alle opzichten des woords) gaat eenmalig naar een show. Het betreft, voor diegene die dat niet weten, een Schotse Herdershond van ruim 14,5
Door de ring draven gaat ze niet meer doen.
Het is een show waar niets te winnen valt in dit geval, het gaat om een JongeHonden & Veteranen-dag van de collieclub. Er zijn 2 groepen veteranen: "oud" ( 7t/m11 jaar) en "heel oud" (11 jaar en ouder).

Ik weet dat honden normaliter door de ring moeten draven en dat dat ook van veteranen verwacht wordt.

Maar, als een superveteraan in de ring staat, dus een heel oude hond ;-) in hoeverre zal de keurmeester dat als "on-beoordeelbaar' noteren? Hoe werkt dat dus op een "officiele show" of "echte clubmatch"...?

(Wat het antwoord ook is, Guinnie KAN niet meer door de ring draven en ik ga wel proberen om haar snel, vlot en netjes voor te brengen, wat ze ook kan getuige haar ringtraining, maar ik ga haar niet forceren, wat de km ook zegt!; het moet een gezellige dag worden en meer dan een G, hooguit een ZG zal ze (om meerdere redenen) niet halen.

Ik wil dus niet weten of het deze km zal storen bij Guinnie (dat zal mij namelijk aan mijn derriere oxideren) maar ik wil graag weten hoe dat over het algemeen op shows gaat.

Ik heb nl geen ervaring met het uibrengen van veteranen en al helemaal niet met het uitbrengen van de groep Zeer Oude Veteranen.

Suzanne
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: veteranen-gangwerk op een show?

Ongelezen bericht door LongFields »

Het lijkt me dat een keurmeester best wel begrip heeft dat een oudje van 14 niet meer draaft als een jonge blom.
Dus ik zou het gewoon uitleggen en dan kan ik me niet voorstellen dat de KM je gaat dwingen om je hond door de ring te sleuren.
Of het je een kwalificatie lager zal opleveren zal helemaal afhangen van de keurmeester zelf, dat merk je vanzelf wel toch? :wink:

Meestal is het insteekpunt van een rasvereniging op een jonge honden-/veteranendag dat het voor de aanwezigen heel leuk is om de ouwetjes ook eens in het spotlicht te zetten. Kwalificaties zijn denk ik veel minder van belang daar.
Wij hebben bij onze ene rasvereniging ook een jonge honden- en veteranendag en daar had ik vorig jaar Sjefke (toen 11) voor ingeschreven. Zij werd uit alle veteranen (van alle 4 de variëteiten) toen BIS, en dan voornamelijk op haar supergoede gangwerk. Dus een goed dravende oudere hond zal mischien wel een voordeeltje hebben ten opzichte van eentje die dat niet meer kan.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

De ervaring die ik heb is dat keurmeesters vooral bewondering hebben voor veteranen die in goede conditie worden voorgebracht.
Zoals Suzanne al zegt: ze realiseren zich prima dat het een oudere hond betreft die dus niet meer als een jonkie de ring door huppelt.
Ik verwacht dus geen ergernis. Wel bewondering voor jouw oudje.
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Een sukkel drafje lukt ook niet meer. De ringen zijn vaak klein en meer dan een sukkeldrafje is dan vaak al niet mogelijk. Denk dat voor een hond van haar leeftijd het heel belangrijk is dat ze gezondheid en allertheid uitstraald. Ervaring met honden van deze leeftijd heb ik niet op show. Wil je wel veel succes wensen. :E:
Afbeelding
gevni havanezers
cmarjee
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kleine witte keeshond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door cmarjee »

Bij de shows die ik meemaak, gelden voor veteranen (zeker een zo oud als die van jou) 'andere regels' als voor honden 'in de show-leeftijd'.
Veteranen maken wat dat betreft meer een 'ere-' als een 'show'-ronde...

BOB zal ze niet worden, maar op gangwerk of gebit zal ze geen min-punten krijgen. Eerder bewondering dat ze er nog staat...
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Super, dank jullie wel.

Nou maakte ik me ook niet echt zorgen ;-) maar het is wel 's leuk om te horen hoe het met de veteraantjes nou echt hoort.
Ze is idd normaliter niet op "showbare leeftijd" (mooi omschreven) en het zal in haar geval in alle opzichten des woords een ererondje zijn.

Ik zal jullie laten weten hoe het afloopt ;-)

Suzanne
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

veel plezier vandaag met je oude dame :E: :E:
Afbeelding
gevni havanezers
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Suzanne123 schreef:Hoi ;-)
Mijn super-veteraan (in alle opzichten des woords) gaat eenmalig naar een show. Het betreft, voor diegene die dat niet weten, een Schotse Herdershond van ruim 14,5
Door de ring draven gaat ze niet meer doen.
Het is een show waar niets te winnen valt in dit geval, het gaat om een JongeHonden & Veteranen-dag van de collieclub. Er zijn 2 groepen veteranen: "oud" ( 7t/m11 jaar) en "heel oud" (11 jaar en ouder).

Ik weet dat honden normaliter door de ring moeten draven en dat dat ook van veteranen verwacht wordt.

Maar, als een superveteraan in de ring staat, dus een heel oude hond ;-) in hoeverre zal de keurmeester dat als "on-beoordeelbaar' noteren? Hoe werkt dat dus op een "officiele show" of "echte clubmatch"...?

(Wat het antwoord ook is, Guinnie KAN niet meer door de ring draven en ik ga wel proberen om haar snel, vlot en netjes voor te brengen, wat ze ook kan getuige haar ringtraining, maar ik ga haar niet forceren, wat de km ook zegt!; het moet een gezellige dag worden en meer dan een G, hooguit een ZG zal ze (om meerdere redenen) niet halen.

Ik wil dus niet weten of het deze km zal storen bij Guinnie (dat zal mij namelijk aan mijn derriere oxideren) maar ik wil graag weten hoe dat over het algemeen op shows gaat.

Ik heb nl geen ervaring met het uibrengen van veteranen en al helemaal niet met het uitbrengen van de groep Zeer Oude Veteranen.

Suzanne
Waarom ga je eigenlijk als je nu al zo vol :kotz: zit .
Lijkt mij helemaal geen leuke dag voor jou en je hond.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Plaats reactie

Terug naar “Show”