Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blaffen en ´uitbreken`tijdens behendigheid - Update 15/12

Moderator: moderatorteam

Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Blaffen en ´uitbreken`tijdens behendigheid - Update 15/12

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Sidney heeft net haar 6e behendigheidsles gehad. Ze is een enorm energieke terrier kruising van een jaar, die het allemaal helemaal geweldig vindt :D Het liefst racet ze over de hindernissen op haar eigen volgorde en manier. Angst kent ze niet en het aanleren van toestellen gaat dus heel makkelijk, omdat ze alles geweldig vind. Zo rende ze de eerste les al door de slurf zondat dat die opgetild werd :80:

De grootste uitdaging is dan ook haar aandacht vast houden en haar bij me houden. Tussen de oefeningen door gaat het nu heel goed. Ze blaft haast niet meer en ik doe aandachtsoefeningen met haar of ga lopen en wat oefenen - volg, zit, mooi enzovoorts. Dat gaat heel goed nu, ze heeft echt veel meer rust en ik dus ook.

Een of twee keer per les ben ik haar echt kwijt en dan rent ze luid blaffend - ook naar mij - in het rond en gaat bij alle honden buurten :roll: Ze maakt er dan natuurlijk een spelletje van als ik haar probeer te pakken of roepen. Ik ben gisteren direct na de oefening haar terug gaan roepen, een koekje geven en vastmaken. Dat ging al beter. Het gebeurt echter nog wel tijdens de oefening. Dus tussen twee hoogtesprongen rent ze bijvoorbeeld over de schutting en rent vervolgens overal en nergens heen. Volgens mij is het pure opwinding door alle spannende geweldige dingen die ze doet. In het mormale leven luistert ze prima naar me (op uitzonderingen van overrennende katten na :wink: ) en ze loopt zonder problemen los.

Hoe zou ik dit aan kunnen pakken? Ik heb al bedacht dat ik volgende week een klein piepbeestje mee kan nemen en daarmee haar aandacht kan trekken door er mee te spelen en niet achter haar aan te gaan in ieder geval :wink: Aan de ander kant ben ik bang dat hierdoor nog meer opwinding ontstaat, ze wordt heel enthousiast van piepbeestjes namelijk. Hebben jullie nog ideeen voor ons??
Laatst gewijzigd door Flevo Bordertje op 15 dec 2011 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel
Aantal honden: 2

Re: Blaffen en ´uitbreken`tijdens behendigheid

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Flevo Bordertje schreef:Sidney heeft net haar 6e behendigheidsles gehad. Ze is een enorm energieke terrier kruising van een jaar, die het allemaal helemaal geweldig vindt :D Het liefst racet ze over de hindernissen op haar eigen volgorde en manier. Angst kent ze niet en het aanleren van toestellen gaat dus heel makkelijk, omdat ze alles geweldig vind. Zo rende ze de eerste les al door de slurf zondat dat die opgetild werd :80:

De grootste uitdaging is dan ook haar aandacht vast houden en haar bij me houden. Tussen de oefeningen door gaat het nu heel goed. Ze blaft haast niet meer en ik doe aandachtsoefeningen met haar of ga lopen en wat oefenen - volg, zit, mooi enzovoorts. Dat gaat heel goed nu, ze heeft echt veel meer rust en ik dus ook.

Een of twee keer per les ben ik haar echt kwijt en dan rent ze luid blaffend - ook naar mij - in het rond en gaat bij alle honden buurten :roll: Ze maakt er dan natuurlijk een spelletje van als ik haar probeer te pakken of roepen. Ik ben gisteren direct na de oefening haar terug gaan roepen, een koekje geven en vastmaken. Dat ging al beter. Het gebeurt echter nog wel tijdens de oefening. Dus tussen twee hoogtesprongen rent ze bijvoorbeeld over de schutting en rent vervolgens overal en nergens heen. Volgens mij is het pure opwinding door alle spannende geweldige dingen die ze doet. In het mormale leven luistert ze prima naar me (op uitzonderingen van overrennende katten na :wink: ) en ze loopt zonder problemen los.

Hoe zou ik dit aan kunnen pakken? Ik heb al bedacht dat ik volgende week een klein piepbeestje mee kan nemen en daarmee haar aandacht kan trekken door er mee te spelen en niet achter haar aan te gaan in ieder geval :wink: Aan de ander kant ben ik bang dat hierdoor nog meer opwinding ontstaat, ze wordt heel enthousiast van piepbeestjes namelijk. Hebben jullie nog ideeen voor ons??
Op de een of andere manier moet je die rust zien uit te breiden, dat ze tijdens het lopen niet letterlijk door de opwinding uit de bocht vliegt.
En de opwinding laten ontladen op een gewenst moment, bv na afloop van je loop even flink sjorren aan een speeltje of met een bal gooien.

Ik weet niet hoeveel toestellen je achter elkaar loopt, misschien kun je een tijdje minder toestellen aaneen pakken en vóór ze de fout ingaat, stoppen en even gecontroleerd laten ontladen?
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja dat is wat wel gebeurd bij behendigheid. De prikkels zijn vaak enorm en dat heeft vaak wel invloed op de gehoorzaamheid en zorgt voor wat baldadigheid. Een piepbeestje zullen denk ik ander medetrainers niet zo gaan waarderen, want er zullen meer honden in een hoog spanningsveld zitten. Maar wel iets uitvinden waardoor ze het waart vind om na elke hindernis bij jou te komen, zodat ze op jou gaat letten. Nog geen lange lijnen laten springen zou ik eigenlijk ook zeggen..... Trainen op contact na elke hindernis en of dat met speeltje of met worst ofzo is, dat maakt niet uit. Met Kay was het de bal die ik na elke hindernis gooide als hij die goed had gedaan.
Afbeelding
Syllvero

Ongelezen bericht door Syllvero »

Beike is helemaal verliefd op een trainer geworden, nadat hij gezien heeft dat hij iets lekkers op de grond legde :mrgreen:
Nu is Beike na elke oefening/parcours gewoon aan de lijn en tijdens het lopen zelf blijft hij mooi bij me.
Maar tussentijds en heel soms bij een oefening is het ook wel moeilijk voor mij om hem erbij te houden.
Want trainer+koekje=? :mrgreen: :mrgreen:
Tijdens het wachten zie ik soms wel dat Beike deze trainer helemaal volgt met wat hij doet :mrgreen:
Voor mij dan zaak om Beike af te leiden en hem erbij te houden :ok:

Oh en Beike is trouwens op bijna iedereen verliefd die een lekker koekje bij zich heeft :mrgreen:
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik ben om deze reden gestopt met behendigheid met Jolie.

Zij raakte té overprikkeld zodra ze mocht lopen. In haar geval ging ze als een speer het parcours, maar als ze een foutje maken en ik haar rustig (bewust al rustig) terug riep, raakte ze totaal van de kaart, blaffen, rennen, en aan het eind ging ze dus ook bij andere groepen buurten.

Er kwam geen verbetering in bij haar.

Bij Milo heb ik destijds inderdaad de gehoorzaamheid en oplettendheid naar mij toe tijdens de lessen uit proberen te breiden.
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Bedankt voor jullie reacties en tips :ok: Ik had inderdaad al mijn twijfels over het piepbeestje voor het geval dat dit bij Sid, maar ook bij andere honden voor meer opwinding zorgt, daar zitten we niet op te wachten :wink: Een bal is ook een goede tip, daar is ze ook gek op! Dat ga ik volgende week eens proberen als beloning na een paar sprongen.
We springen nog geen lange reeksen, tot nu toe een reeks van maximaal 4 of 5 toestellen.
Ik ben me ook erg bewust van de spanning die bij mezelf opbouwt. Dat heeft ook zijn weerslag op Sidney. Ik moet nog meer proberen om zelf heel rustig te blijven, dat is best lastig :hmmm: Er is gelukkig al wel vooruitgang te zien, anders lijkt het zo uitzichtloos. Ik hoop echt dat we de rust erin kunnen krijgen, want ze vindt het zo leuk en ik ook. Plan: aandacht en rust uitbreiden van tussen de oefeningen naar de oefeningen zelf, bal of knuffeltje gebruiken om aandacht te houden en te belonen, zelf rustig blijven en diep ademhalen :E:
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lucia »

Je hebt op deze manier volgens mij een goed plan van aanpak hoor.

Bedenk dat je pas bij les 6 bent, hij moet het spelletje immers ook leren, dat het gaat om sámen iets doen en niet álleen iets gaan doen.

Leuk samen gehoorzaamheid oefenen tussendoor (dan is hij al met jou bezig), belonen met een balletje als dat kan of een knuffel en erg wisselen in voertjes qua lekkerheid.
Flevo Bordertje
Zeer actief

Lucia schreef:Je hebt op deze manier volgens mij een goed plan van aanpak hoor.

Bedenk dat je pas bij les 6 bent, hij moet het spelletje immers ook leren, dat het gaat om sámen iets doen en niet álleen iets gaan doen.

Leuk samen gehoorzaamheid oefenen tussendoor (dan is hij al met jou bezig), belonen met een balletje als dat kan of een knuffel en erg wisselen in voertjes qua lekkerheid.
Dank je, een hart onder de riem was best welkom :D Die voertjes is ook een goede. Ik gebruik nu alleen worstjes na de reeks oefeningen, maar kan die ook eens tijdens de oefening geven als afwisseling en verschillende koekjes gebruiken :ok: We gaan vol goede moed verder, we zijn inderdaad nog maar net begonnen :lol1:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Lucia schreef:Ik ben om deze reden gestopt met behendigheid met Jolie.

Zij raakte té overprikkeld zodra ze mocht lopen. In haar geval ging ze als een speer het parcours, maar als ze een foutje maken en ik haar rustig (bewust al rustig) terug riep, raakte ze totaal van de kaart, blaffen, rennen, en aan het eind ging ze dus ook bij andere groepen buurten.

Er kwam geen verbetering in bij haar.

Bij Milo heb ik destijds inderdaad de gehoorzaamheid en oplettendheid naar mij toe tijdens de lessen uit proberen te breiden.
Ik heb maandenlang Kay geen fouten kunnen laten herstellen en ik zie dat wel bij veel honden met een hoge werkdrift en streven naar perfectie daarin. Enige wat ik kon doen, was doorgaan en niet herstellen. Wel les voor volgende keer uit trekken en de oefening of opdelen in kleinere stukjes of al eerder meer begeleiding geven. Ik had voor Kay op gegeven moment de paaltjes bijna helemaal verpest door hem ze na een fout opnieuw te laten beginnen. Hij klapte dan totaal dicht en was niks verder meer mee te doen. Nu (jaartje verder) kreeg ik wederom advies paaltjes niet te herstellen van mijn trainer, maar nu omdat Kay de paaltje te leuk vind (wat een tegenstelling met een jaar geleden) en mogelijk expres fouten in de laatste 2 gaat maken omdat hij dan alle paaltje dan nog een keer mag (nu dus toch proberen alleen nog goed door de laatste te krijgen)
Afbeelding
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

beloon je met sterk ruikende worstjes? in het begin was Browny ook van zijn eigen parcours rennen en vooral naar de schutting en kattenloop waar hij constant naar wou 'uitbreken' ik had mijn handen helemaal ingesmeerd met knakworst en na een hindernis tussendoor en de laatste douwde ik meteen mijn hand voor zijn snufferd zodat hij het knakworstje wat ik daarna uit mijn zak haalde in ontvangst kon nemen.. dit werkte bij hem heel erg goed..

bij Chiko wil ik met een speeltje gaan trainen, zodat hij na de hindernis zijn speeltje mag hebben (dus eerst moet hij het 'verdienen') en dan ermee spelen.. hiermee krijg ik bij hem heel snel aandacht.. ik heb het commando 'hebben' eraan vast gekoppeld.. zodra ik dat tover woordje roep in welke situatie dan ook dan rent hij als een speer naar mij toe :ok:
hij is dan ook meer geïnteresseerd in speeltjes dan in voertjes :wink: en Browny is daarentegen geobsedeerd van eten

als het kwartje valt dat er na de 'opdracht' bij jou wat te halen valt, dan denk ik dat jij haar aandacht wel kan vasthouden :E: jullie zijn nog maar net begonnen dus er is nog veel werk aan de winkel :mrgreen:
Afbeelding
Flevo Bordertje
Zeer actief

Browny schreef:beloon je met sterk ruikende worstjes? in het begin was Browny ook van zijn eigen parcours rennen en vooral naar de schutting en kattenloop waar hij constant naar wou 'uitbreken' ik had mijn handen helemaal ingesmeerd met knakworst en na een hindernis tussendoor en de laatste douwde ik meteen mijn hand voor zijn snufferd zodat hij het knakworstje wat ik daarna uit mijn zak haalde in ontvangst kon nemen.. dit werkte bij hem heel erg goed..

bij Chiko wil ik met een speeltje gaan trainen, zodat hij na de hindernis zijn speeltje mag hebben (dus eerst moet hij het 'verdienen') en dan ermee spelen.. hiermee krijg ik bij hem heel snel aandacht.. ik heb het commando 'hebben' eraan vast gekoppeld.. zodra ik dat tover woordje roep in welke situatie dan ook dan rent hij als een speer naar mij toe :ok:
hij is dan ook meer geïnteresseerd in speeltjes dan in voertjes :wink: en Browny is daarentegen geobsedeerd van eten

als het kwartje valt dat er na de 'opdracht' bij jou wat te halen valt, dan denk ik dat jij haar aandacht wel kan vasthouden :E: jullie zijn nog maar net begonnen dus er is nog veel werk aan de winkel :mrgreen:
Ik gebruikte geen worstjes tijdens de oefening, maar ga dat vanavond zeker uitproberen :ok: Het mooie is dat Sidney heel erg op eten is gericht, maar ook op speeltjes, dus ik kan denk ik beide wel gebruiken :mrgreen: Ik heb nu bedacht dat ik vanavond de knuffelmuis meeneem die ik bij Boyke in het begin ook gebruikte om hem te leren focussen op mij. Die piept niet, dus kan ik de anderen niet storen ermee, maar Sid is dol op even trekken :wink: Als dat niet voldoende helpt, kan ik altijd nog proberen even 1 piep te laten horen en dan de muis tevoorschijn halen. De aandacht uitbreiden ga ik sowieso oefenen natuurlijk, daar hangt of staat alles bij volgens mij. En is meteen ook het moeilijkst met Sidney. Ik heb er zin in vanavond :cheer:
Browny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Browny »

en?? hoe is het gegaan daarmee ;) :cheer:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Het is wel erg belangrijk dat het leuk is om na de agilityoefening naar jou toe te komen. Als hij dan aan de riem moet en zit en af moet doen, is rondracen natuurlijk veel leuker. Uitgebreid spelen na de oefening, koekje er in en dan pas weer saai doen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Flevo Bordertje
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Het is wel erg belangrijk dat het leuk is om na de agilityoefening naar jou toe te komen. Als hij dan aan de riem moet en zit en af moet doen, is rondracen natuurlijk veel leuker. Uitgebreid spelen na de oefening, koekje er in en dan pas weer saai doen :wink:
Hoe eenvoudig kan het soms zijn? :cheer: Dit was voor mij echt de gouden tip, naast alle goede ideeen die ik al had gehad van jullie. We zijn nu een paar lessen verder en vanavond ging het echt zoveel beter :cheer: Ik heb voor na de oefeningen een klein piepbeestje gebruikt om even haar aandacht te vragen en speelde dan met een muis die niet piepte. Het piepertje mocht ze even meedragen en wisselde ik dan in voor een worstje. Op die manier hebben de anderen bazen er geen last van gehad. Ik ben haar maar 1 keer kwijt geweest na de oefening en toen ben ik de andere kant opgerend met mijn piepertje - vast een leuk gezicht voor de omstanders :LOL: Dat hielp goed :wink: Tussen de oefeningen ben ik veel minder streng geweest, ik sloeg een beetje door in aandacht vragen denk ik en kan me voorstellen dat het dan voor Sidney niet meer leuk is om bij me te komen :roll: Nu was ik veel meer ontspannen en hebben we samen veel meer lol gehad :cheer: Ze heeft ook nauwelijks geblaft. De oefeningen zelf doet ze echt geweldig, snel en graag :mrgreen: Alleen holt ze me in haar haast voorbij en mist ze dan eens wat, maar dat komt allemaal wel met veel oefenen! Ik heb weer helemaal goede moed :E:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Re: Blaffen en ´uitbreken`tijdens behendigheid - Update 15/1

Ongelezen bericht door Machie »

Ik heb ook zo'n keffer. DUmas vind agility het mooiste wat er is, maar raakt in de les vrij snel overprikkelt. Dan kan hij alleen maar om mij heen springen, al blaffend :F: Volgens mijn instructrice moet ik rustig blijven. Stil blijven staan en geeeen aanwijzingen geven. Als ik alleen train,met niemand op het veld of in de omgeving dat is hij na 3 keer blaffen van spanning/plezier klaar en kan ik wel heel goed met hem werken.

In elk geval, zelf ontspannen blijven. Dat is het toverwoord.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Re: Blaffen en ´uitbreken`tijdens behendigheid - Update 15/1

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Fijn dat het beter gaat! Je ziet dat veel hoor. Dat mensen meer controle willen en dan erg op appel gaan oefenen als ze wachten. Maar je krijgt juist meer controle als je bij jou zijn en naar jou luisteren leuker maakt. Houd het contact juist een beetje vrij.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”