Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk ras?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

martine-tom

Welk ras?

Ongelezen bericht door martine-tom »

Ik ben benieuwd wat jullie voor rassen kunnen verzinnen :wink:
Wat zoek ik?
*klein tot middelgroot (max 15 kg).
*werklust (het zal een hulphond worden, dus dan moet ie wel willen werken :wink: oh geen ADL hond, denk maar aan een soort epilepsie hond)
*ik vind een apart uiterlijk leuk, vachtverzorging ben ik niet bang van, vieze honden ook niet.
*baasgericht
*niet al te waaks/blafferig (vind ik niet erg maar winkels vinden het vaak wat minder als je met een keffer komt)
*aanhalig/aanhankelijk
*matig zelfstandig (niet zo heel belangrijk omdat hij toch 90% van de tijd bij mij in de buurt zal zijn)

Ik bied:
*hij mag hele dagen bij mij zijn, hij krijgt genoeg beweging, indien jachthond zou ik ook op jachttraining gaan.
*zwemmen mag, spelen mag, vies worden mag.

Zelf zat ik nu te denken aan een Toller maar ik ben benieuwd waar jullie aan denken :wink:
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
Aantal honden: 1

Re: Welk ras?

Ongelezen bericht door Sas »

tollers zijn toch wel zwaarder? Verder denk ik meteen aan een poedel.
Afbeelding
Supernova
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Supernova »

Middenslag Poedel :cool2:
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

lagotto , want een toller is zwaarder denk ik ook ;-)
Sandra
Afbeelding
martine-tom

Sas schreef:tollers zijn toch wel zwaarder? Verder denk ik meteen aan een poedel.
Je hebt gelijk, om en nabij de 20 kg...nah dat mag dan ook nog wel :mrgreen:

Poedel, we hadden er 1 op les maar dat vond ik best een nerveus hondje eigenlijk...
Ze zijn wel leergierig dat is in elk geval een plus.
martine-tom

empyree schreef:lagotto , want een toller is zwaarder denk ik ook ;-)
Lagotto...die moest ik ff opzoeken haha.
Jaaa leuk!! Een heerlijke krullebol :I:
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Sheltie zou volgens mij ook prima passen ;)
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

martine-tom schreef:
empyree schreef:lagotto , want een toller is zwaarder denk ik ook ;-)
Lagotto...die moest ik ff opzoeken haha.
Jaaa leuk!! Een heerlijke krullebol :I:
Onze lagotto, nu 8 maanden, is heel erg baasgericht en houdt ons constant in de gaten, kan erg veel energie hebben maar als we haar meenemen en er moet ergens geduldig gewacht worden ook geen punt. Ik neem haar soms mee naar mijn werk en de eerste keer was ze pas 10 weken maar heeft buiten een uitlaatrondje heerlijk naast mij liggen slapen en liet binnenkomende bezoekers met rust !
Sandra
Afbeelding
*Charlotte
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Charlotte »

Een Welsh Corgi Cardigan :wink:
jelle & syb
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 Samojeed
2 Friese stabijen
1 Grijze Keeshond
1 Kruising
1 Wetterhoun
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door jelle & syb »

Stabijhoun :ok:
Afbeelding
Leer van gisteren , droom van morgen , maar leef vandaag
http://www.hondenopvang.com/
FullofLove
Actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door FullofLove »

Een engelse cocker spaniel... :ok:
Groetjes Bibi met Peggy en Suzie
Afbeelding
Barbabelle
Actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse terrier

Ongelezen bericht door Barbabelle »

Schapendoes!!
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Apart uiterlijk... Dan moet je een puli hebben. Heel apart :LOL:

Maar een middenslag poedel zou ook heel goed kunnen. Poedels doen het goed als hulphonden dacht ik :)
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Poedel zou inderdaad kunnen, maar volgens mij zou een kooikerhondje (van een fokker die op werklust fokt) ook prima kunnen.
Supernova
Zeer actief

Machie schreef:Apart uiterlijk... Dan moet je een puli hebben. Heel apart :LOL:

Maar een middenslag poedel zou ook heel goed kunnen. Poedels doen het goed als hulphonden dacht ik :)
Jaaa een Puli! Dan kunnen de mensen met de dreads spelen :lol1:

Edit: Oh niet dus, ik was even in de war dacht dat je langs bejaarden etc ging :Q:
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Schapendoes of poedel; bearded collie teefje kan ook nog.
Groetjes, Marjan
martine-tom

Denise. schreef:
Machie schreef:Apart uiterlijk... Dan moet je een puli hebben. Heel apart :LOL:

Jaaa een Puli! Dan kunnen de mensen met de dreads spelen :lol1:

Edit: Oh niet dus, ik was even in de war dacht dat je langs bejaarden etc ging :Q:
Nee ik heb een vorm van autisme (Asperger) en daardoor regelmatig overprikkelings "aanvallen" voorheen kon ik de deur daardoor niet meer uit (het zijn een soort absenses dus doodeng als je dat ineens hebt en je weet niet meer wat je doet) maar nu heb ik Tom daarvoor opgeleid, als ik zo'n aanval krijg haalt hij me daar weg, en beter nog hij voelt het aankomen en zorgt ervoor dat ik voor die tijd al weg ben :wink:
Hier hoeven ze eigenlijk niks speciaals voor te kunnen of te leren, het is iets wat in elke baasgerichte hond zit, ik heb het alleen gestimuleerd en zijn reactie erop uitvergroot zeg maar.
Daarom is baasgericht belangrijk, uithoudingsvermogen en werklust zijn belangrijk omdat de hond dus 24/7 bij mij in de buurt moet zijn, ook als ik bijvoorbeeld een hele dag naar een pretpark zou gaan en dan is het niet handig als de hond halfverwege zijn intresse kwijtraakt en ik er niet meer op kan vertrouwen :wink:
Uitteraard hou je rekening met de hond en verwacht je geen dingen die onmogelijk zijn!

---------
Leuk om alle suggesties te lezen, de puli vind ik idd een superleuke hond!
Poedels zijn niet zo aan mij besteed, mss zou het anders zijn als ik er zelf 1 heb maar de poedels die ik nu via de zijlijn ken spreken mij persoonlijk niet zo aan :oops:
Schapendoes, idd ook een leuk ras, zal de rasbeschrijving eens zoeken, maar uiterlijk vind ik ze helemaal geweldig idd!
Een cocker, hmm die had ik nou nooit bedacht als werklustig, ik ken er een paar maar die sukkelen zo hun dagelijkse rondje en vinden het verder wel best :mrgreen:
Stabij, goeie!!
Corgi, ook weer 1 waar ik nooit aan gedacht zou hebben, zal wel een vooroordeel zijn maar zijn die niet str*nt eigenwijs? Zoeen heb ik er nu ook, een chi kruising is nou ook niet echt een mak lammetje :tongue: Niet erg maar de volgende mag best ietsjes makkelijker zijn :wink:
Kooiker, volgens mij zijn die wat minder baasgericht of is dat ook een vooroordeel?
*Charlotte
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Charlotte »

Corgi's hebben wel een eigen willetje, maar eigenwijs zou ik ze niet noemen :wink: Ze zijn erg baasgericht, het zijn namelijk echte herdertjes en luisteren prima :ok: Mijn Cardigan vindt niets leuker dan voor en met mij werken.
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Leeuwhondje (teefje). Worden in de VS meermaals gebruikt als hulphond. Ze voelen mensen zeer goed aan, de kleinste veranderingen worden opgemerkt en ze zijn enorm baasgericht en ook werklustig, zolang ze maar samen iets met de baas mogen doen ze tevreden. En ze hebben een enorm uithoudingsvermogen, onder de vacht schuilt een heel gespierde hond die tegen een stootje kan.
Supernova
Zeer actief

martine-tom schreef: Nee ik heb een vorm van autisme (Asperger) en daardoor regelmatig overprikkelings "aanvallen" voorheen kon ik de deur daardoor niet meer uit (het zijn een soort absenses dus doodeng als je dat ineens hebt en je weet niet meer wat je doet) maar nu heb ik Tom daarvoor opgeleid, als ik zo'n aanval krijg haalt hij me daar weg, en beter nog hij voelt het aankomen en zorgt ervoor dat ik voor die tijd al weg ben :wink:
Hier hoeven ze eigenlijk niks speciaals voor te kunnen of te leren, het is iets wat in elke baasgerichte hond zit, ik heb het alleen gestimuleerd en zijn reactie erop uitvergroot zeg maar.
Daarom is baasgericht belangrijk, uithoudingsvermogen en werklust zijn belangrijk omdat de hond dus 24/7 bij mij in de buurt moet zijn, ook als ik bijvoorbeeld een hele dag naar een pretpark zou gaan en dan is het niet handig als de hond halfverwege zijn intresse kwijtraakt en ik er niet meer op kan vertrouwen :wink:
Uitteraard hou je rekening met de hond en verwacht je geen dingen die onmogelijk zijn!

---------
Leuk om alle suggesties te lezen, de puli vind ik idd een superleuke hond!
Poedels zijn niet zo aan mij besteed, mss zou het anders zijn als ik er zelf 1 heb maar de poedels die ik nu via de zijlijn ken spreken mij persoonlijk niet zo aan :oops:
Schapendoes, idd ook een leuk ras, zal de rasbeschrijving eens zoeken, maar uiterlijk vind ik ze helemaal geweldig idd!
Een cocker, hmm die had ik nou nooit bedacht als werklustig, ik ken er een paar maar die sukkelen zo hun dagelijkse rondje en vinden het verder wel best :mrgreen:
Stabij, goeie!!
Corgi, ook weer 1 waar ik nooit aan gedacht zou hebben, zal wel een vooroordeel zijn maar zijn die niet str*nt eigenwijs? Zoeen heb ik er nu ook, een chi kruising is nou ook niet echt een mak lammetje :tongue: Niet erg maar de volgende mag best ietsjes makkelijker zijn :wink:
Kooiker, volgens mij zijn die wat minder baasgericht of is dat ook een vooroordeel?
Als een hond je daarbij kan helpen is dat alleen maar prettig :ok:

En het enige waar je wel rekening mee moet houden met de Puli is dat die dreads na het zwemmen of een flinke stortbui wel 3 dagen lang nat kunnen blijven. Voor de rest vind ik het bijzonder leuke hondjes. En dat poedels je niet aanspreken kan natuurlijk, ik heb zelf een poedeltje waar ik gek op ben maar dat betekent niet dat iedereen poedels leuk vindt :mrgreen: Ik zou dus gaan voor een ras die je aanspreekt, je hebt al genoeg leuke suggesties gehad en ik ben erg benieuwd waar je uiteindelijk voor gaat!
Als je de Puli leuk vindt is de Pumi misschien ook wel wat voor je. Supervrolijke, energieke en baasgerichte hondjes, soort Puli maar dan zonder de dreads.
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Ik las dit net over de Pumi, dan lijkt hij me niet zo geschikt:
levendig, moedig, wantrouwend tegenover vreemden. Alert, waakzaam en rusteloos. Blafferig
Bron: http://www.pumi.nl/index.htm

Maar ik ken geen enkele Pumi persoonlijk, dus wat dat betreft ben ik een Pumi leek hoor. ;)

Ik moest ook aan de Corgi denken toen ik je omschrijving las.
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Stabij lijkt me niet geschikt, hoor.
Lagotto, hmmm.... Moet je wel heel selectief je fokker en ook pup uit kiezen. Daar zitten minder stabiele honden bij.

Ik zou denken aan een poedel inderdaad.
Ja, of een Havanezer maar dat is misschien weer té klein?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
martine-tom

Marjoleine schreef:Stabij lijkt me niet geschikt, hoor.
Lagotto, hmmm.... Moet je wel heel selectief je fokker en ook pup uit kiezen. Daar zitten minder stabiele honden bij.

Ik zou denken aan een poedel inderdaad.
Ja, of een Havanezer maar dat is misschien weer té klein?
Wat in de stabij doet jou denken dat hij niet geschikt is? :-)

Tom is eigenlijk ook totaal niet geschikt, maar ik had hem al en merkte toen hoe geweldig het ging met mij, toen beni k gaan zoeken en heb een school gevonden die ons wilde certificeren en opleiden.
Sinds juni is hij officieel gediplomeerd:
Afbeelding
En hij trappelt dan ongeduld :LOL:

Och het is veel en hard werken om hem te krijgen zoals ik hem wil maar dat geeft niet, maar zoals gezegd mijn volgende hond mag wel iets makkelijker zijn. Ik hoop dat Tom nog 10 jaar door kan, maar ik orienteer me al wel, Tom was net een jaar toen we begonnen en eigenlijk is dat veel te jong, iig voor een hondje als Tom, de volgende hond wil ik pas vanaf 2 of 3 jaar echt laten werken, Tom is nu 2 dus over een jaar of 5 wil ik weer een pup erbij, voor sommige rassen, zeker voor het doel waar ik voor zoek moet je er echt optijd bij zijn dus het lijkt vroeg maar dat valt best mee :wink:

Te klein is niet zo erg, Tom weegt ook maar 6.8 kilo, je krijgt wel vaak vragen en rare blikken maar daar ben ik inmiddels wel aangewend, is idd wel een reden dat ik naar een iets grotere hond kijk, dan is dat mss wat minder.

Pumi en Puli heb ik naar gekeken en bij beiden stond wel het wat waakse/rusteloze wat mss wat minder is, ik vind ze wel geweldig om te zien, dat wel!

Corgi ga ik me eens verder in verdiepen, grote honden in kleine jassen vind ik ook leuk en zo klinkt hij wel :D
Nawosh
Zeer actief

Had je nog naar de bearded collie gekeken?
Groetjes, Marjan
martine-tom

Nawosh schreef:Had je nog naar de bearded collie gekeken?
Oh nee, overheen gelezen, ga ik eens ff doen!
martine-tom

martine-tom schreef:
Wat ik lees klinkt allemaal goed, vind ze ook heel leuk om te zien.
Enige struikelblok wat ik zo snel zie is dat ze een allemansvriend zijn, klopt dat?
En zo ja, is dat af te leren?

Het is niet echt handig als ze in de supermarkt alle mensen heel erg lief vinden en aandacht willen enzo :wink:
martine-tom

Jip schreef:Ik zou zeggen Schapendoes.........ze zijn zo gevoelig .......mijn dochtertje had epilepsie en mijn Schapendoes die toen nog maar 4 maanden was reageerde daar op..... :wink: ze zijn niet graag alleen liggen het liefst de hele dag tegen je aan........alleen zijn ze de eerste jaren wel erg........energiek...... :mann:
Och dat is niet erg, als alles volgens planning gaat gaat ie pas werken als ie 2 of 3 is, dan is het allerergste er wel af.

De bijnaam van Tom was het 1e jaar Duracel...en niet omdat hij zo klein was of op een konijn leek :goeie:
Nawosh
Zeer actief

martine-tom schreef:
martine-tom schreef:
Wat ik lees klinkt allemaal goed, vind ze ook heel leuk om te zien.
Enige struikelblok wat ik zo snel zie is dat ze een allemansvriend zijn, klopt dat?
En zo ja, is dat af te leren?

Het is niet echt handig als ze in de supermarkt alle mensen heel erg lief vinden en aandacht willen enzo :wink:
De meesten zijn wel "allemansvrienden" ja, ze vinden iedereen aardig maar ze zijn wel gericht op de eigen baas.
Als pup gaan ze misschien naar anderen toe maar als volwassen hond deden die van mij dat in ieder geval niet meer en
ook de beardies van vrienden van me hoeven dat niet zo nodig. Verder zijn het blije enthousiaste honden die meestal met
alles en iedereen goed overweg kunnen.
Groetjes, Marjan
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

martine-tom schreef: Kooiker, volgens mij zijn die wat minder baasgericht of is dat ook een vooroordeel?
Kooikers zijn juist zeer baasgericht. Bij het baasje viel 'vroeger' al het voer te halen als ze hun werk goed deden :wink:.
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Ik zeg: Lagotto. Volgens mij worden die wel vaker ingezet als hulphond en ze zijn behoorlijk slim.
Maar inderdaad wel goed opletten bij welke fokker je terecht komt.
Ik heb zelf een heel leuk en stabiel Lagotto teefje van bijna 1 jaar die helemaal in jouw plaatje past.
Volgens mij komt er bij haar fokker binnenkort weer een nestje maar dat is wel in Duitsland.
Maar er zijn meer goede fokkers, ook in Nederland.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”