Pumi schreef:Wat betreft de drift gaat de pumi je dan tegen vallen, wij hebben er 5 en nemen ze altijd los mee naar het bos, de hei etc. en er is er nog nooit eentje achter een konijn of wat dan ook aangegaan

Gelukkig dan zou ik zeggen, want daar zit ik echt niet op te wachten

En de ruw harige vacht gaat er ook niet uit komen, want een pumi is niet ruwharig! Denk dus niet dat de pumi in je ideaale kruizingslijstje thuis hoort.
De Pumik die ik ken zijn stuk voor stuk erg overtuigende jagers. Hier is het ras ook vrij populair en er zijn er hier in de buurt verschillende die ze gebruiken in de jacht, zowel om vogels op te stoten als om konijnen te vangen. Ook mijn Puli was bv. een vrij goede jager en moest niet onderdoen voor een terriër als het aankwam op muizen en ratten vangen (geen aardwerk natuurlijk). Al gaat dat waarschijnlijk wel aan de opvoeding liggen ook. Het 'doden' van de prooi moet weer terug even aangewakkerd worden.
Dat ze geen ruwharige vacht hebben is wel duidelijk.

Maar op de 1 of andere manier zorgt een vacht zoals zij hebben wel vaak voor ruwharige vachten in combinatie met greyhounds, whippets... net zoals bv ook de poedel, bedlington, bearded collie ed doen.
Kan echter wel zijn hoor dat ik er een verkeerd beeld over heb wat die kruising zou opleveren, maar dat neemt niet weg dat ik het toch wel eens erg graag zou zien en geen seconde zou twijfelen om zo'n hondje te nemen. Maar tenzij ik ze zelf ga fokken ga ik ze nooit tegenkomen en gezien fokken me niet echt trekt zal het er dus wel nooit van komen.