Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Op zoek naar een pup, twijfel nog over het ras.

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

~ Donna ~
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Border Terrier
Berner Sennenhonden
Riesenschnauzer
Aantal honden: 4

Re: Op zoek naar een pup, twijfel nog over het ras.

Ongelezen bericht door ~ Donna ~ »

Als je een grote, stoere hond in een klein jasje wil, denk dan eens aan de Border Terrier.
Afbeelding
Je kan voor geld de mooiste hond kopen, maar niet het kwispelen van zijn staart.
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

wat vind je van de Curly Coated retriever? Robuuste hond, wat meer pit dan een Labrador, en volgens mij een vacht die minder verhaart. Ik zou in de bullenhoek me toch zorgen maken over hondagressie en vooral gezondheid (elleboog- en heupproblemen met name). Succes ermee!
Afbeelding
maryonee
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door maryonee »

Bedankt weer voor alle reacties, ik ga gewoon eerst eens rustig bij de fokkers langs en kijken naar de honden en ze het hemd van het lijf vragen :) en wat die bullenhoek betreft, tja.... een zwak voor bullen en bulachtigen heb ik wel. Maar ik heb ook nog wel wat gezond verstand en als ik maar even twijfel over bepaalde zaken zoals b.v. gezondheid of agressie dan gaat het niet door. Ik probeer een objectief beeld te krijgen van het ras, er zijn ook genoeg herder en rottweilers die je niet los kunt laten met andere honden maar daarmee is het hele ras nog niet agressief en zijn er genoeg die wel heel sociaal en vriendelijk zijn. Maar goed, ik ga verder met mijn onderzoek :) Vind het toch leuk dat de OEB naar voren is gekomen door de reacties hier!
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Nog even he. Ik heb twee droomhonden: een saarloos en een dobermann. Toch zullen die er waarschijnlijk niet komen. Puur omdat ze niet passen in onze situatie. Ik verwacht kwa gehoorzaamheid en socialiteit te veel voor een saarloos en een dobermann vind ik niet echt bij mijn vriend passen, die van makkelijke en sociale honden houdt. Kijk nou eens goed wat je zelf wilt en hoe de invulling van wat je vroeger met de honden omging, nu nog van toepassing is.

Zo neem ik mijn hond overal mee naar toe, heeft hij te maken met veel verschillende dieren, moet het dier extreem goed kunnen luisteren. Vroeger heb ik eens gezegd voor mij geen border collie en kijk eens waar ik mee thuis gekomen bent en wat ben ik er blij mee, want hij past volledig in mijn plaatje verder. De honden die jij nu graag wilt hebben passen op 2 schijnbaar voor jou belangrijke punten niet bij je: sociaal gebied en op gezondheid. Pit in de rassen vind ik overigens alleen t.o.v andere honden, kwa training vind ik er vaak weinig tot geen pit inzitten, ze doen het vaak best braaf, maar om nou te zeggen dat het in de regel echt honden zijn die plezier aan gehoorzaamheidsoefeningetjes kunnen halen.....????
Afbeelding
maryonee
Vaste gebruiker

Ja Saarloos en Dobermann vind ik ook prachtig! Maar ook dit zijn honden die ik niet zou kiezen omdat ik gewoon weet dat ze niet bij me passen, als je een goed opgevoed exemplaar tegenkomt dan denk ik elke keer: wauw.... Ik vind in bijna elk ras wel iets aantrekkelijks zitten, dat maakt het zo moeilijk. Maar ondertussen merk ik steeds meer dat bullen een goede optie zijn voor mij, ze hebben wel degelijk pit heb ik ontdekt, maar op een heel andere manier dan b.v. een terrier. Ze zijn redelijk onverstoorbaar maar heel gemakkelijk enthousiast te krijgen. Vooral die Leavitt bloedlijn lijkt wel erg goed. Ik ben toch weer terughoudender geworden naar terrier-achtige, dat ligt mij minder. Dus de SBT en andere terriers dalen dus in populariteit op dit moment. Volgende week mag ik langskomen bij een OEB fokker om kennis te maken, ga ik gewoon vrijblijvend doen en een beetje op mijn gevoel af gaan dan maar...

De beagle werd hier ook nog even genoemd, heb ik ook al naar gekeken maar ik heb niet echt een klik met dit ras. Mijn vriend denkt ook met mij mee en ook bij hem ontwikkelt zich een voorkeur voor bullen en dat is natuurlijk ook wel belangrijk. Hij is van huis uit dalmatiers en bouviers gewend en weet daardoor ook dat zulke honden niet echt zijn voorkeur hebben. We zijn allebei heel erg onder de indruk van de bul die ik nu te logeren heb, luistert prima en toen vanmiddag bij de wandeling een nogal nerveuze herder met de nekharen overeind op hem afvloog had ik even zoiets van: ojee.... Maar de bul reageerde zo laconiek en liet zich niet van de wijs brengen waardoor de herder direct kalmeerde, dat vond ik wel een super reactie. En deze bul is een ongecastreerde reu van 4 jaar oud, dus dat vond ik erg verrassend. Tegen mij probeert hij af en toe dominant te zijn maar dat kost me weinig moeite om te corrigeren.

Eerst volgende week maar eens afwachten, als dit het echt blijkt te zijn, is er nog een wachtlijst, dus voorlopig kan ik alles nog laten bezinken.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

je bent nu gek op een bull die bij jullie is .
dat is een exemplaar , en ze zijn niet allemaal het zelfde .

je wilt een pup in huis gaan halen die je zelf op zult moeten voeden .

Nog maals je moet zelf met je hond leven en dus gaan voor een hond die bij je past , maar nanna heeft wel een punt ook als het gaat om gezondheid . wat ik overgens een punt vind bij elke bull . en zou mede daarom nooit gaan voor een pup van zoon ras .
en dan komt erbij dat er toch wel veel honden zijn met hond agressie en dominatie tegen over het vrouwtje .

als ik verlieft zou zijn op een volwassen hond bijv uit een asiel zou het kunnen , denk het niet want zijn niet mijn soort honden .
maar ik zou ze niet zo gefokt willen hebben , maar dat is puur mijn gevoel erover .

Ik denk zelf wel dat je er al heeel goed over na gedacht hebt . en dan moet je je eigenlijk niet meer van de wijs laten maken door anderen .
en gewoon gaan voor je keuze .
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Er zijn nogal wat stromingen in het ras, Pendag.
Daardoor kun je niet echt spreken van eenduidigheid en dat is lastig.

Er zijn stromingen die van breed houden en dan heb je snel gedonder met de ellebogen en het gehele front.
Er zijn stromingen die de achterhanden steil willen: gedonder met knieën en heupen en hakken.
Er zit verschil in neuslengtes, afhankelijk daarvan kun je daar gedonder hebben.
En verder sluit ik net uit dat er problemen kunnen zijn met huidplooien en huidallergieën.

En omdat er zo wijd verspreid van alles gedaan wordt wéét je vaak heel weinig.
Je moet mensen dus op hun mooie ogen geloven.

Dat jouwe dus prima in orde is zegt weinig tot niks over de rest :19:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Pendrag schreef:Je laatste zin kan ik me helemaal in vinden!
En ik kan me ook heel goed voorstellen dat breed, breder, breedst de nodige problemen oplevert. Onze OEB is erg atletisch gebouwd, daar is geen sprake van breed. Achter is ze wel steil, daar zou ik dan op termijn eventueel problemen mee kunnen verwachten of is dat al jong op te merken als er sprake is van een 'gebrek'?
Knieproblemen zie je vaak bij steile achterhanden.
Dat kunnen patellaproblemen zijn of kruisbanden of allebei.
Die kruisbanden zijn niet te voorspellen maar de patella kun je makkelijk even laten checken bij een da die daar kijk op heeft.
Qua neuslengte komt ze echt wel tekort t.o.v. een normaal gebouwde hond. Ze is als herplaatser bij ons gekomen, op dat moment was ze net een jaar en in dat opzicht uitgegroeid. Haar neuslengte is imo te kort voor het mooie (af en toe komen haar ondertanden naar buiten steken) maar lang genoeg voor haar om er geen hinder van te ondervinden.
Dat is mooi. En gebit, is dat goed ontwikkeld? Als de elementen goed staan is dat winst bij dit soort hoofden.
Als we dan toch over mogelijke gebreken bij de OEB praten: het shaken head syndroom of head shaking syndroom? Weet even niet meer hoe het precies heet maar onze hond heeft in het begin 2x zo'n aanvalletje gehad. Daarna nooit meer wat gemerkt. Wellicht dat zoiets toch onder invloed van stress naar buiten komt.
Dat ken ik niet bij honden, buiten dan als gevolg van oorproblemen of door een tumor oid.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik ken het niet, Pendrag.
Ik ga eens zoeken :ok:

Afbeelding

Tank
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tank »

Ik heb ook een OEB en ik dacht ook dat ik 'de gezonde bulldog' ontdekt had toen ik op zoek ging naar een nieuwe bullevriend en af ging op de informatie van internet.
En ja hij heeft een goede ademhaling, heeft een snuit en is ontzettend lief vrolijk en gezellige hond etc. Maar woensdag wordt hij geopereerd aan zijn afgescheurde kruisband, nu 1 jaar en 3 maanden oud. Nu pas zie ik hoe steil hij gebouwd is (ik wist echt niks van bouw af) dus als tip ga je toch voor een OEB kijk of je er een kan vinden met goede hoekingen en minder steile bouw. Mijne heeft wel weer goede heupen maar ja die knieën dus.
maryonee
Vaste gebruiker

@Pendrag, bedankt voor het aanbod, lijkt me heel erg leuk. Eerst zaterdag eens even zien...

Dat shaking headsyndroom is vreemd, ik kende het ook nog niet, ken het alleen van paarden. En bij paarden kan het ontstaan door een allergie. Pollen, stuifmeel zijn veelvoorkomende oorzaken maar bij honden heb ik ook al gemerkt dat er steeds meer exemplaren bijkomen die overgevoelig zijn voor huismijt. Mijn vaders hond heeft dat laatste. Nu blijkt ze ook nog een allergie te hebben voor een soort mijt dat leeft in grote voederopslagplaatsen (bij voerfabrikanten in de silo's b.v.). Deze mijt komt vanuit de silo in de zak met voer terecht en is in feite onschadelijk behalve voor dat handjevol honden dat er gevoelig voor is. Inmiddels heeft mijn vader alles in huis aangepast op de hond en ligt ze op hypo allergene kleedjes en gaan haar brokjes voor het voeren een nachtje in de vriezer, daarmee dood je de mijt zegt de dierenarts en inderdaad, dat lijkt echt te helpen. De hond van mijn vader had door haar allergie steeds oorproblemen en huidproblemen op de buik en in de liezen, de huid was geirriteerd en zwart. Nu is het weer mooi roze en flappert ze alleen nog met haar oren in de zomer als ze veel gezwommen heeft, maar daar hebben ze nu druppels voor, dus het is allemaal onder controle. Misschien dat huismijt of deze andere mijt een rol kan spelen bij het schudden van de bul?

De fokker waar ik volgende week ga kijken heeft zijn honden allemaal gerontgend volgens de informatie en ze fokken alleen met honden die 100% zijn goedgekeurd en zijn goedgekeurd voor de leavitt of renaissance bloedlijnen. Maar ik ga wel goed kijken naar de breedte en stijlheid. Ik hoef geen hond die gefokt is op uiterlijk, ik wil een hond die gezond is.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

maryonee schreef:De fokker waar ik volgende week ga kijken heeft zijn honden allemaal gerontgend volgens de informatie en ze fokken alleen met honden die 100% zijn goedgekeurd en zijn goedgekeurd voor de leavitt of renaissance bloedlijnen. Maar ik ga wel goed kijken naar de breedte en stijlheid. Ik hoef geen hond die gefokt is op uiterlijk, ik wil een hond die gezond is.
Goedgekeurd is een breed begrip, houd dat voor ogen.

Goedgekeurd door wie namelijk? Het is geen FCI-erkend ras, dus er zijn geen officiële testen of keuringen, wat betekent dat de keuringen worden gedaan door (meestal niet-opgeleide) liefhebbers.
Dat kan dus iets zeggen maar het hoeft zeker niet.

In het nest kun je dergelijke dingen vaak al goed zien trouwens. Ik wil je daar eventueel best mee helpen en/of tips voor geven.

Afbeelding

maryonee
Vaste gebruiker

Goedgekeurd door de dierenarts bedoelde ik :) En hun honden zijn qua rasstandaard (als je in dit geval daarvan mag spreken) gekeurd door Laevitt zelf. Tips zijn natuurlijk altijd welkom!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

maryonee schreef:Goedgekeurd door de dierenarts bedoelde ik :) En hun honden zijn qua rasstandaard (als je in dit geval daarvan mag spreken) gekeurd door Laevitt zelf. Tips zijn natuurlijk altijd welkom!
Ik zou vragen waar die dierenarts dan op "keurt" en ook welke dierenarts het is.
Met alle respect, maar elke da kan wel zeggen dat een hond in orde is.
Ik zou daar toch iets meer info bij willen dan alleen het predikaat "goedgekeurd".

Ik zou willen weten of:

-de patella's gecheckt zijn en of daar een officiele da-verklaring van is
-de heupen en ellebogen geröntgend zijn
-de hond is nagekeken door iemand die met kortsnuiten vertrouwd is en zo ja, wie.

En als dat allemaal voldoet, bekijk dan goed de pups op standfoto's.
Dan kun je de hoekingen vaak goed zien en dat lijkt me voor dit ras van behoorlijk belang.

Afbeelding

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Wat Marjoleine zegt :ok: en ik zou ook kijken en vragen naar de gezondheid van de ouderdieren en kijken hoe oud de ouders en grootouders zijn. Leven de grootouders nog (of zijn ze 4 jr oud geworden) ? En puppen uit vorige nesten, hoe gaat het met ze ? Kun je in contact komen met eigenaren van familieleden ?
Is er geen forum voor de OEB ? MIjn ervaring is dat je op rassenfora in de loop der tijd heel veel te weten komt over de gezondheid en kleinere mankementen.
Goedgekeurd door een dierenarts zou me helemaal niets zeggen. Alleen uitslagen die zwart op wit staan.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
maryonee
Vaste gebruiker

Ik ga zaterdag a.s. dus kijken bij de fokker, zowel reu als teef zijn aanwezig van het te verwachten nestje. De ouders zijn gerontgend en HD en ED vrij verklaard (hebben ze op papier) en tevens gaven ze zonder dat ik er om vroeg al de gebitsgegevens van hun honden. Op zich vind ik dat positief na alles wat ik hier gelezen heb, dat een fokker er al uit zichzelf mee komt, geeft me het idee dat ze wel weten waar ze mee bezig zijn. Ze schijnen ook een strenge selectieprocedure te hebben voor toekomstige baasjes. Ik ga goed opletten, de tips hier goed in gedachten houden en ook een beetje op mijn eigen gevoel af. Inmiddels ook van de eerder genoemde SBT fokker een berichtje gekregen met een uitnodiging om eens kennis te komen maken. Ik wacht zaterdag even af, want zowel mijn vriend als ik neigen meer en meer naar een echte bul :)
Roo
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roo »

Als je zo snel nog niets anders gezien hebt;

bij deze organisatie hebben ze een mooie stafford van acht maanden

getest met kinderen en honden en is al in NL

http://www.rescuedogseurope.eu/

honden -> teefjes -> bibi
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Roo schreef:Als je zo snel nog niets anders gezien hebt;

Een Stafford van 8 maanden testen met andere honden geeft nou niet echt een reëel beeld. :wink: Bovendien zou ik deze organisatie snel overslaan.
Fardauke
Actief

Ongelezen bericht door Fardauke »

stefanie schreef:
Roo schreef:Als je zo snel nog niets anders gezien hebt;

Een Stafford van 8 maanden testen met andere honden geeft nou niet echt een reëel beeld. :wink: Bovendien zou ik deze organisatie snel overslaan.
Even off topic :oeps: maar mag ik vragen waarom ?? heb net mensen het jacky teefje van 8 mnd getipt nl.
Afbeelding

In gedachten Fardau 12-08-2002/ 02-03-2013 en Diever 11-11-1997/ 31-03-2013
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Fardauke schreef:
stefanie schreef: Bovendien zou ik deze organisatie snel overslaan
Even off topic :oeps: maar mag ik vragen waarom ?? heb net mensen het jacky teefje van 8 mnd getipt nl.
als je even de tijd hebt :schrik: kun je dat hier lezen:

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... dogseurope
en hier:
en hier ook nog
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Fardauke
Actief

Ongelezen bericht door Fardauke »

renee-uk schreef:
Fardauke schreef:
stefanie schreef: Bovendien zou ik deze organisatie snel overslaan
als je even de tijd hebt :schrik: kun je dat hier lezen:

en hier:
en hier ook nog
Goed, thanks :ok: weet genoeg, kunnen we weer on topic !
Afbeelding

In gedachten Fardau 12-08-2002/ 02-03-2013 en Diever 11-11-1997/ 31-03-2013
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door annemick »

Ben benieuwd hoe het is geweest bij de OEB fokker ?

Ik ben niet echt bekend met het ras maar kan wel goed de aantrekkingskracht van bullen begrijpen als eigenaar van een boxer, ook al zo'n gekke bekken trekkende vrolijkerd.
Afbeelding
maryonee
Vaste gebruiker

Gisteren zijn we bij de OEB fokker geweest. Bij aankomst bleek het geen enorme kennel te zijn, maar gewoon een huis waar een paar bullen rondliepen. De vader en moeder van het toekomstige nest lagen in de kamer (omdat wij kwamen), drie andere honden waren buiten in de tuin. Wat direct opviel was dat de honden een hele normale bouw hadden; niet extreem breed, atletisch gebouwd met een normale achterhand. Niet zo'n steile achterhand en ook de koppen hadden amper zichtbare onderbeet en een normale neus. Hun ademhaling was ook normaal, niet hoorbaar en geen tong die continu uit de bek hing.

Ze waren enorm aanhankelijk en probeerden diverse malen om op schoot te kruipen, het huis lag vol met speeltjes, kussens voor elke hond en het was er vooral schoon. Aan de geur in huis kon je merken dat de honden ook echt in huis leven maar het was geen overdreven geur zoals je wel in kennels ruikt, het was er 'normaal'. Buiten liepen 2 jonge reuen rond die wat dominant naar elkaar waren en we kregen ongevraagd een demonstratie van de wat moeilijkere kant van bullen. De zwangerschap van één van de honden wekte nogal wat haantjesgedrag op en de twee jonge reuen vlogen elkaar op een bepaald moment in de haren toen de bewuste teef zich liet zien. Maar de eigenaren legden uit hoe je een 'bullenbeet' uit elkaar haalt en dat konden we dus direct in de praktijk zien. Niet echt leuk maar wel goed om te zien, tenslotte is dat ook een eigenschap van die honden en daar moet je mee kunnen omgaan. Maar het liep goed af, bullen hielden wel vast maar ze beten niet door, het was meer even zien wie de baas is en dus stonden ze even met de bekken aan elkaar een tijdje vast. De teven kunnen wel kattig zijn, maar vechten in principe niet dus een teef van dit ras zou mijn voorkeur hebben.

Maar de algehele indruk was goed, vooral de teven waren erg aanhankelijk, vriendelijk naar elkaar en de andere honden toe en het belangrijkste: HD en ED vrijverklaard en het uiterlijk van de honden was heel normaal; geen overdreven bul-kenmerken, geen hoorbare ademhaling en een normale snuit, goed gebit en ze leven in normale huiselijke omstandigheden met mensen en andere huisdieren.

Het is heel moeilijk als je enthousiast bent over de honden nog je gezonde verstand te gebruiken. We laten het even bezinken. Maar ik loop nu wel onverwacht tegen een ander 'probleempje' op. En daar zou ik wel graag jullie mening over willen horen:

Mijn vriend en ik wonen niet samen, nog niet. In eerste instantie vond hij het geweldig leuk dat ik straks een pup zou hebben en dat hij betrokken zouden zijn bij het opgroeien. En ook hij is helemaal weg van deze bullen. Na het bezoek gister is hij opeens terughoudend geworden: wat als we op vakantie willen? Hij heeft twee oude poezen, kan hij het hen aandoen dat ik regelmatig met de pup (en later volwassen hond) daar ben? Mijn tuin is niet zo groot, is dat niet zielig? Eerder waren dat geen punten; ik ben gewend dat een hond gewoon altijd meegaat op vakantie maar mijn vriend gaat het liefst op vliegvakantie naar warme landen. Nou heb ik wel een paar goede adresjes voor oppas maar het lijkt hem opeens onoverkomelijk. Maar dan denk ik weer: hoe vaak ga je nou op zo'n vakantie? Ik zeker niet elk jaar. We zijn veel samen dus de pup zal echt vaak bij hem zijn, maar als je een hond vanaf 8 weken hebt, dan loopt dat wel los met de katten; die voeden zo'n pup ook echt wel op en die katten van hem zijn echt niet de moeilijkste. Ik denk eerlijk gezegd dat het nu allemaal wat dichterbij komt voor hem en dat hij het niet meer kan overzien. Maar als ik er over begin is zijn antwoord: het is jouw hond en jouw keuze. Nou, dat vind ik dus niet want we hebben het wel eens over samenwonen in de nabije toekomst gehad en dan is het dus onze keuze. Persoonlijk denk ik; als die pup er eenmaal is merkt hij wel dat het allemaal wel meevalt maar nu zegt hij: laten we nog even wachten totdat wij samen helemaal ons plekje hebben. Maar wat mij betreft duurt dat nog wel 1-2 jaar, ik heb geen haast met samenwonen en dan heb je nog steeds punt van de vakantie waar hij opeens over valt. Plus dat ik het voor mezelf wel fijn vind dat ik zelf mijn hond mag opvoeden in plaats van het weer samen met een partner te doen. Tegen de tijd dat we gaan samenwonen, is de hond dan ook 'af' en opgevoed maar dan wel op mijn manier. In het verleden had ik nogal eens woorden met mijn ex over de opvoeding van de honden en daar heb ik eerlijk gezegd niet zoveel trek meer in. Dus ja, het is mijn hond en dus mijn keuze maar ik wil wel dat hij er achter staat en dat we straks als er iets mocht gebeuren (ziekte of wat dan ook) ik niet steeds te horen krijg: tja, jij wilde zonodig een hond.... Hij is wat minder ervaren in het hebben van een eigen hond, dus ik snap hem wel. Maar dit maakt het wel weer wat ingewikkelder....

Net als sommige vrouwen een oerdrang hebben tot het krijgen van kinderen, zo heb ik dat met honden. Zonder hond voel ik me niet compleet en ik ben nu al weer een paar jaar zonder dat ik niet meer een paar jaar kan/wil wachten. Als ik een oppashond heb hoor ik altijd van mijn vriend: jij verandert helemaal zodra je een hond in huis hebt; je straalt en je bent veel vrolijker en actiever. Ja, dat weet ik zelf ook wel, geen hond hebben is voor mij net zoiets als een amputatie: er mist iets essentieels. Dus nu vraag ik me ook af: ga ik gewoon mijn eigen hoofd (en hart) volgen of moet ik toch maar weer wachten totdat hij ook zover is?
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ho stop, je verwacht veel te veel van je vriend. Je wilt niet dat hij hand heeft in de opvoeding, maar hij moet het wel goed vinden. Je vind eerst dat het jullie hond is, omdat jullie in toekomst gaan samenwonen, maar je hebt liever geen inspraak op de opvoeding van hem..... Dat is niet echt eerlijk. Wel een beetje idee als wel de lusten maar niet de lasten, maar dan in andere context. Ik vind de overpeinzingen van je vriend heel reeel en dat kan hij beter nu hebben dan over een tijdje. Verder vind ik het stukje van Nanna ook heel verhelderend, waar je zeker ook met je vriend over zal moeten hebben. En in de vakanties zul je ook een tussenweg vinden. Jullie zullen beide water bij de wijn moeten gaan doen (ene jaar vliegvakantie, andere jaar dichterbij). Tja dat is het hebben van een relatie en het zorgt ook voor evenwicht en hij is jou tegenwicht: ik zeg lijkt me een prima gezonde relatie, die je niet moet meten aan je vorige relatie, want dan ga je die fout maken.

En over 1 a 2 jaar samenwonen. Knap als je hond (zeker een bull) dan ale helemaal opgevoed hebt. Dat was bij Kay pas dik met 2,5 (zoals ik dat nu bekijk, hij is nu dik 3 jaar en van een ras was niet echt laat volwassen is, in tegenstelling tot de bull). Juist over een jaar zit je met die hond in een lastige periode kwa opvoeding en ik denk dat je met een bull daar met 2 jaar nog niet echt te boven bent. Maar goed stel, bull is dan volledig naar jou inzicht opgevoed en volgens jou klaar. Dan gaan jullie samenwonen, zullen je het alsnog eens moeten worden over het hoe en wat met de hond. Jij vind misschien nu thuis niet erg dat hij op bank gaat, maar je vriend straks wel. Om maar even een voorbeeld te nemen. Meer om te demonstreren dat je eigen opvoeding misschien makkelijk is, omdat je niet hoeft te verantwoorden, maar dat je daar later alsnog wel over zult hebben, dus het maakt niets uit. En je hoeft geen discussies over opvoeding. Hebben wij hier nooit. We hebben het er over, praten over hoe wel zaken zelf aanpakken, wat ons einddoel is, maar respecteren ieders aanpak, zolang het maar op zelfde eindresultaat komt.
Daarbij ben je nu ook al vaak bij je vriend zeg je zelf al. Dus daar zal de pup ook komen. Feitelijk gezien heeft hij op dat punt dan toch ook al inspraak in de opvoeding, want in zijn huis, zal je je toch ook aan zijn ideeen moeten aanpassen, plus het feit dat hij katten heeft en die dus zal willen beschermen tegen een onstuimige pup. Daar ga je toch echt een keer discussies hebben, waarin jij waarschijnlijk het gedrag van jou hond zal willen goed praten en hij het gedrag van zijn katten.
Je zegt zijn katten zijn niet moeilijk. Maar weet je hoe ze op honden (en onstuimige jonge honden) reageren?
Afbeelding
Micheldl
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian Shepherd: Devil.
Jack russel, Boeren fox (vriendin)

Ongelezen bericht door Micheldl »

Hey, Al eens gedacht aan een Bullterrier??
Zover ik heb begrepen een vriendelijk ras met weinig gezondheids klachten.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Nou mensen berg je opblaas krokodil maar op als Devil in de buurt is.:devil:
Micheldl
Vaste gebruiker

Nanna schreef:
Micheldl schreef:Hey, Al eens gedacht aan een Bullterrier??
Zover ik heb begrepen een vriendelijk ras met weinig gezondheids klachten.
Ze kunnen anders behoorlijk hondagressief zijn en soms zelf ook mensagressief.
Verder vind ik doofheid, hart- nier en knieproblemen niet 'weinig gezondheidsklachten'.
Nou dan heb ik t blijkbaar verkeerd!
Micheldl
Vaste gebruiker

Maar dan kan je m nog steeds overwegen, gewoon een goede fokker zoeken.
stefanie
Zeer actief

Micheldl schreef:Maar dan kan je m nog steeds overwegen, gewoon een goede fokker zoeken.
:scratch:
stefanie
Zeer actief

Nanna schreef:
maryonee schreef: De teven kunnen wel kattig zijn, maar vechten in principe niet
Vergeet het maar ;-) Teven kunnen zelfs veel gemener vechten dan reuen. Ik heb tenminste liever twee reuen aan de knok dan twee teven :schrik:
Inderdaad, van 2 vechtende teven wordt je echt niet blij. Snap ook niet dat een goede fokker zoiets kan beweren. :19:
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Micheldl schreef:Maar dan kan je m nog steeds overwegen, gewoon een goede fokker zoeken.
Want bij goede fokkers zijn rassen die potentieel hondagressief zijn natuurlijk wel beter te handelen. Ik maak er meteen even een aantekening van!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”