Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ganzenjacht

Moderator: moderatorteam

Hutch
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever en Friese Stabij
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ganzenjacht

Ongelezen bericht door Hutch »

Afgelopen zaterdag ben ik met Hutch naar het zuiden van het land afgereisd om een ochtend te helpen met de ganzenbestrijding. Hutch was er (samen met nog 1 hond) voor het binnen brengen van de eventueel geschoten ganzen.
Na een vroege start toen de wekker om kwart voor 5 ging en een vlotte rit kwamen we mooi op tijd aan voor de koffie. Na een korte en duidelijke briefing was het tijd om naar het veld te gaan.
Ik zat samen met Hutch halverwege het veld om alles te overzien, de rest zat verdeeld over de slootkant. Het begon meteen na aankomst met een 3tal canadezen die overkwamen, echter was dit net wat te vroeg voor de geweren en waren ze er nog niet goed op bedacht. Bij Hutch zorgde dit er wel meteen voor dat hij op scherp stond en vanaf dat moment was hij vaak de eerste die de ganzen in de verte aan hoorde komen. Ik kon exact zien waar ze vandaan kwamen door alleen maar naar Hutch te kijken.

Na een half uur kwam er een groep grauwe ganzen over die richting mijn buurjager vlogen, na een schot kwam de eerste gans van de dag recht naar beneden en eindigde in de vaart. Hutch mocht aan de slag. Aangekomen bij de vaart bleek de gans echter toch aangeschoten en dook onder zodra Hutch in de buurt kwam. Na een korte achtervolging en een paar duikacties kwam de gans binnen.

Gedurende de rest van de ochtend kwamen er meerdere ganzen invallen op het veld, echter op een ruime 100 meter afstand van de geweren en ook tijdens het invallen kwamen ze maar niet in de buurt van de geweren. Het kost Hutch toch wel wat moeite om te begrijpen dat als er ganzen invallen op het veld, er niet altijd geschoten wordt. Hij heeft de ganzen niet meer uit het oog verloren.

Tegen een uur of half 10 kwam er van achter over de vaart een groep canadezen aan waar mijn buurjager een kans benutte om 1 gans naar beneden te halen. Daarop volgend ging de groep aan de kant er kon er door een andere jager nog 1 uit gehaald worden. De canadees viel midden op het grasland, een meter of 200 van ons vandaan. Echter hij bleek gewiekt en dus was er weer werk aan de winkel, de gans wilde we zo snel mogelijk binnenkrijgen. Het was nog niet meteen mijn bedoeling om Hutch te sturen (er was nog een heidewachtel aan die kant van het veld) maar daar had Hutch een iets andere mening over en hij was er al naar onderweg.
De canadees kon nog op een flinke snelheid wegrennen toen hij Hutch in het vizier kreeg en rende vol naar de vaart. Hutch was net te laat en de canadees lag al in het water en wel bij 1 van de jagers waardoor deze een vangschot kon geven. De heidewachtel lag al in het water en heeft het uiteindelijke apporteerwerk van Hutch over genomen.

De rest van de ochtend is er voor Hutch geen apporteerwerk meer geweest, maar ik geloof dat hij een prachtige ochtend heeft gehad net als de baas. Het uiteindelijke tableau van de ochtend waren 2 canadezen, 1 grauwe en 1 kol.
Alle 4 de ganzen waren nadat ze geschoten waren in het water gevallen (of gerent) en daardoor was het wel weer duidelijk hoe belangrijk het is een hond mee te hebben op dit soort dagen. Of de jager moet er zelf zin in hebben om te gaan zwemmen na elk schot wat hij lost, maar dat kan ik me niet voorstellen eigenlijk :engel:
A.s. zaterdag mogen we nog een keer naar hetzelfde veld.

Nog 1 foto van Hutch met de 2 ganzen van mijn buurjager
Afbeelding
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

Re: Ganzenjacht

Wat trouwens nog wel even een aardige aanvulling is op de foto. De rechter gans is een grauwe gans, dit is een gans die veel voorkomt en Hutch al vaak heeft mogen binnen brengen, deze weegt ongeveer een kilo of 3-3,5. De linker gans op de foto is een Grote canadese gans, deze komt ook redelijk vaak voor, maar heeft Hutch nog nooit mogen apporteren. Toen we thuis kwamen en de gans wogen bleek deze 6,5 kilo te zijn! Dat is nog wel even wat anders dan de andere ganzen die Hutch tot nu toe binnen heeft gebracht.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Knap gedaan :ok:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ahaaaaaaaaaaaaa, zijn de ganzen naar het zuiden gegaan :hmmm:
Ik zou in het hoge noorden mee op de ganzen.
Dag was afgesproken ................. en toen waren de ganzen weg :?
Naar het zuiden dus :8):

Mooi werk om die canadees binnen te halen.
Ita kan een grauwe dragen.
Maar een canadees heeft ze nooit te dragen gehad.

Jullie hebben een mooie dag gehad :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Ahaaaaaaaaaaaaa, zijn de ganzen naar het zuiden gegaan :hmmm:
Ik zou in het hoge noorden mee op de ganzen.
Dag was afgesproken ................. en toen waren de ganzen weg :?
Naar het zuiden dus :8):

Mooi werk om die canadees binnen te halen.
Ita kan een grauwe dragen.
Maar een canadees heeft ze nooit te dragen gehad.

Jullie hebben een mooie dag gehad :ok:
Jammer dat jullie niet mee konden in het noorden. Ik heb van bevriende jagers ook al gehoord dat er in het noorden weinig ganzen zijn. Terwijl er eind november/ begin december erg veel zaten. Ze zullen wel door getrokken zijn naar het zuiden idd.
Heb je met Ita al eens mee gemogen op de ganzen? Of zou het de eerste keer worden?
ranetje
Zeer actief

Het zou de eerste keer worden :?

Ik zou eerder vorig jaar mee op de duiven ................... lag het gewas plat en vlogen de duiven niet......

We schijnen niet te mogen :U:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

Vanochtend was het dan de 2de zaterdag dat ik naar het zuiden mochten komen om bij WH te komen voor de ganzen. Dit keer nog een kwartiertje eerder opstaan, dus rond half 5 ging de wekker.
Tijdens de koffie 's morgens bleken er nog een aantal bekenden te zijn van andere jachtdagen, dat maakte het nog extra gezellig. Met een groep van 6 geweren en 1 hond gingen we richting het veld.
Tijdens het lopen naar de plekken bleken er nog een stel eenden in de kreek te liggen, dit was de eerste kans voor de jagers in de buurt. 1 van de geweren wist er 1 binnen schot te krijgen, die vervolgens midden in de kreek terecht kwam, het eerste apport voor Hutch was al binnen voordat we uberhaubt op de plek zaten.

De ganzen bleken in grotere antallen dan vorige week te vliegen, of misschien vlogen ze wel allemaal lager door het weer, maar toch bogen er veel voor de kreek af waardoor ze niet allemaal recht over kwamen.

Links in het veld werd er op een gegeven moment door 1 van de jagers een mooie gans geschoten, was ver weg en doordat er nog vele ganzen aankwamen wilde ik het veld niet te veel verstoren door Hutch te laten rennen. Maar de gans werd door de jager zelf al binnen gehaald, dus hondenwerk was ook niet nodig.
Even later kwam er een grote vlucht ganzen aan welke recht over de geweren vloog, 2 werden er uit gehaald waarvan 1 wat meer in onze buurt. Hutch ingezet op de eerste kolgans, toch nog een goede 200 meter, en deze kwam erg vlot binnen.
Afbeelding

Aan het einde van de ochtend werd er door de gastheer nog een kolgans geschoten die midden in de klei lande, weer een mooi apport voor Hutch. En ook deze is binnen gekomen.

Na een erg gezellige nazit hebben we de terugweg maar opgezocht na de vroege ochtend.

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ah mooi :ok:
Was het daar net zo nat als hier? :mrgreen:

Waar zit jij met Hutch (verdekt opgesteld) tijdens zo'n jacht?
In de sloot, of in een greppel?
Afbeelding
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Ah mooi :ok:
Was het daar net zo nat als hier? :mrgreen:

Waar zit jij met Hutch (verdekt opgesteld) tijdens zo'n jacht?
In de sloot, of in een greppel?
We hebben het wonderbaarlijk genoeg de hele ochtend droog gehouden, we zaten net op de goeie plek in nederland denk ik :D
Per jacht is het verschillend waar we zitten, wel altijd verdekt opgesteld en meestal niet direct bij een jager als er meerdere jagers zijn. Nu zaten we op een strategische plek midden tussen de geweren bij een houten huisje zodat Hutch overal om zich heen kon kijken en alles in de gaten kon houden.
Als we met 1 jager zijn zitten we meestal wel daarbij omdat hij dan niet meer in de gaten hoeft te houden
ranetje
Zeer actief

Gesnapt :ok: :wink:
Afbeelding
Kimi
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Kimi »

Sneu hoor dat "zogenaamde" jagen op ganzen! Waarom? Wat is de plaag?
Gewoon een stukje ziekelijk "vermaak" de hondjes weten niet beter maar
de baasjes....? Dan moet je ook nog lezen dat aangeschoten ganzen het
water in "rennen" wat zijn dat voor jagers? Zeker een borrel teveel op.
Toon meer respect voor en verdiep je in de hele Ganzen materie in Nederland
en als je objectief bent zul je concluderen dat al dat geknal niet nodig is.
Ik wil wel eens met mijn hondjes op die jagers jagen hoef ik ze niet eens
aan te schieten en mag best een groep zijn, (hebben ze meestal toch meer poeha
dan wanneer je ze alleen treft) en dan eens horen hoe dat voelt.
Bah!
labranwk
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever, Duitse Herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door labranwk »

Mooi!! Je hebt neem ik aan wel een gans mee naar huis genomen om op te eten he! Zo heerlijk die ganzenborsten en bouten... en de honden smullen hier meestal van de rest. Zo wordt de hele gans gebruikt. En natuurlijker en biologisch en eerlijker vlees is er toch echt niet te krijgen in NL.
Groetjes Dorine en de hondenbende!
Afbeelding

Juna, Labrador Retriever
Fust, Duitse Herder
Cial, Labrador Retriever
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

labranwk schreef:Mooi!! Je hebt neem ik aan wel een gans mee naar huis genomen om op te eten he! Zo heerlijk die ganzenborsten en bouten... en de honden smullen hier meestal van de rest. Zo wordt de hele gans gebruikt. En natuurlijker en biologisch en eerlijker vlees is er toch echt niet te krijgen in NL.
Ja, we hebben beide keren ganzen mee mogen nemen van de gastheer.
Ik moet inderdaad toegeven dat ganzen vlees heerlijk is.
Een goede ganzenborst is stukken lekkerder dan een goede biefstuk. En natuurlijker vlees dan dit kun je niet vinden hier in Nederland.
De rest van de ganzen gaan trouwens niet op aan onze eigen honden (die eten brok), maar worden gretig gegeten door BARF-honden van kennissen
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Kimi schreef:Sneu hoor dat "zogenaamde" jagen op ganzen! Waarom? Wat is de plaag?
Bah!
blablablablabla

Ganzen vormen al jaren grote en grote overlast in heel veel delen van nederland.
Kimi
geregistreerd lid

@Machie, Waar baseer je dat op, is dat je eigen mening of loop je zoals vele in de meute mee?
Als ik dan lees in het stukje van Hutch dar er geholpen word om mee te helpen aan de Ganzen bestrijding
en ik lees dan de rest dan heeft dit niets met Ganzen bestrijding te maken maar gewoon knallen op weerloze dieren
en dat is ziekelijk. Alles ter meerdere eer en glorie van het baasje. Respectloos en egoistisch.
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Hutch schreef:
labranwk schreef:Mooi!! Je hebt neem ik aan wel een gans mee naar huis genomen om op te eten he! Zo heerlijk die ganzenborsten en bouten... en de honden smullen hier meestal van de rest. Zo wordt de hele gans gebruikt. En natuurlijker en biologisch en eerlijker vlees is er toch echt niet te krijgen in NL.
Ja, we hebben beide keren ganzen mee mogen nemen van de gastheer.
Ik moet inderdaad toegeven dat ganzen vlees heerlijk is.
Een goede ganzenborst is stukken lekkerder dan een goede biefstuk. En natuurlijker vlees dan dit kun je niet vinden hier in Nederland.
De rest van de ganzen gaan trouwens niet op aan onze eigen honden (die eten brok), maar worden gretig gegeten door BARF-honden van kennissen
Mmmm, dan toch maar eens een keer die borst proberen. Ik had een paar ganzen mooi in de krul in de vriezer liggen met de borst er nog aan. Maar iets hield me tegen om de borst te eten. De honden vonden het uiteraard heeeeeeerlijk. De volgende keer toch maar niet aan de hondjes. Alleen dat plukken is wel een enorm karwei. De honden lusten namelijk geen veren.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Kimi schreef:@Machie, Waar baseer je dat op, is dat je eigen mening of loop je zoals vele in de meute mee?
Als ik dan lees in het stukje van Hutch dar er geholpen word om mee te helpen aan de Ganzen bestrijding
en ik lees dan de rest dan heeft dit niets met Ganzen bestrijding te maken maar gewoon knallen op weerloze dieren
en dat is ziekelijk.
Alles ter meerdere eer en glorie van het baasje. Respectloos en egoistisch.
:19: Ik vreet liever een geschoten wilde gans dan een kistkaf hoor. Of was je zelf soms vrij van enige zonde?

Geweldig zeg, en wat doet Hutch het knap!
Kimi
geregistreerd lid

dagmar88
Zeer actief

dogo4ever schreef:Alleen dat plukken is wel een enorm karwei. De honden lusten namelijk geen veren.
:schrik: Ik vind het met de duiven en eenden voor de honden en katten al een hele klus!
Kimi
geregistreerd lid

dagmar88 schreef:
Kimi schreef:@Machie, Waar baseer je dat op, is dat je eigen mening of loop je zoals vele in de meute mee?
en dat is ziekelijk.
Alles ter meerdere eer en glorie van het baasje. Respectloos en egoistisch.
:19: Ik vreet liever een geschoten wilde gans dan een kistkaf hoor. Of was je zelf soms vrij van enige zonde?

Geweldig zeg, en wat doet Hutch het knap!
Nee hoor heb vele zonden maar ga hier niet vertellen dat je aan Ganzen bestrijding doet terwijl je
gewoon voor de lol weerloze en gezonde dieren de lucht uit knalt, dan ben je niet helemaal lekker
in het hoofd.
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

dagmar88 schreef:
dogo4ever schreef:Alleen dat plukken is wel een enorm karwei. De honden lusten namelijk geen veren.
:schrik: Ik vind het met de duiven en eenden voor de honden en katten al een hele klus!
Jaaaa, die ook. Eigenlijk sporen we niet dat we dat doen voor de honden. :mrgreen:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Kimi schreef:Sneu hoor dat "zogenaamde" jagen op ganzen! Waarom? Wat is de plaag?
Bah!

jij hebt duidelijk nog nooit een boer gesproken.

gaaf dat hutch zo mee kan en het goed doet! :E:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Kimi schreef: Nee hoor heb vele zonden maar ga hier niet vertellen dat je aan Ganzen bestrijding doet terwijl je
gewoon voor de lol weerloze en gezonde dieren de lucht uit knalt, dan ben je niet helemaal lekker
in het hoofd.
:wink: Oh, duidelijk. Zolang je niet ziet dat het een vacht of veren heeft gehad en in hapklare brokken in cellofaan zit is het prima.
Ook goed.
Snap niet zo goed wat je daar mee moet in het jachthoekje.
Ik ga ook niet in de koffiecorner roepen dat ik een hekel heb aan lulpraat en iedereen daar niet spoort :19:
dagmar88
Zeer actief

dogo4ever schreef:
dagmar88 schreef:
Jaaaa, die ook. Eigenlijk sporen we niet dat we dat doen voor de honden. :mrgreen:
:mrgreen: Daarom krijgen ze ook maar 1 x per week een heel prooidier.
En de parelhoenen zijn al geplukt :cheer:

Maar goed, moet eerlijk zeggen dat ik dan ook met plezier bij het eten sta te kijken.
Kimi
geregistreerd lid

massam schreef:
Bah!

jij hebt duidelijk nog nooit een boer gesproken.

Laat ik nou toevallig zelf een boer zijn en van een hele boerenfamilie afstammen ennuh... m'n vrouw ook. :goeie:
Je moet alleen geen lul verhalen verkondigen over meedoen aan Ganzen bestrijding en dan maar twee of drie Gansjes schieten zeg dan eerlijk dat je het voor de kick doet. En tja mijn honden Barfen ook en ik eet zelf ook vlees en met veel smaak ga het liefst ff net de grens over want daar zijn de Schnitzels iets groter.
ranetje
Zeer actief

Het is helemaal niet de bedoeling om grote hoeveelheden ganzen schieten.
Schadebestrijding is verjagen met wat afschot.
Jij hebt kennelijk geen ganzen op je land .................... als je inderdaad boer bent.

Een gans schieten doet een jager dan inderdaad niet voor zijn verdriet.
Smaakt een stuk lekkerder dan schnitzels.
En je weet waar het vlees vandaan komt.
Afbeelding
labranwk
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever, Duitse Herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door labranwk »

Een gans pluk ik niet, da's me echt te veel werk. Ik snijd het hele vel (inclusief veren dus) er gewoon af. Borstfilets snijd ik eruit, en dan het laatste stukje op de rug met een fileermes eraf halen.
De duiven en eenden pluk ik wel, maar dat is omdat het voor het recept een heel eendje of duif het lekkerste is :mrgreen:
Groetjes Dorine en de hondenbende!
Afbeelding

Juna, Labrador Retriever
Fust, Duitse Herder
Cial, Labrador Retriever
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”