Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
V. ´t Brabantse Bont schreef:4,68 is hoog inderdaad. Zelfs hoog bij ons. Ik heb verschillende combi's bij Senna met 4 combinaties die op 0,00 of tussen de 0 en 1% uitkomen.
10 generaties is bij de Stabij inderdaad niet mogelijk, Noor, om daarbij onder de 5 of 10% te komen (not even close!!!).
Over hoeveel generaties bereken jij dat dan?
4 generaties, dan kun je bij de stabij ook nog op 0,00% uitkomen.
Senna x Tjebbe was zo'n combinatie.
Vind je 4 generaties niet veel te weinig? Volgens mij zou je minimaal 7 of 8 generaties moeten nemen. Momenteel ben ik Fusca's stamboom 10 generaties aan het uitschrijven, maar aangezien haar vader een 'oud' stamboom heeft, kom ik daarbij bij generatie 10 onbekende afstamming tegen en ook bij generatie 8/9/10 vaak dezelfde honden tegen, in de jaren '50 waren er niet zo veel reuen die ingezet werden . Bij 10 generaties zit ik zelfs op een aantal hondjes uit begin jaren '40.
Renske schreef:Vind je 4 generaties niet veel te weinig? Volgens mij zou je minimaal 7 of 8 generaties moeten nemen. Momenteel ben ik Fusca's stamboom 10 generaties aan het uitschrijven, maar aangezien haar vader een 'oud' stamboom heeft, kom ik daarbij bij generatie 10 onbekende afstamming tegen en ook bij generatie 8/9/10 vaak dezelfde honden tegen, in de jaren '50 waren er niet zo veel reuen die ingezet werden . Bij 10 generaties zit ik zelfs op een aantal hondjes uit begin jaren '40.
Ja, dat vindt ik te weinig. Ik kijk dus ook naar 10 generaties en heb dus bij de vorige combi een combinatie gemaakt die ook op 10 generaties relatief laag scoort (laag voor wat je in dit ras kan krijgen), zodat qua inteelt de combinatie ook wat toevoegde aan het ras.
Renske schreef:Vind je 4 generaties niet veel te weinig? Volgens mij zou je minimaal 7 of 8 generaties moeten nemen. Momenteel ben ik Fusca's stamboom 10 generaties aan het uitschrijven, maar aangezien haar vader een 'oud' stamboom heeft, kom ik daarbij bij generatie 10 onbekende afstamming tegen en ook bij generatie 8/9/10 vaak dezelfde honden tegen, in de jaren '50 waren er niet zo veel reuen die ingezet werden . Bij 10 generaties zit ik zelfs op een aantal hondjes uit begin jaren '40.
Ja, dat vindt ik te weinig. Ik kijk dus ook naar 10 generaties en heb dus bij de vorige combi een combinatie gemaakt die ook op 10 generaties relatief laag scoort (laag voor wat je in dit ras kan krijgen), zodat qua inteelt de combinatie ook wat toevoegde aan het ras.
mag ik vragen waar je met 10 generaties op uit kwam?
Net als bij de stabij zitten we bij de does ook erg hoog. Dit komt natuurlijk ook doordat het nog een vrij 'jong' ras is. Als je berekent over 10 generaties kom je meestal de 'oerdoezen' al tegen en dit zijn allemaal hetzelfde. Over een aantal generaties zullen wij ook lagere ic's kunnen krijgen in een combinatie.
28%
Onder de 33% zit je netjes, als je zo'n combi kan maken.
28%
Maar goed, sorry Nathalie, dit is offtopic.
Indirect is het wel on-topic. Natuurlijk is het voor ieder ras anders, maar ik vind het wel interessant om te weten welke percentages er bij welke rassen zijn.
kitty schreef:Net als bij de stabij zitten we bij de does ook erg hoog. Dit komt natuurlijk ook doordat het nog een vrij 'jong' ras is. Als je berekent over 10 generaties kom je meestal de 'oerdoezen' al tegen en dit zijn allemaal hetzelfde. Over een aantal generaties zullen wij ook lagere ic's kunnen krijgen in een combinatie.
Ik hoorde laatst in een filmpje van de Kennel Club dat je vooral flink moet testen. De Heilige Graal, testen. Testen, testen, testen.
Dan wordt het ras vanzelf weer gezond . Dat het steeds meer familie van elkaar wordt schuiven we voor het gemak gewoon terzijde en daar kijken we niet naar.
Dat bedoel ik niet vervelend naar jou hoor want jij kan daar ook niets aan doen. Maar dat is gewoon de hedendaagse tendens. Testen tot je omvalt maar niet naar de werkelijke problemen kijken. Want de Heilige Raszuiverheid dient onaantastbaar te blijven.
Gelukkig beginnen ze nu bij de Wetterhoun het licht te zien, ze zullen ook wel moeten. Ben benieuwd wanneer de rest eens volgt. Waarschijnlijk pas als het zo goed als te laat is. Want ja, dat neemt tijd . Liefst 100 jaar. En zoveel tijd hebben veel rassen niet eens meer....
Twee dingen: zo min mogelijk inteelt & testen op belangrijke zaken. Zo zwart-wit als jij het schetst is het niet altijd
Badu schreef:
Twee dingen: zo min mogelijk inteelt & testen op belangrijke zaken. Zo zwart-wit als jij het schetst is het niet altijd
Ik ben het met je eens hoor Maarrrrrrr. Dat testen zie ik wel. Maar hoe wil je in een ras dat steeds meer familie van elkaar wordt zo min mogelijk inteelt bereiken? Dat is godsonmogelijk.
Zelf zou ik niet willen fokken met een ras dat een hoog inteeltpercentage als vast gegeven heeft.
Maar ja, stel je fokt een nest met 0% inteelt, getest op alles wat mogelijk is... & dan besluiten de nieuwe pupeigenaren dat er gecastreerd moet worden, frequent geënt, ontwormd & brokken gevoerd. Kijk…. op zo’n manier wordt dan alsnog het immuunsysteem naar de klote geholpen.
Er is imo een legio aan factoren dat de gezondheid van de hond beïnvloedt, zowel voor als na conceptie…
Badu schreef:
Zelf zou ik niet willen fokken met een ras dat een hoog inteeltpercentage als vast gegeven heeft.
Maar ja, stel je fokt een nest met 0% inteelt, getest op alles wat mogelijk is... & dan besluiten de nieuwe pupeigenaren dat er gecastreerd moet worden, frequent geënt, ontwormd & brokken gevoerd. Kijk…. op zo’n manier wordt dan alsnog het immuunsysteem naar de klote geholpen.
Er is imo een legio aan factoren dat de gezondheid van de hond beïnvloedt, zowel voor als na conceptie…
Maar goed, je hèbt nu eenmaal rassen met een zeer hoog inteeltpercentage. Ja, dat castreren, inenten en brokken doen geen goed. Maar praat dat goed dat de pup al bij de geboorte al gezellig zwaar familie van zijn hele ras is? En dat dat bij iedere generatie alleen maar erger wordt?
Ben het met je eens dat inteelt de meest kwalijke invloedsfactor op de gezondheid van de rashond is. Geef alleen aan dat gezondheid van meerdere factoren afhankelijk is
Nanna schreef:
Maar als het over hondenrassen gaat is het opeens niet meer zo erg dat we ze steeds meer familie van elkaar laten worden; ze langzaam richting die bottleneck gaan, de één wat harder dan de ander. Ik snap dat gewoon niet. Dat zié je toch? Als je denkt dat je maar met hysterisch testen de boel weer op de poot krijgt mist er toch iets in je cognitief vermogen.
Wat zit je nou te drammen?
Het enige nest dat ik heb gefokt heeft een inteeltpercentage van 0%. Is bewust voor gekozen & ook bij een volgend nest zal ik streven naar 0% inteelt.... Natuurlijk begint het daar
Nanna schreef:
Maar als het over hondenrassen gaat is het opeens niet meer zo erg dat we ze steeds meer familie van elkaar laten worden; ze langzaam richting die bottleneck gaan, de één wat harder dan de ander. Ik snap dat gewoon niet. Dat zié je toch? Als je denkt dat je maar met hysterisch testen de boel weer op de poot krijgt mist er toch iets in je cognitief vermogen.
Het enige nest dat ik heb gefokt heeft een inteeltpercentage van 0%. Is bewust voor gekozen & ook bij een volgend nest zal ik streven naar 0% inteelt.... Natuurlijk begint het daar
Is het niet zo dat je juist door altijd maar naar een zo laag mogelijk COI te streven, ervoor zorgt dat alle hondjes binnen een populatie zo snel mogelijk familie van elkaar worden?
Nanna schreef:
Ik had het ook niet over jou
Maar toch....ook bij jouw ras zal het uiteindelijk niet meer mogelijk zijn om combinatie's te maken met een COI van 0. Of is het nog wel mogelijk om straathonden die lijken toe te laten tot het fokprogramma?
Nanna schreef:
Ik vind het prima om te streven naar zo min mogelijk inteelt maar bij een ras als de onze kun je nooit zeggen dat een combi een inteeltpercentage van 0% heeft als er geen 5 volle generaties bekend zijn, laat staan 10. De aangekeurde honden uit Peru zijn vaak gewoon directe familie van de imports hier.
Voor 5 generaties heb je al 32 verschillende voorouders nodig (probeer die nu maar eens te vinden, onverwant) en voor 10 generaties 1024 dieren. Die bestaan gewoon niet.
Badu schreef:
Ik ben het met je eens hoor Maarrrrrrr. Dat testen zie ik wel. Maar hoe wil je in een ras dat steeds meer familie van elkaar wordt zo min mogelijk inteelt bereiken? Dat is godsonmogelijk.
Ieder ras heeft een hoog inteelt percentage als vast gegeven. Het is maar net hoe oud of jong het ras is hoever je kunt gaan.
Nog 10 generaties en de schapendoes kan ook een laag ic hebben. (kan, dat is net hoe we het verder doen).
Als je een combinatie maakt met 0% inteelt, hoever kijken je dan? En zijn alle lijnen bekend?
28%
Maar goed, sorry Nathalie, dit is offtopic.
Dat is hoog, dan zitten jullie nog een stukje hoger dan wij
Maar als een ras zo hoog zit, op een Coi van 28 procent dan zou je toch denken dat er iets moet gebeuren.... ik zou zelf nooit willen / kunnen fokken met een ras dat bij welke combi je ook doet, je niet lager uit komt dan zo'n percentage.
Bij mijn ras is het ook echt niet makkelijk, maar ik denk wel dat wij nog een voordeel hebben dat er in frankrijk honden aangekeurd mogen worden.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Suuz! schreef:
Bij mijn ras is het ook echt niet makkelijk, maar ik denk wel dat wij nog een voordeel hebben dat er in frankrijk honden aangekeurd mogen worden.
En weet je dan iets van die afstamming af? Of kan er DNA-onderzoek plaats vinden zodat je zeker weet dat het aangekeurde hondje genetisch gezien 'nieuw' bloed is.
sirene schreef:
Ik vind het prima om te streven naar zo min mogelijk inteelt maar bij een ras als de onze kun je nooit zeggen dat een combi een inteeltpercentage van 0% heeft als er geen 5 volle generaties bekend zijn, laat staan 10. De aangekeurde honden uit Peru zijn vaak gewoon directe familie van de imports hier.
Voor 5 generaties heb je al 32 verschillende voorouders nodig (probeer die nu maar eens te vinden, onverwant) en voor 10 generaties 1024 dieren. Die bestaan gewoon niet.
Dat is zo, met zekerheid is het niet te zeggen....
kitty schreef:
Ieder ras heeft een hoog inteelt percentage als vast gegeven. Het is maar net hoe oud of jong het ras is hoever je kunt gaan.
Nog 10 generaties en de schapendoes kan ook een laag ic hebben. (kan, dat is net hoe we het verder doen).
Als je een combinatie maakt met 0% inteelt, hoever kijken je dan? En zijn alle lijnen bekend?
Alleen vader & moeder van de reu zijn bekend, zo gaat dat met aankeuren. Maar goed, het is dus niet met zekerheid te zeggen, zoals Sonja al opmerkt...
Het zou mooi zijn als er DNA onderzoek zou worden gedaan naar afstamming van een aangekeurde hond voordat hij wordt opgenomen in het stamboek. Dan weet je zeker dat je met 'nieuw bloed' te maken hebt.
Wel is het zo dat het type nogal afwijkt van het type dat we hier zien. Ik zou het minder vertrouwen als het type overeen zou komen...
verstandig dat je deze combi niet maakt
ook wij hebben een kleine genenpoel, stambomen die onvolledig zijn enz...dat maakt het berekenen van een coi ook niet echt makkelijk
iig hou ik er niet van om met z'n allen op die enkele populaire reuen te vliegen die zowat alles ten lande en daarbuiten dekken...hun allesoverheersende aanwezigheid in stambomen legt een hypotheek op de toekomst...jammer genoeg denkt niet iedereen hetzelfde...
carine, giorgio,juno, nigra (+) en de knabbelbeesten