Even hoor...
Kells schreef:Top 5 leukste:
Ierse Setter Rood
Ierse Setter Rood Wit
Duitse Staande Langhaar
Vizla
Weimaraner
Minst leuke:
Alle rassen die
door extreem uiterlijk niet normaal kunnen functioneren. Dat is dus iets meer dan een top 5!

Blind zie je niet zo goed van buiten. Maar normaal functioneren??
Kells schreef:Proefdieren hebben geen leven, worden inderdaad gezien als voorwerpen en als ze stuk zijn vervang je die gewoon door een nieuwe. Waar ik nog meer problemen mee heb zijn de labs van de diervoeder fabrikanten. Fraai voorbeeld was Iams/Eukanuba.
Maar een blinde setter wel? Waarvan de fokker wist dat de kans op ziekte maarliefst een kwart was? Maar die dat niet zo ernstig vond?
Kells schreef:4x per dag en bij daglicht altijd los. Bij elkaar opgeteld 2 tot 3 uur per dag. Bij warm zomerweer zijn de rondes overdag wat korter en 's avonds lang. Als het 's avonds donker is laat mijn wederhelft haar uit op de fiets of ze gaat mee met hem als hij gaat hardlopen. Dat is 2x per week een uur. Voeren doe ik 2x daags.
Maar dan blind. Er is geen daglicht. Aangelijnd rondje dan maar? Maar wel zorgen dat je steeds hetzelfde rondje loopt anders botst de hond zo vaak tegen iets op.
Kells schreef:...en hoe gaat een rasvereniging met de gezondheidsproblemen binnen het ras om. Iets specifieker, wat doen rasverenigingen met fokkers die lid zijn van een vereniging en bewust fokken met zieke honden? Worden die fokkers uit de club gezet? Reden dat ik dit vraag is omdat mijn vorige hond zwaar aan epilepsie leed en daarnaast aan MO. Na enig speurwerk kwam ik er achter dat zowel de oma als de overgrootvader van mijn hond aan epilepsie leden. De vereniging heeft niet echt actie ondernomen en die fokker zie ik nog steeds op alle club bijeenkomsten. Wat zijn jullie ervaringen?
Ehm....tja. Ik denk dat er binnen niet te lange tijd weer zo'n fokker gewoon rond blijft lopen op de club? En misschien vraagt een verdrietige eigenaar zich hier dan wel op het forum af waarom de fokker van haar lieveling terwijl het te testen en ook nog makkelijk te ontkomen was toch met twee dragers heeft gefokt? Waardoor zij nu moet stoppen met jachttraining en de hond gedoemd is tot de duisternis? Wat zou jouw antwoord hierop zijn? Ach...niet zo erg. Minder erg dan epilepsie in ieder geval
Kells schreef:Renske schreef:Je schrijft dat beide ouders een stamboom hebben, het is dan heel raar dat de fokker een nestje zonder stamboom fokt.
Ik wens je veel plezier met je hondje en ik hoop dat deze gezond blijft!
Vind ik niet direct raar. Wel eens van outcrossen gehoord? Het kan zomaar zijn dat deze fokker buiten de rasvereniging om fokt omdat de honden geen show kwalificaties hebben maar verder gezond zijn.
Veel geluk gewenst met de pup.
Wat het outcrossen er in vredesnaam mee van doen heeft weet ik niet, maar je weet toch zelf ook wel dat buiten de rasvereniging fokken ook kan met stamboom? Ga jij toch ook doen, zonder show? Oh, en zonder iets te doen met de gezondheidsuitslagen natuurlijk. Futiel gedoe.
Kells schreef:30 jaar geleden kwam de plaatselijke slager nog 1x per week op zijn brommer verse waar afleveren voor onze hond. Ik had geen idee wat er in die zakjes zat, het werd gekookt en in de kelder gezet. Na 4 dagen rook het behoorlijk zuur maar de hond at het evengoed met smaak op. Ik zat destijds op de landbouwschool en de hondenbrokken waren in opkomst. De eerste brokken die ik kocht waren van het merk Pittah. De honden die die mijn ouders vroeger hielden bleven gezond tot op hoge leeftijd.
Onze huidige honden zijn kennelijk niet zo gezond en ik vraag mij af waar dat aan ligt. Voeding lijkt mij niet. Inteelt en erfelijke factoren?
Tsjakka!! U gaat door voor de koelkast!