Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

PRArcd4 dilemma

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: PRArcd4 dilemma

Ongelezen bericht door Madelief »

Kells schreef:
Marjoleine schreef:
Kells schreef:Heb never nooit gezegd dat ik mij niets aantrek van de uitslag van deze testen. Ik vroeg mij alleen af hoe serieus je een dna test moet nemen die slechts een half jaar bestaat. :wink: Thats all! En nogmaals, ik ben geen fokker.
En wat heeft de tijd die een test bestaat te maken met de betrouwbaarheid?
Snap je überhaupt wel hoe een DNA-test werkt?
Ja wel hoor! Maar LOPRA vind ik geen ernstige afwijking. Heb jaren geleefd met een epileptische hond en dat is ernstig. Zie mijn onderschrift.
Bah. Walgelijk. Blind zijn is niet erg? Vanaf 3 jaar oud? En dat voor een ras dat volgens jouw eigen zeggen al te veel is voor de gemiddelde hondenbezitter? Zelfs de showversie? Wat moeten die blinde honden dan verder doen, met hun energie en so called werkaanleg?
Door mensen als jij gaan de rassen stuk. :kotz:
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

en dan straks tegen de pupkopers zeggen dat je alle testen gedaan hebt :cheer:
dat je daar verder geen consquenties aan verbindt zeg je er dan vast niet bij
goed bezig :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Even hoor...
Kells schreef:Top 5 leukste:
Ierse Setter Rood
Ierse Setter Rood Wit
Duitse Staande Langhaar
Vizla
Weimaraner

Minst leuke:
Alle rassen die door extreem uiterlijk niet normaal kunnen functioneren. Dat is dus iets meer dan een top 5! :-)
Blind zie je niet zo goed van buiten. Maar normaal functioneren??
Kells schreef:Proefdieren hebben geen leven, worden inderdaad gezien als voorwerpen en als ze stuk zijn vervang je die gewoon door een nieuwe. Waar ik nog meer problemen mee heb zijn de labs van de diervoeder fabrikanten. Fraai voorbeeld was Iams/Eukanuba.
Maar een blinde setter wel? Waarvan de fokker wist dat de kans op ziekte maarliefst een kwart was? Maar die dat niet zo ernstig vond?
Kells schreef:4x per dag en bij daglicht altijd los. Bij elkaar opgeteld 2 tot 3 uur per dag. Bij warm zomerweer zijn de rondes overdag wat korter en 's avonds lang. Als het 's avonds donker is laat mijn wederhelft haar uit op de fiets of ze gaat mee met hem als hij gaat hardlopen. Dat is 2x per week een uur. Voeren doe ik 2x daags.
Maar dan blind. Er is geen daglicht. Aangelijnd rondje dan maar? Maar wel zorgen dat je steeds hetzelfde rondje loopt anders botst de hond zo vaak tegen iets op.

Kells schreef:...en hoe gaat een rasvereniging met de gezondheidsproblemen binnen het ras om. Iets specifieker, wat doen rasverenigingen met fokkers die lid zijn van een vereniging en bewust fokken met zieke honden? Worden die fokkers uit de club gezet? Reden dat ik dit vraag is omdat mijn vorige hond zwaar aan epilepsie leed en daarnaast aan MO. Na enig speurwerk kwam ik er achter dat zowel de oma als de overgrootvader van mijn hond aan epilepsie leden. De vereniging heeft niet echt actie ondernomen en die fokker zie ik nog steeds op alle club bijeenkomsten. Wat zijn jullie ervaringen?
Ehm....tja. Ik denk dat er binnen niet te lange tijd weer zo'n fokker gewoon rond blijft lopen op de club? En misschien vraagt een verdrietige eigenaar zich hier dan wel op het forum af waarom de fokker van haar lieveling terwijl het te testen en ook nog makkelijk te ontkomen was toch met twee dragers heeft gefokt? Waardoor zij nu moet stoppen met jachttraining en de hond gedoemd is tot de duisternis? Wat zou jouw antwoord hierop zijn? Ach...niet zo erg. Minder erg dan epilepsie in ieder geval :ok:
Kells schreef:
Renske schreef:Je schrijft dat beide ouders een stamboom hebben, het is dan heel raar dat de fokker een nestje zonder stamboom fokt.
Ik wens je veel plezier met je hondje en ik hoop dat deze gezond blijft!
Vind ik niet direct raar. Wel eens van outcrossen gehoord? Het kan zomaar zijn dat deze fokker buiten de rasvereniging om fokt omdat de honden geen show kwalificaties hebben maar verder gezond zijn.

Veel geluk gewenst met de pup.
Wat het outcrossen er in vredesnaam mee van doen heeft weet ik niet, maar je weet toch zelf ook wel dat buiten de rasvereniging fokken ook kan met stamboom? Ga jij toch ook doen, zonder show? Oh, en zonder iets te doen met de gezondheidsuitslagen natuurlijk. Futiel gedoe.
Kells schreef:30 jaar geleden kwam de plaatselijke slager nog 1x per week op zijn brommer verse waar afleveren voor onze hond. Ik had geen idee wat er in die zakjes zat, het werd gekookt en in de kelder gezet. Na 4 dagen rook het behoorlijk zuur maar de hond at het evengoed met smaak op. Ik zat destijds op de landbouwschool en de hondenbrokken waren in opkomst. De eerste brokken die ik kocht waren van het merk Pittah. De honden die die mijn ouders vroeger hielden bleven gezond tot op hoge leeftijd.
Onze huidige honden zijn kennelijk niet zo gezond en ik vraag mij af waar dat aan ligt. Voeding lijkt mij niet. Inteelt en erfelijke factoren?
Tsjakka!! U gaat door voor de koelkast! :cheer:
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Kells schreef: Ik ben meer fan van de oorspronkelijke setter. Dat is het type wat in staat is om te werken. Op shows worden de honden beoordeeld op hun uiterlijk en niet op de werk kwaliteiten. Daarnaast vind ik shows niet leuk voor honden. Ik vermoed dat honden liever lekker in het bos rennen dan de hele dag in een auto en bench moeten zitten om er even uit te mogen om te worden betast door een keurmeester. :wink:
Ik ook! Niet dat dat betekent dat een showhond niet voor en na de show alsnog heerlijk vrij door het bos kan rennen, maar een blinde setter kan dat niet. Én niet werken. Maar dat is niet zo erg.
Kells schreef:Lief koppie daar niet van, maar dit is de setter zoals ie er nu uit hoort te zien volgens keurmeesters. Met die enorme zeilen van oren vind ik het hoofd op een Cocker gaan lijken. De oor aanzet moet laag zijn, maar zo laag? Ben benieuwd hoe laag die oren over 20 jaar zitten! :80: Dit is een plaatje van een werkende setter. De oren zitten op een normale plaats. Aan die hond is niets buiten proporties. Die hond is compact, gespierd, niet overmatig behaard, dus geschikt om te werken en ook zeer geschikt als huishond.
Ik kan mijn mond wel houden nu toch?? Lekker gebouwd en geschikt als werk- en gezinshond maar....blind? Vanaf een jaar of 3 à 4??

Echt. BAH. :kotz:
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Kells schreef:
Madelief schreef:
Kells schreef:
Marjoleine schreef: En wat heeft de tijd die een test bestaat te maken met de betrouwbaarheid?
Snap je überhaupt wel hoe een DNA-test werkt?
Ja wel hoor! Maar LOPRA vind ik geen ernstige afwijking. Heb jaren geleefd met een epileptische hond en dat is ernstig. Zie mijn onderschrift.
Bah. Walgelijk. Blind zijn is niet erg? Vanaf 3 jaar oud? En dat voor een ras dat volgens jouw eigen zeggen al te veel is voor de gemiddelde hondenbezitter? Zelfs de showversie? Wat moeten die blinde honden dan verder doen, met hun energie en so called werkaanleg?
Door mensen als jij gaan de rassen stuk. :kotz:
Zeg muts, jij weet duidelijk het verschil niet tussen PRA en Lopra.En je hebt al helemaal geen moeite genomen om mijn onderschrift bekijken.
Zeg dame. NIEMAND beweert dat je wel met epilepsie moet gaan fokken. NIEMAND noemt dat onzin. Maar dat staat er los van.
En of ik het verschil weet en ik vind dat je als fokker de verantwoording moet nemen om als het mogelijk is te voorkomen dat dit probleem binnen je ras groter wordt. Iedere publicatie over de verschillende vormen van PRA raadt aan nooit dragers te combineren. En dan heb je in de setter nog eens drie verschillende versies van PRA. Áls je er dan 1 of 2 terug kunt dringen door DNA onderzoek, dan ben je niet goed wijs als je het laat. Ook al is er de kans dat ze het pas op 10 jarige leeftijd krijgen. Het kán namelijk al eerder.

En nu ben ik helemaal klaar met je.
Afbeelding
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Frederiek »

Als je moet kiezen tussen een hoge mate van inteelt of een grote kans op blindheid, fok dan gewoon niet? Het móet niet... Een beetje blindheid gaan lopen bagatelliseren omdat epilepsie erger is, wtf. Zorg dan in elk geval dat je niet nog meer ellende de wereld in helpt. Er zijn toch nog vrije honden? En als die allemaal ontzettend verwant zijn moet je misschien de conclusie trekken dat je ras gewoon verneukt is. Kut natuurlijk, maar om het willens en wetens nog kutter te maken... Dat een test nog niet zolang bestaat zegt toch geen hol over de ernst van de aandoening of hoelang dié al bestaat?
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

ik begrijp de vraag niet zo goed :oeps:
er is een test, die doe je...dan ga je d'r toch vanuit dat je "iets" doet met de resultaten daarvan...
40% zijn dragers, hoeveel lijders zijn er 60% of 10% :denken:
de enige mogelijke combinaties die je met een drager kan maken is met een vrije, simpel...
je gaat toch niet bewust drager x drager doen om lijders te fokken :80: daar kan toch geen discussie over zijn...waarom test je anders? toch om aandoeningen te kunnen uitsluiten in het belang van het ras?
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

In mijn ras is de dna test er nog niet. nu ga ik elk jaar met hem naar de ecvo keuring in de hoop dat hij nog vrij is. Volgens de fokker komt het vaak pas aan het licht bij ongeveer 6 jaar. Jonger hebben ze bij de coton nog niet gezien. Dit zou dus betekenen dat er in mijn ras ook lopra voor komt. (even simpel gezegd). De kans dat hij het krijgt is overigens klein omdat in zowel de lijn van moeder als die van vader geen pra voorkomt tot nu toe.

Ik moest er niet aan denken dat mijn hondje dus blind zou kunnen worden ook al is dat pas als hij 6 jaar oud is. En ik heb dan nog niet eens een werkhond, waar zijn hele doen en laten schreeuwd om actie.

En ja ik weet wat epileptie is wij hadden vroeger ook een hond die op het laatst dagelijks aanvallen kreeg en soms 2 per dag. Dat is niet leuk. En wij hebben hem dus ook in moeten laten slapen.

Jij weet wat je teefje heeft. En dat is echt wel een serieus probleem, neem het dan ook serieus.
Afbeelding
gevni havanezers
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Kells schreef: De meeste honden, al dan niet ras worden blind op latere leeftijd.
Ohw :oeps:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”