Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wanneer ben je eigenlijk eigenaar van een (stamboom)hond?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Re: Wanneer ben je eigenlijk eigenaar van een (stamboom)hond

Ongelezen bericht door M@scha »

Suzanne123 schreef:
blondie schreef:[..][..]
Ik vind de wet maar behoorlijk lastig.
Als ik eigendomspapieren heb en bij me houd dan ben ik toch eigenaar?
Als ik mijn auto uitleen aan iemand en die betaalt benzinekosten etc. dan betekent dat toch ook niet dat diegene ineens eigenaar is van die auto?
Een hond is geen auto ;-)

Bij een auto heb je een "juridisch eigendomsbewijs" namelijk een op naam staand kenteken.

Bij een hond is de stamboom GEEN juridisch eigendomsbewijs. De hond is dan alleen in Kynologische zin jouw eigendom, niet in juridische zin.
Ook het entingenboekje is als zodanig geen eigendomsbewijs, tenzij bijvoorbeeld mede daaruit blijkt dat jij degene bent die de hond zijn entingen laat geven.

Suzanne

toch jammer dat er op het kentekenbewijs staat dat het géén eigendomsbewijs is :engel:

ik vraag mij af hoe het zit als de uitplaatser wel de kosten blijft betalen
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Dee schreef:
Nanna schreef:[..]
Zo werkt het wel ;-) Als een fokker een pup aan jou verkoopt heeft ie er daarna niets meer over te vertellen.
Bij ons staat in het contract dat wij overeengekomen zijn dat als het zover komt dat onze hond bij ons weg zou moeten, de fokker als eerst ingelicht wordt en de eerste keus heeft.
Verder hangt daar nog een bedrag in euro's aan vast wat de fokker tot geloof ik het vierde jaar dan zou geven. Denk dat dat is om bepaalde gevallen over te halen? :U:
Verder staat er niks in over terug vragen v.d. pup o.i.d.

Ieder contract is natuurlijk anders he :wink:
Daar moet je natuurlijk altijd van te voren duidelijk naar vragen.

dat klopt. staat ook in mijn contract van lola.

maar ik heb geen enkele reden om dat te doen omdat ik met alles wat ik heb wil voorkomen dat lola daarheen terug moet. knappe fokker die mij dat daarna aangerekend krijgt.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Jeffy schreef:
bouvierpoedel schreef: Of je moet er in zetten dat bij in gebreken blijven zoals het laten castreren dat daar een vergoeding van 2 nesten pups als dwangsom op staat.?
Dit zal denk ik nooit als evenredig gezien worden :19: Al is dat alleen maar omdat een castratie ook noodzaak kan zijn bij bijvoorbeeld een baarmoederontsteking. Of dat de meningen verschillen of castratie het beste is voor de hond. Het is in een contract niet te bepalen wanneer er wel en wanneer er geen noodzaak is tot castratie. En een vergoeding van 2 nesten pups is ook al niet te benoemen. Hoeveel is een nest waard? Je kan niet voorspellen hoeveel pups een hond krijgt, dus de waarde vaststellen wordt ook erg lastig denk ik.
Ik ben wel erg benieuwd naar een contract (koopcontract, of een voor fokkersvoorwaarden bijvoorbeeld) dat wel rechtsgeldig is. Iets wat niet in strijd is met de wet en geen onredelijke eisen bevat.
Evenredigheid = gewoonn ieder zijn deel.
Dus nest gemiddeld 6 pups x .... kooprijs = .....
Fokker neemt trimmen /kosten testen /showen / dekgeld en kosten nest op zich.
Gastgezin krijgt de hond voor niet en heeft alleen de dagelijkse kosten zoals het hun eigen huishond zou zijn.
Noodzaak van castratie moet gemeld worden aan de officiele eigenaar/fokker net als alle andere belangrijke medische dingen zodat de fokker daar een stem in heeft.
Noodzaak in castratie kan er ook sperma afgenomen worden bijvoorbeeld.?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

/
bouvierpoedel schreef:
Jeffy schreef:
bouvierpoedel schreef: Of je moet er in zetten dat bij in gebreken blijven zoals het laten castreren dat daar een vergoeding van 2 nesten pups als dwangsom op staat.?
Dit zal denk ik nooit als evenredig gezien worden :19: Al is dat alleen maar omdat een castratie ook noodzaak kan zijn bij bijvoorbeeld een baarmoederontsteking. Of dat de meningen verschillen of castratie het beste is voor de hond. Het is in een contract niet te bepalen wanneer er wel en wanneer er geen noodzaak is tot castratie. En een vergoeding van 2 nesten pups is ook al niet te benoemen. Hoeveel is een nest waard? Je kan niet voorspellen hoeveel pups een hond krijgt, dus de waarde vaststellen wordt ook erg lastig denk ik.
Ik ben wel erg benieuwd naar een contract (koopcontract, of een voor fokkersvoorwaarden bijvoorbeeld) dat wel rechtsgeldig is. Iets wat niet in strijd is met de wet en geen onredelijke eisen bevat.
Evenredigheid = gewoonn ieder zijn deel.
Dus nest gemiddeld 6 pups x .... kooprijs = .....
Fokker neemt trimmen /kosten testen /showen / dekgeld en kosten nest op zich.
Gastgezin krijgt de hond voor niet en heeft alleen de dagelijkse kosten zoals het hun eigen huishond zou zijn.
Noodzaak van castratie moet gemeld worden aan de officiele eigenaar/fokker net als alle andere belangrijke medische dingen zodat de fokker daar een stem in heeft.
Noodzaak in castratie kan er ook sperma afgenomen worden bijvoorbeeld.?
De fokker betaald dus niet de dagelijkse kosten, dus voer en DA?
Volgens aangegeven beschrijvingen ben je dan niet eens de eigenaar.
Ik denk dat uitzetten grote ellende kan veroorzaken en dat de werkelijke waarde van een uitzet hond alleen de pupprijs kan zijn..niet de zogenaamde toekomstige toegevoegde waarde.
Dan mag de fokker nog blij zijn als hij/zij iets terugkrijgt, bij zulke vage/blauwe ogen constructies.
Als het mis gaat en dat zal bij teven vaker gebeuren, ik zie mijn hond niet verplicht een nest krijgen als ik dat niet wil of erger naar een fokker gaan om te jongen. Een reu lijkt me makkelijker een keer dekken heeft niet zo'n impact. Dan maar sparen en zelf je hondje betalen, kan je ook nog samenwerken met de fokker maar dan vanuit je eigen gezichtspunt :wink: .
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

toevallig is mijn H nest eindelijk eens uit een succesvolle "fokkersvoorwaarden-plaatsing" voortgekomen & dit keer zonder contract,
alleen vooraf was afgesproken dat ze naar ons kwam met het nest, maar toen het zo ver was konden ze haar niet missen, omdat ik er bij deze mensen alle vertrouwen in had zijn de pups daar geboren, alles is helemaal top gegaan....toevallig vorige week (weet t, wat laat) alle stamboompapieren mee gegeven aan die mensen om haar op hun naam over te schrijven. Met de vraag/melding dat als ik ooit nog een nestje wil fokken dat nog prima kan, ze vonden het een erg leuke ervaring op deze manier...

Nu voor het I nest is ook op fokkersvoorwaarden zonder contract, maar goed, deze teef zit ook ergens waar de eigenaren van haar (nu ff niet voor het nest) nooit meer een pup bij mij kunnen kopen ;-) die kunnen er alleen nog maar 1 krijgen....zit dus wel goed, de pups worden ook daar geboren....

van mijn H nest een teefje op fokkersvoorwaarden geplaatst bij iemand die eigenlijk de centjes niet had (in de buurt) dus voer, DA kosten, bench, evt training etc wordt allemaal door ons betaald, straks na het nest (mits fokwaardig, maar t is nu met 8 mnd een hardstikke open en vrij ding, dus niet heel bang voor het karakter, medisch zien we op de foto wel) wordt ze gecastreerd. Het nest zal bij ons zijn, vanaf de loopsheid komt ze al bij ons wonen. Daarna wordt ze wel eigendom van de persoon waar ze nu woont, dan is er hopelijk/waarschijnlijk wel een verandering in de financiele situatie, zoniet dan blijft ze van/bij ons & zoeken we een goed plekje.
Ook deze teef was zonder contract geplaatst, juist omdat wij dus alles zelf betalen. Inmiddels zit er wel een contract bij waar oa uit blijkt dat zij wel de dagelijkse verantwoordelijkheid (veroorzaken ongeluk tijdens uitlaten oid) draagt & waar dus ook in vast staat dat er bij geschiktheid 1 nestje mee gefokt wordt, ze daarna op onze kosten gecastreerd wordt & haar eigendom wordt. Niets geks dus, gewoon redelijkheid....

Reuen plaats ik niet uit, als ze uitgegroeid zijn kan je ze altijd toch nog gebruiken als je dat wil, waarom op een contract wegzetten? Oke, met een DJT reu eerst wel gedaan (weggegeven & op onze naam laten staan), maar inmiddels overgeschreven met gewoon de afspraak dat als we een dekking willen dat dat kan (staat er 1 gepland buiten onze kennel)
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Dat is fijn, ik was meer met als het mis gaat bezig...en dacht aan katers :oeps: :mann:
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

crutz schreef:toevallig is mijn H nest eindelijk eens uit een succesvolle "fokkersvoorwaarden-plaatsing" voortgekomen & dit keer zonder contract,
alleen vooraf was afgesproken dat ze naar ons kwam met het nest, maar toen het zo ver was konden ze haar niet missen, omdat ik er bij deze mensen alle vertrouwen in had zijn de pups daar geboren, alles is helemaal top gegaan....toevallig vorige week (weet t, wat laat) alle stamboompapieren mee gegeven aan die mensen om haar op hun naam over te schrijven. Met de vraag/melding dat als ik ooit nog een nestje wil fokken dat nog prima kan, ze vonden het een erg leuke ervaring op deze manier...

Nu voor het I nest is ook op fokkersvoorwaarden zonder contract, maar goed, deze teef zit ook ergens waar de eigenaren van haar (nu ff niet voor het nest) nooit meer een pup bij mij kunnen kopen ;-) die kunnen er alleen nog maar 1 krijgen....zit dus wel goed, de pups worden ook daar geboren....

van mijn H nest een teefje op fokkersvoorwaarden geplaatst bij iemand die eigenlijk de centjes niet had (in de buurt) dus voer, DA kosten, bench, evt training etc wordt allemaal door ons betaald, straks na het nest (mits fokwaardig, maar t is nu met 8 mnd een hardstikke open en vrij ding, dus niet heel bang voor het karakter, medisch zien we op de foto wel) wordt ze gecastreerd. Het nest zal bij ons zijn, vanaf de loopsheid komt ze al bij ons wonen. Daarna wordt ze wel eigendom van de persoon waar ze nu woont, dan is er hopelijk/waarschijnlijk wel een verandering in de financiele situatie, zoniet dan blijft ze van/bij ons & zoeken we een goed plekje.
Ook deze teef was zonder contract geplaatst, juist omdat wij dus alles zelf betalen. Inmiddels zit er wel een contract bij waar oa uit blijkt dat zij wel de dagelijkse verantwoordelijkheid (veroorzaken ongeluk tijdens uitlaten oid) draagt & waar dus ook in vast staat dat er bij geschiktheid 1 nestje mee gefokt wordt, ze daarna op onze kosten gecastreerd wordt & haar eigendom wordt. Niets geks dus, gewoon redelijkheid....

Reuen plaats ik niet uit, als ze uitgegroeid zijn kan je ze altijd toch nog gebruiken als je dat wil, waarom op een contract wegzetten? Oke, met een DJT reu eerst wel gedaan (weggegeven & op onze naam laten staan), maar inmiddels overgeschreven met gewoon de afspraak dat als we een dekking willen dat dat kan (staat er 1 gepland buiten onze kennel)
Crutz, dat nest bij het gastgezin, droeg dat dan ook jouw kennelnaam?
Ik dacht dat (zo is mij verteld) dat bij stamboom nesten het nest en de moeder op het adres van de fokker moesten zijn?
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

blondie schreef:
crutz schreef:toevallig is mijn H nest eindelijk eens uit een succesvolle "fokkersvoorwaarden-plaatsing" voortgekomen & dit keer zonder contract,

Crutz, dat nest bij het gastgezin, droeg dat dan ook jouw kennelnaam?
Ik dacht dat (zo is mij verteld) dat bij stamboom nesten het nest en de moeder op het adres van de fokker moesten zijn?

in Belgie wel, in NL mag je een ander adres opgeven, alleen heb ik het nest gewoon naar ons toe gehaald met chippen,
moeders moet wel op naam van de fokker geregistreerd staan.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Lillith schreef:Dat is fijn, ik was meer met als het mis gaat bezig...en dacht aan katers :oeps: :mann:
Je kunt een kater krijgen als 1 van de 2 partijen zich niet aan de afspraak gaat houden. Denk dat je als fokker best wel een bepaald risico neemt en goed moet weten bij wie je je hond uitzet, en de andere persoon goed moet beseffen dat je aan de voorwaarden moet voldoen die er zijn afgesproken.
En dan nog is het soms lastig omdat je soms toch wel tegen dingen aanloopt waardoor er wrijving kan ontstaan.
LaVitaBella
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane corso's en 2 kruisingen
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door LaVitaBella »

Inmiddels 3 maanden verder.....

Heb alles even laten bekoelen en vandaag een vriendelijk mailtje gestuurd met de vraag wanneer we nu eens rond de tafel gaan zitten om alles eens te bespreken.
Kreeg ik als antwoord terug; "Wat denk je zelf?"

Pffff......van zoiets word ik echt boos en ik ben echt zo zwaar teleurgesteld in haar!
Ben geneigd om erheen te rijden en om de reu gewoon uit de tuin te halen....

Het was haar dus echt te doen om een gratis hond :(:
Het had me nog niet eens uitgemaakt als dit een lelijke Cane corso was geweest, dan had ik de papieren doorgescheurd en houdoe en bedankt gezegd...maar nu.....het is de mooiste die ik tot nu toe gefokt heb, en dat maakt het toch echt zuur.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

crutz schreef:
in Belgie wel, in NL mag je een ander adres opgeven, alleen heb ik het nest gewoon naar ons toe gehaald met chippen,
moeders moet wel op naam van de fokker geregistreerd staan.
Is dat altijd zo geweest dan?
Biène is bij Peter geboren op de kennelnaam van Joris (Aki stond officieel op naam van Joris) en dat was geen probleem. Tatoeëren is toen ook gewoon bij Peter thuis gebeurd. Zowel Peter als Joris wonen in België.
Als Biène een nest zou hebben gehad had dat niet bij mij gekund, omdat ik in Nederland woon.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Jessica3787
Zeer actief
Mijn ras(sen): Terriermixje

Ongelezen bericht door Jessica3787 »

LaVitaBella schreef:Inmiddels 3 maanden verder.....

Heb alles even laten bekoelen en vandaag een vriendelijk mailtje gestuurd met de vraag wanneer we nu eens rond de tafel gaan zitten om alles eens te bespreken.
Kreeg ik als antwoord terug; "Wat denk je zelf?"

Pffff......van zoiets word ik echt boos en ik ben echt zo zwaar teleurgesteld in haar!
Ben geneigd om erheen te rijden en om de reu gewoon uit de tuin te halen....

Het was haar dus echt te doen om een gratis hond :(:
Het had me nog niet eens uitgemaakt als dit een lelijke Cane corso was geweest, dan had ik de papieren doorgescheurd en houdoe en bedankt gezegd...maar nu.....het is de mooiste die ik tot nu toe gefokt heb, en dat maakt het toch echt zuur.
Ik dacht dat het ging om het welzijn van de hond? :19: Dat vind ik dan weer teleurstellend, dat het je alleen maar daarom te doen is nu.
LaVitaBella
Zeer actief
Contacteer:

Over de welzijn van hond weet ik op dit moment weinig, alleen dat hij bijna alleen in de tuin komt en niet verder.

Achteraf had ik de hond dan liever gegeven aan iemand die hem echt alle aandacht en opvoeding had willen geven.
Blijkt nu gewoon dat het haar om een gratis hond (met goede stamboom) te doen was, anders zou je toch anders reageren?
Afbeelding
LaVitaBella
Zeer actief
Contacteer:

De wereld vergaat idd gelukkig niet, maar had bijv die 1000 euro liever aan een goed doel gegeven dan nu deze hond gratis naar haar :wink:
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

ik denk wel dat er op een rotte manier aangegeven kan worden, dat jij de hond weer terug wilt halen en mischien is het mogelijk, dat duidelijk te maken via een rechtzaak. en dat ze dan toch de hond aan die mensen toe wijzen, met wel als een soort van regel, dat zodra de hond een fout maakt in de zin van agressie. dat hij dan uit huis geplaatst kan worden.

Niet dat je dat zo moet willen , ik weet ook niet of het zo werkt.
maar het lijkt mij niet dat als deze mensen tegen willens en wetens de hond willen houden. en er dan iets gebreud dat de hond dan gelijk af gemaakt word. als ze weten dat de hond ergens terecht kan.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita

Ongelezen bericht door Leanne »

LaVitaBella schreef:Zij komen afspraken niet na, voeden de hond niet naar behoren op en nemen geen adviezen van mij aan waardoor deze hond verpest wordt.
Maar als hij lelijk was geweest..had je dat dus totaal niks geïnteresseerd....fijne fokker ben jij zeg :ok:
LaVitaBella schreef:Het had me nog niet eens uitgemaakt als dit een lelijke Cane corso was geweest, dan had ik de papieren doorgescheurd en houdoe en bedankt gezegd
Afbeelding
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Ik vraag mij dan ook wat af.

Diego is een stamboomhond en staat op naam van mijn partner. eigenlijk zou hij met hem gaan trainen maar door dat het druk werd op werk ben ik dat met hem gaan doen.

Mochten wij ooit uit elkaar gaan. ben ik dan eigenaar van de hond of mijn partner?
Ik train 4x per week met Diego. Maar beiden zorgen we voor de honden (uitlaten, eten, dierenarts).
Ik heb al 1 certificaat (KNPV) behaald met hem. Waar mijn naam op staat als geleider, en mijn vriend zijn naam als eigenaar van de hond. Omdat de stamboom op zijn naam staat.

ik heb Diego ook niet op mijn naam gezet omdat ik dat zonde van het geld vind. maar naar aanleiding van deze discussie vraag ik het mij nu toch af.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”