Ik kan er eigenlijk geen inschatting van maken, aangezien jij geen uitgebreide stambomen plaatst.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Inteelt, wat zijn de ergste consequenties??
Moderator: moderatorteam
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: Inteelt, wat zijn de ergste consequenties??
Yamie, hoe hoog is de COI bij jouw ras eigenlijk?
Ik kan er eigenlijk geen inschatting van maken, aangezien jij geen uitgebreide stambomen plaatst.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Banta? Wie is Banta?Cleva schreef:Bedoel je dat Banta niet op de bijgeleverd stamboom komt te staan omdat het te lang weg is?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
O, Barta
Nee, geen idee, die naam is veel gebruikt.
Dus wel bedoel je?
Nee, geen idee, die naam is veel gebruikt.
Dus wel bedoel je?
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
Marjoleine schreef:Joh. Keek je daar?yamie schreef:hoe bedoel je? geen namen die dubbel voorkomen?
* keek even op je site en dát kan je gewoon niet bedoelen.... *
Ik zei stamboom, Yamie. Je weet wel.
Wat jij daar zegt is ten eerste verder terug (want ik zet er heel uitgebreide stambomen op) en ten tweede niet door mij gefokt.
Hoe hoog is die dan volgens jou?en nou, nee zeg, ik zeg helemaal niet dat jou pups omvallen van de inteelt, ik was alleen wel erg verbaast over hoe hoog de COI is bij jullie ras, waar je dus geen keuze meer in hebt
en hoe hoog? dan zou ik dat topic even op moeten zoeken, waarin jij het zelf gezegd hebt.. ik meen iets van : onder de 25 % kom je bijna niet meer? of 18?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Vier generaties terug, ja, inderdaad.
Dat is een andere trouwens dan Barta zonder kennelnaam, en daar zijn er ook drie van.
Er komen erg veel dubbele namen voor bij deze rassen dus je moet wel duidelijk zeggen welke je bedoelt.
Maar ik zei dus stamboom.
Er zijn zat fokkers die direct in de lijn terugfokken en waar je dus dubbele namen op de stamboom ziet. Dat heb ik nooit.
Als ik al een gelijke hond in de lijnen heb zitten is die met een andere lijn gecombineerd. Een lijn die van andere founders komt.
Dat is in feite minder dan ideaal, maar meer dan gemiddeld gedaan wordt en ik vind dat goed genoeg.
Ik ben overigens niet te beroerd om die stambomen er zo uitgebreid op te zetten.
ik vraag me altijd af waarom andere fokkers dat niet doen.
Dat is een andere trouwens dan Barta zonder kennelnaam, en daar zijn er ook drie van.
Er komen erg veel dubbele namen voor bij deze rassen dus je moet wel duidelijk zeggen welke je bedoelt.
Maar ik zei dus stamboom.
Er zijn zat fokkers die direct in de lijn terugfokken en waar je dus dubbele namen op de stamboom ziet. Dat heb ik nooit.
Als ik al een gelijke hond in de lijnen heb zitten is die met een andere lijn gecombineerd. Een lijn die van andere founders komt.
Dat is in feite minder dan ideaal, maar meer dan gemiddeld gedaan wordt en ik vind dat goed genoeg.
Ik ben overigens niet te beroerd om die stambomen er zo uitgebreid op te zetten.
ik vraag me altijd af waarom andere fokkers dat niet doen.
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
dat wisselt uiteraard , je kunt zo hoog gaan zitten als je wiltMarjoleine schreef:Yamie, hoe hoog is de COI bij jouw ras eigenlijk?
laatste nest hier was onder de 5 % ( 10 generaties) en ik zie bij jou ook geen enorm uitgebreide stambomen staan hoor, of kijk ik verkeerd?
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
Marjoleine schreef:Vier generaties terug, ja, inderdaad.
.
hiske femke X Frids ?
Laatst gewijzigd door yamie op 14 feb 2012 01:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Voor jou dan nog een keer, Noor: op de stamboom.yamie schreef:wat ben je nou raar aan het praten? willemijn is toch door jou gefokt? in in de eerste 4 generaties komen er dubbele namen voor, maar goed, we zullen wel langs elkaar heen lullen, want ik snap geen biet van wat je nou aan het zeggen bent....
Je weet wel. Dat ding dat je in je handen krijgt.
Maar in een generatie verder staan ook geen dubbele hoor. Wie dan?
En hoeveel generaties dan?en hoe hoog? dan zou ik dat topic even op moeten zoeken, waarin jij het zelf gezegd hebt.. ik meen iets van : onder de 25 % kom je bijna niet meer? of 18?
Hoe hoog is het bij jullie dan, vertel eens?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Uitgebreider dan de meeste fokkers hoor.yamie schreef:laatste nest hier was onder de 5 % ( 10 generaties) en ik zie bij jou ook geen enorm uitgebreide stambomen staan hoor, of kijk ik verkeerd?
Ik zou niemand weten die er meer generaties op heeft.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dus?Cleva schreef:Wat maakt dat nou uit? Het gaat om de genetische diversiteit.
Met genoeg tijd regel ik ook een stamboom zonder dubbele namen uit twee honden. Dat zegt niets.
Ik denk dat er heel wat minder rassen zijn waar dat gebeurt dan je beseft.Dat begrijp ik wel. Dat is een keuze die je maakt en het is geen hele spannende. Maar dat er geen dubbele namen op de officiele stamboom staan betekent minder dan niets.
Ik ook. Niettemin ben ik een van de zeer weinigen.Openheid vind ik een minimum. Geen verdienste.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Joh.Cleva schreef:Je weet toch zelf ook wel dat het niet uitmaakt hoe lang het geleden is? Het gaat om de genetische bottleneck.
Nou, dank voor de les, ik snap namelijk heel weinig van genetica.
Ik kan overigens niet iets oplossen dat ontstaan is voor ik er zelfs maar was. Gek he?
Maar niettemin doe ik mijn best, dat is al heel wat.
Zie hierboven.Nou en. We hebben het over de genen van je honden. Niet over je site.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, je begrijpt me opzettelijk niet.
Ik ben degene die hier altijd loopt uit te leggen wat link is, hoe dingen werken en noem maar op, ik word zo ongeveer gemangeld voor mijn pogingen de stamboeken open te stellen en dat is hier prima bekend. En dan gaan er mensen lopen zeiken over of ik wel moreel kan verantwoorden hoe ik fok?
Rot toch op.
Ik ben niet gauw pissig, maar nu dus wel.
Ik ben degene die hier altijd loopt uit te leggen wat link is, hoe dingen werken en noem maar op, ik word zo ongeveer gemangeld voor mijn pogingen de stamboeken open te stellen en dat is hier prima bekend. En dan gaan er mensen lopen zeiken over of ik wel moreel kan verantwoorden hoe ik fok?
Rot toch op.
Ik ben niet gauw pissig, maar nu dus wel.
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is niet het mijne, hoor. Het is het criterium van heel veel fokkers: dat is waar je dus op terug moet fokken.
Dat is wat men ziet als in de lijn fokken: als de lijn/hond waar je op terug fokt op dat velletje staat.
Ik gaf alleen aan dat ik dat dus niet doe.
En wie een hond bij me wil leg ik de rest uitgebreid uit. Als je dat wilt weten, weet je nu hoe je erachter kunt komen.
Dat is wat men ziet als in de lijn fokken: als de lijn/hond waar je op terug fokt op dat velletje staat.
Ik gaf alleen aan dat ik dat dus niet doe.
En wie een hond bij me wil leg ik de rest uitgebreid uit. Als je dat wilt weten, weet je nu hoe je erachter kunt komen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, jij reageert op wat je wilt lezen, niet op wat er staat.yamie schreef:nah ja, sorry hoor marjoleine, ik weet niet waar je last van hebt, ik reageer alleen op wat je zelf schrijft. maar het is wel weer prima en duidelijk
Maar het is mij ook best.
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
oja? wat dan? ik vraag je dingen, ik zeg zelfs ook nog, dat ik niet begrijp wat je nou bedoelt..Marjoleine schreef:Nee, jij reageert op wat je wilt lezen, niet op wat er staat.yamie schreef:nah ja, sorry hoor marjoleine, ik weet niet waar je last van hebt, ik reageer alleen op wat je zelf schrijft. maar het is wel weer prima en duidelijk
Maar het is mij ook best.
ik krijg hier een erg vreemd gevoel bij marjoleine, zolang je de hemel in geprezen word voor je goede werk is het allemaal leuk, maar zodra er vragen zijn is het ineens kritiek en wordt je boos..
even op een rijtje:
Ik reageer op jou woorden, dat je geen voorstander bent van lijn/inteelt.
dat IK het niet zou willen, om ondanks dat ik ergens geen voorstander van ben, wel mee te fokken.
dan begin je over dat er in jou stambomen geen dubbele namen voorkomen.... wat wel zo is.. of dat nou wel of niet net niet op het gekregen papier staat... dat maak je er nl zelf later van, een stamboom is voor mij ook hetgeen ik op een site kan lezen, of in een database en niet alleen dat wat ik letterlijk in handen heb..
ik geef antwoord op jou vragen..
dus kun je mij aangeven waar ik reageer op wat ik wil lezen en niet op wat er staat?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Cleva, ik heb daar niet voor gekozen, ik fok persoonlijk (dat werd gevraagd namelijk) zo ruim als kan.
En ik ging uit van wat in de fokkerij als gebruikelijk word gezien.
Yamie: ik zeg op de stamboom, dan bedoel ik de stamboom zelf.
Dat jij dat anders begrijpt is dan blijkbaar een misverstand.
En ik kan verantwoorden hoe ik fok.
Over een database hebben we het maar niet, dan is alles lijnteelt namelijk.
Ook bij jouw ras en bij alle andere rassen ook.
Je zult ergens definities aan moeten hangen om iets bespreekbaar te kunnen krijgen, anders dan komen er misverstanden, dat blijkt maar weer.
Overigens hoef ik bepaald niet de hemel in geprezen te worden.
Maar ik hoef ook niet de maat genomen te worden. Ik zou niet weten waarom.
En ik ging uit van wat in de fokkerij als gebruikelijk word gezien.
Yamie: ik zeg op de stamboom, dan bedoel ik de stamboom zelf.
Dat jij dat anders begrijpt is dan blijkbaar een misverstand.
En ik kan verantwoorden hoe ik fok.
Over een database hebben we het maar niet, dan is alles lijnteelt namelijk.
Ook bij jouw ras en bij alle andere rassen ook.
Je zult ergens definities aan moeten hangen om iets bespreekbaar te kunnen krijgen, anders dan komen er misverstanden, dat blijkt maar weer.
Overigens hoef ik bepaald niet de hemel in geprezen te worden.
Maar ik hoef ook niet de maat genomen te worden. Ik zou niet weten waarom.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Omdat je met fokkers te maken hebt die dat doen.
Je moet mensen in hun eigen taal aanspreken.
Je moet mensen in hun eigen taal aanspreken.
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
uiteraard is er bij mijn ras ook lijn/inteelt, dat kan niet anders, dat ontken ik ook nergens 
maar Marjoleine.. je hebt het zelf toch ook over stamboom, over hetgeen wat op je site staat? dan is het toch niet zo vreemd, dat ik ook dat als stamboom zie, ik kan toch niet ruiken dat je het over die nogal minimale papieren van de raad hebt?
maar voel je nou aub niet zo aangevallen, want dat was iig totaal niet mijn bedoeling, open en eerlijk zijn wel, dus niet alleen over de goede dingen, maar ook zeker over de minnen. ik veroordeel je ook niet, ik was alleen wel verbaasd over de percentages in jullie ras en hoe je daar dan zelf mee omgaat als je ergens "tegen"bent
maar Marjoleine.. je hebt het zelf toch ook over stamboom, over hetgeen wat op je site staat? dan is het toch niet zo vreemd, dat ik ook dat als stamboom zie, ik kan toch niet ruiken dat je het over die nogal minimale papieren van de raad hebt?
maar voel je nou aub niet zo aangevallen, want dat was iig totaal niet mijn bedoeling, open en eerlijk zijn wel, dus niet alleen over de goede dingen, maar ook zeker over de minnen. ik veroordeel je ook niet, ik was alleen wel verbaasd over de percentages in jullie ras en hoe je daar dan zelf mee omgaat als je ergens "tegen"bent
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat dus niet per se.Cleva schreef: Het beperkt je ook meteen om er meer van te maken dan het is. Een genetisch beperkt kloonprojectje.
Maar goed, dat moet de tijd dus leren.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Wie, ikzelf?Cleva schreef:Waar ga je die extra diversiteit halen dan?Marjoleine schreef:Dat dus niet per se.Cleva schreef: Het beperkt je ook meteen om er meer van te maken dan het is. Een genetisch beperkt kloonprojectje.
Maar goed, dat moet de tijd dus leren.
Dat ga ik niet zelf beslissen, maar die stamboeken moeten open. Dat in elk geval.
Van daaruit kun je dan verder.
Ik zie daar een veel grotere uitdaging trouwens: dan is het tenminste écht een prestatie om een goeie hond te fokken.
Dat is nu relatief simpel.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Cleva schreef:Waarom doe je dat in vredesnaam?Marjoleine schreef: En ik ging uit van wat in de fokkerij als gebruikelijk word gezien.
Ach wat een zielig gedrocht zeg.
Zoiets zou je uit zijn lijden verlossen.
Is dit een fok hond.????
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
Fairmate
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leoparddog, Jack Russell
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Marjoleine schreef:Dat was ze ook niet, want er waren zwarte pups in dat nest volgens mij.sirene schreef:Ik kan me helemaal niet herinneren dat die moeder dubbel merle was ?
Dus dan kan die teef geen MM zijn.
De teef is 100% MM. We hebben het hier over MM en niet over EW. EW= Excessive white, wat Pelle is en Cody en Benji en Rhodin. We hebben via de Catahoulaclub EU bijna alle honden die patchwork zijn ( Cody, Cheyenne, honden met wit en opliggende patches) getest via DNA ( bloed) op het merle gen en zijn allemaal MM getest. Onze red patchy Leopard pup Appie is MM getest. Onze Red Leopard teefje Anshu, is MM Getest, zij heeft amper wit alleen op haar borst een klein vlekje.
En een kruising van MM x mm ( poedel want die heeft natuurlijk geen Mm gen) komen allemaal Mm pups uit, ook die zwarte hadden/ hebben een merle gen. Onze zwarte teef is merle, onze red solid pup is merle, wel beide cryptisch en dat betekend het allel van het merle gen is korter dan bij een gewoon Mm ( single merle) en iets langer dan het allel bij een mm ( solid geen merle gen)
Vandaar dat ik meteen wist dat de zoon de vader was, de poedel geeft/ kan geen pups met veel wit geven!
Ik heb een foto van de pups, maar wil m eigenlijk niet openbaar maken tot dat de pups ergens te koop aangeboden worden..want daar moeten ze toch wel werk van gaan maken onderhand. Ze worden donderdag 2 weken.
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Marjoleine, ik vraag me het volgende af:Marjoleine schreef: Nou, op de stambomen van de honden die ik fok zul je geen dubbele namen tegenkomen.
Wanneer ik kijk naar het stamboom van CC. Daar zie ik bijv. dat er in de eerste 3 generaties niet een hond dubbel is, maar in generatie 4 wel een hond (Rikbertht) nog een keer voorkomt die ook in generatie 3 zit.
Is het dan een groot verschil wanneer de hond die dubbel voorkomt in generatie 4 terug komt ten opzichte van generatie 3? Dus genetisch gezien, stel deze reu zou 2 keer op plaats 3 staan in plaats van één keer op plaats 3 en een keer op plaats 4, maakt dit dan veel uit voor de COI?
Ik vraag het in het algemeen, maar als verduidelijking dus dit stamboom er bij.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Een poedel kan wel degelijk wit doorgeven hoor.Fairmate schreef:Marjoleine schreef:Dat was ze ook niet, want er waren zwarte pups in dat nest volgens mij.sirene schreef:Ik kan me helemaal niet herinneren dat die moeder dubbel merle was ?
De teef is 100% MM. We hebben het hier over MM en niet over EW. EW= Excessive white, wat Pelle is en Cody en Benji en Rhodin. We hebben via de Catahoulaclub EU bijna alle honden die patchwork zijn ( Cody, Cheyenne, honden met wit en opliggende patches) getest via DNA ( bloed) op het merle gen en zijn allemaal MM getest. Onze red patchy Leopard pup Appie is MM getest. Onze Red Leopard teefje Anshu, is MM Getest, zij heeft amper wit alleen op haar borst een klein vlekje.
En een kruising van MM x mm ( poedel want die heeft natuurlijk geen Mm gen) komen allemaal Mm pups uit, ook die zwarte hadden/ hebben een merle gen. Onze zwarte teef is merle, onze red solid pup is merle, wel beide cryptisch en dat betekend het allel van het merle gen is korter dan bij een gewoon Mm ( single merle) en iets langer dan het allel bij een mm ( solid geen merle gen)
Vandaar dat ik meteen wist dat de zoon de vader was, de poedel geeft/ kan geen pups met veel wit geven!
Ik heb een foto van de pups, maar wil m eigenlijk niet openbaar maken tot dat de pups ergens te koop aangeboden worden..want daar moeten ze toch wel werk van gaan maken onderhand. Ze worden donderdag 2 weken.

-
Fairmate
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
bouvierpoedel schreef:Een poedel kan wel degelijk wit doorgeven hoor.Fairmate schreef:Marjoleine schreef:Dat was ze ook niet, want er waren zwarte pups in dat nest volgens mij.sirene schreef:Ik kan me helemaal niet herinneren dat die moeder dubbel merle was ?
Maar GEEN merle. De poedel is uit een zwart x zwart, geeft ie dan ook wit?? Hij komt van Curlfinch..
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Ik weet niet of merle x poedel merle geeft .? Ja toch.?Fairmate schreef:bouvierpoedel schreef:Een poedel kan wel degelijk wit doorgeven hoor.Fairmate schreef:Marjoleine schreef: Dat was ze ook niet, want er waren zwarte pups in dat nest volgens mij.
Maar GEEN merle. De poedel is uit een zwart x zwart, geeft ie dan ook wit?? Hij komt van Curlfinch..
Ma is toch merle en als zij wit heeft kan makkelijk de vader de poedel zijn.

-
Fairmate
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Als een hond Mm of MM is en word gekruist door een mm, geen merle, dan kan er nooit een pup geboren worden met een wit hoofd of meer dan 30% wit. Dit weet ik zeker. Dus ik denk dat er wel verschil is in het afwijkende merle gen van Catahoulas..maar net als bij de shelties en Aussies enz kan het dus ook zijn dan de één kleurige een merle gen hebben..hier word niet op getest in NL. Net als onze 2 effen teven kan een ander ras waar merle voorkomt ook een cryptic merle gen dragen..vroegen werd er ook bij die rassen merle x merle gekruist waarbij de een kleurigen ook merle zijn kunnen..
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Cleva schreef: Ik snap niet dat je daar zo'n punt van maakt. Je weet toch zelf ook wel dat het niet uitmaakt hoe lang het geleden is? Het gaat om de genetische bottleneck.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ew? Dat is geen correcte term, dat weet je?Fairmate schreef:De teef is 100% MM. We hebben het hier over MM en niet over EW. EW= Excessive white, wat Pelle is en Cody en Benji en Rhodin.
Het is een term die gebruikt wordt in paarden meen ik, maar in de kleuren van honden is het fout en de codering is al helemaal fout.
E-locus is een bekend locus en daar heeft dit niets mee te maken, tenzij ik een ontwikkeling van recente datum gemist heb.
Ah, dat is wel vervelend.We hebben via de Catahoulaclub EU bijna alle honden die patchwork zijn ( Cody, Cheyenne, honden met wit en opliggende patches) getest via DNA ( bloed) op het merle gen en zijn allemaal MM getest. Onze red patchy Leopard pup Appie is MM getest. Onze Red Leopard teefje Anshu, is MM Getest, zij heeft amper wit alleen op haar borst een klein vlekje.
Dus als ik het goed heb ga jij dan ook MM x Mm doen?
Ah, maar het is nog steeds Merle.En een kruising van MM x mm ( poedel want die heeft natuurlijk geen Mm gen) komen allemaal Mm pups uit, ook die zwarte hadden/ hebben een merle gen. Onze zwarte teef is merle, onze red solid pup is merle, wel beide cryptisch en dat betekend het allel van het merle gen is korter dan bij een gewoon Mm ( single merle) en iets langer dan het allel bij een mm ( solid geen merle gen)
Dat is niet helemaal waar, een poedel kan wel degelijk bont dragen. Dat is neem ik aan waar je aan refereert?Vandaar dat ik meteen wist dat de zoon de vader was, de poedel geeft/ kan geen pups met veel wit geven!
Ik ben wel benieuwd naar een foto maar kan me voorstellen dat je daar terughoudend in bent.