Fairmate schreef:Over het algemeen is het toch bij witte dieren ( die volgens mij het Paaaaaibald gen dragen) dat ze grote kans op doofheid hebben doordat ze geen tot weing pigment hebben??
Daar kan dat, ja.Alleen: dat is dus geen bont (sp). Dat is extreem bont (sw).
En dat is een ander gen.
Dáár gaat het me om.
Ik wil je best uitleggen hoe dat komt ook, die doofheid.
Bij het ontwikkelen van de zintuigen, tijdens de dracht dus, is pigment nodig, eumelanine om precies te zijn.
Merle breekt de pigmentontwikkeling af waar die normaal gesproken door de andere genen gewoon aanwezig is. Merle is daarmee een beschadigende mutatie.
Eumelanine is veel belangrijker dan mensen denken, het is niet alleen maar pigment maar is tevens een katalysator voor het functioneren van een aantal andere dingen. Een daarvan is het juist ontwikkelen van de gehoorzenuwen. Zonder pigmenten werken die domweg niet.
Bij bont komt het niet voor dat er op de cruciale plaatsen geen pigmenten zijn, domweg doordat het lichaam vaste uittredeplaatsen kent voor de pigmentatie. Eén ervan is, niet geheel toevallig natuurlijk, in de nek en maakt dat het pigment zich bij de foetus direct naar de zintuigen verspreid.
Bij extreem bont is die uittredeplaats verstoord. Het lichaam probeer dat op te vangen en zo komt het dat extreem bonte honden vaak een oorvlek of oogvlek hebben. Maar er is niet altijd voldoende pigment en zo ontstaat dan doofheid.
Ik heb zelf bonte honden, mijn hele ras bestaat uit bonte honden. Wij hebben geen doofheid. Dat komt doordat ze bont zijn, niet extreem bont.
Bullterriers hebben wel extreem bont. Die hebben inderdaad wel doofheid.
Daar gaat het me dus om: als je de dingen verkeerd benoemd krijg je rare misverstanden.
Dan denken mensen dus dat bont doofheid geeft, terwijl dat niet zo is. Bont en extreem bont zijn totaal verschillende dingen.
Bij de Catahoula komt de doofheid van MM x Mm of MM x MM, heb ik volgens mij nooit gezegd dat het DOOR het Paaaaibald gen komt, maar dat er Catahoulas zijn die dit zeker hebben!
Nee, jij niet, maar die link van Wiki wel.
En die was waar volgens jou
Maar je zegt zelf dat extreem bont ( Paaibald) doofheid geeft, en gewoon bont niet. Maar waar het MIJ omgaat dat MM uitgesproken als Double Merle NIET extreem wit hoeft te zijn, en dat deze honden niet doof hoeven te zijn. En er zijn ook honden die niet EW, extreen wit zijn die OOk doof zijn. WEL als ze MM en EW zijn, dus waarschijnlijk MM en het Paaaaibald gen dragen..of kan dit ook niet??
Ik zeg dat bont geen doofheid geeft en dat extreem bont doofheid
kan geven.
En verder zeg ik dat een merle hond die bont is, daardoor dusdanig pigmentverlies kan hebben dat dáárdoor doofheid ontstaat.
Die nuances zijn best belangrijk dus
Er zijn zelfs 2 Zwarte Catahoulas doof geboren! Maar dit kan natuurlijk altijd...
Merles dus?
Da komt die doofheid wel degelijk door de Merle, ben ik bang. Omdat Merle dus de eumelanine beschadigt, en dat kan ook inwendig gebeuren.
Zoals waar het allemaal om begon. De teef die nu pups heeft van haar zoon is een MM x Mm. Die teef is DOUBLE MERLE. Ondanks dat iedereen denkt dat een MM altijd extreem wit is!
Hierin heb je inderdaad gelijk: dat denken mensen altijd. Ik kan je daar leuke plaatjes van laten zien, want dat is lang niet altijd waar en er zijn omgekeerd ook Mm honden die wél extreem wit zijn. En dat zijn dan Border collies, dus "gewone" Merles.