Je mag met de poedel aleen binnen zwart/wit en bruin fokken en alleen binnen grijs /rood en abrikoos.Die 2 kleurengroepen mag je niet samenbrengen/combineren.
Maar stel je koopt een reu rood en teef grijs uit amerika en die hebben alle 2 wit /bruin harlekijn achter zich.
Daar neem je een nest mee want die combi mag qua ouderdieren.
Daar komt een leuke witte pup uit ,dus die moet je overhevelen naar de bruin/zwart/wit groep omdaar mee te mogen fokken en niet in de groep waar de ouders uit komen.
Bruin net zo.
Maar Harlekijn mag je niet gebruiken omdat het een NEK is.
Dan ga je dus fokken met dan witje en je zet er een leuke zwarte reu op uit ook buitenlandse lijnen.
En huppa daar heb je in ene een abrikoosje liggen in het nest.
Die moet je dan weer onderbrengen in de kleuren groep grijs/rood /abrikoos om verder te mogen fokken.
Bent u nog steeds bij de les.?????
Of als ik toestemming vraag om mijn exlusieve abrikoos lijn op kleur gefokt te willen verbeteren omdat het pigment iets gaat valen om er een mooie zwarte reu in te fokken.
Dan krijg je daar geen toestemming voor want dat is heiligschennis en je moet in je kleurvakje blijven fokken.
Ach dan maar via een omweggetje en zet 2 zwarte op elkaar die abrikoos in de lijn hebben zitten en hoppa daar ligt een mooi gepigmenteerd rood of abrikoos pupje.
Die mag ik dan overbrengen naar de grijs/abrikoos/rode groep en kan zo'n pup dus gebruiken voor mijn exlusieve abrikoos lijn.
Bent u nog steeds bij de les .?????
Harlekijn is een NEK in NL.
Koop ik een leuke grijse teef bij een amerikaanse fokker ,mag ik gewoon mee fokkken.
Maar wat wil haar vader of moeder is een harlekijn en als ik die hierheen haal dan mag ik daar niet mee fokken.
Stel ik zet een leuke rode of abrikoos uit een harlekijn ouder op die leuke grijse teef wat mag dan kan ik daar ook harlekijnen uit krijgen.
Die krijgen een stamboom met NEK erop en met kinderen daarvan krijg ik dus geen stamboom.
Snapt u het nog .???
Geef het nu gewoon vrij om die kleuren door elkaar te flikkkeren als je dat wilt want het slaat helemaal nergens op .