Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kleurtjes.

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

kleurtjes.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Blijf het toch vreemd vinden en zie eigenlijk de logica niet zo of ben ik nu beperkt.??

Je mag met de poedel aleen binnen zwart/wit en bruin fokken en alleen binnen grijs /rood en abrikoos.Die 2 kleurengroepen mag je niet samenbrengen/combineren.
Maar stel je koopt een reu rood en teef grijs uit amerika en die hebben alle 2 wit /bruin harlekijn achter zich.
Daar neem je een nest mee want die combi mag qua ouderdieren.
Daar komt een leuke witte pup uit ,dus die moet je overhevelen naar de bruin/zwart/wit groep omdaar mee te mogen fokken en niet in de groep waar de ouders uit komen.
Bruin net zo.
Maar Harlekijn mag je niet gebruiken omdat het een NEK is.
Dan ga je dus fokken met dan witje en je zet er een leuke zwarte reu op uit ook buitenlandse lijnen.
En huppa daar heb je in ene een abrikoosje liggen in het nest.
Die moet je dan weer onderbrengen in de kleuren groep grijs/rood /abrikoos om verder te mogen fokken.
Bent u nog steeds bij de les.????? :denken:

Of als ik toestemming vraag om mijn exlusieve abrikoos lijn op kleur gefokt te willen verbeteren omdat het pigment iets gaat valen om er een mooie zwarte reu in te fokken.
Dan krijg je daar geen toestemming voor want dat is heiligschennis en je moet in je kleurvakje blijven fokken.
Ach dan maar via een omweggetje en zet 2 zwarte op elkaar die abrikoos in de lijn hebben zitten en hoppa daar ligt een mooi gepigmenteerd rood of abrikoos pupje.
Die mag ik dan overbrengen naar de grijs/abrikoos/rode groep en kan zo'n pup dus gebruiken voor mijn exlusieve abrikoos lijn.
Bent u nog steeds bij de les .????? :denken:

Harlekijn is een NEK in NL.
Koop ik een leuke grijse teef bij een amerikaanse fokker ,mag ik gewoon mee fokkken.
Maar wat wil haar vader of moeder is een harlekijn en als ik die hierheen haal dan mag ik daar niet mee fokken.
Stel ik zet een leuke rode of abrikoos uit een harlekijn ouder op die leuke grijse teef wat mag dan kan ik daar ook harlekijnen uit krijgen.
Die krijgen een stamboom met NEK erop en met kinderen daarvan krijg ik dus geen stamboom.
Snapt u het nog .??? :denken:

Geef het nu gewoon vrij om die kleuren door elkaar te flikkkeren als je dat wilt want het slaat helemaal nergens op . :piew:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Supernova
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: kleurtjes.

Ongelezen bericht door Supernova »

Het slaat ook helemaal nergens op. :oohja: Gooi alles gewoon lekker door elkaar, lijkt me veel beter voor het ras.
Supernova
Zeer actief

Ongelezen bericht door Supernova »

Nanna schreef:
Denise. schreef:Het slaat ook helemaal nergens op. :oohja: Gooi alles gewoon lekker door elkaar, lijkt me veel beter voor het ras.
Linksom of rechtsom wordt het nu tóch gemengd door die importen uit het buitenland dus ik zou het ook vrijgeven.
Waar slaat het trouwens op. Het gaat maar over een stom kleurtje.
Nou jij zegt het. En accepteer dan ook meteen dat Harlekijn en B&T ook bij het ras hoort.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Heb je geen vrienden in Canada daar kan je stambomen aanvragen als je de kleuren gemixt hebt en die stambomen kan je weer overzetten in nederland. Belachelijk maar werkt wel :wink:
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ja, dat mogen omzetten van de stamboomvariëteit en dan niet meer mogen fokken met de variëteit van de ouders raakt kant nog wal als je het mij vraagt. Maargoed, het zijn de regels hè, da's allemaal voor ons bestwil en die van de honden natuurlijk :ok:

Hier ook zo. Wij hebben 3 maten in het ras.
Elena is geboren uit twee grote ouders (en voorouders) maar ze is 1 cm te klein voor een grote. Overgezet naar middel (onder de voorwaarde dat we haar dan wel mocht paren met een grote). Was allemaal geen probleem. Tot ze de regels gingen veranderen. Ineens mocht het niet meer. Nee, ik moest en zou een middel gebruiken. Nou heb ik dus ook gezocht naar een middel waarvan bekend is dat hij ook groot geeft (was niet mijn enige voorwaarde uiteraard maar wel een pré). En ziedaar: van de 4 pups zijn er 3 groot. Maar het is zoooooo gevaarlijk om een grotere reu op je teef te zetten :scratch: stel je voor dat er joekels uitkomen...mijn teefje is dus 8 cm groter dan haar moeder. Nou wat een problemen gaf dat zèg :roll:
Die regels slaan echt als een lul op een drumstel. Ik mag dus wel een reu van 49 cm op een teef van 40 cm zetten maar geen reu van 51 cm op een teef van 49 cm want die valt in een andere maat en da's gevaarlijk :ugh:
Sterker nog, je mag een reu van 65 cm op een teef van 50 cm zetten. Maar 41 cm op 39 cm mag absoluut niet.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
bouvierpoedel
Zeer actief

->Chanty<- schreef:Heb je geen vrienden in Canada daar kan je stambomen aanvragen als je de kleuren gemixt hebt en die stambomen kan je weer overzetten in nederland. Belachelijk maar werkt wel :wink:
Dat gaat niet lukken om hier te fokken en daar stambomen aan te vragen.
Kan wel hier een nest fokken waarvan ouderdieren op naam van een amerikaanse vriendin staan.
Geef ik door aan haar dat de puppen geboren zijn en kluer en geslacht en dan vraagd zij stambomen aan.
Daar krijg je toch geen controle..
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

bouvierpoedel schreef:
->Chanty<- schreef:Heb je geen vrienden in Canada daar kan je stambomen aanvragen als je de kleuren gemixt hebt en die stambomen kan je weer overzetten in nederland. Belachelijk maar werkt wel :wink:
..
Kan dus wel, zo is het bij Chanty ook gegaan :wink:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

sirene schreef:Ja, dat mogen omzetten van de stamboomvariëteit en dan niet meer mogen fokken met de variëteit van de ouders raakt kant nog wal als je het mij vraagt. Maargoed, het zijn de regels hè, da's allemaal voor ons bestwil en die van de honden natuurlijk :ok:

Hier ook zo. Wij hebben 3 maten in het ras.
Elena is geboren uit twee grote ouders (en voorouders) maar ze is 1 cm te klein voor een grote. Overgezet naar middel (onder de voorwaarde dat we haar dan wel mocht paren met een grote). Was allemaal geen probleem. Tot ze de regels gingen veranderen. Ineens mocht het niet meer. Nee, ik moest en zou een middel gebruiken. Nou heb ik dus ook gezocht naar een middel waarvan bekend is dat hij ook groot geeft (was niet mijn enige voorwaarde uiteraard maar wel een pré). En ziedaar: van de 4 pups zijn er 3 groot. Maar het is zoooooo gevaarlijk om een grotere reu op je teef te zetten :scratch: stel je voor dat er joekels uitkomen...mijn teefje is dus 8 cm groter dan haar moeder. Nou wat een problemen gaf dat zèg :roll:
Die regels slaan echt als een lul op een drumstel. Ik mag dus wel een reu van 49 cm op een teef van 40 cm zetten maar geen reu van 51 cm op een teef van 49 cm want die valt in een andere maat en da's gevaarlijk :ugh:
Sterker nog, je mag een reu van 65 cm op een teef van 50 cm zetten. Maar 41 cm op 39 cm mag absoluut niet.
Oh das ook lekker krom. :19:
bouvierpoedel
Zeer actief

->Chanty<- schreef:
bouvierpoedel schreef:
..
Kan dus wel, zo is het bij Chanty ook gegaan :wink:
Heeft die kale flikker de boel genept.?? :LOL:
Ja kan wel maar dan moet het nest op iemand zijn naam staan in Amerika ook al ligt het hier.
Want dat het hier ligt weten ze dan niet.

Maar vertel eens .?
Of PB mag ook.
gerda__b
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres of te wel de prutschuivers...:)
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door gerda__b »

Nanna schreef:
bouvierpoedel schreef: ben ik nu beperkt.??
Ja ;-)
:lol1: :lol1: :lol1: :lekkerpuh:
Afbeelding

Those who know don't speak....and those who speak don't know ;)

06-06-2003 - 29-04-2015 Branca.
06-01-2007 - 24-02-2016 Cayuse.
09-08-2005 - 01-03-2016 Brandy.
05-07-2005 - 04-07-2017 Sita.
26-03-2008 - 06-08-2018 Centho.
26-03-2008 - 13-06-2025 Dyani
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Slaat ook nergens op, gewoon je eigen stamboom uitgeven. :pffff:
lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Het is belachelijk. Maar als je het zou willen veranderen waar moet je dan zijn? Zeker omdat het in andere landen wel mag, is het dan iets typisch Nederlands? Ik dacht dat bij de poedels Frankrijk de dienst uitmaakte....
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
sirene
Zeer actief
Contacteer:

lieveheersbeestje83 schreef:Het is belachelijk. Maar als je het zou willen veranderen waar moet je dan zijn? Zeker omdat het in andere landen wel mag, is het dan iets typisch Nederlands? Ik dacht dat bij de poedels Frankrijk de dienst uitmaakte....
Bij het land van herkomst ja. Maar dat gaat niet altijd op. Er zijn ook dingen die in land van herkomst niet mogen en hier wel bij sommige rassen. Je zal het via de rv bij het land van herkomst moeten aankaarten. Of via de rv hier bij de RvB.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

sirene schreef:Je zal het via de rv bij het land van herkomst moeten aankaarten. Of via de rv hier bij de RvB.
Maar dat kan alleen als de RV wil wat jij wilt. Want die gaan niet iets aankaarten waar je niet achter staat.
En bij de RV van de poedels snappen ze volgens mij niet precies hoe dat zit met kleur, dus dat gaan ze dan niet doen.

En hoe is het met de RV van de Peruanen, Sonja?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

bouvierpoedel schreef:Geef het nu gewoon vrij om die kleuren door elkaar te flikkkeren als je dat wilt want het slaat helemaal nergens op . :piew:
Hartstikke krom ja... Ik denk dat je naar de ALV moet om te beginnen :wink:
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Waarom is die regel er uberhaupt, zijn er gezondheidsrisicos als je die kleurslagen met elkaar zou kruisen? Anders mis ik de logica ook compleet :scratch:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
sirene schreef:Je zal het via de rv bij het land van herkomst moeten aankaarten. Of via de rv hier bij de RvB.
Maar dat kan alleen als de RV wil wat jij wilt. Want die gaan niet iets aankaarten waar je niet achter staat.
En bij de RV van de poedels snappen ze volgens mij niet precies hoe dat zit met kleur, dus dat gaan ze dan niet doen.
Dat is zo. Je moet wel genoeg medestanders hebben zodat ze het goed moeten keuren bij de rv.
En hoe is het met de RV van de Peruanen, Sonja?
Bedoel je de P&D club ? Die heeft een nieuw (tijdelijk) bestuur.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:Waarom is die regel er uberhaupt, zijn er gezondheidsrisicos als je die kleurslagen met elkaar zou kruisen? Anders mis ik de logica ook compleet :scratch:
Datzelfde vraag ik me af bij de Duitse doggen.
Die hebben drie kleurklasses en die word je ook geacht uit elkaar te houden.
Dat ze zwart en harlekijn weghouden van geel snap ik nog: harlekijn heeft merle en dat kan verstopt raken onder geel, zodat je ongemerkt dubbel merle kunt fokken.

Maar waarom blauw apart moet snap ik niet en dat zwart en zwart mantel uit elkaar moet snap ik nog minder.
Gelukkig geeft de Nederlandse club advies maar geen dwingende regels, behalve dan op Harlekijn vanwege het merle.
Er zijn nog wel verstandige mensen dus.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
Marjoleine schreef:En hoe is het met de RV van de Peruanen, Sonja?
Ja, zouden die genegen zijn dit weer eens ter sprake te brengen bij de Raad?
Nu niet zeker?

Afbeelding

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
sirene schreef:
Marjoleine schreef:En hoe is het met de RV van de Peruanen, Sonja?
Ja, zouden die genegen zijn dit weer eens ter sprake te brengen bij de Raad?
Nu niet zeker?
Nou, ik verwacht voorlopig niks nee. Volgens mij zijn bijna alle bestuursleden tijdelijk en hebben ze genoeg te doen.
Misschien via de nieuwe RG 5 RV als die er ooit komt ? Ik houd het wel warm maar ik ben bang niet echt op de goede manier. Heb pas een opstandig mailtje gestuurd nalv een oproep van de gezondheidscommissie van de Raad (die mail die aan keurmeesters werd verzonden) om te laten weten wat voor goeds je allemaal hebt gedaan voor de gezondheid en inteeltbeperking van het ras.
Dat schoot een beetje verkeerd bij me :devil: ik heb ze er even aan herinnerd dat de rv en ik wel wilden maar dat de RvB het zelf niet nodig vond. Grrrrrrrr.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Marjoleine schreef:
Maeve schreef:Waarom is die regel er uberhaupt, zijn er gezondheidsrisicos als je die kleurslagen met elkaar zou kruisen? Anders mis ik de logica ook compleet :scratch:
Datzelfde vraag ik me af bij de Duitse doggen.
Die hebben drie kleurklasses en die word je ook geacht uit elkaar te houden.
Dat ze zwart en harlekijn weghouden van geel snap ik nog: harlekijn heeft merle en dat kan verstopt raken onder geel, zodat je ongemerkt dubbel merle kunt fokken.

Maar waarom blauw apart moet snap ik niet en dat zwart en zwart mantel uit elkaar moet snap ik nog minder.
Gelukkig geeft de Nederlandse club advies maar geen dwingende regels, behalve dan op Harlekijn vanwege het merle.
Er zijn nog wel verstandige mensen dus.
Dat ze voorzichtig zijn met merle snap ik inderdaad. Maar verder is dat gezeur over kleurtjes vaak wel zwaar overdreven hoor :ugh:
In Engeland een buff (dilute) Toller gezien die mee deed aan de show, scoorde ook nog eens prima omdat het gewoon een mooi hondje was. Ze gaan een nestje met haar fokken, gaat best wat rellen opleveren maar ik vind het een prima idee :ok: Er valt nog eens op te testen ook, dus met een reu die het gen niet draagt, worden de pups allemaal gewoon rood van kleur.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Dat schoot een beetje verkeerd bij me :devil: ik heb ze er even aan herinnerd dat de rv en ik wel wilden maar dat de RvB het zelf niet nodig vond. Grrrrrrrr.
Kan het me voorstellen.
Reactie gehad?

@Manon, ik zie het probleem ook niet.
Ja, ik ken de motivatie en die is oneigenlijk. Ze moeten gewoon niet raar doen.
Wat is kleur nou helemaal? Één gen, meer niet.
Terwijl je er misschien duizenden andere genen door kwijtraakt.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”