Inge O schreef:Ennath schreef:
Ik zou niet weten waarom dat oeverloos gelul op moet leveren, een pup met een lichte over of onderbeet of een staart die net te lang of te kort is kan daar nog in groeien. Een pup die met een halve of korte staart geboren wordt krijgt dat stuk er niet meer aan.
en alle dingen tussenin dan? oordracht, staartdracht, oogkleur, noem maar op : allemaal dingen die zwaar kunnen aangerekend worden op show en zelfs in bepaalde gevallen fokuitsluitend kunnen zijn.
Kan je ermee fokken?
Als je ermee fokt krijgen de pups dan gewoon een stamboom?
Zolang de eventuele afwijking van de standaard niet gezondheidsbedreigend is en de pup een volwaardige rasvertegenwoordiger is zou er geen kortingen gegeven moeten worden.
Als het om gezondheidsbedreigende afwijkingen gaat OF als de afwijking van de standaard zo groot is dat de pup niet meer als rasvertegenwoordiger gezien wordt dan heb je het over een waarde verminderend gebrek.
Een pronkrug zonder pronk bijvoorbeeld of een grijstijger DD.
Ik neem aan dat als jij een wat licht uitgevallen teef (of wat donker, het gaat maar om het idee) uit brengt op een show dat de keurmeester dan de hond misschien wel terug zet omdat de kleur niet goed is. Maar dat compenseer je weer met de toekomstige vader en het resultaat krijgt gewoon een stamboom.
Als je een grijstijger (en er zijn natuurlijk nog veel meer NEKs bij andere rassen die anders zijn maar in dat ras net zo ongewenst) hebt kan je er niet mee fokken, niet alleen niet via de RV maar ook krijg je geen stambomen ook al zijn al je pups keurig van een erkende kleur.
En dat betekent dat de pup gewoon een "koffiezetmachine met een beschadiging" is.
Korting dus.
-dat je de eer aan jezelf houdt en de vraag van een potentiële koper "of je er ook nog een met korting hebt?" met nee beantwoord snap ik best. IK zou laten uitkiezen en als de kopers met plezier dat ene pupje met een spreekwoordelijk vlekje uitgekozen hebben tegen de mensen zeggen: "weet je zeker dat je deze wilt, je krijgt een korting van ??? want dit en dat is er niet goed aan de pup". Dan kiezen ze voor de pup en niet voor de prijs.-
Ik heb Lotje laten uitkiezen door mijn partner (ik wist dat miskleuren goedkoper waren) en toen hij na lang aarzelen Lot en niet haar zwarte zusje koos hebben we hem verteld dat zij het goedkoopst was.
Mijn partner kiest namelijk nog wel eens met zijn portemonnee .... dat is niet de slimste als je een hond koopt.