Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Prijs voor pup met schoonheidsfoutje

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Prijs voor pup met schoonheidsfoutje

Ongelezen bericht door renee-uk »

nathalie schreef:
renee-uk schreef:ik zou al nooit een hond kopen bij een fokker die voor een te verwachten supergoed exemplaar meer rekent.
Ik ook niet, maar een fokker die minder vraagt voor een "foutje", vind ik dan weer wel oke.
nee dat hoeft voor mij ook niet
ook de hondjes met die foutjes zijn met zorg gefokt, daar kies ik een fokker op uit.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Inge O schreef:
Ennath schreef: Ik zou niet weten waarom dat oeverloos gelul op moet leveren, een pup met een lichte over of onderbeet of een staart die net te lang of te kort is kan daar nog in groeien. Een pup die met een halve of korte staart geboren wordt krijgt dat stuk er niet meer aan.
en alle dingen tussenin dan? oordracht, staartdracht, oogkleur, noem maar op : allemaal dingen die zwaar kunnen aangerekend worden op show en zelfs in bepaalde gevallen fokuitsluitend kunnen zijn.
Kan je ermee fokken?
Als je ermee fokt krijgen de pups dan gewoon een stamboom?
Zolang de eventuele afwijking van de standaard niet gezondheidsbedreigend is en de pup een volwaardige rasvertegenwoordiger is zou er geen kortingen gegeven moeten worden.
Als het om gezondheidsbedreigende afwijkingen gaat OF als de afwijking van de standaard zo groot is dat de pup niet meer als rasvertegenwoordiger gezien wordt dan heb je het over een waarde verminderend gebrek.
Een pronkrug zonder pronk bijvoorbeeld of een grijstijger DD.
Ik neem aan dat als jij een wat licht uitgevallen teef (of wat donker, het gaat maar om het idee) uit brengt op een show dat de keurmeester dan de hond misschien wel terug zet omdat de kleur niet goed is. Maar dat compenseer je weer met de toekomstige vader en het resultaat krijgt gewoon een stamboom.
Als je een grijstijger (en er zijn natuurlijk nog veel meer NEKs bij andere rassen die anders zijn maar in dat ras net zo ongewenst) hebt kan je er niet mee fokken, niet alleen niet via de RV maar ook krijg je geen stambomen ook al zijn al je pups keurig van een erkende kleur.
En dat betekent dat de pup gewoon een "koffiezetmachine met een beschadiging" is.
Korting dus. :19:

-dat je de eer aan jezelf houdt en de vraag van een potentiële koper "of je er ook nog een met korting hebt?" met nee beantwoord snap ik best. IK zou laten uitkiezen en als de kopers met plezier dat ene pupje met een spreekwoordelijk vlekje uitgekozen hebben tegen de mensen zeggen: "weet je zeker dat je deze wilt, je krijgt een korting van ??? want dit en dat is er niet goed aan de pup". Dan kiezen ze voor de pup en niet voor de prijs.-

Ik heb Lotje laten uitkiezen door mijn partner (ik wist dat miskleuren goedkoper waren) en toen hij na lang aarzelen Lot en niet haar zwarte zusje koos hebben we hem verteld dat zij het goedkoopst was.
Mijn partner kiest namelijk nog wel eens met zijn portemonnee .... dat is niet de slimste als je een hond koopt.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Iik heb in mijn nesten een pup met een knikstaart ghehad en een pup met een onderbeet. Die ziojn allebei met korting weggegaan, dat vermeld ik dan ook op het koopcontract.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!

Ongelezen bericht door Ennath »

fes/lou schreef:Iik heb in mijn nesten een pup met een knikstaart ghehad en een pup met een onderbeet. Die ziojn allebei met korting weggegaan, dat vermeld ik dan ook op het koopcontract.
Wat mij betreft heel terecht, en de kopers moeten dan natuurlijk niet na een jaartje terug komen met de mededeling dat ze "eigenlijk een goede" hadden willen hebben. Als het in het contract staat: korting en reden van korting dan vlt er niets meer te reclameren.

Want dat weet ik dan nog van de verkoop van een miskleurteef uit het nest waar mijn eerste DD reu uit kwam.
Daar was op speciaal verzoek van een potentiële eigenaar een miskleur (grijstijger) aangehouden.
En gewoon verkocht aan deze mensen die helemaal voor die hond gingen.
Maar twee jaar later wilden ze haar bij de fokker inleveren: je kon er namelijk niets mee.
Niet naar show, niet mee fokken zelfs niet naar clubmatches, ze wilden een echte (en dan graag zonder kosten)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik vind het bizar om meer te rekenen voor een hond die "beter" zou zijn, en minder voor een hond die minder zou zijn.
Ik vraag gewoon hetzelfde en als er iets is dat mogelijk aandacht vraagt in de toekomst voorziet het koopcontract daar gewoon in, dar is bij allemaal zo.
Want ik ben geen wonderdoener: ik fok alle pups met evenveel liefde en zorg.
Ongezond gaat hier niet weg.

Bij uiterlijke dingen die niet helemaal super zijn en mogelijk fokuitsluitend zijn, vertel ik dat gewoon.
Zolang het ze niet ziek maakt zie ik niet in waarom ik korting moet geven. Ik ben de Hema toch niet?

Overigens heb ik graag een "overbeet" van een paar millimeter, die gebitten worden mooi scharend namelijk.
Die perfect sluitende bijtertjes worden soms nog tang, doe mij maar iets meer ruimte dus.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

renee-uk schreef:
nathalie schreef:
renee-uk schreef:ik zou al nooit een hond kopen bij een fokker die voor een te verwachten supergoed exemplaar meer rekent.
Ik ook niet, maar een fokker die minder vraagt voor een "foutje", vind ik dan weer wel oke.
ook de hondjes met die foutjes zijn met zorg gefokt, daar kies ik een fokker op uit.
Ik zou ook gerust de pupprijs betalen voor een pup met schoonheidsfoutjes, maar ik reken een fokker er niet op af.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

fes/lou schreef:Iik heb in mijn nesten een pup met een knikstaart ghehad en een pup met een onderbeet. Die ziojn allebei met korting weggegaan, dat vermeld ik dan ook op het koopcontract.
Kijk dat vind ik normaal, net zoals ernstige uiterlijke fouten trouwens, verkeerde kleur, rare vlekken een krulstaart inplaats van een normale..wat je kan zien in het nest.

Als ik een rashond koop wil ik er mee kunnen showen, waarom niet...

Het is bij katten trouwens heel normaal, show/fok of huiskat met verschillende prijzen.

Nu krijg je hier weer de "liefde" fokkers van maar mijn fokje is leuk gebrouwen maar heeft een fout....tel er toch maar de gewone prijs voor neer...
Die centjes (E1000,-) moeten ook verdiend worden, wel door beide partijen. :E:
Charissa
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Charissa »

Toen ik aan het kijken was voor een pup kwam ik dit tegen op de NRC site.

Voor een pup die bij controle al zichtbare fouten heeft (witte vlek, gebitsfout) kunt u een prijs verwachten die 40 tot 60% lager ligt. Sommige fokkers willen u eerst de volle prijs laten betalen voor pups met fouten met de belofte om een deel van het geld terug te betalen als de fout niet weggaat tijdens de ontwikkeling van de pup, dit gebeurt vooral met pups die een verkorte onderkaak hebben. Dat is niet de afspraak in de club. Als een pup een fout heeft op het moment van levering hoort daar ook een gereduceerde prijs bij. Ook al komt bijvoorbeeld het gebit van een pup met een verkorte onderkaak later goed dan is dit nog een hond waarmee niet gefokt moet worden. Op deze manier worden fouten in het ras vastgelegd in het erfelijk materiaal en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

bouvierpoedel schreef: Dus als je gewoon een normale prijs vraagt voor je pups zit je met alle type hondjes op het gemiddelde qua prijs wat een nest oplevert aan show typjes/werktypjes/fok en mindere goden.
.
Dit dus. :ok:
Ik vraag voor het ras een heel normale pupprijs, die lager ligt dan die van bijna alle andere fokkers in Nederland. Mocht een pup een grote borstvlek hebben of een wit pootje of iets anders dat niet ten koste gaat van de gezondheid van de pup, dan is de prijs gewoon gelijk aan die van de andere pups die dat exterieurmatige foutje niet hebben.
renee-uk
Zeer actief

nathalie schreef:
renee-uk schreef:
nathalie schreef:
Ik zou ook gerust de pupprijs betalen voor een pup met schoonheidsfoutjes, maar ik reken een fokker er niet op af.
ik reken een fokker er uiteraard ook niet op af, maar zoals ik al zei voor mij hoeft het niet voor minder en betaal ik vrolijk de volle pupprijs voor een hond met een schoonheidsfout.
maar meer betalen omdat het hondje in het nest al veelbelovend lijkt te zijn doe ik dan weer niet en van zo'n fokker hoef ik ook geen hondje.
denk dat het meer een principekwestie is en dat is altijd wat lastig discussieren ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

LongFields schreef:
bouvierpoedel schreef:Dus als je gewoon een normale prijs vraagt voor je pups zit je met alle type hondjes op het gemiddelde qua prijs wat een nest oplevert aan show typjes/werktypjes/fok en mindere goden.
Ik vraag voor het ras een heel normale pupprijs, die lager ligt dan die van bijna alle andere fokkers in Nederland. Mocht een pup een grote borstvlek hebben of een wit pootje of iets anders dat niet ten koste gaat van de gezondheid van de pup, dan is de prijs gewoon gelijk aan die van de andere pups die dat exterieurmatige foutje niet hebben.
Kijk. Daar hou ik van! "Gewoon goed" is goed genoeg :klaar:
Een normale prijs, en dat hoeft heus geen weggeefprijs te zijn, en normaal doen over het uiterlijk van een gezonde pup. Zo hoort het :ok:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Jaap* schreef:
LongFields schreef:
bouvierpoedel schreef:Dus als je gewoon een normale prijs vraagt voor je pups zit je met alle type hondjes op het gemiddelde qua prijs wat een nest oplevert aan show typjes/werktypjes/fok en mindere goden.
Kijk. Daar hou ik van! "Gewoon goed" is goed genoeg :klaar:
Een normale prijs, en dat hoeft heus geen weggeefprijs te zijn, en normaal doen over het uiterlijk van een gezonde pup. Zo hoort het :ok:
Ik vind het ook niet meer dan logisch.
Uiteraard wordt er wel duidelijk aangegeven als er iets afwijkt aan een pup, zoals bijvoorbeeld een navelbreukje, niet ingedaald balletje of een op het moment van de eerste controle geconstateerde gebitsafwijking, zoals een overbeet. Ik zet deze zaken ook altijd in de koopovereenkomst, zodat daar in ieder geval geen misverstand over kan bestaan.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart

Ongelezen bericht door Tamara. »

Inge O schreef: wat een rare hondenmensen ken jij allemaal zeg :oeps: :denken: .
Misschien heeft het ook te maken met het soort ras :oeps: :schrik: Verder ben ik het helemaal met Marjoleine, Kees, Longfields, Jaap en jou eens :ok: Als ik er nou maar niet eentje ben vergeten :F:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik denk dat voor mij idd de prijs ook wel meespeelt. Moet ik 1250 euro betalen voor een hond dan accepteer ik toch minder danbij een hond van 750 euro. Wel stom eigenlijk...
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:
Machie schreef:Ik denk dat voor mij idd de prijs ook wel meespeelt. Moet ik 1250 euro betalen voor een hond dan accepteer ik toch minder danbij een hond van 750 euro. Wel stom eigenlijk...
Glenn heeft staande oren en een ferme krul in de staart :ok: . Om het over zijn steil zijn achter en gezellige dip in de rug maar niet te hebben ;-) Maar goed, die heeft me dan ook maar 100 euro gekost :engel: Dus: boeie. Als ik die als zijn 'american collie' met stamboom ergens in Duitsland had aangeschaft voor veel geld dan had ik me toch wel licht bekocht gevoeld ;-)
:80: Dacht dat het bij de collie toch niet voorkwam dat zij op hun baas gingen lijken. :denken:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Machie schreef:Ik denk dat voor mij idd de prijs ook wel meespeelt. Moet ik 1250 euro betalen voor een hond dan accepteer ik toch minder danbij een hond van 750 euro. Wel stom eigenlijk...
Helemaal niet stom. Ik zou, om een voorbeeld te noemen, nooit een hond met een overbeet kopen die 1250 euro moet kosten...Sorry. :wink:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Anne&Taar schreef:
Helemaal niet stom. Ik zou, om een voorbeeld te noemen, nooit een hond met een overbeet kopen die 1250 euro moet kosten...Sorry. :wink:
Nee, maar ik zou sowieso geen rashond met overbeet willen kopen ;) Ook niet voor 750 euro :F:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Het ligt er natuurlijk maar net aan wat de leeftijd van de hond met overbeet is, en hoe groot deze overbeet is. Bij een pup met een kleine overbeet heb je een gerede kans dat dat als de hond volwassen is gewoon weg is getrokken (zie ook eerder in dit topic).
En dan nog, een hond met een overbeet is voor iemand die een sport- of gezinshond zoekt geen cent minder waard lijkt mij. Als je fok- of showaspiraties hebt en je bent bang dat zo'n overbeet bij een pup niet weg zal trekken, moet je die pup gewoon helemaal niet nemen om geen risico te lopen dat je plannetjes niet door zullen gaan. De pup wordt overigens ook niet ineens wél fokgeschikt als de prijs omlaag gaat, toch?
Laatst gewijzigd door LongFields op 27 mar 2012 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
renee-uk
Zeer actief

LongFields schreef:Het ligt er natuurlijk maar net aan wat de leeftijd van de hond met overbeet is, en hoe groot deze overbeet is. Bij een pup met een kleine overbeet heb je een gerede kans dat dat als de hond volwassen is gewoon weg is getrokken (zie ook eerder in dit topic).
En dan nog, een hond met een overbeet is voor iemand die een sport- of gezinshond zoekt geen cent minder waard lijkt mij. Als je fok- of showaspiraties hebt en je bent bang dat zo'n overbeet bij een pup niet weg zal trekken, moet je die pup gewoon helemaal niet nemen om geen risico te lopen dat je plannetjes niet door zullen gaan.
klopt voor mij :ok:
ik heb geen show- of fokaspiraties dus een overbeet zou me helemaal niks uitmaken als ik een klik met het hondje had
Afbeelding

Machie
Zeer actief

LongFields schreef:Het ligt er natuurlijk maar net aan wat de leeftijd van de hond met overbeet is, en hoe groot deze overbeet is. Bij een pup met een kleine overbeet heb je een gerede kans dat dat als de hond volwassen is gewoon weg is getrokken (zie ook eerder in dit topic).
En dan nog, een hond met een overbeet is voor iemand die een sport- of gezinshond zoekt geen cent minder waard lijkt mij. Als je fok- of showaspiraties hebt en je bent bang dat zo'n overbeet bij een pup niet weg zal trekken, moet je die pup gewoon helemaal niet nemen om geen risico te lopen dat je plannetjes niet door zullen gaan.
Daarom zou ik dus niet voor zo'n hond kiezen. Ik wil kunnen showen :) En ik verwacht ook van een fokker dat die daar in mee denkt. Als ik aan zou geven een hond te willen waarmee ik ook shows kan lopen verwacht ik niet dat ik een pup krijg 'toegewezen' met een overbeet of een foutkleur ;) En idd, een minioverbeet is wel anderd dan eentje van de eerder genoemde 3.5 cm ;)
Tamara.
Zeer actief

Nanna schreef:
Glenn heeft staande oren en een ferme krul in de staart :ok: . Om het over zijn steil zijn achter en gezellige dip in de rug maar niet te hebben ;-) Maar goed, die heeft me dan ook maar 100 euro gekost :engel: Dus: boeie. Als ik die als zijn 'american collie' met stamboom ergens in Duitsland had aangeschaft voor veel geld dan had ik me toch wel licht bekocht gevoeld ;-)
Maar dat het een wereldhond is, is niet belangrijk en mag géén geld kosten?
Jaap*
Zeer actief

Je kijkt toch naar het geheel?
Een normaal functionerende, gezonde hond wordt toch niet gedefiniéérd door een gebit?
Ik snap dat niet hoor, dat je zo in het algemeen kunt zeggen dat je een hond niet koopt omdat er een scheve haar op zit. Zonder het zelfs maar te hébben over, pakweg, de aard van de hond :19:
Dan heb ik toch een heel andere beleving bij honden geloof ik.
Jaap*
Zeer actief

Machie schreef:
Daarom zou ik dus niet voor zo'n hond kiezen. Ik wil kunnen showen :)
Dat zeg je verkeerd. Je wilt er mee winnen. Bekergeil.
En dat is nou net de hele clou.
Machie
Zeer actief

Jaap* schreef:Je kijkt toch naar het geheel?
Een normaal functionerende, gezonde hond wordt toch niet gedefiniéérd door een gebit?
Ik snap dat niet hoor, dat je zo in het algemeen kunt zeggen dat je een hond niet koopt omdat er een scheve haar op zit. Zonder het zelfs maar te hébben over, pakweg, de aard van de hond :19:
Maar natuurlijk :)
Alleen, als je een hond zoekt waarmee je ook eens een show wil kunnen lopen dan zit je niet te wachten op een hond met een foute kleur, of een hond met een knikstaart oid. De fokker houdt over het algemeen ook geen honden aan die vervolgens fokongeschikt blijken te zijn, toch?
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Machie schreef:
Jaap* schreef:Je kijkt toch naar het geheel?
Maar natuurlijk :)
Alleen, als je een hond zoekt waarmee je ook eens een show wil kunnen lopen dan zit je niet te wachten op een hond met een foute kleur, of een hond met een knikstaart oid. De fokker houdt over het algemeen ook geen honden aan die vervolgens fokongeschikt blijken te zijn, toch?
Ik zou jou dan ook geen pup verkopen met een op dat moment zichtbaar schoonheidsfoutje wat fokuitsluitend zou zijn, of een grote fout op een show. :wink:
Echter garantie zou je ook niet krijgen op een succesvolle showcarrière. Er zijn namelijk zat dingen die later van invloed zouden kunnen zijn op showresultaten, die je bij een pup nog niet per definitie kunt zien. Missende gebitselementen bijvoorbeeld, of een foute oorstand. Of een te lange rug, verkeerde vacht, niet wenselijk karakter, verkeerd gangwerk en noem het maar op.
Daarom gaan pups bij mij altijd gewoon weg als huishond, als iemand dat niet wil dan zijn ze vrij om elders te kijken of het daar wel werkt om een pup mét show-/fokgarantie te verkrijgen. :lol1:
Tamara.
Zeer actief

Nanna schreef:
Tamara. schreef:
Nanna schreef:
Maar dat het een wereldhond is, is niet belangrijk en mag géén geld kosten?
Ik denk dat de zaken die ik noemde bij Glenn als pup niet te zien waren. Dus het zou me verder ook niet écht veel uitmaken. Ik zou hem er beslist niet om wegdoen, als je dat bedoelt. Deerhound Charles leek bij nader inzien ook meer op een Ier dan op een Deerhound. Tsja.
Had Charles een forse overbeet of een knikstaart gehad, had ik hem overigens niet gekocht.
Gelukkig zit er nog veel diversiteit in een en hetzelfde ras, zou geen goed teken zijn als dat niet zo was. We kunnen geen volmaakte robotjes fokken, we weten inmiddels wat dát allemaal teweeg brengt :wink:

iedere hond heeft zo zijn sterke en minder sterke punten als je de rasstandaard ernaast legt. Die minder sterke punten maken mij geen drol uit als het net die hond is uit het nest waar ik qua karakter de meeste klik mee heb, want daar gaat het bij een aanschaf van een hon bij mij om :wink:
Machie
Zeer actief

LongFields schreef:
Ik zou jou dan ook geen pup verkopen met een op dat moment zichtbaar schoonheidsfoutje wat fokuitsluitend zou zijn, of een grote fout op een show. :wink:
Echter garantie zou je ook niet krijgen op een succesvolle showcarrière. Er zijn namelijk zat dingen die later van invloed zouden kunnen zijn op showresultaten, die je bij een pup nog niet per definitie kunt zien. Missende gebitselementen bijvoorbeeld, of een foute oorstand. Of een te lange rug, verkeerde vacht, niet wenselijk karakter, verkeerd gangwerk en noem het maar op.
Daarom gaan pups bij mij altijd gewoon weg als huishond, als iemand dat niet wil dan zijn ze vrij om elders te kijken of het daar wel werkt om een pup mét show-/fokgarantie te verkrijgen. :lol1:
Nou, dat is toch ook prima?
Die garantie zou ik nooit willen maar ik zou wel een pup willen die op dat moment gewoon een rasvertegenwoordiger is. Een showtopper kopen kan nooit ;) Of je moet een oudere hond kopen :F:
Ik zoek trouwens ook gewoon huis/sporthonden. Maar als het even kan is soms een show lopen ook wel leuk ;)
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Machie schreef: De fokker houdt over het algemeen ook geen honden aan die vervolgens fokongeschikt blijken te zijn, toch?
Is dat zo? Ik ken er wel een aantal hoor, die honden hebben rondlopen waar niet mee gefokt wordt omdat de hond anders uitgroeide (kan zowel qua gezondheid zijn als qua gedrag als qua exterieur) dan waarop gehoopt was. Mocht ik hier ooit iets aangehouden hebben wat zodanig uit zou groeien dat showen niet aan de orde zou zijn en fokken ook niet verantwoord, dan blijft die hond gewoon als ze in de roedel past. Dan heb ik gewoon pech gehad en blijkbaar verkeerd ingeschat hoe de pup zou worden. Vergissen is menselijk, maar daar hoeft de hond niet voor op te krassen hier.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Machie schreef:
LongFields schreef:
Nou, dat is toch ook prima?
Die garantie zou ik nooit willen maar ik zou wel een pup willen die op dat moment gewoon een rasvertegenwoordiger is. Een showtopper kopen kan nooit ;) Of je moet een oudere hond kopen :F:
Ik zoek trouwens ook gewoon huis/sporthonden. Maar als het even kan is soms een show lopen ook wel leuk ;)
En als dat niet kan heb je er hoe dan ook toch gewoon een fijne hond aan? Of kun je er niet meer naar kijken, laat staan er lekker mee aan de gang gaan met sport, wandelen of wat dan ook, als hij of zij niet perfect aan de standaard voldoet? :denken:
Machie
Zeer actief

LongFields schreef:
Machie schreef: De fokker houdt over het algemeen ook geen honden aan die vervolgens fokongeschikt blijken te zijn, toch?
Is dat zo? Ik ken er wel een aantal hoor, die honden hebben rondlopen waar niet mee gefokt wordt omdat de hond anders uitgroeide (kan zowel qua gezondheid zijn als qua gedrag als qua exterieur) dan waarop gehoopt was. Mocht ik hier ooit iets aangehouden hebben wat zodanig uit zou groeien dat showen niet aan de orde zou zijn en fokken ook niet verantwoord, dan blijft die hond gewoon als ze in de roedel past. Dan heb ik gewoon pech gehad en blijkbaar verkeerd ingeschat hoe de pup zou worden. Vergissen is menselijk, maar daar hoeft de hond niet voor op te krassen hier.
Ik bedoel dus pups die met 8 weken al fokuitsluitende fouten hebben ;)
Dat zie je toch niet heel vaak bij fokkers. Hoe honden uitgroeien kan je nooit voorspellen.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”