waarschijnlijkLongFields schreef:Daarom zal er bij jullie ras ook niet zo'n rasspecifieke gedragstest gehouden worden denk ik.Pumi schreef: Ik denk dat hier de meeste ook gezakt zouden zijn, maar ach er staat ook in de standaard dat ze afstandelijk tegenover vreemden mogen zijn
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tapas en de NVBH gedragstest (25 maart)
Moderator: moderatorteam
- Pumi
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Tapas en de NVBH gedragstest (25 maart)
-
Muk
Mooi resultaat, gefeliciteerd. 
-
zoe
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Suf zeg,maar ik kwam uit de nachtdienst, goed excuses tochLongFields schreef:Eh, wel goed lezen hoor!zoe schreef: Wordt er geen schot meer gedaan?![]()
LongFields schreef:
's Middags volgde nog de schottest, die ze met een "voldoende" heeft afgesloten.
groetjes van Joke
poot van Tender
poot van Tender
-
Gos
- Zeer actief
Fijn resultaat! Dat ze een leuk karakter had wist je gelukkig zelf ook zonder test wel 
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Wat een prachtresultaat, gefeliciteerd! Even alle zin en onzin van testen daargelaten
kun je echt supertrots zijn!
groetjes Madelief en Yanthe

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik ben ook hartstikke trots inderdaad! En Tapas is nog lekker moe, want naast de gedragstest heeft ze ook nog een agilityworkshop van 2x 1 uur training gevolgd, en waren we dus de hele dag op pad samen.
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Contacteer:
LongFields schreef:Ik ben ook hartstikke trots inderdaad! En Tapas is nog lekker moe, want naast de gedragstest heeft ze ook nog een agilityworkshop van 2x 1 uur training gevolgd, en waren we dus de hele dag op pad samen.
groetjes Madelief en Yanthe

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
gefeliciteerd...mooi resultaat 
- kayleigh*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Herder / Schotse Collie
Oudduitse herder - Aantal honden: 2
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
- mariaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): australian shepherd
Leuk om jou en tapas een keer in levende lijven te zien
Nogmaals gefeliciteerd met het resultaat

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dat was wederzijds hoor Maria, leuk dat je me aansprak!mariaa schreef:Leuk om jou en tapas een keer in levende lijven te zien![]()
![]()
Dank je voor de felicitaties.
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Zou hier helemaal kansloos zijn zo'n test... bij de Peruanen
De cairns zouden wel slagen... denk ik
maar goed, die hebben weer andere eigenaardigheden
Gefeliciteerd met het resultaat
De cairns zouden wel slagen... denk ik
Gefeliciteerd met het resultaat
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Er zijn denk ik legio rassen waarbij zo'n test totaal geen probleem zou zijn. Bij de Belgen is het ook niet altijd een eitje hoor, ik weet van genoeg honden die het niet gehaald hebben.
Het is niet zo dat ze niet mogen schrikken of reageren natuurlijk, het gaat vooral om het herstelvermogen. En hoe ze met voor hen vreemden omgaan.
Het is niet zo dat ze niet mogen schrikken of reageren natuurlijk, het gaat vooral om het herstelvermogen. En hoe ze met voor hen vreemden omgaan.
-
Melanie 74
Jaaaaaaa
kappe Tapas!
Gefeliciteerd Suzanne
Gefeliciteerd Suzanne
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
-
blondie
- Zeer actief
Gefeliciteerd Suzanne, het blijven toch altijd testen die "spannend" zijn. Fijn resultaat! Genieten toch zo van je eigen fok"produkten"!
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Toch heb ik dat wel altijd vreemd gevonden zelf. Hoe moet een Belg met vreemden omgaan? Moet hij dat wel? Want was de herder niet altijd het ras van 1 baas die ermee kon werken? Was het niet altijd de hond die goed waaks was en niks van vreemden wilde hebben? Nu, in deze tijd, is dat gedrag ongewenst. Die eigenschap feitelijk ongewenst. Dus de herder moet ineens wel open staan voor wildvreemde mensen. Ik vraag me af of dat een goede of slechte ontwikkeling is. Ergens geloof ik nl niet dat de mensen die echt met herders werken en die echt de hond willen zoals ze hem altijd gekend hebben zitten te wachten op een hond die niet optreedt bij zware dreiging en een hond die open staat voor contact met wildvreemde mensen. Dat is toch niet hoe de honden oorspronkelijk waren en horen te zijn. Honden die meer en meer open gefokt worden zullen steeds minder exclusief van hun baas zijn en voor alleen hun baas door het vuur gaan in werk. Dan zal je dat af moeten dwingen. Dat zie je ook veel terug in de sport waar de honden soms heel open zijn. De meer baasgerichte honden die alleen hun baas willen en niks anders kijken altijd al naar hun baas en willen sowieso al alles doen wat hun baas zegt. Dat is nl hun wereld. Zo'n hond heeft nooit problemen om de aandacht bij de baas te houden. Op te letten wat er van hem gevraagd wordt. En ik vraag me af of dat slecht is als raseigenschap.
De baas kan immers altijd zeggen dat iets "goed" is en het de hond zo alsnog laten accepteren. Alleen mag dat niet bij deze testen. Juist de controlleerbaarheid en trainbaarheid van de hond is iets wat ik graag getest zou willen zien. Dus pakt de hond de pakwerker dan moet de baas de hond ook kunnen laten stoppen. Vanzelf pakken bij dreiging en vervolgens lief doen bij stoppen van die dreiging zonder commando en zonder invloed baas moet een aangeleerd riedeltje zijn en dan is het toch geen echte test meer imo. Want dat gaat niet echt samen en dat geeft zover ik weet toch de maximale score? Verdedigen en onmiddelijk herstellen. Of heb ik dat verkeerd? Als dat zo is dan zit er in mijn ogen geen logica in. Want degene die dreigt is toch niet lief omdat hij lief doet ineens? Dan onderschat je een hond en zeker een slimme hond. Je kan het beest toch niet eerst pesten, uitlokken tot aanval om vervolgens te zeggen als vreemde, kijk, doe nu eens lief. Dat lijkt mij wat teveel gevraagd. Ik snap dus goed dat honden die niet geleerd hadden hoe dit onderdeel werkt blijven hangen in agressie nadat de dreiging gestopt is.
Ik snap ook heel goed dat de honden die bleven staan, en dus niet in verdediging schoten, lief worden als de dreiging stopt. Zij keken het aan. Vraag me wel af of die honden zouden aanvallen. Iets wat ik persoonlijk wel zou willen zien bij dit ras. Ik persoonlijk vind dat een Belgische herder je aanrander of overvaller MOET bijten. Doet hij dit niet dan is dat in mijn ogen een fout. Maar dat is mijn persoonlijke mening dan. 
-
laeken
- Zeer actief
Mijn bericht heeft overigens niks te maken met het goede resultaat van Tapas even voor de duidelijkheid. Gewoon wat inhoudelijk op de gedragstest ingaan zeg maar 
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dit staat over het gedrag en karakter in de rasstandaard:
Ben je zelf wel eens bij een gedragstest gaan kijken Marc, volgens mij niet toch?
Ik vind het een test waar goed over nagedacht is, en die al een flink aantal jaren ingezet wordt specifiek voor ons ras.
Natuurlijk zijn er dingen waarover je zou kunnen discussiëren, maar dat is bij iedere test op gedrag het geval.
Wat je aanhaalt over het verdedigen van de baas, daar kan ik een heel eind in meegaan. Het is alleen wel zo dat op de test bij honden die niet bekend zijn met pakwerk een zekere afstand gehouden wordt, en de oefening ook vrij kort is, waarna de pakwerker zonder bedreiging en mouw weer terugkomt en de hond weer neutraal gedrag moet laten zien.
Je kunt op zo'n test natuurlijk niet de werkelijke situatie van een overval/aanranding nabootsen, de geleider van de hond zal in geen enkel geval signalen van angst of stress uitstralen die wel bij een échte bedreiging aanwezig zullen zijn. Dat zal bij veel honden denk ik een behoorlijk verschil maken.
Gedrag/karakter:
De Belgische herder is een waakzame en actieve hond, bruisend van vitaliteit en altijd bereid om tot actie over te gaan. Aan zijn aangeboren geschiktheid als bewaker van de kudden paart hij de kostbare goede eigenschappen van de allerbeste waakhond voor huis en erf. Hij is, zonder de minste aarzeling, de hardnekkige en vurige verdediger van zijn meester. Hij verenigt in zich alle vereiste kwaliteiten om een herders-, waak-, verdedigings- en diensthond te zijn. Zijn levendig en alert temperament en zijn zelfverzekerd karakter, zonder ook maar enige vrees of agressiviteit, moeten blijken uit de houding van zijn lichaam en de fiere en opmerkzame uitdrukking van zijn fonkelende ogen. Tijdens het keuren zal met rekening houden met een ‘rustig’ en ‘onverschrokken’ karakter.
Ben je zelf wel eens bij een gedragstest gaan kijken Marc, volgens mij niet toch?
Ik vind het een test waar goed over nagedacht is, en die al een flink aantal jaren ingezet wordt specifiek voor ons ras.
Natuurlijk zijn er dingen waarover je zou kunnen discussiëren, maar dat is bij iedere test op gedrag het geval.
Wat je aanhaalt over het verdedigen van de baas, daar kan ik een heel eind in meegaan. Het is alleen wel zo dat op de test bij honden die niet bekend zijn met pakwerk een zekere afstand gehouden wordt, en de oefening ook vrij kort is, waarna de pakwerker zonder bedreiging en mouw weer terugkomt en de hond weer neutraal gedrag moet laten zien.
Je kunt op zo'n test natuurlijk niet de werkelijke situatie van een overval/aanranding nabootsen, de geleider van de hond zal in geen enkel geval signalen van angst of stress uitstralen die wel bij een échte bedreiging aanwezig zullen zijn. Dat zal bij veel honden denk ik een behoorlijk verschil maken.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
wilde net ook al wat typen, ze laten de hond toch niet bijten bij de dreiging? daarna is er een moment van rust ("pakwerker" loopt weg, gaat de mouw weg leggen) en komt neutraal terug,LongFields schreef:Dit staat over het gedrag en karakter in de rasstandaard:
Gedrag/karakter:
De Belgische herder is een waakzame en actieve hond, bruisend van vitaliteit en altijd bereid om tot actie over te gaan. Aan zijn aangeboren geschiktheid als bewaker van de kudden paart hij de kostbare goede eigenschappen van de allerbeste waakhond voor huis en erf. Hij is, zonder de minste aarzeling, de hardnekkige en vurige verdediger van zijn meester. Hij verenigt in zich alle vereiste kwaliteiten om een herders-, waak-, verdedigings- en diensthond te zijn. Zijn levendig en alert temperament en zijn zelfverzekerd karakter, zonder ook maar enige vrees of agressiviteit, moeten blijken uit de houding van zijn lichaam en de fiere en opmerkzame uitdrukking van zijn fonkelende ogen. Tijdens het keuren zal met rekening houden met een ‘rustig’ en ‘onverschrokken’ karakter.![]()
als ik het altijd goed heb begrepen is het enkel maar de bedoeling dat de hond bij een neutrale (nieuwe, dus niet een omslag in gedrag in de zelfde situatie) situatie dan ook niet meer reageert....vind dat alleen maar gewenst, dat ze kunnen schakelen, dat wil nl niet gelijk zeggen dat het allemansvriendjes moeten zijn....
-
laeken
- Zeer actief
Ah, duidelijk. Ik ben wel eens komen kijken Suzanne, bij de test die gedaan werd in Brabant ergens. Toen heeft Cas ook even op een pakwerker mogen bijten. Wij waren daar met Eva en hebben toen de test niet gedaan omdat zij nog te jong en op dat moment te serieus was. Ik weet helaas niet meer precies waar en hoe dat was. Meen dat jij toen meehielp bij de test? Kan dat? Nu ik lees dat de hond niet mag bijten als hij niet bekend is met een pakwerker kan ik me veel meer vinden in de test. Ik meende dat de hond ook mocht en zelfs moest bijten bij de dreiging en daarna meteen neutraal moest worden. Dat zou ik teveel gevraagd vinden bij honden die de mouw niet kennen. Die herkennen immers het spelletje niet en zouden het serieuzer kunnen opvatten dan noodzakelijk. Weet nog dat de broer van Eva net als zijzelf best hevig serieus werd van een pakwerker.
Dan is meteen herstellen wat veel gevraagd. Zoals je het nu uitlegt niet. De dreiging neemt af zonder echt doorgezet te zijn en dan is herstellen uiteraard wel van belang 
Ik vind het sowieso niet verkeerd hoor, dat honden niet te hevig mogen zijn voor fokken via de rasvereniging. Dat daarover geen misverstand bestaat. Wel weet ik dat ook hevige honden gewenst zijn. In mijn ogen dan. Er moet een soort gulden middenweg zijn. Honden die dus wel dapper genoeg zijn om door te pakken indien echt nodig, maar wel ook honden die niet pakken als het niet nodig is. Je wil ook geen overscherpte in het ras. In ons geval gelukkig jeugdige overscherpte
Nu is het een engel terwijl ze in die tijd de test niet had gehaald omdat ze op die leeftijd niet zo goed herstelde van dreiging zoals je weet. 
Ik vind het sowieso niet verkeerd hoor, dat honden niet te hevig mogen zijn voor fokken via de rasvereniging. Dat daarover geen misverstand bestaat. Wel weet ik dat ook hevige honden gewenst zijn. In mijn ogen dan. Er moet een soort gulden middenweg zijn. Honden die dus wel dapper genoeg zijn om door te pakken indien echt nodig, maar wel ook honden die niet pakken als het niet nodig is. Je wil ook geen overscherpte in het ras. In ons geval gelukkig jeugdige overscherpte
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dat was niet bij de gedragstest Marc, maar op de Laeken Fun Day in Vianen. Bij de gedragstest laten ze geen honden die niet ingeschreven zijn op de mouw bijten ook. 
-
laeken
- Zeer actief
Er was toch echt ergens een gedragstest
Jij hielp mee en het waren ook niet alleen laekense herders. Dat met Cas was dan waarschijnlijk een andere keer. De keer dat Eva zo met die pup gespeeld heeft. Dat kan goed de funday geweest zijn. De test die ik gezien had was van de NVBH. Inclusief de pop en het aanplagen en bv het controlleren van de chip. De honden liepen toen een parcours met testen af en jij zat ook ergens op een stoel in dat parcours. Kom, help me even, wij hebben toen vanachter een hek gekeken. Dat was echt een gedragtest. Hoewel ik niet meer weet waar en wanneer 
-
M@rleen
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat goed dat Tapas de test met zulke mooie resultaten gehaald heeft! Gefeliciteerd!
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Je hebt inderdaad nu 2 dingen door elkaar gehaald, het aanplagen door de pakwerker wat gedaan werd op de Laeken Fun Day in Vianen (N-Br), en de gedragstest in (denk ik) Wanroij waar ik inderdaad helper was en waar jullie zijn komen kijken. Ik zat bij het onderdeel "de kat", het karretje met houten pop met kleren die ik heen en weer moest laten rollen.laeken schreef:Er was toch echt ergens een gedragstestJij hielp mee en het waren ook niet alleen laekense herders. Dat met Cas was dan waarschijnlijk een andere keer. De keer dat Eva zo met die pup gespeeld heeft. Dat kan goed de funday geweest zijn. De test die ik gezien had was van de NVBH. Inclusief de pop en het aanplagen en bv het controlleren van de chip. De honden liepen toen een parcours met testen af en jij zat ook ergens op een stoel in dat parcours. Kom, help me even, wij hebben toen vanachter een hek gekeken. Dat was echt een gedragtest. Hoewel ik niet meer weet waar en wanneer
Maar daar was dus geen sprake van het uittesten van de bijtdrift van honden die niet ingeschreven waren.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dank je wel!M@rleen schreef:Wat goed dat Tapas de test met zulke mooie resultaten gehaald heeft! Gefeliciteerd!