Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Raskenmerken en ontkenning

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Re: Raskenmerken en ontkenning

Ongelezen bericht door Plumeau »

Selene schreef:
Plumeau schreef:
renee-uk schreef:misschien gaan wij er wel te makkelijk van uit dat mensen nadenken voordat ze een aanschaf doen waar ze zo'n 13 jaar aan vast zullen zitten.
ik vind het triest dat er voor een nieuwe telefoon van te voren meer onderzoek gedaan wordt dan wanneer mensen een hond willen.
Die info is ook wel een stuk makkelijker te vinden: je loopt de gemiddelde winkelstraat door en overal staat men je graag te woord om je de ideale telefoon aan te smeren... Online hoef je ook maar 2 woorden te typen en alle vergelijkingssites dringen zich op.

Voor een hond moet je echter lange lappen tekst door gaan werken (naast de makkelijke plaatjes van Google) en áls je er dan uit bent, blijk je je ook nog eens te moeten gaan verdiepen in welke fokkers van dat ras wel of niet goed bezig zijn.
Ik geef het op: ik schiet wel een pluche hondje bijeen op de kermis :idea:
Je begint toch ook niet zomaar aan kinderen (niet om de hond / kind vergelijking maar de tijdsduur van zorgen voor), ik heb me helemaal stuk gelezen voordat ik eraan begon en ik leer ook nu nog bij door te blijven lezen.
Het is een levend wezen wat je kan maken of breken bij wijze van.
Snap niets van die houding.
Ik merk dat er vaak meer aandacht besteed wordt aan het 'wat kan mijn baas mee dokken aan kinderen' en aan 'hoe richten we de kamer in' dan aan de kernvraag 'wil ik ze eigenlijk wel', dus die vergelijking gaat in dit kader zeker op! Mensen verwachten een bepaald ideaalbeeld en lijken de hoofdzaken totaal te vergeten zodra ze zich klaar voelen voor het nemen van een hond/kind/kat/hamstertje...

Overgens heb ik samen met mijn moeder een hoop lol gehad aan het doorwerken van de lange lappen tekst en het leren kennen van veel fokkers voor mijn moeders shelties er kwamen, maar wij houden dan ook van dat soort rondneuzen. Veel mensen willen liefst gelijk na de beslissing al het dier in huis :(
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Nou, Gil is op een hip en een drip gekomen, en eigenlijk heb ik mazzel gehad, dat het echt een heule goede fokker is, waar hij vandaan komt, wist ik veel.
nu weet ik zoveel van die wereld dat er bijna geen fokker meer zo goed is dat ik het zou aan durven daar op de lijst te gaan staan, - ik sla een beetje door denk ik :roll:
dus ja meer weten maakt het niet altijd simpeler, of mijn standaard ligt gewoon te hoog tegenwoordig :idea:
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Selene »

Plumeau schreef:
Selene schreef:
Plumeau schreef:
renee-uk schreef:misschien gaan wij er wel te makkelijk van uit dat mensen nadenken voordat ze een aanschaf doen waar ze zo'n 13 jaar aan vast zullen zitten.
ik vind het triest dat er voor een nieuwe telefoon van te voren meer onderzoek gedaan wordt dan wanneer mensen een hond willen.
Die info is ook wel een stuk makkelijker te vinden: je loopt de gemiddelde winkelstraat door en overal staat men je graag te woord om je de ideale telefoon aan te smeren... Online hoef je ook maar 2 woorden te typen en alle vergelijkingssites dringen zich op.

Voor een hond moet je echter lange lappen tekst door gaan werken (naast de makkelijke plaatjes van Google) en áls je er dan uit bent, blijk je je ook nog eens te moeten gaan verdiepen in welke fokkers van dat ras wel of niet goed bezig zijn.
Ik geef het op: ik schiet wel een pluche hondje bijeen op de kermis :idea:
Je begint toch ook niet zomaar aan kinderen (niet om de hond / kind vergelijking maar de tijdsduur van zorgen voor), ik heb me helemaal stuk gelezen voordat ik eraan begon en ik leer ook nu nog bij door te blijven lezen.
Het is een levend wezen wat je kan maken of breken bij wijze van.
Snap niets van die houding.
Ik merk dat er vaak meer aandacht besteed wordt aan het 'wat kan mijn baas mee dokken aan kinderen' en aan 'hoe richten we de kamer in' dan aan de kernvraag 'wil ik ze eigenlijk wel', dus die vergelijking gaat in dit kader zeker op! Mensen verwachten een bepaald ideaalbeeld en lijken de hoofdzaken totaal te vergeten zodra ze zich klaar voelen voor het nemen van een hond/kind/kat/hamstertje...

Overgens heb ik samen met mijn moeder een hoop lol gehad aan het doorwerken van de lange lappen tekst en het leren kennen van veel fokkers voor mijn moeders shelties er kwamen, maar wij houden dan ook van dat soort rondneuzen. Veel mensen willen liefst gelijk na de beslissing al het dier in huis :(
Het blijkt dus heel complex te zijn, mijn baas wilde eiegenlijk geen kinderen en heeft er nu twee (hoort bij het leven blijkbaar). Namen, kleding en bijzaken zijn belangrijk geworden voor de status.
Honden blijkbaar ook.

Wat mij trouwens wel opvalt is dat er geen mensen reageren in dit topic die zelf deze fout gemaakt hebben, jammer voor de discussie want daar kunnen andere mensen weer van leren.
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Selene schreef: Wat mij trouwens wel opvalt is dat er geen mensen reageren in dit topic die zelf deze fout gemaakt hebben, jammer voor de discussie want daar kunnen andere mensen weer van leren.
Ik heb heel lang geen wetter gewild vanwege de raskenmerken zoals die vaak worden genoemd.
Die dus gewoon niet kloppen, blijkt.
En die info kwam van de vereniging, zo zie je dat dát niks zegt.

Ik heb daar nooit mensen over gehoord, maar ik heb sinds een aantal jaren een karaktervergelijking op mijn website tussen de stabij en de wetter, waar ik ook wat van die vage uitspraken nuanceer en uitleg, en het grappige is dat wettereigenaren me nu vaak benaderen om te zeggen dat dát heel herkenbaar en kloppend is.
Maar dat het dus heel vaak niet klopt, dat is iets dat mensen blijkbaar niet zeggen :19:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Selene
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Selene schreef: Wat mij trouwens wel opvalt is dat er geen mensen reageren in dit topic die zelf deze fout gemaakt hebben, jammer voor de discussie want daar kunnen andere mensen weer van leren.
Ik heb heel lang geen wetter gewild vanwege de raskenmerken zoals die vaak worden genoemd.
Die dus gewoon niet kloppen, blijkt.
En die info kwam van de vereniging, zo zie je dat dát niks zegt.

Ik heb daar nooit mensen over gehoord, maar ik heb sinds een aantal jaren een karaktervergelijking op mijn website tussen de stabij en de wetter, waar ik ook wat van die vage uitspraken nuanceer en uitleg, en het grappige is dat wettereigenaren me nu vaak benaderen om te zeggen dat dát heel herkenbaar en kloppend is.
Maar dat het dus heel vaak niet klopt, dat is iets dat mensen blijkbaar niet zeggen :19:
Waarom is dat zo denk je Marjoleine?
Wat ik ken binnen de DH wereld is dat er over karakter redelijk open gedaan wordt, lijnen die qua karakter niet zo goed uit verf komen zijn redelijk makkelijk te achterhalen met wat huiswerk.
(fysiek laat ik even buiten beschouwing want dan moet je weer gaan splitsen in twee lijnen en daar rommelt ook nog wel wat)
Wat heb je er aan om als fokker niet duidelijk te zijn over de karakter eigenschappen? Niemand zit toch te wachten op pups die terug komen of ellende op het i-net?
Wat heeft jou doen besluiten om op deze manier openheid te geven?

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik vind het storend als mensen niet weten waar ze aan beginnen.
Dus ik vertel wat mijn inzichten zijn.
Ik heb beide rassen en ik vind de beschrijvingen gekleurd. Als je op mijn site kijkt zie je dat het bij mij niet gekleurd is, ik en heel duidelijk over wat voor rassen het zijn.

Ik denk dat veel mensen/fokkers écht niet beseffen hoe rasblind ze zijn trouwens.
Dus ze doen de honden niet beter voor, ze ervaren de problemen niet als problemen, en dan kun je dat ook niet zo overbrengen aan een ander.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:mrgreen: Oh, ik wist met Charlie echt niet waar ik aan begon.
Spike, mijn herplaatser met angstagressie daar had ik al aardig wat van opgestoken, maar nooit (zelf) een pup gehad en geen ervaring met honden waar van nature hond agressie in zit.
:schrik: Daarbij had helemaal niets met staffordachtigen.
Maar ik had besloten weer aan een hond te willen beginnen en te kijken wat er op m'n pad kwam.

Dat was dus juffrouw Draak :F: en drie dagen nadat ik had gehoord dat ze met 13 weken al zo snel mogelijk herplaatst moest worden, lag ze bij ons in haar mandje.

Door dit forum wel bewust geworden van wat er kon komen. Maar kon ik het nog eens over doen, dan had ik bepaalde dingen toch anders aangepakt. Het is ook lastig om écht te beseffen welke impact hond agressie heeft.

Eigenlijk ben ik wel blij dat ik er neutraal in gestapt ben, anders was ik er misschien niet aan begonnen. Terwijl haar karakter enorm goed bij me past en ik haar prima aan kan.

Ze is wel een pak lastiger, of eigenlijk eigengereider dan de gemiddelde stafford die ik ken :F:
Ooit, na Charlie, komt er een ras staf of pitje.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook redelijk rasblind ben :F:
Dumas is voor mij een ideaal hondje, maar hij blaft wel meer dan een gemiddelde hond denk ik. VOor mij maakt dat niet uit maar het is natuurlijk wel een vervelende eigenschap. Ik ben nog bezig met een goede karakterbeschrijving maar ik vind het best moeilijk.
Selene
Zeer actief

Marjoleine schreef:Ik vind het storend als mensen niet weten waar ze aan beginnen.
Dus ik vertel wat mijn inzichten zijn.
Ik heb beide rassen en ik vind de beschrijvingen gekleurd. Als je op mijn site kijkt zie je dat het bij mij niet gekleurd is, ik en heel duidelijk over wat voor rassen het zijn.

Ik denk dat veel mensen/fokkers écht niet beseffen hoe rasblind ze zijn trouwens.
Dus ze doen de honden niet beter voor, ze ervaren de problemen niet als problemen, en dan kun je dat ook niet zo overbrengen aan een ander.
Duidelijk!
Maar dan, hoe kom je dan zo rasblind? Ik ben helemaal gek van duitsers maar weet donders goed dat er echt ook "negatieve" kanten aan zitten, kanten waar je mee kunt leven als je dat wilt maar je moet ze wel even weten om daar iets mee te doen voordat het uit de hand loopt.

Afbeelding

Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Daarom vind ik het ook wel irritant dat mensen op het forum vaak meteen met een Afbeelding aankomen als nieuwe mensen in een topic vragen welke hond bij hun past en veel eisen hebben. Je kunt er namelijk maar beter goed over nadenken.
Ik heb een gezin en een hele trits eisen aan een hond en we hebben al met veel plezier verschillende niet-gemakkelijke herplaatsers gehad die hier prima meedraaien in een gezin. En dat is niet ondanks maar dankzij mijn uitgebreide wensenlijst.
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Selene schreef:naa...
Wat mij trouwens wel opvalt is dat er geen mensen reageren in dit topic die zelf deze fout gemaakt hebben, jammer voor de discussie want daar kunnen andere mensen weer van leren.
Met honden niet, wel met een schattig konijntje in de jaren '80. Zegt het genoeg dat hij onder de naam 'Disastre' oud geworden is bij ons? ;)
We hadden ons toen trouwens wel ingelezen bij de bieb en dus keurig het deskundig advies gevolgd en dit beestje bij onze cavia's in het hok gemikt :schrik:
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

:tongue: nog even dezelfde quote.
Bij mensen waarbij het de fout in is gegaan is het 9 van de 10 keer de fout van de hond.
Want die was dominant :19:
Selene
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Bij mensen waarbij het de fout in is gegaan is het 9 van de 10 keer de fout van de hond.
Ik weet dat het dan zo gespeeld wordt maar hebben die mensen ergens diep van binnen niet het idee dat ze een foute keuze gemaakt hebben? Denk van wel maar toegeven is een ander verhaal.

Iedereen heeft denk ik wel eens bij wijze van spreken met de handen in het haar gezeten over het gedrag van hun hond. Rayos herderd bijvoorbeeld op het moment te veel, kon ik verwachten gezien zijn voorgeschiedenis en daar ga je dan toch mee aan de slag? De hond is niet fout, ik heb het niet helemaal onder controle op het moment :19:
Het ras is daarmee hier niet gelijk niet op zijn plaats hier, je moet willen zien waar aan gewerkt moet worden.

Afbeelding

Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Een rasomschrijving is ook maar wat woorden. Zo op papier kun je echt niet weten wat het inhoud.
Toen ik Tyson kocht zeiden ze ook tja als hij volwassen is kan hij niet met andere dominante reuen. Ik dat nou prima toch :19: wat maakt het uit. Tot je zelf mee maakt hoe zoiets iets. Nu was hij ook wel zo extreem agressief naar mensen/honden toe dat heb ik tot op de dag van vandaag nog nooit bij een andere hond gezien. Maar dan nog ook al was het tot "normale" proporties gebleken. Dan was het nog heel iets anders dan wat ik mij erbij had voorgesteld toen ik de rasomschrijving las.
dagmar88
Zeer actief

Selene schreef:
dagmar88 schreef:
Ik weet dat het dan zo gespeeld wordt maar hebben die mensen ergens diep van binnen niet het idee dat ze een foute keuze gemaakt hebben? Denk van wel maar toegeven is een ander verhaal.

Iedereen heeft denk ik wel eens bij wijze van spreken met de handen in het haar gezeten over het gedrag van hun hond. Rayos herderd bijvoorbeeld op het moment te veel, kon ik verwachten gezien zijn voorgeschiedenis en daar ga je dan toch mee aan de slag? De hond is niet fout, ik heb het niet helemaal onder controle op het moment :19:
Het ras is daarmee hier niet gelijk niet op zijn plaats hier, je moet willen zien waar aan gewerkt moet worden.
Nou, ja kijk maar naar dat topic van Murdy.
Eerst wordt uitgebreid geëtaleerd wat er allemaal aan het beestje mankeert. Hand in eigen boezem steken is er niet bij, ook al wordt er nog zo vaak op gewezen dat de combinatie fout was, niet de hond.
:U: Vervolgens wordt er gezegd dat er maar bij z'n advertentie gezet moet worden dat z'n vacht hypoallergeen is, dan is hij zo weg.

Volgens zijn die mensen er nog steeds van overtuigd dat ze niets verkeerd hebben gedaan...
dagmar88
Zeer actief

Valerie schreef:Een rasomschrijving is ook maar wat woorden. Zo op papier kun je echt niet weten wat het inhoud.
Toen ik Tyson kocht zeiden ze ook tja als hij volwassen is kan hij niet met andere dominante reuen. Ik dat nou prima toch :19: wat maakt het uit. Tot je zelf mee maakt hoe zoiets iets. Nu was hij ook wel zo extreem agressief naar mensen/honden toe dat heb ik tot op de dag van vandaag nog nooit bij een andere hond gezien. Maar dan nog ook al was het tot "normale" proporties gebleken. Dan was het nog heel iets anders dan wat ik mij erbij had voorgesteld toen ik de rasomschrijving las.
Daar heb je helemaal gelijk in.
Nu heb jij gewoon dikke pech gehad, maar bent even goed weer begonnen aan een hond met grote kans op hond agressie.
En ook ik zou er zo voor gaan wanneer Charlie er niet meer is.

Denk dat het verschil ligt in de verwachtingen die je van je hond hebt.
Als je verwacht dat je stafford reutje de rest van zijn leven vrolijk en vrij in het parkje met alle rassen en geslachten overweg zal kunnen gaan, is wat je krijgt wel een hele grote domper.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

dagmar88 schreef:
Valerie schreef:Een rasomschrijving is ook maar wat woorden. Zo op papier kun je echt niet weten wat het inhoud.
Daar heb je helemaal gelijk in.
Nu heb jij gewoon dikke pech gehad, maar bent even goed weer begonnen aan een hond met grote kans op hond agressie.
En ook ik zou er zo voor gaan wanneer Charlie er niet meer is.

Denk dat het verschil ligt in de verwachtingen die je van je hond hebt.
Als je verwacht dat je stafford reutje de rest van zijn leven vrolijk en vrij in het parkje met alle rassen en geslachten overweg zal kunnen gaan, is wat je krijgt wel een hele grote domper.

Ja maar nu weet ik wat het echt inhoud en wat ik kan verwachten. Daarnaast is Jigzy geen agressief beest. Ze is gewoon een normale hond maar wel een die tot meer in staat is dan gemiddeld.
Met Tyson ben ik nog steeds blij dat er geen slachtoffers zijn gevallen :schrik: bizar gewoon..
Selene
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Selene schreef:
dagmar88 schreef:

Nou, ja kijk maar naar dat topic van Murdy.
Eerst wordt uitgebreid geëtaleerd wat er allemaal aan het beestje mankeert. Hand in eigen boezem steken is er niet bij, ook al wordt er nog zo vaak op gewezen dat de combinatie fout was, niet de hond.
:U: Vervolgens wordt er gezegd dat er maar bij z'n advertentie gezet moet worden dat z'n vacht hypoallergeen is, dan is hij zo weg.

Volgens zijn die mensen er nog steeds van overtuigd dat ze niets verkeerd hebben gedaan...
Ondermeer dat topic maar ook de reactie van een prille DH bezitter heeft mij aan het denken gezet en mede daarom heb ik dit topic opgezet. Als ik mijn hond moet herplaatsen omdat het niet meer gaat zal ik dat in eerste instantie voelen als falen van mijn kant. Ik kan dus blijkbaar de hond niet bieden wat hij nodig heeft. En wat die hond nodig heeft kan ik vantevoren uitzoeken, uitzonderingen als een totale mismatch daar gelaten.

Die opmerking over zijn vacht van die ts vloog mij trouwens helemaal in het verkeerde keelgat, daar heb ik maar mijn mond over gehouden :ugh:

Afbeelding

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Je inlezen over het ras dat je leuk vind en met fokkers praten is allemaal heel leuk en aardig maar wat als de meeste info die je over dat ras vind/hoort niet waar is?
Als ik over mijn ras iets lees of hoor van officiële fokkers, dan valt het ook vies tegen. O, de collie is zeker niet agressief maar volgens de rasstandaard behoort de collie geen spoor van nervositeit of agressiviteit te vertonen en is het een actieve en sportieve hond.
Nou, als je de collie van het Engelse type ziet (en dat is 99% van alle collies in Nederland) zijn het overwegend zenuwelijerige mutsen die te lui zijn om zich meer dan 3x per dag van hun haardkleedje te verheffen. En erg slim zijn ze ook niet en dat wordt ook beweerd.
't Zijn schatten, enorm aanhankelijk, heel lief en betrouwbaar maar iemand die leuk iets met ze wil doen, komt van de koude kermis thuis. En de enkeling die nog wel wil sporten moet het afleggen van de hitte bij elke temperatuur boven de 20 graden omdat hun vachten zo belachelijk dik en lang is gefokt.

Deze info krijg je alleen als je met een andere collie-eigenaar praat, niet van de fokkers.
Afbeelding
Selene
Zeer actief

lieke schreef:Je inlezen over het ras dat je leuk vind en met fokkers praten is allemaal heel leuk en aardig maar wat als de meeste info die je over dat ras vind/hoort niet waar is?
Als ik over mijn ras iets lees of hoor van officiële fokkers, dan valt het ook vies tegen. O, de collie is zeker niet agressief maar volgens de rasstandaard behoort de collie geen spoor van nervositeit of agressiviteit te vertonen en is het een actieve en sportieve hond.
Nou, als je de collie van het Engelse type ziet (en dat is 99% van alle collies in Nederland) zijn het overwegend zenuwelijerige mutsen die te lui zijn om zich meer dan 3x per dag van hun haardkleedje te verheffen. En erg slim zijn ze ook niet en dat wordt ook beweerd.
't Zijn schatten, enorm aanhankelijk, heel lief en betrouwbaar maar iemand die leuk iets met ze wil doen, komt van de koude kermis thuis. En de enkeling die nog wel wil sporten moet het afleggen van de hitte bij elke temperatuur boven de 20 graden omdat hun vachten zo belachelijk dik en lang is gefokt.

Deze info krijg je alleen als je met een andere collie-eigenaar praat, niet van de fokkers.
Dat je deze info niet krijgt van fokkers vind ik echt schandalig, maar ik "ken" dit wel van collies, was er vroeger weg van maar het nerveuze kan ik niet zo goed tegen. Voor mij geen collie dus.

Blijft mijn vraag overeind wat de fokkers te winnen hebben met onjuiste info , snelle verkoop alla maar op de duur gaat de info toch wegen tegen een ras?

Afbeelding

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Selene schreef:Dat je deze info niet krijgt van fokkers vind ik echt schandalig, maar ik "ken" dit wel van collies, was er vroeger weg van maar het nerveuze kan ik niet zo goed tegen. Voor mij geen collie dus.

Blijft mijn vraag overeind wat de fokkers te winnen hebben met onjuiste info , snelle verkoop alla maar op de duur gaat de info toch wegen tegen een ras?
Fokkers noemen het 'gevoelig' :mrgreen: . 't Is maar hoe je het bekijkt, nietwaar?

Maar goed, het is natuurlijk geen 'moeilijke' hond in die zin dat een doorsnee gezin er wel een heel makkelijke hond aan heeft. Ze zijn lief voor kinderen, hebben ze elke dag maar een paar rondjes van een half uur gehad en een paar flinke knuffels op z'n tijd, is de gemiddelde collie dik tevreden.
Daarnaast zijn ze over het algemeen heel tolerant naar andere honden en andere dieren en zijn ze geen slopers. Kortom, het enige minpuntje is de vachtverzorging. Die kan nogal vies tegenvallen.
Voor de rest zijn het praktisch Bart Smit hondjes. Verbazingwekkend eigenlijk dat ze de golden nog niet van hun troon hebben gestoten. :tongue:

Edit: ik vergeet nog te melden dat het herders zijn dus zeer baasgericht en gehoorzaam. En als ze de pest in hebben gaan ze niet slopen of vervelend doen maar in een hoekje zitten pruilen. Ideaal toch? :LOL:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

DanseMacabre schreef:Ik had verwacht toen ik mijn ruwhaar teckel nam dat het lastig zou worden. Je hoort veel over dominantie en niet los kunnen lopen.
Eigenlijk viel dat best mee en ik hoefde er niet eens veel moeite voor te doen, maar ik had wel gedacht dat het moeilijker zou zijn.
Dat dacht ik bij mijn eerste teckel ook :mrgreen:

De volgende teckels hebben dat wat rooskleurige beeld weer even grondig rechtgezet.

Als er bij de staande jachthonden een hond moet worden overgeplaatst omdat de mensen hem na 2 jaar "te jagerig" vinden word ik daar wel eens wat moedeloos van.
Toch denk ik dat een fokker dat wel enigszins kan beïnvloeden?
Laatst gewijzigd door ranetje op 08 apr 2012 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Selene
Zeer actief

lieke schreef:
Selene schreef:Dat je deze info niet krijgt van fokkers vind ik echt schandalig, maar ik "ken" dit wel van collies, was er vroeger weg van maar het nerveuze kan ik niet zo goed tegen. Voor mij geen collie dus.

Fokkers noemen het 'gevoelig' :mrgreen: . 't Is maar hoe je het bekijkt, nietwaar?

Maar goed, het is natuurlijk geen 'moeilijke' hond in die zin dat een doorsnee gezin er wel een heel makkelijke hond aan heeft. Ze zijn lief voor kinderen, hebben ze elke dag maar een paar rondjes van een half uur gehad en een paar flinke knuffels op z'n tijd, is de gemiddelde collie dik tevreden.
Daarnaast zijn ze over het algemeen heel tolerant naar andere honden en andere dieren en zijn ze geen slopers. Kortom, het enige minpuntje is de vachtverzorging. Die kan nogal vies tegenvallen.
Voor de rest zijn het praktisch Bart Smit hondjes. Verbazingwekkend eigenlijk dat ze de golden nog niet van hun troon hebben gestoten. :tongue:

Edit: ik vergeet nog te melden dat het herders zijn dus zeer baasgericht en gehoorzaam. En als ze de pest in hebben gaan ze niet slopen of vervelend doen maar in een hoekje zitten pruilen. Ideaal toch? :LOL:
:LOL: :LOL: :LOL:
Hierna toch maar aan een collie dan :mrgreen:

Afbeelding

Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Miranda schreef:
Angelique. schreef:
Miranda schreef: Mijn theorie is dat de beste baas-hondcombinatie er een is waarbij baas en hond qua karakter op elkaar lijken.
Zo ben ik nogal een bemoeizuchtige, dominante en tamelijk luidruchtige regelteef (mijn wil geschiede) die altijd maar dóórgaat. Daar past een herder uitstekend bij.
Zie je wel, ik heb het verkeerde ras :cry:
Tsja. Ik kan er ook niks aan doen.
Dan mot je ze maar wegdoen en herders aanschaffen :pffff:

*gaat advertentie op mp zetten, husky's ruilen voor herders*
Selene
Zeer actief

Angelique. schreef:
Miranda schreef:
Angelique. schreef:
Miranda schreef: Mijn theorie is dat de beste baas-hondcombinatie er een is waarbij baas en hond qua karakter op elkaar lijken.
Zo ben ik nogal een bemoeizuchtige, dominante en tamelijk luidruchtige regelteef (mijn wil geschiede) die altijd maar dóórgaat. Daar past een herder uitstekend bij.
Zie je wel, ik heb het verkeerde ras :cry:

Ik ruil Kaya wel voor 1 van de van mij, da's al eentje minder te ruilen toch? :F:

Afbeelding

Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Selene schreef:
Angelique. schreef:
Miranda schreef:
Angelique. schreef: Zie je wel, ik heb het verkeerde ras :cry:

Ik ruil Kaya wel voor 1 van de van mij, da's al eentje minder te ruilen toch? :F:

deal :ok: :E:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Tara schreef:
ranetje schreef:
DanseMacabre schreef:Ik had verwacht toen ik mijn ruwhaar teckel nam dat het lastig zou worden. Je hoort veel over dominantie en niet los kunnen lopen.
Eigenlijk viel dat best mee en ik hoefde er niet eens veel moeite voor te doen, maar ik had wel gedacht dat het moeilijker zou zijn.

De volgende teckels hebben dat wat rooskleurige beeld weer even grondig rechtgezet.

Als er bij de staande jachthonden een hond moet worden overgeplaatst omdat de mensen hem na 2 jaar "te jagerig" vinden wordt ik daar wel eens wat moedeloos van.
Sure, ik doe mijn pups dan ook alleen maar naar mensen die echt actief met de hond aan de gang gaan.
Een staande jachthond is geen hond om alleen maar gedachteloos boswandelingen mee te maken, en als haardkleed zijn ze al helemaal niet geschikt.
En dan nog... Van mijn laatste nest is er ook een hond meerdere keren herplaatst.
Je kunt helaas niet alles voor zijn. :ugh:
Je kunt idd niet alles voor zijn.
Helaas.
Maar het scheelt wel als je een eerlijk beeld schetst. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Ik weet wat een kaukaas kan en waar hij toe in staat is, ik weet nog dat ik terugreed van de eerste clubmatch met Bacootje van 9 weken oud en al de verschrikkelijke verhalen over de kaukaas, ik heb daar niet zoveel aan gehad want dat wist ik al, :19: een jaar later waren de verhalen nog erger, en het jaar daarop weer, maar ik heb nooit de raskenmerken onderschat, we hebben eraan gewerkt tot wat hij nu is , een pracht kaukaas die overal mee naar toe kan, gaat niet meer zo goed met andere reuen maar dat geeft niet.

Ik raad ook niemand een kaukaas aan, omdat denk ik 99.9% van de mensen gek worden van, dat hij niet blij is als je thuis komt, niets doet voor een bal, beloning, aai, stem , gewoon niet :mrgreen:
Maar weet je hem te bereiken is het een maatje voor het leven. :ok:
Afbeelding
Saskia241
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saskia241 »

ranetje schreef:

Als er bij de staande jachthonden een hond moet worden overgeplaatst omdat de mensen hem na 2 jaar "te jagerig" vinden word ik daar wel eens wat moedeloos van.
Ik verwacht helemaal niet dat een volgende teckel als Oscar zal zijn. En dat geeft ook niet. Als Oscar wel moeilijker was, zou het ook niet erg zijn. :mrgreen:

Marjoleine, Dit is de eerste keer dat Carel ervandoor ging. Maar ook de eerste keer dat hij in zo'n druk wandelgebied kwam. Maargoed, daar moeten we dus wat vaker mee oefenen.
Supernova
Zeer actief

Ongelezen bericht door Supernova »

Ik was dus zo'n type die een hond alleen op uiterlijk heeft gekozen :mrgreen: Ik mocht een hond, wou graag een hond uit het asiel halen en zag Kenzo op dierenasiels.com Patsboem flieft :I: Er stond kruising Akita bij, maar goed dan lees je de beschrijving bij de rasvereniging en op andere sites en dan zie je wel dominant staan, maar dat kan van alles zijn natuurlijk.
Ze kunnen beter gewoon zeggen dat er een zeer grote kans is op hondagressie, dat zou een stuk duidelijker zijn.
Maar ik moest wel heeel snel omschakelen van het idee van een gezellige hond hebben waarmee ik lekker in het bos kon lopen naar een hond waarmee ik veel dingen niet kan doen omdat hij niet met andere honden kan. Dat is mij gelukt, ook dankzij tips die ik van anderen heb gekregen maar ik kan me wel voorstellen dat het een ander niet gelukt was. Kenzo was best een behoorlijk project. Nu ik meer ervaring heb weet ik dat ik niet alleen maar naar het uiterlijk moet kijken, maar toen dacht ik echt dat een hond gewoon een hond was. Ongeacht ras of type. En dus is Nova gekomen, qua uiterlijk niet waar ik meteen voor val maar qua karakter wel wat ik zocht.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”