Maar dat is vast niet aan de orde omdat ze allemaal aankomen
Fijn om te lezen dat moeder rustig bij de pups ligt, ze heeft dus een prima instinct
Moderator: moderatorteam
Idd, de tabel die ik gemaild heeft geeft dat ook duidelijk aan.Gos schreef:Het gaat toch ook niet om de gewichten op zich, als TS er behoefte aan heeft, kan ze uit zo'n tabelletje zien dat het niet allemaal altijd perfect gelijkmatig oploopt, en dat dat helemaal geen nadelig effect hoeft te hebben op het uiteindelijk goed opgroeien van de pups. Het gaat erom dat het in grote lijnen lekker gaat.

Nou, zo'n teef heb ik ook niet hoor. Die wil de eerste 3 dagen best in de kist liggen, maar daarna verplaatst ze zich buiten de kist, blijft er wel vlak bij liggen, en bij elk piepje gaat ze kijken. Maar ze gaat zeker niet constant bij de pups liggenTulp schreef: Moeders mogen best even de kist uit maar ik vind het toch normaler dat ze de eerste week continu bij de pups willen liggen. Ik zou een dag niet bijvoeren en kijken of ze goed bij moeder drinken en toch aankomen. Blijkt dat ze of eentje bv niet goed aankomen dan kun je die altijd nog gaan helpen. Tien is helemaal niet zo extreem en kan een gezonde herder best alleen voeren, zorg wel dat moeder goed en veel eet!
Zou Lune ook een (x)mechelaar werkhond zijn?LongFields schreef:Ik ben er van overtuigd dat er geen standaard is voor het moederinstinct, dat is per hond verschillend. Dat Fenella en Carmen dat koppelen aan het feit dat zij nu eenmaal werkhonden hebben vind ik niet terecht. Ik ken net zo goed honden uit werklijnen (en ja, er bestaan ook ándere werkhonden dan alleen de (x) Mechelaar en HH) waar de eigenaar gewoon bij de pups kan komen als dat ik honden ken uit niet-werklijnen waar de eigenaar dat niet kan.
Het eeuwige (voor mijn gevoel) verheerlijken van de werkhond en het toch lichtelijk als minderwaardiger of minder instinctmatig beschouwen van ieder ras dat daar niet onder valt begint mij lichtelijk te storen.
Maar afijn, daar gaat het in dit topic helemaal niet over.