Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

moederhond in werpkist

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Re: moederhond in werpkist

Ongelezen bericht door Tulp »

Ik zie ergens dat je vroeg naar het uitdrogen. Veel fokkers die hun pups niet wegen, voelen elke dag even aan elke pup of ze genoeg vocht binnenkrijgen. Als je tussen duim en wijsvinger het velletje in hals of rug oppakt moet dan meteen terugglijden, blijft het staan dan heeft de pup op dat moment te weinig vocht binnen.
Maar dat is vast niet aan de orde omdat ze allemaal aankomen :wink:

Fijn om te lezen dat moeder rustig bij de pups ligt, ze heeft dus een prima instinct :ok:
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
stephanietaal
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): hollandse herder kortharig
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door stephanietaal »

Longfields dankjewel.
Ik weeg ze vandaag nog 2x inderdaad en dan 1x per dag.
Zodra ze slapen zijn ze ff rustig maar eenmaal wakker blijven ze jengelen.
Moederhond heeft net weer uurtje in de kist gelegen nu weer erlangs.
Maar de dierenarts zegt 3x per dag bijvoeren en de ander zegt 1x de ander Zegt niet doen.
Dit maakt het wel lastig.
Agostini
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Agostini »

Gos schreef:Het gaat toch ook niet om de gewichten op zich, als TS er behoefte aan heeft, kan ze uit zo'n tabelletje zien dat het niet allemaal altijd perfect gelijkmatig oploopt, en dat dat helemaal geen nadelig effect hoeft te hebben op het uiteindelijk goed opgroeien van de pups. Het gaat erom dat het in grote lijnen lekker gaat.
Idd, de tabel die ik gemaild heeft geeft dat ook duidelijk aan.
Nest van 11pups, heel wat tegenslag gehad met de teef, pups waren na 10dagen niet verdubbeld in gewicht. Maar ze zijn wel allemaal rond en gezond vertrokken op 8weken.

Het gaat verre van altijd zoals in de boekjes.
stephanietaal
Vaste gebruiker

Heb de tabel gezien en in verhouding zijn onze pups al meer aangekomen dus moet me denk niet zon zorgen maken.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

je zal zien dat een pup op een dag heel veel is aangekomen en dan een dag later stukken minder of helemaal niet. schiet niet in de stress want dat is heel normaal. ik heb katten gefokt en ik bekeek het altijd per week of ze genoeg aankwamen. bijvoeren deed ik nooit alleen als de kittens niet bij kwamen. zolang ze bij komen groeien ze.
als je bij voert als het niet nodig is krijg je pups die niet meer bij de moeder willen drinken omdat hun maagje al vol is. de melktoevoer van moeder blijft wel met alle gevolgen van dien.
en vergeet niet het is altijd een gemiddelde maar jou hond is niet een gemiddelde.
ellen
Afbeelding
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Ik denk dat we allemaal erg onzeker zijn bij de eerste nesten en dus resultaten wwillen zien en gaan wegen!
Toen ik mijn eerste nesten newfoundlanders had woog ik de eerste dagen ook meerdere keren per dag maar dat kon ook makkelijk omdat die teven zich niet druk maakten om het feit dat je een pup even oppakte. Nu met de grand bassets is dat soms wel eens anders en doordat ik inmiddels al makkelijker ben gewoon weeg ik alleen na de geboorte en voel ik aan de puppen als ze rustig liggen te zogen of ze een lekker stevig buikje hebben. Nu bij het huidige nest was er een teefje die duidelijk wat kleiner was en heb ik alleen haar om de paar dagen even op de weegschaal gelegd om te kijken of ze lekker aankwam en doordat het geval was heb ik de rest gewoon lekker met rust gelaten.

De 11 pups zijn niet bijgevoerd met de fles en zijn nu allemaal lekker dikke bijna 5 weken oude pups die inmiddels nog maar een paar keer per dag hun dessert drinken bij moeders !
Overigens heeft ma nog een enorme melkproductie en ziet er uit als een zeug met biggen ;-)
Sandra
Afbeelding
KyraYouri
Actief
Mijn ras(sen): middenslag schnauzer peper/zout
kruising labrador
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door KyraYouri »

Ik snap je ongerustheid helemaal.
Kyra, ons teefje, is 13 maart bevallen van 9 pups. Het is vanaf de eerste dag een heel aktief nest geweest en Kyra ging vanaf de 2de dag alleen nog maar de werpkist in om te zogen.
De 2de ochtend wist ik het zeker (de pups waren heel erg aan het bewegen en geluid aan het maken): ik moest de pups gaan flessen. Terwijl het gekookte water aan het afkoelen was heb ik de pups gewogen en ze waren allemaal weer ca. 30 gram boven het geboortegewicht. Fles maar weer weggedaan.
Nu 6,5 week later kan ik zeggen dat Kyra het super heeft gedaan. Vanaf ongeveer de 2de week moest ze van mij verplicht zogen en terwijl ze dan lag kreeg zij stukjes leverworst of kaas van mij. Wij hadden het idee dat ze het anders liet afweten.
Weer wat later ging ze weer spontaan zogen. Ze heeft dus toen de pups een dag of 14 waren een duidelijke dip gehad. Ze had geen koorts, was wel wat slap en had hele pijnlijke borsten van de nageltjes.
Nu geeft ze de pups nog steeds melk, maar niet meer liggend, alleen staand.

Ik denk dat je het heel goed doet.
Oh ja, ik woog de pups de eerste 2 weken elke dag en ik had ze ook regelmatig in de handen en dat gaf bij Kyra totaal geen onrust. Iedereen mocht ook bij de pups kijken, ook andere honden.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

En, hoe gaat het ermee nu? Heb je al bezoek gehad van die fokker?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ben ook benieuwd ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
stephanietaal
Vaste gebruiker

Nee ik heb haar gebeld maar ze zei dat t goed ging zolang ze 1x in de 3 uur maar erin gaat liggen en de pups blijven aankomen.
Ze vond het niet nodig langs te komen en bijvoeren moesten we niet doen tot ze beginnen te afvallen.
Heb ze vanochtend weer gewogen en allemaal aangekomen.
Dus we wachten gewoon rustig af.
Straks weer nieuwe lintjes halen want deze worden.te klein.
Kan.iemand ook vertellen hoe ik foto's plaats? Dan kan ik jullie onze pups laten zien.
stephanietaal
Vaste gebruiker

Nee ik heb haar gebeld maar ze zei dat t goed ging zolang ze 1x in de 3 uur maar erin gaat liggen en de pups blijven aankomen.
Ze vond het niet nodig langs te komen en bijvoeren moesten we niet doen tot ze beginnen te afvallen.
Heb ze vanochtend weer gewogen en allemaal aangekomen.
Dus we wachten gewoon rustig af.
Straks weer nieuwe lintjes halen want deze worden.te klein.
Kan.iemand ook vertellen hoe ik foto's plaats? Dan kan ik jullie onze pups laten zien.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Foto's uploaden op photobucket en van daar kun je dan de link hier plaatsen ;)
Ik ben heel benieuwd, hoor, leuk!
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ik weeg ook, gewoon gevoelsmatig.
Met de teven heb ik beide ervaringen. Met Ds kon ik zoveel prullen met de pups als ik wou, die vond het allemaal prima. Ook vreemde mochten aan de pups komen.
Met zoé (haar dochter) was het anders, daar mocht niemand aankomen, ik niet, de persoon waar ze bij zit niet, de vrouw al helemaal niet. Nam je toch één vast, dan greep ze die weer uit je handen.
Dus haar gerust gelaten.

de pups werden wel gewogen, dat gebeurde wanneer Zoé uitgelaten werd, aanraken van de pups werd dmv handdoeken uit de kist gedaan, de pup zelf nam ik dus niet rechtstreeks vast anders gaf dat weer een hoop gesnuffel en aflikken van de pups ten gevolg wanneer Zoé er weer bij kwam.

Aan flessen doe ik niet, beide teven zijn al steeds prima in staat geweest het zelf te doen. :ok:
stephanietaal
Vaste gebruiker

hier is een link van de fotos van de puppys :)
hoop dat hij werkt en het goed gegaan is.

dankjewel nog voor alle reacties.

http://s692.photobucket.com/albums/vv28 ... al/puppys/
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

De puppy's zien er goed uit !
Geef mams maar goed en veel te eten, want het worden nog zware weken voor haar :wink:
stephanietaal
Vaste gebruiker

ja doen we ook we geven haar 5 keer per dag gewoon volle bak eten.
ze is ook echt heel dun geworden na de bevalling dus we proberen het bij te houden :)
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

Ik had met Guapa een beetje het omgekeerde probleem
Guapa was niet uit de kist te slaan, ff plassen of wandelen moest echt dwingend gedaan worden, want madam wilde niet weg bij de pups
Jänta (pup die hier is gebleven) heeft zelfs tot 14 weken (dacht ik) alle dagen 1 keer blijven drinken, Guapa gaf nog steeds gigantisch veel melk :piew: en van de 1 op de andere dag was het klaar met drinken vond Guapa, toen de pups 5 weken waren geprobeerd om Guapa wat meer weg te houden van de pups, maar na een uurtje of 4 stond haar "melkbar" op ontploffen (echt letterlijk, bij het minste geringste beweging van haar, spoot de melk er uit :schrik: )
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

Tulp schreef: Moeders mogen best even de kist uit maar ik vind het toch normaler dat ze de eerste week continu bij de pups willen liggen. Ik zou een dag niet bijvoeren en kijken of ze goed bij moeder drinken en toch aankomen. Blijkt dat ze of eentje bv niet goed aankomen dan kun je die altijd nog gaan helpen. Tien is helemaal niet zo extreem en kan een gezonde herder best alleen voeren, zorg wel dat moeder goed en veel eet!
Nou, zo'n teef heb ik ook niet hoor. Die wil de eerste 3 dagen best in de kist liggen, maar daarna verplaatst ze zich buiten de kist, blijft er wel vlak bij liggen, en bij elk piepje gaat ze kijken. Maar ze gaat zeker niet constant bij de pups liggen ;-).
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

LongFields schreef:Ik ben er van overtuigd dat er geen standaard is voor het moederinstinct, dat is per hond verschillend. Dat Fenella en Carmen dat koppelen aan het feit dat zij nu eenmaal werkhonden hebben vind ik niet terecht. Ik ken net zo goed honden uit werklijnen (en ja, er bestaan ook ándere werkhonden dan alleen de (x) Mechelaar en HH) waar de eigenaar gewoon bij de pups kan komen als dat ik honden ken uit niet-werklijnen waar de eigenaar dat niet kan.
Het eeuwige (voor mijn gevoel) verheerlijken van de werkhond en het toch lichtelijk als minderwaardiger of minder instinctmatig beschouwen van ieder ras dat daar niet onder valt begint mij lichtelijk te storen.

Maar afijn, daar gaat het in dit topic helemaal niet over. :wink:
Zou Lune ook een (x)mechelaar werkhond zijn? :LOL:

Afbeelding

Als ze de kans zou krijgen, zou ze me mooi de kist uit jagen ;-) Terwijl de vertrouwensband hier toch echt heel erg groot is tussen Lune en mij. Tot ze pups heeft, dan vertrouwd ze me voor geen meter meer. Bijzonder om te zien, want Caro mag dan veel meer als ik, terwijl Caro normaal veel minder overwicht op haar heeft ;-)
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”