Dat kan oa hier:
http://www.vetgen.com/canine-coat-color.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Werkt ook gewoon met swabjes.
Ze kunnen al redelijk veel testen
Moderator: moderatorteam
Dat kleurengedoe blijft toch wel abacadabra voor mij hoorMarjoleine schreef:Ik had even gemist dat mensen kleurtjes willen testen![]()
Dat kan oa hier:
http://www.vetgen.com/canine-coat-color.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Is dat ook voor hier (België) en kan dat nog ergens anders (en dan vooral testen op Bb)?Marjoleine schreef:Ik had even gemist dat mensen kleurtjes willen testen![]()
Dat kan oa hier:
Poe, weet ik niet. Duitsland misschien.Linsey schreef:Is dat ook voor hier (België) en kan dat nog ergens anders (en dan vooral testen op Bb)?
Zoals je het hier zegt: nee.En bestaat er zoiets om te testen in hoeverre een langhaar, korthaar pups kan voortbrengen dus het omgekeerd van wat op die site staat?
De oren staan wat meer, maar dat komt doordat er geen haar opstaat.Marjoleine schreef:Ja, dat dacht ik al![]()
Dit is geen korthaar maar zo noemen jullie het
Zo gaat dat ook bij de Barbet, de Portugees, de Lagotto en vast ook de Perro.
Het is geen korthaar, maar gewoon langhaar.
Waar jullie op moeten testen als je wilt weten of je hond dit draagt, is of hij wel of niet bearded is.
Wh wordt het gen genoemd.
De Portugezen testen er al op.
Deze honden hebben gewoon lang haar maar geen lange snuitbeharing en dat maakt de gehele vacht ook korter.
Valt je nog iets anders op aan deze honden trouwens? Wat uiterlijk betreft dus?
Achja dat, als je al iets weet dan denk je daar niet direct aan.Marjoleine schreef:Nee, die oren, dat bedoel ik niet.
Ik bedoel de kleur.
Ze zijn allemaal tanpoint of wolfsgrauw, maar dat is niet bijzonder.
Wat opvalt is dat ze geen van alle verkleuren.
En dat kan ook niet.
Want graying kan zich alleen tonen bij een bearded vacht
Dus ze hébben vast wel graying. Maar je ziet er niks van
Ik wil ook zo'n fluffy Dober!Linsey schreef:Lijkt wel wat op een langharige dobermann:
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;

We weten niet precies wat seal is, maar als je in dit forum even zoekt op seal, ik heb er ergens een topic aan gewijd een tijdje geledenterrierjunk schreef:O, ik zie al op die kleurtjes test hoe dat met die K locus zit.
Recessief zwart is dus aa.
Wildkleur (en seal) weten ze nog niet. Wildkleur zou wel op a moeten zitten.
Seal zou trouwens althans deels, een combi van zwart en geel kunnen zijn met zwart onvolledig dominant. Maar dat verklaart binnen mijn bloedlijn toch nog niet alle gevallen van seal.
Zo heb ik ook een hond die KB E(m) atat MOET zijn (onmogelijk Kbr en ky) en toch seal nakomelingen gaf.
Seal is heel donkerbruin haar (zwart huidpigment) met vrijwel zwarte uiteinden van de ledematen, wat vaak maar niet altijd, op volwassen leeftijd zwart wordt. En merle werkt zichtbaar op seal, dus is seal iets met of van zwart.
SannePP schreef:Marjoleine schreef:Jawel, dat kan.LongFields schreef:Zijn geheel zwarte kleur kan ik met geen van de 3 rassen rijmen, dus ik vraag me af of de samenstelling zoals je hem hebt doorgekregen wel mogelijk zou kunnen zijn.
Een Golden is eenkleurig namelijk en B/B, B/b of b/b.
Een Airedale is zadel en B/B.
Een DH is ook zadel (of tan of wolfsgrauw, maar in elk geval iets van A) en B/B over het algemeen.
Zowel de DH als de Airedale zijn E, en dat is dominant over de e/e van de Golden.
Daarmee kokt dus die E naar boven die je nodig hebt voor zwart.
De DH en de Airedale zijn ook ky/ky, maar de Golden kan alles zijn op de K.
Dat is het punt waarop je je af mag vragen hoe groot de kans is dat deze hond ook KB heeft, maar goed, die kans ie er gewoon wel, iets van 12,5% of zo.
Dat maakt hem dan zwart.
Hier ook
Wel knap dat je dat allemaal weet hoor.
Dan is ie bearded en dat is de Airedale ook. Bearded is dominant, die kans is in dit geval daarmee ook 12,5%.
Oftewel: uiterlijk kan het.Ik zit in opperste concentratie je bericht te lezen, maar haakte af na "Jawel, dat kan"

Ja, ik moet zeggen dat ik dat ook niet erg geloofwaardig vind.Inge O schreef:dat ze aangeven welke rassen allemaal 'ergens' in een hond zitten, alla, dat zou dna-onderzoek inderdaad wel aan moeten kunnen geven (wel met de beperking dat ze niet op alle rassen testen en dat er vroeger niet eens rassen bestonden) maar dat ze dan op het eind zoals bij kaiou ook echt gaan aangeven welke kruising de ouders waren is er voor mij dan weer ver over en maakt de geloofwaardigheid van het geheel alweer een stuk kleiner.Kaiou schreef:O, ik zie ineens dat dit topic weer boven water is gekomen![]()
Om de test te testen heb ik deze begin dit jaar nog een keer laten doen, onder een andere naam![]()
Er kwam hetzelfde uit![]()
Wel met de toevoeging dat, omdat de test inmiddels vernieuwd is en er meer rassen beschikbaar zijn, er ook nog een heel klein beetje Keeshond was gevonden, echter zo weinig dat een percentage niet betrouwbaar kan worden aangegeven.

Misschien toch niet. Als ze kunnen zien welke informatie van de vader afkomstig is en welke informatie van de moeder (vía X en Y chromosoom in geval van reutjes, of door onderscheid te maken tussen de twee verschillende X chromosomen bij teefjes wellicht?) dan kun je met wat kansrekening en niet onwaarschijnlijke aannames een heel end komen. In het geval van Kaiou:Inge O schreef:
dat ze aangeven welke rassen allemaal 'ergens' in een hond zitten, alla, dat zou dna-onderzoek inderdaad wel aan moeten kunnen geven (wel met de beperking dat ze niet op alle rassen testen en dat er vroeger niet eens rassen bestonden) maar dat ze dan op het eind zoals bij kaiou ook echt gaan aangeven welke kruising de ouders waren is er voor mij dan weer ver over en maakt de geloofwaardigheid van het geheel alweer een stuk kleiner.

Dat zekerbouvierpoedel schreef:Geloof dat als je een paar rashonden laat testen met stamboom je ook verrassende uitslagen krijgt.
Ze hebben een database aan DNA van verschillende honden van verschillende rassen. Ze vergelijken ingezonden DNA met dat DNA en in hoeverre het met een bepaalde groep overeen komt word er een ras op geplakt. Bv DNA komt 90% overeen met de yorkshire terriers in database en 10% met een andere groep honden van hetzelfde ras. Indien er geen echte overeenkomst is (dat word ook gezegd in het resultaat), dan gaan ze kijken naar de groep die dan het beste overeen komt, maar ze geven dan wel zelf aan dat het daarom nog niet dat ras is, vooral met europese honden (vastenland) ligt dat moeilijker omdat de database vooral is opgebouwd uit honden van de VS en het VK.Inge O schreef:
oké, dan kan het technisch dus wel maar dan nog blijf ik met nogal wat vragen zitten, zoals een cruciale : hoe definiëren ze 'een rashond'? elk ras bestaat in zijn oorsprong uit mixen van vanalles en nog wat, waarom zouden ze dan bv. bij een hovawart zeggen dat het een hovawart is maar niet dat het een kruising is tussen (duitse) herder, berghond, newfoundlander enz? en waarom zouden ze bij een hovawartmix zeggen dat de ouders bv. 50% hovawart en 50% spaniel waren en niet dat ze spaniel, herder, newfoundlander en berghond bevatten? en hoe zouden ze zelfs 'herder', 'newfoundlander' en 'berghond' kunnen zeggen als deze op hun beurt weer uit andere rassen bestaan?
Ik heb mijn rashond laten testen en dat klopte perfect. Dus natte vingerwerk is het zeker niet.bouvierpoedel schreef:Volgens mij beetje echt en bbeetje met de natte vinger verneukerij.
Zonde om je geld aan uit te geven.
Ik zou mijn honden wel willen laten testen maar het is me iets te prijzigbouvierpoedel schreef:Geloof dat als je een paar rashonden laat testen met stamboom je ook verrassende uitslagen krijgt.

Dat het DNA niet 100% overeen komt met de groep yorkshire terriers die ze in de database hebben en dus gaan ze zoeken naar hetgeen het er beste mee overeen komt (bv de maltezers in de database), is maar een voorbeeld.Inge O schreef:hoe bedoel je dit?Linsey schreef: Ze vergelijken ingezonden DNA met dat DNA en in hoeverre het met een bepaalde groep overeen komt word er een ras op geplakt. Bv DNA komt 90% overeen met de yorkshire terriers in database en 10% met een andere groep honden van hetzelfde ras.