Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wanneer is het een broodfokker danwel slechte fokker?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Neeltje

Re: Wanneer is het een broodfokker danwel slechte fokker?

Ongelezen bericht door Neeltje »

Emma schreef:ik vind het verschil tussen een ``goede`` fokker en een ``slechte``fokker/broodfokker, de manier hoe deze over zijn honden praat. hoe die met zijn honden bezig is, en hoe hij ze verzorgt.
ik vind het niet erg als ze verdienen aan de pups, maar wel binnen grenzen. en dat is ook ras-afhankelijk. bijvoorbeeld een zeldzaam ras, daar zullen sperma of reuen vanuit het buitenland moeten komen.

maar het is best moeilijk om de broodfok/slechte fok te vermijden. want hun doen er ook alles aan om niet ontmaskerd te worden. inclusief pupverkoop via particulieren adresjes.

als je voor zeker wilt gaan, ga je naar het asiel of neem je een herplaatser. of een pup via asiel of stichting pup in nood. zelf op herplaatssites (ikzoekbaas) vind je hele jonge honden/ pups.
Hoezo moeilijk broodfok/slechte fok te vermijden? Ja, als je morgen een hond wilt hebben zal het moeilijk zijn, maar je hebt verdorie toch ogen en hopelijk gezond verstand om te zien hoe het er aan toe gaat? Ik ga zeker bij een fokker enkele keren op bezoek voordat ik een beslissing neem. En ik ga er dan ook naar toe als er geen puppy's zijn. Toen ik op zoek was naar een ander ras ben ik ook bij 2 fokkers op bezoek geweest en ja die stonden beide ingeschreven bij de rasvereniging, maar ik zou er nog geen hond van willen al waren ze de laatste op de aardbol. En bij de fokker van Yentle ben ik met mijn kontje in de boter gevallen. En als zij meer zou vragen dan andere fokkers, maakt me dat niets uit, dat heb ik er dan voor over.

En waarom zouden er grenzen aan zitten aan hoeveel fokkers er aan mogen verdienen? Het is toch gewoon wat de gek ervoor wilt geven? Vraag en aanbod. Heel eenvoudig.
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Asterix schreef:
Lief schreef:Iemand die voor zijn broodwinning fokt is een broodfokker, niet per definitie een slechte fokker.

Voor mij is een slechte fokker een fokker die niet let op het welzijn van de moederhond en het zoeken van de juiste baas bij de pups.
Motieven als rasverbetering en dergelijke zijn leuk, maar niet discriminerend voor een goede fokker.
Het dik bedoelde ik ook niet als slecht, wel riskant. Het zijn geen koeien die per dag ca 80 liter melk geven.
In 2003 betaalden wij voor een NEK 750,-- met boom en al. Ik vind het raar dat er nu 950,-- voor wordt betaald. Afgezien of de hond een boom mee krijgt.
Net zoals een boer, die afhankelijk is van een melkkoe voor zijn eigen levensvoorziening, kan doorslaan met het beschouwen van een dier als productiemiddel, maar ook nog steeds goed voor zijn koeien kan zijn, zul je dat bij fokkers ook hebben.

De prijs is afhankelijk van vraag en aanbod denk ik maar. Ik betaal wat ik de hond waard vind. Als ik gewoon op zoek ben naar een leuke huishond dan is dat betrekkelijk minder dan wanneer ik een hond uit bepaalde lijnen wil ivm werk/ sport wat ik ermee wil doen of eventueel fokken.
Vragen ze me teveel, dan hoef ik daar geen hond, want dan hebben fokker en ik een ander doel voor ogen met de hond. Zie ik geen moederhond en krijg ik geen kritische vragen van een fokker over mijn thuissituatie gaan bij mij de alarmbellen rinkelen...
Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver

Ongelezen bericht door Asterix »

Marjoleine schreef:
tekkel schreef:Je hoeft niets te betalen: dan ga je toch ergens anders heen?
En waarom mag zo iemand, die het kennelijk heel zorgvuldig doet, er niet van leven? Ik snap echt niets van jouw redenering :80:
Voor veel mensen is het zo dat je pas een goede fokker bent als je er geld op toelegt.
Want dat is het bewijs dat je het uit liefhebberij doet: hobby's kosten geld. :pffff:

Blijkbaar kun je niet iets doen uit liefhebberij en er ook nog aan verdienen. :19:
Ik denk altijd dat als je zo redeneert, je blijkbaar erg ongelukkig bent in je werk of zo.

Ik ben het eens met tekkel. Ik vind het wel een vereiste dat je de lijnen kent en de combi's goed overdenkt en niet alleen voor de prijzen op shows gaat, en de dieren moet het niet ontbreken aan aandacht.
En inderdaad: dat gebeurt snel als je teveel dieren hebt.
Maar niettemin vind ik dat als iemand zorgvuldig fokt, hij dat beest van mag leven.
Dat is een keuze. Net als het een keuze is er wel of niet een pup te halen.
En net zoals het een keuze is van die fokker wel of niet heel strikt te screenen aan wie hij verkoopt (want het werkt natuurlijk wel naar twee kanten ;) ).
Ik schreef ook dat ik geen moeite mee heb als een fokker er aan over houdt.
Maar als er puur van de fokkerij een half kasteel erop na wordt gehouden, iemand 2 of 3 kennelnamen (uiteraard op 2 of 3 verschillende namen) heeft vanwege de belasting?, bekijk ik dat toch even met scheve ogen. Zo bedoelde ik het :wink: En Tekkel heeft gelijk hoor, niemand wordt gedwongen om daar een hond vandaan te halen.
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
Asterix
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Asterix schreef:Net las ik een topic waar 950! euro werd gevraagd om een NEK-DD met een onbestendig marktplaats-advertentie.
Bizar.
Huh? Wat voor NEK dan?
In de DD bedoel ik.
Volgens mij ging het in volgend topic om een NEK viewtopic.php?f=1&t=246006
Afbeelding Afbeelding

Abby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua en Leonberger

Ongelezen bericht door Abby »

@Neeltje, rustig maar... :flower: Als het zover komt dat ik een rashond wil, ga ik uiteraard goed zoeken naar fokkers van dat ras, om vervolgens eens een paar bezoekjes af te leggen. Bij mij werkt het sowieso een beetje op gevoel en , wat iemand anders net al zei: hoe de fokker met de eigen honden omgaat, zegt mij ook al heel veel.

Maar toch, je kunt het in jouw ogen 'simpel' noemen, er gaat flink wat zoekwerk vooraf aan het vinden van een goede fokker. Je zegt volgens mij ook dat je contact kunt opnemen met de rv en je daar laten voorlichten. Maar zoals er ook al werd gezegd: alleen omdat iemand daarbij aangesloten is, wil niet zeggen dat diegene ook keurig volgens die regels werkt. Daar moet je dan zelf weer achterkomen.

Maar goed, het ging mij dus om die kennels met meerdere hondenrassen, die er verder keurig uitzien enz, maar waar ik dus zelf nooit een pup zou halen, ondanks dat het niet direct zielige puppy-mill-activiteiten zijn.

Wat Marjoleine zegt, vind ik ook wel een vereiste voor een goede fokker: de lijnen kennen waarmee je fokt, combinaties weloverwogen maken en genoeg aandacht voor de honden. Wat me moeilijker lijkt naarmate je meer honden hebt.
Asterix
Zeer actief

malinois schreef:
Asterix schreef:
Lief schreef:Iemand die voor zijn broodwinning fokt is een broodfokker, niet per definitie een slechte fokker.

Voor mij is een slechte fokker een fokker die niet let op het welzijn van de moederhond en het zoeken van de juiste baas bij de pups.
Motieven als rasverbetering en dergelijke zijn leuk, maar niet discriminerend voor een goede fokker.
Het dik bedoelde ik ook niet als slecht, wel riskant. Het zijn geen koeien die per dag ca 80 liter melk geven.
In 2003 betaalden wij voor een NEK 750,-- met boom en al. Ik vind het raar dat er nu 950,-- voor wordt betaald. Afgezien of de hond een boom mee krijgt.
we zijn bijna 10 jaar verder :80: alles is duurder, het hele leven dus waarom pups niet?
In 2001 heb ik nog 450 gulden betaald voor een stamboom mechelaar, dat is nu ook gemiddeld 500 euro geworden (in duitsland betaal je 1000 euro)
Prijzen van andere kleuren doggen zijn in 9,5 jaar tijd gestegen met ca 100 euro. Begrijprijk. Daarvoor betaalden wij in guldens hetzelfde als in euro's. Zoals zoveel 'producten'
Voor een NEK vind ik dit een idiote prijsverhoging. Net zoals Tekkel al schreef: Je hoeft de hond niet te kopen.
Afbeelding Afbeelding

Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Ik vind inderdaad als jij fokt om er spullen van te kopen of er je rekeningen van te betalen dan ben je in mijn ogen een broodfokker.Het liefst haal ik een pup bij iemand die maar 1 keer een nestje doe gewoon omdat ze het leuk vind,maar omdat ik hier op hf best wel wat heb opgestoken over gezondheid ben ik daar van afgestapt,maar dat zijn in mijn ogen niet de broodfokkers.Als je ene nest net weg is en het volgende ligt alweer klaar dan vind ik je een broodfokker.En wat ik ook niet kan begrijpen is als je de moederhond de deur uit doet omdat ze geen pups meer mag kan weet ik het geven,en je vrolijk verder gaat met een andere teef :gvd:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Pepie schreef:Ik vind inderdaad als jij fokt om er spullen van te kopen of er je rekeningen van te betalen dan ben je in mijn ogen een broodfokker.Het liefst haal ik een pup bij iemand die maar 1 keer een nestje doe gewoon omdat ze het leuk vind,maar omdat ik hier op hf best wel wat heb opgestoken over gezondheid ben ik daar van afgestapt,maar dat zijn in mijn ogen niet de broodfokkers.Als je ene nest net weg is en het volgende ligt alweer klaar dan vind ik je een broodfokker.En wat ik ook niet kan begrijpen is als je de moederhond de deur uit doet omdat ze geen pups meer mag kan weet ik het geven,en je vrolijk verder gaat met een andere teef :gvd:
Maar die broodfokker in jouw ogen kan wel meer inzicht hebben en kennis qua lijnen en gebreken binnen zijn ras dan die partikulier die voor de lol een nestje heeft liggen en de ballen verstand heeft waar hij mee gefokt heeft..
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Pepie
Zeer actief

Daarom zei ik al,dat ik hier best wel wat geleerd heb :wink: Maar dan nog vind ik als je om de haverklap een nest heb liggen dan kan je mij niet wijsmaken dat het je om de liefde voor de hond gaat.Dan heb je liefde voor je geldbuidel.Zo denk ik erover.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Pepie schreef:Daarom zei ik al,dat ik hier best wel wat geleerd heb :wink: Maar dan nog vind ik als je om de haverklap een nest heb liggen dan kan je mij niet wijsmaken dat het je om de liefde voor de hond gaat.Dan heb je liefde voor je geldbuidel.Zo denk ik erover.
Dat kan maar hoeft natuurlijk ook niet altijd om het geld alleen te gaan.
Ken ook wel partikulieren die even voor de poen een nestje willen fokken en dan rond gaan bellen of iemand dat nest wil opkopen omdat ze het niet kwijt raken.
Geld kan een grote drijfveer zijn in het goed willen doen maar ook fout te doen .
Ken zat grotere fokkers die kosten nog moeite sparen om een goede gezonde hond te willen fokken ,maar ook blij zijn als er wat geld terug komt.
In het verleden en nu nog zijn het meestal wel de fokkers die meerdere honden hebben die wat toevoegen aan het ras en meestal niet een enkel nestje van een partikulier.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

bouvierpoedel schreef:En dat fokken om het ras in stand te houden bekt ook zo lekker.
De meeste fokkers verkopen het hele nest aan gewoon de huishond bezitter.
Dus word er met het nageslacht geen kut gedaan.
Ja eigenlijk heb je wel een beetje gelijk zo had ik het nog niet gezien.
Veel fokkers gebruiken dat wel om het ras in stand te houden of te verbeteren maar ondertussen fokken ze alleen zelf en groot gedeelte wordt niks meer mee gedaan
Afbeelding
Pepie
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
Pepie schreef:Daarom zei ik al,dat ik hier best wel wat geleerd heb :wink: Maar dan nog vind ik als je om de haverklap een nest heb liggen dan kan je mij niet wijsmaken dat het je om de liefde voor de hond gaat.Dan heb je liefde voor je geldbuidel.Zo denk ik erover.
Dat kan maar hoeft natuurlijk ook niet altijd om het geld alleen te gaan.
Ken ook wel partikulieren die even voor de poen een nestje willen fokken en dan rond gaan bellen of iemand dat nest wil opkopen omdat ze het niet kwijt raken.
Geld kan een grote drijfveer zijn in het goed willen doen maar ook fout te doen .
Ken zat grotere fokkers die kosten nog moeite sparen om een goede gezonde hond te willen fokken ,maar ook blij zijn als er wat geld terug komt.
In het verleden en nu nog zijn het meestal wel de fokkers die meerdere honden hebben die wat toevoegen aan het ras en meestal niet een enkel nestje van een partikulier.
Ik scheer ook niet alle fokkers op dezelfde hoop hoor :wink:Ik zie hier ophetforum ook fokkers die in mijn ogen het verschil maken,daar zou ik zo een pup van nemen.Of ze mij ook geschikt vinden dat weet ik natuurlijk niet want ik ben zo iemand die jij hierboven schets.Ik geef ze een mooi hondenleven maar ik doe er verder geen flap mee.
Afbeelding
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Onder de stamboomfokkers zitten ook broodfokkers, gewoon je gezonde verstand geruiken, als het niet goed voelt niet doen :wink:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Een broodfokker hoeft voor mij nog geen slechte fokker te zijn. En dan bedoel ik dat een broodfokker gewoon iemand kan zijn die er van leeft. Dat betekent nog niet dat deze fokker geen hárt heeft voor zijn dieren.
Een slechte fokker is voor mij een fokker die idd. tig nesten van verschillende rassen in een schuur heeft liggen. Van teven die vanaf hun allereerste loopsheid elk jaar worden gedekt en worden afgedankt als ze niet meer 'produceren'.

Nou hoef ik geen pup maar als ik een pup zou willen hebben, ga ik niet eens op zoek naar een stamboomfokker. Ik ga op zoek naar een fokker die met groot plezier en veel hart een gezond nest fokt met collies zoals ik ze zelf persoonlijk graag zie. En dat zijn niet de collies die kampioen op een show worden. :wink:
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik denk dat je een goede fokker het beste kunt onderscheiden van een slechte, doordat hij goed schift aan wie hij zijn pups verkoopt. En vraagt om de hond terug te brengen indien je hem niet meer kunt houden.
Hij vraagt dus naar je huissituatie, en hoeveel tijd je denkt te gaan doorbrengen met de hond bijvoorbeeld.

Natuurlijk kunnen mensen dan liegen en zich mooier voordoen, maar meer dan je best doen gaat niet als fokker zijnde.

Maar het is wel heel moeilijk om de goede fokkers van broodfokkers te onderscheiden. Het handigste is als je ze gewoon kent, via via of zo.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Pepie schreef:En wat ik ook niet kan begrijpen is als je de moederhond de deur uit doet omdat ze geen pups meer mag kan weet ik het geven,en je vrolijk verder gaat met een andere teef :gvd:
Dat hoeft ook helemaal niet verkeerd te zijn. In het geval van mijn e'tje: daar werd niet meer mee gefokt en daar was ze heel ongelukkig onder. Ze dreigde haar hoge positie in het roedeltje te verliezen, bijvoorbeeld. De fokker wilde haar helemaal niet wegdoen -- had nog nooit een volwassen hond weggedaan-- maar het toeval wilde dat ik een herplaats-tekkel zocht, ik kwam door de ballottage en zo ist gekome! sindsdien heeft ze vaker uitgefokte teefjes herplaatst, maar alleen aan mensen die ze goed kende, of tegelijk met een pup. Het is niet overal alleen maar zakelijk en harteloos ;-)
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Pepie
Zeer actief

tekkel schreef:
Pepie schreef:En wat ik ook niet kan begrijpen is als je de moederhond de deur uit doet omdat ze geen pups meer mag kan weet ik het geven,en je vrolijk verder gaat met een andere teef :gvd:
Dat hoeft ook helemaal niet verkeerd te zijn. In het geval van mijn e'tje: daar werd niet meer mee gefokt en daar was ze heel ongelukkig onder. Ze dreigde haar hoge positie in het roedeltje te verliezen, bijvoorbeeld. De fokker wilde haar helemaal niet wegdoen -- had nog nooit een volwassen hond weggedaan-- maar het toeval wilde dat ik een herplaats-tekkel zocht, ik kwam door de ballottage en zo ist gekome! sindsdien heeft ze vaker uitgefokte teefjes herplaatst, maar alleen aan mensen die ze goed kende, of tegelijk met een pup. Het is niet overal alleen maar zakelijk en harteloos ;-)
En al die andere teefjes dreigde ook hun positie in de roedel te verliezen?Nou sorry hoor maar ik kan daar echt met mijn verstand niet bij.Je hond geeft je je pups en zodra dit voorbij is mag je weg,plaatsmaken voor de volgende.En nu zal die hond heus wel goed terecht komen maar dan heb je toch niet veel met die honden op als je ze zo makkelijk weer herplaatst,een product meer niet.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Pepie schreef:
tekkel schreef:
En al die andere teefjes dreigde ook hun positie in de roedel te verliezen?Nou sorry hoor maar ik kan daar echt met mijn verstand niet bij.Je hond geeft je je pups en zodra dit voorbij is mag je weg,plaatsmaken voor de volgende.En nu zal die hond heus wel goed terecht komen maar dan heb je toch niet veel met die honden op als je ze zo makkelijk weer herplaatst,een product meer niet.
en die hond heeft er enorm veel aan denk je? Ongewenst daar blijven zitten? Denk dat ze dan veel beter af is bij mensen die haar alle aandacht nog kunnen geven.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Pepie
Zeer actief

En je mag er best wel wat aan overhouden er hoeft geen geld bij,maar het ene nestje is nog niet weg en het volgende kondigt zich alweer aan dan ben je voor mij geen goede fokker.
Afbeelding
Pepie
Zeer actief

malinois schreef:
Pepie schreef:
tekkel schreef:
en die hond heeft er enorm veel aan denk je? Ongewenst daar blijven zitten? Denk dat ze dan veel beter af is bij mensen die haar alle aandacht nog kunnen geven.
Oh beslist,dat dit eens kan gebeuren maar toch niet keer op keer.
Afbeelding
MJ
Zeer actief

Ongelezen bericht door MJ »

Dat de jaren ervoor de hond dus wel gewenst was ( schijnbaar dus toch alleen door het geven van pups want waarin is het hondje verandert qua karakter dat het nu ongewenst is :19: ) geeft mij dan wel te denken ja. :wink:

Herplaatsing omdat iets niet meer klikt in de roedel kan ik me heel goed voorstellen. Herplaatsen om ruimte te maken om je fokkerij door te zetten heeft mi niet veel meer te maken met de liefde om dat individu, om die hond ..de liefde die je normaliter toch hebt als in eerste instantie zijnde hondenliefhebber en eigenaar , daarna komt pas het etiketje 'fokker' imo...maar dan ben je gewoon in eerste instantie fokker vind ik en zijn de honden een product geworden.
Men hòeft niet te fokken....het kan ook even in de wacht gezet worden omwille van....noem het maar op.
Pepie
Zeer actief

MJ schreef:Dat de jaren ervoor de hond dus wel gewenst was ( schijnbaar dus toch alleen door het geven van pups want waarin is het hondje verandert qua karakter dat het nu ongewenst is :19: ) geeft mij dan wel te denken ja. :wink:

Herplaatsing omdat iets niet meer klikt in de roedel kan ik me heel goed voorstellen. Herplaatsen om ruimte te maken om je fokkerij door te zetten heeft mi niet veel meer te maken met de liefde om dat individu, om die hond ..de liefde die je normaliter toch hebt als in eerste instantie zijnde hondenliefhebben en eigenaar , daarna komt pas het etiketje 'fokker' imo...maar dan ben je gewoon in eerste instantie fokker vind ik en zijn de honden een product geworden.
Je verwoord het beter dan ik,maar dit bedoel ik dus :ok:
Afbeelding
MJ
Zeer actief

Ongelezen bericht door MJ »

Pepie schreef: Je verwoord het beter dan ik,maar dit bedoel ik dus :ok:
Maakt de fokker de beslissing dat zijn fokkerij vóór de hond gaat dan ben ik het er wel mee eens dat voor de hond een geweldig plekje gezocht wordt.
Maar het geeft mij wel een gevoel over de betrokkenheid en de liefde van de fokker voor zijn honden.

* kromme zin weggehaald*
Pepie
Zeer actief

Tara schreef:
Pepie schreef:
tekkel schreef:
Nee, dat blijkt wel. :wink:
Ik zou niet te makkelijk oordelen als je noch de personen, noch de situatie kent.
Dingen kunnen namelijk wel eens heel anders liggen dan jij en ik denken. :wink:
Jij bepaalt nu dat die fokker niet veel met die hond op zal hebben gehad, maar dat weet je toch helemaal niet? :U:
Ik reageerde puur op je zin dat ze wel vaker uitgefokte teefjes herplaatst,en ik denk inderdaad dat je niet veel met je honden heb als je ze zo makkelijk herplaatst.Laat ik het zo zeggen je heb er minder mee dan iemand die een hond koop voor zijn hele hondenleven.Dan komt het fokken voor de hond te staan zo denk ik erover.
Afbeelding
Pepie
Zeer actief

Tara schreef:
Pepie schreef:En je mag er best wel wat aan overhouden er hoeft geen geld bij,maar het ene nestje is nog niet weg en het volgende kondigt zich alweer aan dan ben je voor mij geen goede fokker.
En misschien komt er daarna wel drie jaar niks meer, en kwam het toevallig zo uit met de loopsheden...
Nounou, wát een slechte fokker! :roll:
Ik heb het niet over een keertje,ook daar kan ik nog wel inkomen,maar niet als je altijd wel een zwangere teef heb liggen.
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Pepie schreef: En wat ik ook niet kan begrijpen is als je de moederhond de deur uit doet omdat ze geen pups meer mag kan weet ik het geven,en je vrolijk verder gaat met een andere teef.
Ja dat zal ik ook nooit begrijpen omdat je je toch hecht aan je hond,maar daarom ben ik ook geen fokster ik denk dat ik al mijn pups wil houden.
Ik had daar met de cavia fokkerij al last van ik vond ze allemaal te leuk.
Maar niet elke fokker zal zijn ouder hond weg doen mag hopen dat de meeste thuis oud mogen worden
Afbeelding
MissZoef
Actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun kruising & Beauceron

Ongelezen bericht door MissZoef »

idd
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

MJ schreef:Dat de jaren ervoor de hond dus wel gewenst was ( schijnbaar dus toch alleen door het geven van pups want waarin is het hondje verandert qua karakter dat het nu ongewenst is :19: ) geeft mij dan wel te denken ja. :wink:
Mama SaarMiep is ook herplaatst, maar al met haar eerste jaar ofzo. In co-owner ship dus, ze kwam ook nog 3 dagen in de week bij de fokker als de baasjes werken waren en het is altijd ook een beetje haar hond gebleven. Zij is herplaatst voordat ze een nest had gehad, gewoon omdat het een wandelhond was en eigenlijk 1 op 1 aandacht wilde, iets wat de fokster haar niet kon geven.
Gelukkig heeft de fokster er dus nog wel een paar nestjes mee kunnen fokken, anders hadden wij Saar en Miep niet gehad :mrgreen:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik heb ook een keer een uitgefokte teef herplaatst. Ben ik nou een slechte fokker?

Er aar vanuit gaan dat zoiets wordt gedaan omdat je niks met je honden hebt en ze ziet als een produkt, echt.
Hoe weet je dat?
Oordeel eens niet voor je de mensen en honden in kwestie kent!

Dat teefje heeft overigens geweldige jaren gehad bij haar nieuwe bazen en als zich een zelfde situatie zou voordoen deed ik het weer.
Het moet namelijk leuk blijven, voor de hond en de rest.
Dan kun je wel koste wat kost die hond houden, maar ik geef zo'n hond liever een eigen plek ergens waar ze tot haar recht komt.
Slecht he?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ik kan Pepie wel begrijpen. Ook ik ken fokkers die hun fokteven na gebruik (klinkt wat cru, maar het is niet anders) herplaatsen om plaats te maken voor nieuwe fokteven. Ik heb niet zo'n hoge pet van zulke fokkers.

Dat je als fokker eens een hond herplaatst omdat die bijvoorbeeld niet goed in de groep ligt, of toch niet helemaal op zijn plek zit bij je, kan ik begrijpen. Maar om uitgefokte teven te herplaatsen om zo ruimte te maken voor nieuwe fokteven, daar heb ik wel moeite mee. Zeker als dat structureel gebeurt.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”