Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

WTF

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: WTF

Ongelezen bericht door malinois »

Branka schreef:
Zoek stok! schreef:Alsof iedereen z'n hond zomaar kan terugroepen in losloopgebied :D :D :D

Maar goed, verder geen discussie waard. In dit topic ging het om een hond die aangelijnd was en de andere hond werd bewust losgeklikt. Te gek voor woorden natuurlijk.
Als de eigenaar van de herder heeft gezien dat Hanneke Lilo aanlijnde is het inderdaad te onbeschoft voor woorden. Je hoort te proberen te voorkomen dat jouw hond op een ander duikt.
Maar is het expres/bewust loslaten niet de beleving van Hanneke?
Wie weet was die eigenaar een blinde kip die dacht een groep loslopende honden te zien waarvan hij dacht dat zijn hond er leuk mee kon spelen.
Ik praat het erop duiken niet goed, maar ik kan mij voorstellen dat als jouw hond op een ander duikt om die te corrigeren je in je ongemak excuses zoekt om dat goed te praten.
Nogmaals: ik praat het niet goed. Maar heeft een verhaal niet meerdere kanten?

En... ondanks het niet goed te praten is dat een hond op een ander duikt, vind ik dat hysterisch gedrag de kop wel degelijk gecorrigeerd kan worden. Ook dat is ongewenst gedrag.
Nogmaals: het is niet goed te praten dat die hond op Lilo dook. Maar het gedrag van Lilo is neurotisch en ook ongewenst.
idd. ze kan het erg mooi vertellen maar de andere kant hoor je niet...
gezien haar eerdere verhalen met allemaal lachende smilies over 'hoe die stoutert van een Lilotje wel niet een stoere DH in de reet beet' en ik ben mn hond kwijt en wacht wel weer tot ze terug komt... ik geloof er helemaal niks van. En al zou het wel zo zijn, ze komt een keer iemand tegen die zijn hond niet onder controle heeft en dan heeft Lilo wel gaatjes of erger... dan mag ze dit haar zelf verwijten want zij doet er niks aan (letterlijke woorden).
Niet goed te praten nogmaals maar nog steeds wel begrijpelijk.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Ήυs

Ongelezen bericht door Ήυs »

Branka schreef:
Fafo schreef:
Branka schreef:
Zoek stok! schreef:Alsof iedereen z'n hond zomaar kan terugroepen in losloopgebied :D :D :D

Maar goed, verder geen discussie waard. In dit topic ging het om een hond die aangelijnd was en de andere hond werd bewust losgeklikt. Te gek voor woorden natuurlijk.
Als de eigenaar van de herder heeft gezien dat Hanneke Lilo aanlijnde is het inderdaad te onbeschoft voor woorden. Je hoort te proberen te voorkomen dat jouw hond op een ander duikt.
Maar is het expres/bewust loslaten niet de beleving van Hanneke?
Wie weet was die eigenaar een blinde kip die dacht een groep loslopende honden te zien waarvan hij dacht dat zijn hond er leuk mee kon spelen.
Ik praat het erop duiken niet goed, maar ik kan mij voorstellen dat als jouw hond op een ander duikt om die te corrigeren je in je ongemak excuses zoekt om dat goed te praten.
Nogmaals: ik praat het niet goed. Maar heeft een verhaal niet meerdere kanten?

En... ondanks het niet goed te praten is dat een hond op een ander duikt, vind ik dat hysterisch gedrag de kop wel degelijk gecorrigeerd kan worden. Ook dat is ongewenst gedrag.
Nogmaals: het is niet goed te praten dat die hond op Lilo dook. Maar het gedrag van Lilo is neurotisch en ook ongewenst.
Zeker! Maar niet door honden van een ander.
Ik heb het ook over de eigenaar. Niet over honden. Niet over honden van een ander, niet over eigen honden. Eigenaar hoort m.i. in te grijpen.
Oh oke :ok:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Branka schreef:
Eens. Maar als je al veel hebt aangepakt, kan ik me voorstellen dat je iets ook laat voor wat het is. Ik ken de situatie gewoon niet.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Ήυs

Zoek stok! schreef:
Branka schreef:
Eens. Maar als je al veel hebt aangepakt, kan ik me voorstellen dat je iets ook laat voor wat het is. Ik ken de situatie gewoon niet.
En daarbij, sommige dingen krijg je er ook gewoon niet uit. Hoe hard je ook traint.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Fafo schreef:
malinois schreef:
Fafo schreef:
Oh en Malinois. Inderdaad, veel mensen hebben gewoon een hond voor de gezelschap. En aangezien dat er meer zijn dan de mensen die er daadwerkelijk zo fanatiek mee bezig zijn als vele hier heb je je daar gewoon aan aan te passen en rekening mee te houden.
en die kunnen hun hond dus zo makkelijk terug roepen want dat zeg jij... je hoeft een hond niet te trainen om een krijsende gek de bek te snoeren hoor... dat zit er in of het zit er niet in... welk ras dan ook.
Inderdaad, en als je dat weet kun je er gewoon rekening mee houden.
stel: ik ben een nieuwe voor het eerst hebbende hond eigenaar, ik heb dan een ehm... ff kijken... husky.... ik ga naar een heel groot druk losloopgebied, fikkie luistert thuis in de straat prima, kan goed met andere hondjes overweg niks aan het handje... hondje los... hondje speelt met 10 ander hondjes, hartstikke leuk.. kom je ineens Hanneke tegen met Lilo, die schiet compleet in de stress want ze ziet een enge herder lopen en vol stress lijnt ze Lilo aan... die krijst het hele losloopgebied bij elkaar met als gevolg dat mijn eerste hond huskietje daar op reageert en er naar toe rent... Ik kan roepen wat ik wil maar hondje luistert niet... want ik had daar als nieuwbakken eigenaar helemaal geen rekening mee gehouden laat staan dat huskietje dat ooit heeft laten zien.. hondje knapt Lilotje op zonder gaatjes ook maar....
Daar sta je dan met je 'ja maar ze moeten terug te roepen zijn'....
Mijn ervaring is dat driekwart totaal geen controle over zijn hond heeft.
Dan is het dus niet de vraag OF het een keer verkeerd gaat maar wanneer...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

laat maar
Laatst gewijzigd door Asta op 01 jul 2012 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Jion schreef:Je maakt er nu echt een heel ander verhaal van hoor. :scratch:
Ten eerste zegt Malinois "stel" dat houdt dus in dat het niet de werkelijkheid hoeft te zijn.
Ten tweede is de versie in de openingspost de perceptie van Hanneke. Die kan heel anders zijn dan die van de herder-eigenaar. Wie weet komt die wel overeen met die van Malinois :wink:
Afbeelding
Ήυs

Ja ik ga er niet eens de moeite voor doen. Zo kun je alles wel naar je eigen hand draaien :)
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Zoek stok! schreef:
Branka schreef:
Yep.
Bobo is meestal aangelijnd want enorme jachtdrift.
Biet gaat standaard aan de lijn bij honden van zijn kaliber (loopt meestal los).
Kan me voorstellen dat ik met Lilo dus niet naar drukbezochte uitlaatgebieden zou gaan.
Wiel
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Fafo schreef:
Ja ik ga er niet eens de moeite voor doen. Zo kun je alles wel naar je eigen hand draaien :)
Dat zeg je nu over Malinois, maar niet over het verhaal in de openingspost?
De waarheid kent meerdere kanten. Net hoe de verteller het heeft beleefd. Mijn beleving en dus waarheid van dezelfde situatie kan compleet verschillen van die van jou.
Afbeelding
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Maar zelfs als niet nieuwbakken eigenaar.. ikzelf ben wel eens een gillende hond tegen gekomen en de allereerste keer schrok ik me rot. Beest stond daar maar (aan de lijn), er gebeurde niets maar wel gillen en krijsen als een mager speenvarken. Hoe moet jij je hond daarop trainen dan. Of op dat gedrag inspelen? Ook al heb je meerdere honden gehad, dan nog is dat gedrag zo abnormaal dat het mij niet verbaasd dat regelneverige honden uit instinct reageren en dat je dan als baas gewoon ff dom staat te kijken. Wat ik dus toen ook stond.
Afbeelding
Ήυs

Branka schreef:
Fafo schreef:
Dat zeg je nu over Malinois, maar niet over het verhaal in de openingspost?
De waarheid kent meerdere kanten. Net hoe de verteller het heeft beleefd. Mijn beleving en dus waarheid van dezelfde situatie kan compleet verschillen van die van jou.
Dan kun je net zo goed niets meer posten of geen discussie meer voeren over dit soort dingen want je zal de andere persoon nooit spreken.

Haar hond was aangelijnd, krijsend of niet, ze nam de verantwoording om deze situatie niet te laten escaleren, en loslopende herder klapt erop. Dus baas van loslopende herder is gewoon fout.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Het is mij een volslagen raadsel waarom het normaal is en begrijpelijk dat een vreemde hond het gekrijs van aangelijnde Lilo vervelend vind en haar zou moeten/willen corrigeren.
Naar mijn mening slaat dat nergens op.
Gelukkig is Lilo weinig beschadigd.
Ik vind het als excuus van die baas ook behoorlijk idioot.

Dit vind ik net zoiets als dat springertje dat een tijdje geleden met bijtgaten kwam te zitten omdat een andere hond niet goed tegen het bedrijvige zoeken van dat hondje kon.
Dat vond die hond raar zei de baas en dus was het logisch dat hij er op klapte?

Hoe krijg je het toch in je hersens om zoiets als excuus aan te voeren? :roll:

Ik blijf trouwens ook nooit praten in een groepje met een stel spelende honden hoe leuk dat soms ook gaat.
Blijf liever in beweging met mijn honden.
Of dat voor Lilo iets had uitgemaakt betwijfel ik :wink:
Denk dat ze tijdens het doorlopen net zo hard had gekrijst?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Fafo schreef: Nee maar zóveel gillende loslopende hysterische honden kom ik ook niet tegen ;)
:wink: Er loopt er bij ons dagelijks heen op het strand. Of ja, lopen :mrgreen:
Krijsend sprinten langs de waterlijn. Hartstikke leuk hondje (langharige b&t teckel kruising, teefje), ken haar ook thuis.
Maar die is dus wel vaker de dupe geweest vanwege haar gedrag.
Ήυs

dagmar88 schreef:
Fafo schreef: Nee maar zóveel gillende loslopende hysterische honden kom ik ook niet tegen ;)
:wink: Er loopt er bij ons dagelijks heen op het strand. Of ja, lopen :mrgreen:
Krijsend sprinten langs de waterlijn. Hartstikke leuk hondje (langharige b&t teckel kruising, teefje), ken haar ook thuis.
Maar die is dus wel vaker de dupe geweest vanwege haar gedrag.
Nog nooit gezien :19:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

nee hoor, is gewoon een antwoord op favotje:
Fafo schreef:
Zoek stok! schreef:
Fafo schreef:Dus nee, een gillende hond is niet fout, de baas die zijn herder dan niet in bedwang kan houden is fout. Vind ik dan.
Er vanuit gaande dat de hond aan de lijn loopt wel. Als je met een hysterische giller in een losloopgebied gaat lopen, vind ik dat je niet raar moet opkijken als een hond daar op reageert.
Dan nog kun je je hond toch even bij je houden als je weet dat je hond dan gaat corrigeren? Even aanlijnen, doorlopen en weer los :19:
en dat kan het gros van de hondenbezitters gewoonweg niet dus daar kun je niet op vertrouwen ....
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Fafo schreef:
het zijn je eigen woorden mens... :smile2:
Fafo schreef:
Dan nog kun je je hond toch even bij je houden als je weet dat je hond dan gaat corrigeren? Even aanlijnen, doorlopen en weer los :19:
dat kan 90% niet en die 90% kom je o.a. gegarandeerd tegen in een losloopgebied.
Moet ik het soms spellen voor je?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Roompie schreef:Maar zelfs als niet nieuwbakken eigenaar.. ikzelf ben wel eens een gillende hond tegen gekomen en de allereerste keer schrok ik me rot. Beest stond daar maar (aan de lijn), er gebeurde niets maar wel gillen en krijsen als een mager speenvarken. Hoe moet jij je hond daarop trainen dan. Of op dat gedrag inspelen? Ook al heb je meerdere honden gehad, dan nog is dat gedrag zo abnormaal dat het mij niet verbaasd dat regelneverige honden uit instinct reageren en dat je dan als baas gewoon ff dom staat te kijken. Wat ik dus toen ook stond.
dat zeg ik dus en dat bedoel ik dus met mijn huskietje voorbeeld...
Afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Waarom gaan jullie voorbij aan Ranetje haar reactie?Ik vind dat zij zinnige dingen zegt :pffff:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jion schreef:
Branka schreef:
Ten eerste zegt Malinois "stel" dat houdt dus in dat het niet de werkelijkheid hoeft te zijn.
Ten tweede is de versie in de openingspost de perceptie van Hanneke. Die kan heel anders zijn dan die van de herder-eigenaar. Wie weet komt die wel overeen met die van Malinois :wink:
Uhuh. Volkomen logisch inderdaad. :hmmm:
ik geloof maar weinig van het verhaal van Hanneke idd., zeker niet met haar doodsangst voor herders en eerdere verhalen met hilariteit over Lilotje die in herderkonten bijt... ja da's stoer he... als het andersom is, is het ineens niet meer leuk...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jion schreef:
Pepie schreef:Waarom gaan jullie voorbij aan Ranetje haar reactie?Ik vind dat zij zinnige dingen zegt :pffff:
Omdat Malinois probeert een PUNT te maken, en daar geen zinnige reacties bij kan gebruiken. :mrgreen:

Malinois, als 100 keer herhalen niet werkt, werkt spellen ook niet. Misschien betekent dat wel dat je een beetje poep aan het praten bent in dit topic? :hmmm:
WAarom moet ik er op reageren als ik er niet mee eens ben... ? En ook niet ga worden omdat ik er totaal niet in geloof.
Ik vind het uit oogpunt van de hond heel normaal, zet zo'n krijserd maar eens bij CM in zijn stabiele roedel... dan is het een dood hondje als ze zich niet aanpast...
Overigens eens zoeken op Annabel bij CM, die hond krijst ook op straat maar uit opwinding en heeft al menig agressieve reacties van andere honden daardoor uitgelokt. :ok:
Honden willen geen gestoord gedrag dus dat zal afgekapt worden.
Afbeelding
Yvet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pepper, Dwergpinscher x Podenco uit La Línea de la Concepción

Ongelezen bericht door Yvet »

lieveheersbeestje83 schreef:
renee-uk schreef: ik geloof alleen nog steeds niet dat het merendeel van de mensen die dat hier beweren een boze (duitse) herder -of een andere imposante hond- durven te schoppen.
Ik kan heel eerlijk te zeggen dat ik het niet zou durven. In zo'n situatie (waarin er zodanig gevaar voor Prana is dat dat een optie zou moeten zijn) til ik haar op om haar in ieder geval te beschermen. Het komt niet heel vaak voor en sommige mensen vinden dat weer "achterlijk". Maar ik laat mijn hondje niet aan gort bijten door een bekende (of een die zijn intenties heel duidelijk kenbaar maakt) loslopende gatenmaker. (En dat heeft dan ontzettend weinig met ras te maken).
Ik ben volledig met je eens
Hoe je mensen beter leert kennen des te meer je van dieren gaat houden

Kom eens in mijn fotoboekje kijken
viewtopic.php?f=26&t=235201

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

malinois schreef:
Jion schreef:
Pepie schreef:Waarom gaan jullie voorbij aan Ranetje haar reactie?Ik vind dat zij zinnige dingen zegt :pffff:
Omdat Malinois probeert een PUNT te maken, en daar geen zinnige reacties bij kan gebruiken. :mrgreen:

Malinois, als 100 keer herhalen niet werkt, werkt spellen ook niet. Misschien betekent dat wel dat je een beetje poep aan het praten bent in dit topic? :hmmm:
WAarom moet ik er op reageren als ik er niet mee eens ben... ?
Ik vind het uit oogpunt van de hond heel normaal, zet zo'n krijserd maar eens bij CM in zijn stabiele roedel... dan is het een dood hondje als ze zich niet aanpast...
Overigens eens zoeken op Annabel bij CM, die hond krijst ook op straat maar uit opwinding en heeft al menig agressieve reacties van andere honden daardoor uitgelokt. :ok:
Ze horen niet bij dezelfde roedel :19:
Die hond loopt bij zijn baas en lilo zit aan de lijn bij haar baas.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Ήυs

Nanna schreef:
malinois schreef: Honden willen geen gestoord gedrag dus dat zal afgekapt worden.
Aan de andere kant heb ik er dan weer totaal geen zin in dat andermans hond de káns krijgt om gedrag van mijn honden te 'corrigeren'.
Hou je joekel maar lekker bij je. :ok:
:ok:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
malinois schreef: Honden willen geen gestoord gedrag dus dat zal afgekapt worden.
Aan de andere kant heb ik er dan weer totaal geen zin in dat andermans hond de káns krijgt om gedrag van mijn honden te 'corrigeren'.
dat hoor je mij toch niet zeggen? Maar ik zou er maar niet op vertrouwen gezien de kennis van de gemiddelde hondeneigenaar... Je zet notabene bijna dagelijks krantenartikelen hierover neer.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
malinois schreef:
Jion schreef:

maar ze loopt wel op een terrein waar tig andere honden lopen.. ze krijst toch alles bij elkaar daar krijg je reactie op roedel of geen roedel het is en blijft gestoord gedrag. Kijk nu alleen maar eens hoeveel mensen in dit topic gereageerd hebben dat hun hond er op zou reageren, en dat waren zeker niet allemaal herders.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
malinois schreef:
Nanna schreef:
dat hoor je mij toch niet zeggen? Maar ik zou er maar niet op vertrouwen gezien de kennis van de gemiddelde hondeneigenaar... Je zet notabene bijna dagelijks krantenartikelen hierover neer.
Jawel ;-) Maar in dit geval werd de hond zelfs BEWUST losgeklikt. En dat vind ik nog het meest kwalijke van het verhaal.
dat zegt toch ook niemand dat dit normaal is?
Afbeelding
Ήυs

malinois schreef:
ranetje schreef:
malinois schreef:
Jion schreef: Omdat Malinois probeert een PUNT te maken, en daar geen zinnige reacties bij kan gebruiken. :mrgreen:

maar ze loopt wel op een terrein waar tig andere honden lopen.. ze krijst toch alles bij elkaar daar krijg je reactie op roedel of geen roedel het is en blijft gestoord gedrag. Kijk nu alleen maar eens hoeveel mensen in dit topic gereageerd hebben dat hun hond er op zou reageren, en dat waren zeker niet allemaal herders.
Nee, maar van die groep was wel de enige hond die er op reageerde een herder.
ranetje
Zeer actief

malinois schreef:
Nanna schreef:
En dus is het heel begrijpelijk dat die hond wordt losgeklikt en Lilo even gaat vertellen wat hij er van vindt?

Nou zeg je dat niemand zegt dat dit normaal is, maar de corrigerende hond wordt in dit topic toch wel heel erg goed "begrepen" :?
Daaruit maak ik op dat het dus helemaal niet zo vreemd schijnt te zijn volgens sommigen.

de vergelijking met de roedel van CM gaat hier helemaal niet op.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Fafo schreef:
malinois schreef:
ranetje schreef:
malinois schreef: WAarom moet ik er op reageren als ik er niet mee eens ben... ?

Nee, maar van die groep was wel de enige hond die er op reageerde een herder.
Was je er bij? Dat was diegene die losgeklikt werd... en ja nogmaals het is normaal gedrag van die herder wat door zn baas afgekapt moet worden niks meer en niks minder
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”