malinois schreef:Branka schreef:Zoek stok! schreef:Alsof iedereen z'n hond zomaar kan terugroepen in losloopgebied
Maar goed, verder geen discussie waard. In dit topic ging het om een hond die aangelijnd was en de andere hond werd bewust losgeklikt. Te gek voor woorden natuurlijk.
Als de eigenaar van de herder heeft gezien dat Hanneke Lilo aanlijnde is het inderdaad te onbeschoft voor woorden. Je hoort te proberen te voorkomen dat jouw hond op een ander duikt.
Maar is het expres/bewust loslaten niet de beleving van Hanneke?
Wie weet was die eigenaar een blinde kip die dacht een groep loslopende honden te zien waarvan hij dacht dat zijn hond er leuk mee kon spelen.
Ik praat het erop duiken niet goed, maar ik kan mij voorstellen dat als jouw hond op een ander duikt om die te corrigeren je in je ongemak excuses zoekt om dat goed te praten.
Nogmaals: ik praat het niet goed. Maar heeft een verhaal niet meerdere kanten?
En... ondanks het niet goed te praten is dat een hond op een ander duikt, vind ik dat hysterisch gedrag de kop wel degelijk gecorrigeerd kan worden. Ook dat is ongewenst gedrag.
Nogmaals: het is niet goed te praten dat die hond op Lilo dook. Maar het gedrag van Lilo is neurotisch en ook ongewenst.
idd. ze kan het erg mooi vertellen maar de andere kant hoor je niet...
gezien haar eerdere verhalen met allemaal lachende smilies over 'hoe die stoutert van een Lilotje wel niet een stoere DH in de reet beet' en ik ben mn hond kwijt en wacht wel weer tot ze terug komt... ik geloof er helemaal niks van. En al zou het wel zo zijn, ze komt een keer iemand tegen die zijn hond niet onder controle heeft en dan heeft Lilo wel gaatjes of erger... dan mag ze dit haar zelf verwijten want zij doet er niks aan (letterlijke woorden).
Niet goed te praten nogmaals maar nog steeds wel begrijpelijk.
Eerst even voor ik het vergeet dankjewel aan de mensen die blijkbaar een beetje snappen waar het om gaat, en excuus aan fatsoenlijke herdereigenaren die ik gisteren ook heb beledigd toen ik boos en onredelijk werd.
En malinois, ik heb blijkbaar in het verleden iets gezegd of gedaan waardoor ik nou je aartsvijand ben en je niks meer kan dan mij bij elke gelegenheid proberen onder het gras te trappen.
Ik heb Lilo nu 7 jaar, en het is volgens mij een jaar of 4 geleden dat ze nog die akelige neiging had om 'enge' grote honden effe stiekum in hun kont te knauwen. Je hebt blijkbaar geen flauwe notie van hoe een hond zich door de jaren heen kan ontwikkelen. Lilo is zonder gekheid inmiddels ongeveer de braafste hond die ik ken, en ze heeft nooit mot met andere honden. Ze is supersociaal met alles wat klein en weerloos is, stikbeleefd naar grotere teven en ze flirt als een gek met grote reuen. En honden die ze niet leuk vindt/ niet interessant vindt / niet vertrouwt, daar loopt ze met een keurig boogje omheen. Ze is van godse ver gekomen en ik ben ongelofelijk trots dat ze al haar angsten en trauma's heeft overwonnen en bijvoorbeeld ook vrolijk bij vreemde mannen op de bank springt en ze een hijs met een poot geeft om geaaid te worden.
En ze heeft dus nog 1 ding: aangelijnd schiet ze in de stress bij vreemde herders. Los is nul problemen, want dan loopt ze er met de bekende boog omheen. En ik lijn dus ook alleen aan als herders in kwestie aangelijnd zijn. Dus als jij onbezorgd met vriendelijke loslopende herders loopt, heeft niemand een probleem. Loop jij met je honden aangelijnd omdat je ze niet op tijd bij je kan roepen en ze anders andere hondjes molesteren, dan lijn ik ook netjes aan. Dat ze vervolgens blaft, so be it, geen van haar vele vriendjes heeft dat ooit als reden gezien om haar te corrigeren. Dus blijkbaar wordt het gewoon getolereerd en genegeerd in een vriendelijk gelegenheidsroedel.
En verder snap ik niet wat verdwijnen van mijn honden te maken heeft met deze discussie. Ik heb zelfstandige ziekelijk niewsgierige ondernemde jagers, en soms zijn ze 5 of 10 of 30 minuten spoorloos, ja. En dan wacht ik tot ze terugkomen. en ik maak me geen zorgen, want waarschijnlijk zit de een ergens op een spoortje en loopt de ander koekies te bietsen, maar ze maken los nooit ruzie met andere honden, ze maken niks dood en ze komen altijd netjes terug en dan krijgen ze een een aai en een koekie. Ik kan me voorstellen dat je stikjaloers bent omdat jij de gierende paniek in zou schieten als je honden 5 minuten uit zicht zijn en wellicht bloedbaden aanrichten, maar ik heb heerlijk makkelijke lieve eigenwijze honden en tenzij we achterlijke herderbazen tegen komen zijn onze wandelingen helemaal gezellig en ontspannen, of ik het stel nou wel of niet in zicht heb.