Zou iemand zo vriendelijk willen zijn me uit te leggen hoe dit ook al weer zat?
Voor de duidelijkheid: ik heb de eigenaren dus verteld dat ze deze combimanie niet meer mogen herhalen.
Groetjes,
Kees
Moderator: moderatorteam

Ok, dus de grijstijger maakt niet zoveel uit, het gaat gewoon om harlekijn x harlekijn wat persé niet moet? Harlekijn altijd kruisen met zwart dus, om problemen te voorkomen?Tring schreef:Grijstijger is merle, Mm. Harlekijn toont zich als een hond Mm of MM is, dus een harlekijn dog is HhMm of HhMM. Bij grijstijger x harlekijn met single merle (hhMm x HhMm)heb je dan 50% kans op dubbel merle honden (MM). Toelichting over harlekijn met plaatjes: http://www.doggenetics.co.uk/harlequin.html
Dit dus.Maeve schreef:Harlekijn ontstaat uit het Harlekijn gen (Hh of HH) en het merle gen, een harlekijn Dog is dus ook altijd een merle (Mm) omdat alleen het harlekijn gen dat patroon niet tot uiting laat komen. Dus in feite was het een dubbel merle combinatie
Er is onderzoek geweest naar microftalmie en kleur.Casey schreef: hier zaten twee pups bij met microftalmie (onderontwikkelde oogjes). 1 geheel blind grijstijgertje, en een harlekijntje (maar ook met een paar grijze vlekjes) dat deels aangedaan was (maar wel kan zien). Nu weet ik nog dat één en ander met het merle-gen te maken heeft maar ik weet het niet meer precies
Ja, natuurlijk.Nanna schreef:Merle x merle geeft wel zeker oogproblemen. Ik heb zelfs een teckel uit die combinatie gekend zónder ogen.
En in dit geval (de doggen) gáát het toch ook om merle x merle? Dus zijn die oogproblemen helemaal niet zo verbazingwekkend, eerder gewoon te verwachten
Nee, maar het ging me erom dat het specifieke probleem wordt gelinkt aan merle.Inge O schreef:maar het één hoeft toch geen verband te hebben met het ander? zelfs als de link tussen microftalmie en dubbel merle rotsvast bewezen zou zijn hoeft het toch niet te betekenen dat het alléén maar in die situaties voorkomt?
ik zou er dus inderdaad maar van uitgaan dat de dubbele merle die oogproblemen veroorzaakt. dat die problemen ook in andere situaties voorkomen doet daar niks aan af.
Adviseren tegen: maar staan het wél toe.Marjoleine schreef:Dit dus.Maeve schreef:Harlekijn ontstaat uit het Harlekijn gen (Hh of HH) en het merle gen, een harlekijn Dog is dus ook altijd een merle (Mm) omdat alleen het harlekijn gen dat patroon niet tot uiting laat komen. Dus in feite was het een dubbel merle combinatie
Mensen dénken dat harlekijn bont is, maar dat is het niet.
Het Harlekijn-gen komt alleen voor bij de DD en in combinatie met merle geeft dat dus Harlekijn.
Overigens ligt het niet aan jou dat je het niet weet, kees, bij de Raad is merle x merle verboden maar harlekijn x harlekijn staat nog steeds niet op die lijst voor zover ik weet, terwijl dat dus óók merle x merle is.
Ik heb daar al eens een brief inclusief publicatie aan gewaagd maar de vorige da daar wilde het niet geloven.
Hopelijk is de opvolger beter in lezen.
Gelukkig is de DD-club verstandiger en adviseren die er wel degelijk tegen.
Ja, inderdaad.Nanna schreef:Wie weet heeft het meerdere oorzaken? Dat het veroorzaakt kan worden door dubbeltijger maar óók door andere oorzaken?
In het geval van de doggen lijkt het me wel duidelijk...
Ja, zolang de Raad de regels niet wijzigt kan de club wel iets niet toestaan, maar dan jaag je de fokkers weg.Ennath schreef:Adviseren tegen: maar staan het wél toe.
Van de elf goedgekeurde Harlekijn dekreuen zijn er drie niet van een Harlekijn x Harlekijn combinatie.
De rest wel en als je de stambomen wat nader bekijkt zie je dat er toch wel heel veel Harlekijn x Harlekijn combinaties inzitten. Dus ik ben bang dat het ontraden vooral iets is wat met de mond beleden wordt.
En de witte herder.Nanna schreef:De CollieMarjoleine schreef: er zijn ook rassen waar standaard al vrij kleine tot zeer klelne oogopeningen zijn.
Ik heb me wel eens afgevraagd of dat selectie is of dat er meer speelt.Dat lijkt me selectie. De vorm van de schedel en de oogkas staat maar een kleine oogopening toe.
Waarbij het bij een heel aantal honden natuurlijk weer finaal doorgeschoten is.
Ik heb het bij witte herders ook gezien.Nanna schreef:De witte herder heeft toch een gewoon gevormd hoofd? Daar zijn me kleine oogjes eigenlijk ook nooit zo opgevallen. Het zijn juist die met die kromme koppen die kleine oogjes hebben. Kijk naar de Bullterriër....of de Barzoi.
Oh Witte herder daar zit Collie doorheen.??Marjoleine schreef:En de witte herder.Nanna schreef:De CollieMarjoleine schreef: er zijn ook rassen waar standaard al vrij kleine tot zeer klelne oogopeningen zijn.
Ik heb me wel eens afgevraagd of dat selectie is of dat er meer speelt.Dat lijkt me selectie. De vorm van de schedel en de oogkas staat maar een kleine oogopening toe.
Waarbij het bij een heel aantal honden natuurlijk weer finaal doorgeschoten is.
Waar natuurlijk collie inzit
Ja, alleen selectie? ik zie toch rassen met zulke hoofden die wel normale ogen hebben.

Nanna schreef:Het verklaart natuurlijk wel de fijne karaktersInge O schreef:ik ook, heb ook nooit eerder van die collie-inmenging gehoord.