Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Grijstijger x harlekijn Duitse dog

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

CKS
Zeer actief

Grijstijger x harlekijn Duitse dog

Ongelezen bericht door CKS »

Hoe zat het ook al weer met de kleurengenetica bij de duitse dog? Ik ben laatst met mijn vriendin gaan kijken bij een nestje grijstijger x harlekijn, hier zaten twee pups bij met microftalmie (onderontwikkelde oogjes). 1 geheel blind grijstijgertje, en een harlekijntje (maar ook met een paar grijze vlekjes) dat deels aangedaan was (maar wel kan zien). Nu weet ik nog dat één en ander met het merle-gen te maken heeft maar ik weet het niet meer precies :gvd:
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn me uit te leggen hoe dit ook al weer zat?

Voor de duidelijkheid: ik heb de eigenaren dus verteld dat ze deze combimanie niet meer mogen herhalen.

Groetjes,

Kees
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Re: Grijstijger x harlekijn Duitse dog

Ongelezen bericht door Ennath »

Volgens mij is het gewoon merle x merle. Harlekijn is een variant op merle die genetisch gezien gelijk is maar anders toont.
Toch? Marjolein?
Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tring »

Grijstijger is merle, Mm. Harlekijn toont zich als een hond Mm of MM is, dus een harlekijn dog is HhMm of HhMM. Bij grijstijger x harlekijn met single merle (hhMm x HhMm)heb je dan 50% kans op dubbel merle honden (MM). Toelichting over harlekijn met plaatjes: http://www.doggenetics.co.uk/harlequin.html
xx Marr en Keeff
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Tring schreef:Grijstijger is merle, Mm. Harlekijn toont zich als een hond Mm of MM is, dus een harlekijn dog is HhMm of HhMM. Bij grijstijger x harlekijn met single merle (hhMm x HhMm)heb je dan 50% kans op dubbel merle honden (MM). Toelichting over harlekijn met plaatjes: http://www.doggenetics.co.uk/harlequin.html
Ok, dus de grijstijger maakt niet zoveel uit, het gaat gewoon om harlekijn x harlekijn wat persé niet moet? Harlekijn altijd kruisen met zwart dus, om problemen te voorkomen?

Tara: ik ken ze eigenaren niet echt, maar het zijn voor zover ik in kan schatten gewoon aardige jongelui die twee doggen hebben en daarmee een nestje hebben gefokt. Ok, niet ideaal maar dit soort 'pretnestjes' is wmb toch één van de minst onaangename vormen van fokken. Alleen het gebrek aan verstand van zaken kan dus wel leiden tot dit soort fouten, en dat is dan wel beroerd. Aan de andere kant: het blinde puppie houden ze zelf en naar ik kan inschatten wordt er uitstekend voor gezorgd. Dat maakt dan weer veel goed.

Kees
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Harlekijn ontstaat uit het Harlekijn gen (Hh of HH) en het merle gen, een harlekijn Dog is dus ook altijd een merle (Mm) omdat alleen het harlekijn gen dat patroon niet tot uiting laat komen. Dus in feite was het een dubbel merle combinatie :ugh:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Maeve schreef:Harlekijn ontstaat uit het Harlekijn gen (Hh of HH) en het merle gen, een harlekijn Dog is dus ook altijd een merle (Mm) omdat alleen het harlekijn gen dat patroon niet tot uiting laat komen. Dus in feite was het een dubbel merle combinatie :ugh:
Dit dus.

Mensen dénken dat harlekijn bont is, maar dat is het niet.
Het Harlekijn-gen komt alleen voor bij de DD en in combinatie met merle geeft dat dus Harlekijn.
Overigens ligt het niet aan jou dat je het niet weet, kees, bij de Raad is merle x merle verboden maar harlekijn x harlekijn staat nog steeds niet op die lijst voor zover ik weet, terwijl dat dus óók merle x merle is.
Ik heb daar al eens een brief inclusief publicatie aan gewaagd maar de vorige da daar wilde het niet geloven.
Hopelijk is de opvolger beter in lezen.

Gelukkig is de DD-club verstandiger en adviseren die er wel degelijk tegen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef: hier zaten twee pups bij met microftalmie (onderontwikkelde oogjes). 1 geheel blind grijstijgertje, en een harlekijntje (maar ook met een paar grijze vlekjes) dat deels aangedaan was (maar wel kan zien). Nu weet ik nog dat één en ander met het merle-gen te maken heeft maar ik weet het niet meer precies
Er is onderzoek geweest naar microftalmie en kleur.
In sommige gevallen is er geen link gevonden, bij bv de Akita komt het voor maar is er geen merle.
Bij chi's komt het voor en is de link met merle er wel.
In sommige andere rassen komt het voor en is de link met merle er niet (domweg omdat die rassen dus geen merle kennen).

In dit geval lijkt me dat de link met merle er wel is, maar hoewel er intensief gezocht is (het zit op MITF) is er geen link gevonden, er is alleen een sterk vermoeden voor zover ik weet.
Nouja, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dus, maar geen bewijs.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Merle x merle geeft wel zeker oogproblemen. Ik heb zelfs een teckel uit die combinatie gekend zónder ogen.
En in dit geval (de doggen) gáát het toch ook om merle x merle? Dus zijn die oogproblemen helemaal niet zo verbazingwekkend, eerder gewoon te verwachten :ugh:
Ja, natuurlijk.
Maar de link met het MITF-gen is niet bewezen.
En microftalmie komt ook voor bij honden die geen merle hebben. Gewoon zomaar spontaan.
Dus dit heeft zeer waarschijnlijk wel verband met Merle, maar zeker is dat niet.
Dat bedoelde ik ;)

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:maar het één hoeft toch geen verband te hebben met het ander? zelfs als de link tussen microftalmie en dubbel merle rotsvast bewezen zou zijn hoeft het toch niet te betekenen dat het alléén maar in die situaties voorkomt?

ik zou er dus inderdaad maar van uitgaan dat de dubbele merle die oogproblemen veroorzaakt. dat die problemen ook in andere situaties voorkomen doet daar niks aan af :wink: .
Nee, maar het ging me erom dat het specifieke probleem wordt gelinkt aan merle.

En voor mensen denken dat je per definitie microftalmie krijgt zodra er sprake is van merle: dat is dus niet zo.
Net zoals mensen niet moeten denken dat er ergens een verborgen merle-gen rond moet hangen als er zich microftalmie voordoet; dat is dus óók niet zo.

Afbeelding

Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Marjoleine schreef:
Maeve schreef:Harlekijn ontstaat uit het Harlekijn gen (Hh of HH) en het merle gen, een harlekijn Dog is dus ook altijd een merle (Mm) omdat alleen het harlekijn gen dat patroon niet tot uiting laat komen. Dus in feite was het een dubbel merle combinatie :ugh:
Dit dus.

Mensen dénken dat harlekijn bont is, maar dat is het niet.
Het Harlekijn-gen komt alleen voor bij de DD en in combinatie met merle geeft dat dus Harlekijn.
Overigens ligt het niet aan jou dat je het niet weet, kees, bij de Raad is merle x merle verboden maar harlekijn x harlekijn staat nog steeds niet op die lijst voor zover ik weet, terwijl dat dus óók merle x merle is.
Ik heb daar al eens een brief inclusief publicatie aan gewaagd maar de vorige da daar wilde het niet geloven.
Hopelijk is de opvolger beter in lezen.

Gelukkig is de DD-club verstandiger en adviseren die er wel degelijk tegen.
Adviseren tegen: maar staan het wél toe.
Van de elf goedgekeurde Harlekijn dekreuen zijn er drie niet van een Harlekijn x Harlekijn combinatie.
De rest wel en als je de stambomen wat nader bekijkt zie je dat er toch wel heel veel Harlekijn x Harlekijn combinaties inzitten. Dus ik ben bang dat het ontraden vooral iets is wat met de mond beleden wordt.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Wie weet heeft het meerdere oorzaken? Dat het veroorzaakt kan worden door dubbeltijger maar óók door andere oorzaken?
In het geval van de doggen lijkt het me wel duidelijk...
Ja, inderdaad.
Maar dat er meerdere oorzaken kunnen zijn lijkt mij ook.
Ik vind het wel fascinerend; er zijn ook rassen waar standaard al vrij kleine tot zeer klelne oogopeningen zijn.
Ik heb me wel eens afgevraagd of dat selectie is of dat er meer speelt.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ennath schreef:Adviseren tegen: maar staan het wél toe.
Van de elf goedgekeurde Harlekijn dekreuen zijn er drie niet van een Harlekijn x Harlekijn combinatie.
De rest wel en als je de stambomen wat nader bekijkt zie je dat er toch wel heel veel Harlekijn x Harlekijn combinaties inzitten. Dus ik ben bang dat het ontraden vooral iets is wat met de mond beleden wordt.
Ja, zolang de Raad de regels niet wijzigt kan de club wel iets niet toestaan, maar dan jaag je de fokkers weg.
Het is altijd kiezen uit twee kwaden.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Marjoleine schreef: er zijn ook rassen waar standaard al vrij kleine tot zeer klelne oogopeningen zijn.
De Collie :cheer: Dat lijkt me selectie. De vorm van de schedel en de oogkas staat maar een kleine oogopening toe.
Waarbij het bij een heel aantal honden natuurlijk weer finaal doorgeschoten is. :ugh:
En de witte herder.
Waar natuurlijk collie inzit ;)

Ja, alleen selectie? ik zie toch rassen met zulke hoofden die wel normale ogen hebben.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:De witte herder heeft toch een gewoon gevormd hoofd? Daar zijn me kleine oogjes eigenlijk ook nooit zo opgevallen. Het zijn juist die met die kromme koppen die kleine oogjes hebben. Kijk naar de Bullterriër....of de Barzoi.
Ik heb het bij witte herders ook gezien.
Overigens heeft de collie vergeleken bij de Barzoi niet echt een heel krom hoofd :19:

Afbeelding

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Marjoleine schreef:
Nanna schreef:
Marjoleine schreef: er zijn ook rassen waar standaard al vrij kleine tot zeer klelne oogopeningen zijn.
De Collie :cheer: Dat lijkt me selectie. De vorm van de schedel en de oogkas staat maar een kleine oogopening toe.
Waarbij het bij een heel aantal honden natuurlijk weer finaal doorgeschoten is. :ugh:
En de witte herder.
Waar natuurlijk collie inzit ;)

Ja, alleen selectie? ik zie toch rassen met zulke hoofden die wel normale ogen hebben.
Oh Witte herder daar zit Collie doorheen.?? :80:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:
Inge O schreef:ik ook, heb ook nooit eerder van die collie-inmenging gehoord.
Het verklaart natuurlijk wel de fijne karakters :LOL:
:LOL:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
belfi
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse Dog
Welsh corgi Cardigan
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door belfi »

In Duitsland is Harlekijn X Harlekijn verboden in NL nog niet.
Men gooit Harlekijn op Harlekijn alleen,maar om de mooie witte onderkleur te behouden.
Hierbij word niet gedacht aan de gevolgen bv:witte pups deze zijn doof,blind of beide of hebben verschil in pupil grote.
Deze witte pups worden over het algemeen niet oud door het lethale factor.

Vooral bij mensen die zo genaamd een gelegenheids nestje doen voor de lol :evil: zien een grijstijger niet als gevlekt.
Als blijkt dat een of beide ouders het dubblele merle gen heeft krijg je dus ellende.
Ook voor de pups die heel weinig vlekken hebben of weinig pigment op het hoofd deze kunnen later als nog heel slechtziend of blind worden.

Zelf mensen die voor het eerst een nestje doen volgens de regels van de club combineren Harlekijn X Harlekijn zonder zich erin te verdiepen als er in de nestjes,maar veel gevlekte zitten want daar is de pup prijs hoger van dan zwart.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”