Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Australische Coolie

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

wimmeke
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): australische herders en australische koolies
Aantal honden: 3

Re: Australische Coolie

Ongelezen bericht door wimmeke »

heb dus gisteren voor het eerst in mijn leven een Coolie gezien :I: :I: :I: ,
wat een wondertje op 4 voeten :D ,
het was een teefje en dan nog in de kleur, bruin merle, wat het ik het allerliefst zie :E: ,
na het gesprek met de eigenaar ben ik er nog meer van overtuigd om er ene vanuit Australië, eventueel Canada, te laten overkomen :lol1: ,
we wachten nog even af, ook om te zien of er een geschikte reu kan overkomen,
het zou een tri-zwarte solid zijn met drager van bruin :wink:
dieren"RIJK" - mens"DOM"
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Heb je ook een foto? :mrgreen:
wimmeke
Vaste gebruiker

Anne&Taar schreef:Heb je ook een foto? :mrgreen:
jammer genoeg niet :(: ,
ik probeer er ene te krijgen bij de eigenaar
dieren"RIJK" - mens"DOM"
wimmeke
Vaste gebruiker

Anne&Taar schreef:Heb je ook een foto? :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding
dieren"RIJK" - mens"DOM"
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik kan me niet voorstellen dat een kruising Border Collie/werklijn aussie met een Kelpie er heel veel anders uit gaat zien en hele andere karakter en werkeigenschappen gaat hebben. Of zit ik helemaal fout ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
wimmeke
Vaste gebruiker

sirene schreef:Ik kan me niet voorstellen dat een kruising Border Collie/werklijn aussie met een Kelpie er heel veel anders uit gaat zien en hele andere karakter en werkeigenschappen gaat hebben. Of zit ik helemaal fout ?
de drie genoemde hebben toch wel duidelijk een heel ander karakter, kan er zeker van meespreken want heb ze alledrie;
de werkeigenschappen zijn ook héél verschillend, dat zie je enkel al aan het spelletje met een bal, en dat zie je zeker al in het schapen drijven want ze hebben een totaal verschillende aanpak en visie;

en een Koolie heeft toch wel meer de neiging naar enkele specifieke eigenschappen van een kelpie,

en van uitzicht heeft de ene meer mee van een border-aussie wegens het langere haar en diegene met korter haar neigt dan meer naar een kelpie
dieren"RIJK" - mens"DOM"
wimmeke
Vaste gebruiker

wimmeke schreef: het zou een tri-zwarte solid zijn met drager van bruin :wink:
een voorbeeldje

Afbeelding
dieren"RIJK" - mens"DOM"
wimmeke
Vaste gebruiker

Inge O schreef:
wimmeke schreef:
sirene schreef:Ik kan me niet voorstellen dat een kruising Border Collie/werklijn aussie met een Kelpie er heel veel anders uit gaat zien en hele andere karakter en werkeigenschappen gaat hebben. Of zit ik helemaal fout ?
de drie genoemde hebben toch wel duidelijk een heel ander karakter, kan er zeker van meespreken want heb ze alledrie;
de werkeigenschappen zijn ook héél verschillend, dat zie je enkel al aan het spelletje met een bal, en dat zie je zeker al in het schapen drijven want ze hebben een totaal verschillende aanpak en visie;

en een Koolie heeft toch wel meer de neiging naar enkele specifieke eigenschappen van een kelpie,
maar wat zijn dan juist die verschillen?
in wat?
dieren"RIJK" - mens"DOM"
wimmeke
Vaste gebruiker

in schapen drijven bijvoorbeeld : de toenadering is van een border collie compleet anders dan kelpie, de border gaat lager en de kelpie blijft hoger; de border zal veel meer jouw aanpak volgen, de kelpie zal toch nog een stukje zijn eigen ding doen; de border is heel geschikt voor schapen maar een kelpie is geschikt voor vee en schapen, de aussie ken ik niet met schapen drijven maar naar horen gaat het toch de richting van de border op

spelletje met de bal : de loopwijze alleen al tussen de drie is verschillend; de competiviteit is bij de een veel sterker dan de ander, bij ons is het de aussie die het meest competitief is

bij het werken/sporten : de border is volgzamer, de kelpie leert vlugger maar blijft een stukje zijn eigen, de aussie is koppiger en daardoor duurt het toch langer tegen dat hij jouw methode volgt

en bij het karakter zijn er zoveel verschillen dat het onmogelijk is dat om dat hier allemaal neer te schrijven,
maar ze hebben allemaal de eigenschap om 1 baas te dienen maar bij de één is dat intenser dan de ander, de aussie is daarin het sterkst aanhankelijk, hij plakt tegen u, de kelpie en de border meer naast u maar de kelpie is dan weer meer geïnteresseerd naar wat je doet;
de aussie gaat ook meer het voordeel uit iedere situatie te halen, de andere ook maar zo sterk niet

dat zijn mijn ervaringen met mijn honden dus veralgemenen doe ik niet maar dat ze verschillend zijn, dat is zeker
dieren"RIJK" - mens"DOM"
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

wimmeke schreef:in schapen drijven bijvoorbeeld : de toenadering is van een border collie compleet anders dan kelpie, de border gaat lager en de kelpie blijft hoger; de border zal veel meer jouw aanpak volgen, de kelpie zal toch nog een stukje zijn eigen ding doen; de border is heel geschikt voor schapen maar een kelpie is geschikt voor vee en schapen, de aussie ken ik niet met schapen drijven maar naar horen gaat het toch de richting van de border op

spelletje met de bal : de loopwijze alleen al tussen de drie is verschillend; de competiviteit is bij de een veel sterker dan de ander, bij ons is het de aussie die het meest competitief is

bij het werken/sporten : de border is volgzamer, de kelpie leert vlugger maar blijft een stukje zijn eigen, de aussie is koppiger en daardoor duurt het toch langer tegen dat hij jouw methode volgt

en bij het karakter zijn er zoveel verschillen dat het onmogelijk is dat om dat hier allemaal neer te schrijven,
maar ze hebben allemaal de eigenschap om 1 baas te dienen maar bij de één is dat intenser dan de ander, de aussie is daarin het sterkst aanhankelijk, hij plakt tegen u, de kelpie en de border meer naast u maar de kelpie is dan weer meer geïnteresseerd naar wat je doet;
de aussie gaat ook meer het voordeel uit iedere situatie te halen, de andere ook maar zo sterk niet

dat zijn mijn ervaringen met mijn honden dus veralgemenen doe ik niet maar dat ze verschillend zijn, dat is zeker
En de Coolie dan ?
Want ik weet dat een BC, een Kelpie een Aus en een heeler anders werken maar toch worden ze oha voor het zelfde werk gebruikt.
Wat is er dan zo anders aan een Coolie ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
wimmeke
Vaste gebruiker

Inge O schreef: ik dacht net dat de border en de aussie sterk verschilden qua drijftechniek - een aussie kan in ieder geval ook met vee.
dan heb ik het verkeerd vernomen,
wat ik wel weet is dat als een aussie geen zin of niet geschikt is voor drijven hij gewoon van het veld gaat en je moet zelfs geen 2de poging ondernemen want hij gaat het veld niet meer op
dieren"RIJK" - mens"DOM"
wimmeke
Vaste gebruiker

sirene schreef:
wimmeke schreef:in schapen drijven bijvoorbeeld : de toenadering is van een border collie compleet anders dan kelpie, de border gaat lager en de kelpie blijft hoger; de border zal veel meer jouw aanpak volgen, de kelpie zal toch nog een stukje zijn eigen ding doen; de border is heel geschikt voor schapen maar een kelpie is geschikt voor vee en schapen, de aussie ken ik niet met schapen drijven maar naar horen gaat het toch de richting van de border op

En de Coolie dan ?
Want ik weet dat een BC, een Kelpie een Aus en een heeler anders werken maar toch worden ze oha voor het zelfde werk gebruikt.
Wat is er dan zo anders aan een Coolie ?
ja dat is voor iedere soort hond in mijn ogen, ze kunnen allemaal behendigheid doen maar ieder op zijn niveau; drijven ook maar weeral op hun manier van werken

en zoals ik al in voorgaande schreef ben ik een kelpie-fan en een Koolie gaat daar het meest naar toe, heb ze zo'n anderhalf uur bezig gezien en ze heeft toch wel duidelijke trekjes van doen zoals onze kelpies, wat er wel uitspringt was haar zachtaardigheid, nog veel sterker dan ook enige andere kelpie dat ik ken
dieren"RIJK" - mens"DOM"
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

Een aussie is een veehophaler, hij kan verschillende soorten vee naar je toe drijven. Hij werkt rechtop en dicht bij het vee, blaft soms om het vee op te jagen en bijt in hakken of neus om het vee te sturen. Een aussie werkt voor zijn baas maar is ook gewend om zelfstandig beslissingen te nemen, dat maakt dat hij soms koppig kan zijn.
Een aussie is slim en gevoelig, als je te hard voor hem bent dan haakt hij af.
Afbeelding
wimmeke
Vaste gebruiker

mariaa schreef:Een aussie is een veehophaler, hij kan verschillende soorten vee naar je toe drijven. Hij werkt rechtop en dicht bij het vee, blaft soms om het vee op te jagen en bijt in hakken of neus om het vee te sturen.
als ik het zo lees, is het dan niet meer op de manier van een cattle dog?
mariaa schreef:Een aussie werkt voor zijn baas maar is ook gewend om zelfstandig beslissingen te nemen, dat maakt dat hij soms koppig kan zijn.
dat zie je idd bij een aussie, maar dat maakt het juist zo leuk
mariaa schreef:
Een aussie is slim en gevoelig, als je te hard voor hem bent dan haakt hij af.
bij ons is hij volgens mij idd de slimste, over het algemeen, van de drie rassen; maar de kelpie is dan weer het slimst om het minst energie te verspillen;

en sorry voor de BC-lovers, maar als ik moet kiezen tussen de drie dan zou de BC toch op de laatste plaats komen,
dieren"RIJK" - mens"DOM"
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

De Coolie is zeker leuk! Maar als je zelf sterk neigt naar een kelpie en je dus een hond zoekt die sterk neigt naar een Kelpie, waarom dan toch een coolie en geen kelpie? Je zoekt zo uit je berichten eigenlijk naar een vergelijkbare kelpie? Nee tot zo ver kan ik je neit volgen. Je wilt de hond voor vooral gericht op canicross? Dan snap ik ook nog niet waarom een coolie, die toch echt volgens mij nog vooral pur sang nog voor het drijven zijn? Als ik zou je beschrijvingen lees, (ken je verder nog niet zo goed) doe jij dan ook aan drijven (omdat je de bepaalde drijfeigenschappen van rassen die je hebt toch niet helemaal weet)

Borders volgzamer? Wilde je Kay lenen haha? En ook een border mag in praktijk het happen inzetten om weerbarstige typjes (vooral de rammen vaak) te overtuigen te gaan lopen (bij wedstrijden wordt je inderdaad gediskwalificeerd, maar goed wedstrijden en praktijk verschillen natuurlijk nogal, 5 of 1000 schapen). En dat weet ik dan niet zeker (ik heb immers alleen maar een border) maar volgens mij is bij de border de enorme outrun wel uniek, wat ik hoor van drijven met aussies hier in buurt is dat dat veel kleiner is en ik heb idee dat ze niet van 12 uur ooit afgetraind worden?

Wat de cattle uniek maakt in drijven is volgens mij juist dat hij oersterk is met het grotere vee en ook in de pen over de dieren heen loopt. Als je het over honden met een sterk karakter hebt, dan heb je het over de cattle. Als je het over koppigheid bij een aussie, dan kan je het dubbele rekenen bij een cattle.

Maar ben ook benieuwd naar je tocht naar een coolie en je ervaringen met de coolie dus zie met veel plezier nog berichten hierover, want in type is het een hond wat natuurlijk erg aanspreek ook bij mij.
Afbeelding
wimmeke
Vaste gebruiker

gyanty schreef:De Coolie is zeker leuk! Maar als je zelf sterk neigt naar een kelpie en je dus een hond zoekt die sterk neigt naar een Kelpie, waarom dan toch een coolie en geen kelpie? Je zoekt zo uit je berichten eigenlijk naar een vergelijkbare kelpie? Nee tot zo ver kan ik je neit volgen. Je wilt de hond voor vooral gericht op canicross? Dan snap ik ook nog niet waarom een coolie, die toch echt volgens mij nog vooral pur sang nog voor het drijven zijn? Als ik zou je beschrijvingen lees, (ken je verder nog niet zo goed) doe jij dan ook aan drijven (omdat je de bepaalde drijfeigenschappen van rassen die je hebt toch niet helemaal weet)
waarom een Koolie en niet nog een Kelpie? omdat een Koolie iets anders heeft die me ook zo enorm aanspreekt en vooral nu ik er ene ontmoet heb; ze hebben iets zachts dat ik nog niet bij een andere hond ervaren heb, en als je je dan verder informeert blijft die zachtheid gelden voor de andere ook

een kelpie en een aussie zijn ook niet direct voor canicross maar ik heb wel 2 kelpies en 1 aussie die daar héél geschikt voor zijn, dus waarom zou een koolie dat niet kunnen, in Australië zijn er coolies die héél geschikt zijn voor agility

ik doe zelf geen drijven maar heb me wel al geïnformeerd om dat te doen, in de buurt kun je dat nu ook doen maar enkel met borders, dus heb ik ook gevraagd om dat eventueel te doen met kelpies en een cattle dog, maar de mensen durfden niet omdat ze totaal een andere methode hebben om aan te leren;
heb daarbij nog informatie gekregen van iemand die wel met kelpies, cattles en borders gaat drijven en die zei me dat als je een kelpie bijv. aanleert op de manier van een border je een gefrustreerde hond gaat krijgen op den duur,
van een aussie had ik enkel iets gehoord, en dat moet dan het verkeerde zijn maar hoeveel mensen zijn er ook serieus bezig met aussies die ze laten drijven?,
want volgens die persoon die met de andere drie werkt, is er maar in het noorden van Nederland iemand 'goed' bezig die weet hoe een aussie moet aangeleerd worden om hen te leren drijven;
want waarom zou anders veel aussies zo vroeg het veld verlaten; misschien omdat ze het verkeerd aangeleerd zijn?
gyanty schreef: Borders volgzamer? Wilde je Kay lenen haha? En ook een border mag in praktijk het happen inzetten om weerbarstige typjes (vooral de rammen vaak) te overtuigen te gaan lopen (bij wedstrijden wordt je inderdaad gediskwalificeerd, maar goed wedstrijden en praktijk verschillen natuurlijk nogal, 5 of 1000 schapen). En dat weet ik dan niet zeker (ik heb immers alleen maar een border) maar volgens mij is bij de border de enorme outrun wel uniek, wat ik hoor van drijven met aussies hier in buurt is dat dat veel kleiner is en ik heb idee dat ze niet van 12 uur ooit afgetraind worden?
.
zowel een border als een kelpie als een aussie hebben eigenschappen in het drijven dat de ander totaal niet heeft, een kelpie loopt ook over de dieren heen maar een border en aussie dan weer niet,
en ja, een border zal uiteindelijk altijd wel het meest doen wat jij van hem verlangt, dus is hij volgzamer; de andere blijven in gelijk wat altijd wel hun eigenheid een beetje meer behouden, de aussie dan iets meer nog dan een kelpie
gyanty schreef: Wat de cattle uniek maakt in drijven is volgens mij juist dat hij oersterk is met het grotere vee en ook in de pen over de dieren heen loopt. Als je het over honden met een sterk karakter hebt, dan heb je het over de cattle. Als je het over koppigheid bij een aussie, dan kan je het dubbele rekenen bij een cattle.
ja, de cattle dog is sowieso iets unieks in de hondenwereld, in gelijk wat je noemt;
een voorbeeld : als je een hele dag op het veld palen en een nieuwe draad aanbrengt en je kijkt na een zestal uur om waar hij is dan moet je maar gewoon naar beneden kijken want hij ligt aan je voeten, een ander ras zou al lang eens op onderzoek gegaan zijn naar iets maar een cattle blijft bij je;
ik weet zelfs niet of er een trouwere hond bestaat zelfs?
gyanty schreef: Maar ben ook benieuwd naar je tocht naar een coolie en je ervaringen met de coolie dus zie met veel plezier nog berichten hierover, want in type is het een hond wat natuurlijk erg aanspreek ook bij mij.
mijn tocht zal ik zeker beschrijven en de opvolging dan in een ander topic plaatsen
dieren"RIJK" - mens"DOM"
mariaa
Zeer actief

Een aussie drijft anders dan een border collie dus je moet hem ook anders trainen.

Er zijn in Nederland niet veel goede aussie trainers.

Jij hebt het over dat aussies vaak het veld vroegtijdig verlaten? Dat herken ik niet..
De aussies die ik ken drijven met veel werklust, passie en inzet.
Afbeelding
wimmeke
Vaste gebruiker

Inge O schreef:
wimmeke schreef:
ja, de cattle dog is sowieso iets unieks in de hondenwereld, in gelijk wat je noemt;
een voorbeeld : als je een hele dag op het veld palen en een nieuwe draad aanbrengt en je kijkt na een zestal uur om waar hij is dan moet je maar gewoon naar beneden kijken want hij ligt aan je voeten, een ander ras zou al lang eens op onderzoek gegaan zijn naar iets maar een cattle blijft bij je;
ik weet zelfs niet of er een trouwere hond bestaat zelfs?
oei, verder van deze beschrijving had mijn cattle dog niet kunnen staan :schrik: :mrgreen: ! ze was de meest wilde (in de zin van 'natuurlijk') en eigengereide hond die ik ooit heb gehad, ik zei altijd dat ze in haar geval vergeten waren om er andere rassen doorheen te gooien en dat ze waarschijnlijk een raszuivere dingo was.

in jouw voorbeeld had zij waarschijnlijk geen seconde bij mijn voeten gelegen, gezeten of gestaan maar zou ze elke vierkante mm van de weide hebben onderzocht.
zoals je ziet zijn er altijd uitzonderingen maar als je hun kenmerken leest in de streken waar ze zoiets doen dan herken je wat ik schrijf,
maar nogmaals : ik kijk een beetje algemeen en naar ik veel verneem zijn mijn honden daar niet ver vandaan
dieren"RIJK" - mens"DOM"
Kipper
Zeer actief
Mijn ras(sen): dwerg-pincher, australian cattle-dog, border collie x australian cattle-dog en een mechelse herder
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Kipper »

Hier ook oei, mijn cattle zal ook alles gaan onderzoeken, maar zal mij altijd in het oog houden, ook als ik denk dat hij mij niet ziet. Verstoppertje doen in het bos is haast niet mogelijk, lijkt wel of hij voelsprieten heeft. Ik ben met mijn cattle bezig met schapen drijven, maar dat valt niet mee hoor!
Hij is onvermoeibaar en volhardend en heeft volgens mij pas na 5 lessen door dat hij schapen moet drijven Samen met mij en niet in zijn eentje erachteraan jagen!
Trouw is hij zeker, maar niet aan mijn voeten hoor!

Schapendrijven doe ik bij Raf de winter in rijkevorsel(belgie) en hij heeft ook een coolie, borders en cattle.
wimmeke
Vaste gebruiker

mariaa schreef:Een aussie drijft anders dan een border collie dus je moet hem ook anders trainen.

Jij hebt het over dat aussies vaak het veld vroegtijdig verlaten? Dat herken ik niet..
omdat ze juist op de goede manier getraind worden,
want de meeste trainers kennen maar borders en trainen dan ook ieder soort ras zoals een border,
zoals je zelf al aangaf dat er niet veel goede aussie-trainers zijn

ik zou zo graag met 1 van mijn kelpies (en waarschijnlijk ook wel met mijn aussie-reu) schapen drijven maar ik durf hier in de buurt de uitdaging niet aan omdat ik geen gefrustreerde hond wil, dan werken we wel op iets anders,
dus als de koolie komt dan zou ik ook graag drijven maar waar? de enige plaats waar ik dit eventueel zou kunnen doen is wel 2 uur van mijn deur,
daarom dat ik al vermeldde dat ik graag canicross zou doen met de koolie omdat ik graag heb dat mijn honden hun nodige energie kwijt kunnen,
naast het lopen doe ik ook nog fietsen, bikejöring, steppen en bikesteppen met de honden
dieren"RIJK" - mens"DOM"
mariaa
Zeer actief

wimmeke schreef:
mariaa schreef:Een aussie drijft anders dan een border collie dus je moet hem ook anders trainen.

want de meeste trainers kennen maar borders en trainen dan ook ieder soort ras zoals een border,

ik zou zo graag met 1 van mijn kelpies (en waarschijnlijk ook wel met mijn aussie-reu) schapen drijven maar ik durf hier in de buurt de uitdaging niet aan omdat ik geen gefrustreerde hond wil, dan werken we wel op iets anders,
dus als de koolie komt dan zou ik ook graag drijven maar waar? de enige plaats waar ik dit eventueel zou kunnen doen is wel 2 uur van mijn deur,
daarom dat ik al vermeldde dat ik graag canicross zou doen met de koolie omdat ik graag heb dat mijn honden hun nodige energie kwijt kunnen,
naast het lopen doe ik ook nog fietsen, bikejöring, steppen en bikesteppen met de honden
Bij JJ-ranch in Friesland geven ze les aan aussies en vergelijkbare veedrijvers.

Canicross is toch hardlopen met je hond? Wel een lekkere uitlaatklep maar weinig denkwerk volgens mij...

Als je een werkhond koopt zou ik er zoveel mogelijk mee gaan werken. Zelf denk ik dat drijven het beste is of anders agility of zoeken\speuren. Bij agility moeten ze samenwerken, opdrachten uitvoeren maar ook zelfstandig kunnen werken, volgens mij komt dit dan enigszins in de buurt van het oorspronkelijke werk.
Afbeelding
wimmeke
Vaste gebruiker

mariaa schreef:
wimmeke schreef:

Bij JJ-ranch in Friesland geven ze les aan aussies en vergelijkbare veedrijvers.

Canicross is toch hardlopen met je hond? Wel een lekkere uitlaatklep maar weinig denkwerk volgens mij...

Als je een werkhond koopt zou ik er zoveel mogelijk mee gaan werken. Zelf denk ik dat drijven het beste is of anders agility of zoeken\speuren. Bij agility moeten ze samenwerken, opdrachten uitvoeren maar ook zelfstandig kunnen werken, volgens mij komt dit dan enigszins in de buurt van het oorspronkelijke werk.
ik zou heel graag drijven maar zoals ik geschreven heb, de enige die kan met kelpies drijven woont minstens 2 uur van mij vandaan, en dat vind ik toch wel iets te ver,

mijn hoofdsport is idd canicross maar binnenkort wordt er in de tuin recreatief aan agility gedaan, ik maak toestellen zelf en dat duurt toch een tijdje;
agility op een hondenschool vind ik prima maar als je uitrekent hoeveel je tijd eigenlijk effectief aan agility gedaan hebt dan is dat bitter weinig en omdat ik geen ambities heb in agility ga ik dat beoefenen in de tuin;

en van zoeken/speuren in geheel België zelfs heb ik nog maar heel weinig gehoord, en alleen is dat niet te doen volgens mij

heb al dikwijls gedacht dat wij hier in niemandsland wonen voor de rassen dat ik heb :hmmm:
dieren"RIJK" - mens"DOM"
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Waar woon je dan? Want in eerste instantie dacht ik dat je in noord-nederland woont, maar nu woon je in Belgie? Misschien kan je via hier inderdaad nog wel wat adresjes vinden. Het hoeft niet per defintie slecht te gaan. Ken namelijk ook een border collie die beter uit de verf kwam bij jjranch, dus voor ausies. Ik ken een border die bij de ene border collie totaal dicht klapte en bij een andere de sterren van de hemel liep. Een border collie trainer kan ook toevallig verstand hebben van een andere drijvers.

Je wilt drijven, maar waarom dan niet al eens met 1 van je honden beginnen of zijn al je drijvende rassen niet uit drijvende werklijnen? Naar mijn idee is de coolie veel meer gericht op het drijven, dus lijkt me handig als je toch al zoveel drijvende honden hebt, die smaak al vast te pakken te krijgen. En ik zal je toegeven. Toen ik een border nam, dacht ik niet dat drijven leuk kon zijn hoor, maar ja had wel een border collie uit werklijnen genomen. En waarachtig dat drijven blijkt toch best verslavend te zijn en je ziet eens een andere kant van je hond haha (en zo makkelijk als het eruit ziet, is het absoluut niet)

Border collies lijken heel erg sturend voor de baas te zijn, maar vaak weet een border collie het beter hoor en dan luisterd hij ook niet naar de eigenaar, maar volgt dat wat hij ziet dat goed is. Kan ook niet op die afstanden die border afleggen voor een outrun. Je ziet het overigens ook in de behendigheid hoor. Ken weinig border collies die niet zelf al een volgende hindernis opzoeken (en waar het dus ook nog wel eens fout gaat haha)

Maar goed waar ben je op zoek naar een drijf adresjes? Het forum weet soms hele leuke niet bekende adresjes te vinden!
Afbeelding
mariaa
Zeer actief

Ik wil je aanraden om agility wel bij een goede hondenschool te gaan trainen.
Zoek een hondenschool uit die ook op wedstijd niveau mensen opleiden ,die trainers hebben er verstand van :D

Het houd véél meer in dan lukraak over toestellen heenspringen :wink: Mijn mening is dat je dit niet zelfstandig kan leren, al helemaal niet als niet bekend bent met deze sport.

Het veilig aanleren van toestellen
het aanleren van raakvlakken
sprongtechnieken
motiveren van je hond
positie van de handler met alle verschillende wissels
Het opbouwen van een parcours

Je leert ook veel van andere cursisten, het is namelijk moeilijker dan je nu denkt.

Een hond moet ook niet te lang het zelfde trainen, dus trainen in een kleine groep werkt juist goed :ok:
Afbeelding
wimmeke
Vaste gebruiker

gyanty schreef:Waar woon je dan? Want in eerste instantie dacht ik dat je in noord-nederland woont, maar nu woon je in Belgie?

Maar goed waar ben je op zoek naar een drijf adresjes? Het forum weet soms hele leuke niet bekende adresjes te vinden!
Ik woon in Izegem, West-Vlaanderen, België;
er is hier een eindje vandaan een club die bijna ieder jaar een wedstrijd inricht maar enkel met borders werken ze daar,
hier heel dichtbij stelt iemand zijn schapen vrij en geeft ook tips mee maar weeral enkel met borders,

je hebt in België niet zoveel kelpies of working kelpies als in Nederland, de meeste doen ook maar enkel aan agility omdat er juist geen aanbod is voor kelpies,

maar iedereen mag altijd tips of adresjes weten maar dan wel voor een kelpie en aussie
gyanty schreef: Je wilt drijven, maar waarom dan niet al eens met 1 van je honden beginnen of zijn al je drijvende rassen niet uit drijvende werklijnen? Naar mijn idee is de coolie veel meer gericht op het drijven, dus lijkt me handig als je toch al zoveel drijvende honden hebt, die smaak al vast te pakken te krijgen.
ze komen niet uit drijvende werklijnen, de aussie is zelfs een pure showhond maar als ik hem niet moest laten werken dan zou hij binnen de kortste keren flippen,
maar nogmaals, niemand in de buurt die kelpies of aussies drijft of weet aan te leren tenminste
dieren"RIJK" - mens"DOM"
wimmeke
Vaste gebruiker

mariaa schreef:Ik wil je aanraden om agility wel bij een goede hondenschool te gaan trainen.
Zoek een hondenschool uit die ook op wedstijd niveau mensen opleiden ,die trainers hebben er verstand van :D

Het houd véél meer in dan lukraak over toestellen heenspringen :wink: Mijn mening is dat je dit niet zelfstandig kan leren, al helemaal niet als niet bekend bent met deze sport.

Het veilig aanleren van toestellen
het aanleren van raakvlakken
sprongtechnieken
motiveren van je hond
positie van de handler met alle verschillende wissels
Het opbouwen van een parcours

Je leert ook veel van andere cursisten, het is namelijk moeilijker dan je nu denkt.

Een hond moet ook niet te lang het zelfde trainen, dus trainen in een kleine groep werkt juist goed :ok:
ik heb namelijk ook het probleem dat beide avonden dat ik zou moeten gaan trainen in de club, ik de ene avond moet werken en de andere avond moet training geven, dus daar ligt al een stuk van het probleem

ik weet dat het niet lukraak over toestellen heen springen is, heb al getraind op de club als ik nog kon en heb al veel mensen bezig gezien en al verscheidene wedstrijden bezocht, heb al honderden filmpjes gezien van honden op agility die het aangeleerd worden,
je kan ook parcoursen vinden op het net voor beginners en gevorderden

maar ik zou agility geven als tussendoortje, het is niet de bedoeling om een volledig parcours af te leggen, daarom dat ik niet het uiterste wil en gewoon recreatief bezig wil zijn met de honden, bijvoorbeel de wissels kun je genoeg halen van het net, de sprongen zijn ook lager dan volgens hun grootte, de raakvlakken kun je aanleren volgens 2 onn - 2 off, en duurt dit nu langer dan normaal dan is dat ook goed voor mij, en ik zou werken in hele kleine sessies zodat de hond ook niet te gefrustreerd geraakt als het niet te vlug of te traag gaat

ik heb me wel degelijk al geïnformeerd over agility, dus kan ik enkel maar beamen dat het idd niet zo gemakkelijk lijkt dan het is,
ik zie zelfs mensen op wedstrijd die beter op mijn niveau zouden bezig zijn want het enige dat ze verkrijgen is een gefrustreerde hond omdat je soms al aan de start ziet dat de hond geen enkele interesse toont in agility maar ja, de baas wil het dus moet de hond ook :(:
dieren"RIJK" - mens"DOM"
wimmeke
Vaste gebruiker

Inge O schreef: dat heb je goed bekeken, als ik zelf agilitytoestellen had deed ik het ook zo :ok: .
ook zelf maken, ik probeer binnenkort foto's te plaatsen ervan :wink:
dieren"RIJK" - mens"DOM"
mariaa
Zeer actief

oké ik hou m'n mond, je weet er meer van dan ik dacht :D :engel:
Afbeelding
wimmeke
Vaste gebruiker

mariaa schreef:oké ik hou m'n mond, je weet er meer van dan ik dacht :D :engel:
nog niet genoeg maar ervaring leert :wink: ,

ik zou niet graag op mijn geweten hebben dat wat ik doe met mijn honden ze ook kapot gemaakt worden,
ik train sedert mei volop voor canicross omdat de ene kelpie en de aussie-reu maar pas in juni 1 jaar waren, ik laat ze nu nog altijd niet volop trekken,
de kelpie is zo atletisch en gespierd van lichaam dat ik vrees dat hij te beschadigd zou raken van het teveel en verkeerd sporten, ik laat ze allebei maar toe om vanaf 18 maand volop alles te doen

ik ken mensen die hun pup vanaf 6 maand al volop leren trekken, maar je kan niet geloven hoe zij al problemen gehad hebben met hun honden op een leeftijd van 3 à 4 jaar (soms zelfs vroeger) en toch is het nooit hun schuld :oohja:
dieren"RIJK" - mens"DOM"
wimmeke
Vaste gebruiker

Inge O schreef:
wimmeke schreef:
Inge O schreef: dat heb je goed bekeken, als ik zelf agilitytoestellen had deed ik het ook zo :ok: .
ook zelf maken, ik probeer binnenkort foto's te plaatsen ervan :wink:
haha, was het maar zo simpel. een agilitytoestel voor een cavia zou me misschien nog wel lukken maar voor een hond, nee, die illusie heb ik niet.

paaltjes in de grond steken gaat nog net dus ik ben nu de paaltjes aan het aanleren :D .
:goeie:

wat ik tot nu toe al heb :wink:

Afbeelding
dieren"RIJK" - mens"DOM"
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”