gyanty schreef:De Coolie is zeker leuk! Maar als je zelf sterk neigt naar een kelpie en je dus een hond zoekt die sterk neigt naar een Kelpie, waarom dan toch een coolie en geen kelpie? Je zoekt zo uit je berichten eigenlijk naar een vergelijkbare kelpie? Nee tot zo ver kan ik je neit volgen. Je wilt de hond voor vooral gericht op canicross? Dan snap ik ook nog niet waarom een coolie, die toch echt volgens mij nog vooral pur sang nog voor het drijven zijn? Als ik zou je beschrijvingen lees, (ken je verder nog niet zo goed) doe jij dan ook aan drijven (omdat je de bepaalde drijfeigenschappen van rassen die je hebt toch niet helemaal weet)
waarom een Koolie en niet nog een Kelpie? omdat een Koolie iets anders heeft die me ook zo enorm aanspreekt en vooral nu ik er ene ontmoet heb; ze hebben iets zachts dat ik nog niet bij een andere hond ervaren heb, en als je je dan verder informeert blijft die zachtheid gelden voor de andere ook
een kelpie en een aussie zijn ook niet direct voor canicross maar ik heb wel 2 kelpies en 1 aussie die daar héél geschikt voor zijn, dus waarom zou een koolie dat niet kunnen, in Australië zijn er coolies die héél geschikt zijn voor agility
ik doe zelf geen drijven maar heb me wel al geïnformeerd om dat te doen, in de buurt kun je dat nu ook doen maar enkel met borders, dus heb ik ook gevraagd om dat eventueel te doen met kelpies en een cattle dog, maar de mensen durfden niet omdat ze totaal een andere methode hebben om aan te leren;
heb daarbij nog informatie gekregen van iemand die wel met kelpies, cattles en borders gaat drijven en die zei me dat als je een kelpie bijv. aanleert op de manier van een border je een gefrustreerde hond gaat krijgen op den duur,
van een aussie had ik enkel iets gehoord, en dat moet dan het verkeerde zijn maar hoeveel mensen zijn er ook serieus bezig met aussies die ze laten drijven?,
want volgens die persoon die met de andere drie werkt, is er maar in het noorden van Nederland iemand 'goed' bezig die weet hoe een aussie moet aangeleerd worden om hen te leren drijven;
want waarom zou anders veel aussies zo vroeg het veld verlaten; misschien omdat ze het verkeerd aangeleerd zijn?
gyanty schreef:
Borders volgzamer? Wilde je Kay lenen haha? En ook een border mag in praktijk het happen inzetten om weerbarstige typjes (vooral de rammen vaak) te overtuigen te gaan lopen (bij wedstrijden wordt je inderdaad gediskwalificeerd, maar goed wedstrijden en praktijk verschillen natuurlijk nogal, 5 of 1000 schapen). En dat weet ik dan niet zeker (ik heb immers alleen maar een border) maar volgens mij is bij de border de enorme outrun wel uniek, wat ik hoor van drijven met aussies hier in buurt is dat dat veel kleiner is en ik heb idee dat ze niet van 12 uur ooit afgetraind worden?
.
zowel een border als een kelpie als een aussie hebben eigenschappen in het drijven dat de ander totaal niet heeft, een kelpie loopt ook over de dieren heen maar een border en aussie dan weer niet,
en ja, een border zal uiteindelijk altijd wel het meest doen wat jij van hem verlangt, dus is hij volgzamer; de andere blijven in gelijk wat altijd wel hun eigenheid een beetje meer behouden, de aussie dan iets meer nog dan een kelpie
gyanty schreef:
Wat de cattle uniek maakt in drijven is volgens mij juist dat hij oersterk is met het grotere vee en ook in de pen over de dieren heen loopt. Als je het over honden met een sterk karakter hebt, dan heb je het over de cattle. Als je het over koppigheid bij een aussie, dan kan je het dubbele rekenen bij een cattle.
ja, de cattle dog is sowieso iets unieks in de hondenwereld, in gelijk wat je noemt;
een voorbeeld : als je een hele dag op het veld palen en een nieuwe draad aanbrengt en je kijkt na een zestal uur om waar hij is dan moet je maar gewoon naar beneden kijken want hij ligt aan je voeten, een ander ras zou al lang eens op onderzoek gegaan zijn naar iets maar een cattle blijft bij je;
ik weet zelfs niet of er een trouwere hond bestaat zelfs?
gyanty schreef:
Maar ben ook benieuwd naar je tocht naar een coolie en je ervaringen met de coolie dus zie met veel plezier nog berichten hierover, want in type is het een hond wat natuurlijk erg aanspreek ook bij mij.
mijn tocht zal ik zeker beschrijven en de opvolging dan in een ander topic plaatsen