Suzanne123 schreef:Ik zal wel de woede van het hele forum over me heen krijgen maar ik heb het idee dat mijn sheltie rennende kinderen als het teken ziet om te gaan spelen; en daarbij helemaal uit zijn dak te gaan. Hij gaat dan blaffen, in broekspijpen bijten en als "pech" hebt gaat hij er nog bij grommen ook vrees ik.
De hond is NOWAY agressief maar in bedoelde situatie kan het wel een beet/schram/kapotte broek en een schaafwond leiden. Tel erbij op dat de hond "gromt" ("spel-gromt") en ik hoef maar heel even pech te hebben en de hondengeleider staat hier ook op de stoep.
Is dit wenselijk gedrag? Nee.
Is de hond gevaarlijk? Ook nee.
Is het de bedoeling dat hij achter gillende/joelende kinderen aangaat? Ook Nee en dat moet ik dus voorkomen. Kan ik nu 100% garanderen dat het nooit zal gebeuren. Helaas... ook Nee.
De "pest" in dit soort situaties is dat we er niet bijwaren. Niemand, zelfs TS niet.
In feite weten we dus niet wat er precies is gebeurd. En daarom zouden we ons oordeel moeten "opschorten".
Een hond mag NIET bijten. Een hond die bijt hoeft (voor mij) beslist niet in 100% van de gevallen een roze spuit. Een hond die doldriest doorbijt wel maar er zo verschrikkelijk veel gradaties mogelijk en denkbaar.
Het is dus, hoe je het ook went of keer gewoon niet zwart/wit. Want we waren er niet bij en kunnen dus niet zeggen wat er zich nou precies heeft voorgedaan.
Zelfs als de echtegenote van TS hier persoonlijk haar verhaal komt doen en omstandig gaat uitleggen wat er gebeurd is, dan nog waren we er niet bij.
Zeg ik dat de hond niet moet worden ingeslapen? Nee.
Zeg ik dat de hond per definitie moet worden afgemaakt? Nee.
Natuurlijk moet (ervan uitgaande dat Fikkie terugkomt bij baasje) ervoor worden gewaakt dat dit NOOIT MEER kan gebeuren.
Is het okay dat de hond gebeten heeft? Nee, dat zei ik al, dat is niet okay. Maar om de hond (en TS erbij) in dit topic figuurlijk maar alvast af te maken gaat me op dit moment ook tever.
Suzanne
Ben het wel met je eens.
Kan, vanuit de hond geredeneerd, ook wel het een en ander bedenken waarom dit voor mij niet direct onder de categorie ernstige agressie zou vallen.
En, volgens mij uiteraard, mag dit niet gebeuren, treft die kinderen geen enkele schuld en zal de eigenaar hard moeten kunnen maken dat dit zich niet kan herhalen.
Overigens, deze hond is wel potentieel gevaarlijk, en daar zal de eigenaar naar moeten handelen.