Niet alleen de hoogte, maar vooral ook het totaalbeeld van Shadow is veel groter dan Misty.
Het ging heel rap ook:
Van zo
naar
naar:

tot:
Ik hoop eigenlijk dat meneer nu eens klaar is met groeien. Hij wordt eind oktober 2.
Moderator: moderatorteam

Dit gaat daar niet over, LothianLothian schreef:Wat kan kennis toch traag verspreiden soms. Volgens mij is dat ene experiment met paardenembryo's die in een pony geplaatst werden al jaren oud en nog is het niet doorgedrongen dat het embryo zich aanpast aan het moederdier.
Wanneer zou je die kunnen hebben, Rachelle?RachelleAmericanBulldog schreef:ik zal dit weekend een foto maken van Pfaff (hele grote reu maximale maat) en zijn halfzus Thalyss (kleine teef de minimale maat zoiets)
Ja en nee.Inge O schreef:maar dat is toch wel hetzelfde als dat paardenembryo, alleen nu verder verklaard tot op genetisch niveau?
Jawel !Inge O schreef:geven ze dat echt als argumentomdat het de teef zou schaden.?!

Dat dacht ik ook. Maar dan heb je toch aan volwassen foto's niet zoveel?Inge O schreef:Het gaat enkel over de geboortegrootte, niet over de volwassen grootte want dat houdt weinig of geen verband met elkaar.
Het gaat erom bij het artikel te illustreren dat een regel dat je geen grotere reu op een kleinere teef mag gebruiken (bij rassen met verschillende maten) nergens over gaat omdat het bij veel rassen heel normaal is om een groot verschil te hebben.Marion. schreef:Dat dacht ik ook. Maar dan heb je toch aan volwassen foto's niet zoveel?Inge O schreef:Het gaat enkel over de geboortegrootte, niet over de volwassen grootte want dat houdt weinig of geen verband met elkaar.
Iedere variéteit heeft toch zijn eigen maten.?Badu schreef:Jawel !Inge O schreef:geven ze dat echt als argumentomdat het de teef zou schaden.?!
Op basis van een circulaire van de FCI - waarin zij de intentie uitspreken akkoord te gaan met kruisingen tussen maatvariëteiten - hebben wij (fokkers Peruaan) de RvB benaderd met het verzoek kruisingen tussen maatvariëteiten van de Peruaan toe te staan. We hebben al een convenant waarin is afgesproken dat steeds een kleinere reu kan worden ingezet... dat is al iets. Maar we zouden graag zien dat het convenant wordt aangepast & het ook mogelijk wordt een reu van een grotere maat in te zetten.
roeptoeteren ze aldaar... want: 'het risico dat het welzijn van de teef in gevaar komt is te groot...'
Daarbij moet je dan ook nog bedenken dat binnen de maatvariëteit fluctuatie van 15 cm okay is maar dat het niet mogelijk is een reu van 43 cm in te zetten op een teef van 39 cm ..... Enkel & alleen omdat deze in een andere maatvariëteit valt

Reuen worden vaker iets groter dan de maatvariëteit waarin ze zijn gefokt. Om te kunnen showen in de juiste categorie worden ze 'over gemeten' door een KM. Je krijgt dan een stamboom met een andere variëteit. Zal voor poedels toch ook gelden?bouvierpoedel schreef:Iedere variéteit heeft toch zijn eigen maten.?Badu schreef:Jawel !Inge O schreef:geven ze dat echt als argumentomdat het de teef zou schaden.?!
Op basis van een circulaire van de FCI - waarin zij de intentie uitspreken akkoord te gaan met kruisingen tussen maatvariëteiten - hebben wij (fokkers Peruaan) de RvB benaderd met het verzoek kruisingen tussen maatvariëteiten van de Peruaan toe te staan. We hebben al een convenant waarin is afgesproken dat steeds een kleinere reu kan worden ingezet... dat is al iets. Maar we zouden graag zien dat het convenant wordt aangepast & het ook mogelijk wordt een reu van een grotere maat in te zetten.
roeptoeteren ze aldaar... want: 'het risico dat het welzijn van de teef in gevaar komt is te groot...'
Daarbij moet je dan ook nog bedenken dat binnen de maatvariëteit fluctuatie van 15 cm okay is maar dat het niet mogelijk is een reu van 43 cm in te zetten op een teef van 39 cm ..... Enkel & alleen omdat deze in een andere maatvariëteit valt
Hoe zit dat dan als er honden uitkomen die te groot of te klein uitgroeien in hun groep.?
Kun je die dan over laten schrijven naar die groep waar ze wel binnen de maat vallen.?
Of worden die gewoon afgeschreven.??
En dan? Een Dwergschnauzer teef laten dekken door een Riesenschnauzer reu? Mij lijkt dat die dwergschnauzer teef bij de dekking behoorlijk geschaad kan worden door die reu. Het lijkt mij dat er met 'geschaadt worden' ook de dekking zelf bedoeld wordt.Marjoleine schreef:Wat ik wil laten zien is dat er reu-teef combi's zijn binnen rassen die mogen omdat in zo'n ras maar één formaat is en niet bv drie afzonderlijke formaatgroepen.Inge O schreef:maar het geboorteformaat (binnen een ras bekeken dan) houdt toch geen verband met het volwassen gewicht of schofthoogte? ik zie het verband met die teef dus niet zo goed?
Toch kunnen er tussen reu en teef verschillen zitten van 10-15 centimeter.
In rassen met verschillende formaten mogen dergelijke combinaties niet omdat het de teef zou schaden.
In rassen zonder verschillende formaten bestaat die restrictie niet en toch worden die kleine teven niet geschaad als ze jongen krijgen van een grote reu.
Dat komt doordat de teef zelf het geboorteformaat bepaalt.
Daaruit mag je concluderen dat grootteverschillen binnen een ras even groot of zelfs groter kunnen zijn dan grootteverschillen tussen formaatgroepen.
En daaruit mag je concluderen dat de beperkingen op die formaatgroepen dus achterhaald zijn.
JaaaSenflo schreef:
Karen, deze foto bedoel jij.
![]()

Mij lijkt toch in dit geval dat een van beide niet aangekeurd zou kunnen worden omdat die niet binnen de rasstandaard valt?K@ren schreef:JaaaSenflo schreef:
![]()
Je kunt natuurlijk makkelijk een regel instellen dat je alleen maar de dichtstbijzijnde maat mag gebruiken. Dus klein x middel of middel x groot.Essy schreef: En dan? Een Dwergschnauzer teef laten dekken door een Riesenschnauzer reu? Mij lijkt dat die dwergschnauzer teef bij de dekking behoorlijk geschaad kan worden door die reu. Het lijkt mij dat er met 'geschaadt worden' ook de dekking zelf bedoeld wordt.
Plus gelijk alle formaatgroepen om zeep helpen om je punt te maken? We zetten gewoon een kleintje op een grote en verrassing voor de pupkopers hoe groot hun pup later wordt?

Wie zou zoiets willen dan.... & waaromEssy schreef:En dan? Een Dwergschnauzer teef laten dekken door een Riesenschnauzer reu? Mij lijkt dat die dwergschnauzer teef bij de dekking behoorlijk geschaad kan worden door die reu. Het lijkt mij dat er met 'geschaadt worden' ook de dekking zelf bedoeld wordt.Marjoleine schreef:Wat ik wil laten zien is dat er reu-teef combi's zijn binnen rassen die mogen omdat in zo'n ras maar één formaat is en niet bv drie afzonderlijke formaatgroepen.Inge O schreef:maar het geboorteformaat (binnen een ras bekeken dan) houdt toch geen verband met het volwassen gewicht of schofthoogte? ik zie het verband met die teef dus niet zo goed?
Toch kunnen er tussen reu en teef verschillen zitten van 10-15 centimeter.
In rassen met verschillende formaten mogen dergelijke combinaties niet omdat het de teef zou schaden.
In rassen zonder verschillende formaten bestaat die restrictie niet en toch worden die kleine teven niet geschaad als ze jongen krijgen van een grote reu.
Dat komt doordat de teef zelf het geboorteformaat bepaalt.
Daaruit mag je concluderen dat grootteverschillen binnen een ras even groot of zelfs groter kunnen zijn dan grootteverschillen tussen formaatgroepen.
En daaruit mag je concluderen dat de beperkingen op die formaatgroepen dus achterhaald zijn.
Plus gelijk alle formaatgroepen om zeep helpen om je punt te maken? We zetten gewoon een kleintje op een grote en verrassing voor de pupkopers hoe groot hun pup later wordt?
Er geldt geen maateis voor de fok.Essy schreef:Mij lijkt toch in dit geval dat een van beide niet aangekeurd zou kunnen worden omdat die niet binnen de rasstandaard valt?K@ren schreef:JaaaSenflo schreef:
![]()
Waarom kun je niet gewoon binnen je maatvariëteit blijven. Decennia lang is er op gefokt om binnen een ras een stabiele maatvariëteit te krijgen (een pupkoper kiest toch ook bewust voor een hond van een bepaalde grootte) en te houden. Waarom ineens alles door elkaar gaan gooien en tegen een pupkoper moeten zeggen, ja gut, hoe groot ie wordt is afwachten....Badu schreef:Wie zou zoiets willen dan.... & waaromEssy schreef:
En dan? Een Dwergschnauzer teef laten dekken door een Riesenschnauzer reu? Mij lijkt dat die dwergschnauzer teef bij de dekking behoorlijk geschaad kan worden door die reu. Het lijkt mij dat er met 'geschaadt worden' ook de dekking zelf bedoeld wordt.
http://www.kooikerhondje.nl/index.php?o ... 64&lang=nlRenske schreef:Er geldt geen maateis voor de fok.Essy schreef:Mij lijkt toch in dit geval dat een van beide niet aangekeurd zou kunnen worden omdat die niet binnen de rasstandaard valt?K@ren schreef:JaaaSenflo schreef:
![]()
Reu is 7 cm boven ideale maat zoals geschreven is, teef 1 cm eronder.
voor fokken telt alleen een geldige stamboom. Het hoeft in Nederland niet via de rasvereniging en de raad van beheer vraagd alleen maar stambomen van de ouder dieren. Zelfs geen gezondheids verklaringen.Essy schreef:http://www.kooikerhondje.nl/index.php?o ... 64&lang=nlRenske schreef:Er geldt geen maateis voor de fok.Essy schreef:Mij lijkt toch in dit geval dat een van beide niet aangekeurd zou kunnen worden omdat die niet binnen de rasstandaard valt?K@ren schreef: Jaaa
Reu is 7 cm boven ideale maat zoals geschreven is, teef 1 cm eronder.
hier staat dat 2 cm erboven of 3 cm eronder is toegestaan.
Nou dat vraag ik me af of ze er zo veel gezonder van worden. Want je gaat ineens lijnen door elkaar gebruiken, waar je dat normaal niet doet. Wie weet wat voor verborgen leed daar nog uit komt. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of die verschillende maten binnen één ras ook nog zo hun specifieke kwalen hebben. Zodat je bij wijze van spreken 2 maatgebonden kwalen in één pup creëert.Nanna schreef:Ja, want exact de grootte krijgen die je als verwende pupkoper wenst is natuurlijk veul belangrijker dan dat je een gezonde hond krijgtEssy schreef: Decennia lang is er op gefokt om binnen een ras een stabiele maatvariëteit te krijgen (een pupkoper kiest toch ook bewust voor een hond van een bepaalde grootte) en te houden. Waarom ineens alles door elkaar gaan gooien en tegen een pupkoper moeten zeggen, ja gut, hoe groot ie wordt is afwachten....![]()
Als we daarvoor moeten rondroeren in een steeds meer familie wordend incestgroepje, who bloody cares?
Zou er nou binnen die rassen iemand zitten wachten op het door elkaar husselen van de maatvariëteiten?Nanna schreef:Poedels. Teckels. Schnauzers. Keeshonden. Pinschers. Podengos. Om maar wat te noemen uit de losse pols.Essy schreef:Over welke rassen hebben we het hier eigenlijk? Er schiet mij maar bijzonder weinig te binnen als het gaat om maatvariëteiten.
Bij de naakthonden wel in ieder geval. En wat maakt het uit als niemand er op zit te wachten ? Dan doet niemand het toch ? Wat is dan het probleem ?Essy schreef:Zou er nou binnen die rassen iemand zitten wachten op het door elkaar husselen van de maatvariëteiten?Nanna schreef:Poedels. Teckels. Schnauzers. Keeshonden. Pinschers. Podengos. Om maar wat te noemen uit de losse pols.Essy schreef:Over welke rassen hebben we het hier eigenlijk? Er schiet mij maar bijzonder weinig te binnen als het gaat om maatvariëteiten.
Essy schreef: Waarom kun je niet gewoon binnen je maatvariëteit blijven.
Decennia lang is er op gefokt om binnen een ras een stabiele maatvariëteit te krijgen (een pupkoper kiest toch ook bewust voor een hond van een bepaalde grootte) en te houden.
Ik weet niet hoe dat voor andere rassen is maar bij onze rassen wordt er in de meeste landen gewoon maten gekruist en zijn de groottes ook niet helemaal te voorspellen. Dat is prima uit te leggen.Waarom ineens alles door elkaar gaan gooien en tegen een pupkoper moeten zeggen, ja gut, hoe groot ie wordt is afwachten....
[/quote]Als een populatie heel klein is en je een hele mooi exemplaar hebt dat net een paar centimeter te groot of te klein is, dan vind ik dat die met toestemming toch gebruikt mag worden. Maar om nou alles maar door elkaar te gaan husselen onder het mom van de teef baart geen pups die haar lichaam niet aan kan, vind ik persoonlijk geen goed idee.
Ja, voor de standaard. Maar niemand controleert toch of je hondje daaraan voldoet voor een stamboom ? Laat staan voor een dekking.Essy schreef:
http://www.kooikerhondje.nl/index.php?o ... 64&lang=nl
hier staat dat 2 cm erboven of 3 cm eronder is toegestaan.