Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Foto's van grote reu en kleine teef, zelfde ras

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Foto's van grote reu en kleine teef, zelfde ras

Ongelezen bericht door Lief »

Mijn stel is ook best verschillend in formaat.
Niet alleen de hoogte, maar vooral ook het totaalbeeld van Shadow is veel groter dan Misty.

Het ging heel rap ook:
Van zo
Afbeelding
naar
Afbeelding
naar:
Afbeelding
tot:
Afbeelding

Ik hoop eigenlijk dat meneer nu eens klaar is met groeien. Hij wordt eind oktober 2.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Lothian schreef:Wat kan kennis toch traag verspreiden soms. Volgens mij is dat ene experiment met paardenembryo's die in een pony geplaatst werden al jaren oud en nog is het niet doorgedrongen dat het embryo zich aanpast aan het moederdier.
Dit gaat daar niet over, Lothian ;)
De werking van de genen die zorgen voor de aanpassing en dus de identificatie van die genen zijn vastgesteld.
Dat is een wetenschappelijk bewijs en daarmee een grond om te kijken of deze regel kan worden gewijzigd.
En dat is dus meteen de reden dat ik dit artikel heb geschreven; dit gegeven kan iets veranderen in de fokkerij waarvan jaren is gezegd dat het niet gewijzigd kan worden omwille van de teven.

Het is dus iets heel anders dan het geïmplanteerde embryo; deze genen horen specifiek bij vrouwelijke zoogdieren en beschermen de moeder tegen te grote vruchten, zelfs al zou een teckel door een newfie worden gedekt, dan nog zou dat dus technisch kunnen. De dracht dan. Over zo'n dekking laat ik mij niet uit ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

RachelleAmericanBulldog schreef:ik zal dit weekend een foto maken van Pfaff (hele grote reu maximale maat) en zijn halfzus Thalyss (kleine teef de minimale maat zoiets)
Wanneer zou je die kunnen hebben, Rachelle?
Dan kan ik overleggen of die er nog bij kan.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:maar dat is toch wel hetzelfde als dat paardenembryo, alleen nu verder verklaard tot op genetisch niveau?
Ja en nee.
Het zijn de genen in het embryo die de grootte regelen en die komen van de moeder en "kennen" het formaat van de moeder.
Ingeprente genen heet dat, de genen komen dus van de teef en daardoor weten ze het formaat van de teef.
Dat bewijst dus dat de vader niet van belang is voor het geboorteformaat: alleen de moedergenen regelen dat. De vadergenen op dat locus staan "uit" zeg maar, de moedergenen op het locus staan "aan" en zijn bovendien vast gereguleerd en niet aan verandering onderhevig.

Bij het geïmplanteerde embryo kwamen de genen van een andere moeder; er zijn dus blijkbaar nog andere factoren die de zaken regelen om de moeder te beschermen.
Op die factoren vertrouwde men blijkbaar onvoldoende ;)
Maar om deze genen kan de wetenschap én de fokkerij onmogelijk heen.

Afbeelding

Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Inge O schreef:
omdat het de teef zou schaden.
geven ze dat echt als argument :80: ?!
Jawel !

Op basis van een circulaire van de FCI - waarin zij de intentie uitspreken akkoord te gaan met kruisingen tussen maatvariëteiten - hebben wij (fokkers Peruaan) de RvB benaderd met het verzoek kruisingen tussen maatvariëteiten van de Peruaan toe te staan. We hebben al een convenant waarin is afgesproken dat steeds een kleinere reu kan worden ingezet... dat is al iets. Maar we zouden graag zien dat het convenant wordt aangepast & het ook mogelijk wordt een reu van een grotere maat in te zetten.

:neenee: roeptoeteren ze aldaar... want: 'het risico dat het welzijn van de teef in gevaar komt is te groot...'

Daarbij moet je dan ook nog bedenken dat binnen de maatvariëteit fluctuatie van 15 cm okay is maar dat het niet mogelijk is een reu van 43 cm in te zetten op een teef van 39 cm ..... Enkel & alleen omdat deze in een andere maatvariëteit valt :piew:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

De vader van Bob is gemiddeld, de moeder van Bob groot (wel binnen de rasstandaard voor een teef), Bob en zijn broers zijn groot, zelfs iets te groot voor de rasstandaard. Zijn zussen zijn wel groot maar niet te groot voor de rasstandaard.
En nu kan ik Bob zijn moeder de schuld geven hahahaha
En de groeten van de mannen :zwaai
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Saar en Miep zijn grootttttttttttt. Saar zit aan de top met haar 59 cm en Miep zit daar minstens 5 cm boven (als het niet meer is). Ze zijn groter dan hun moeder. Miep is denk ik net zo hoog als haar vader.

Ik wijt het aan het voer :19:
Marion.

Inge O schreef:Het gaat enkel over de geboortegrootte, niet over de volwassen grootte want dat houdt weinig of geen verband met elkaar.
Dat dacht ik ook. Maar dan heb je toch aan volwassen foto's niet zoveel?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Marion. schreef:
Inge O schreef:Het gaat enkel over de geboortegrootte, niet over de volwassen grootte want dat houdt weinig of geen verband met elkaar.
Dat dacht ik ook. Maar dan heb je toch aan volwassen foto's niet zoveel?
Het gaat erom bij het artikel te illustreren dat een regel dat je geen grotere reu op een kleinere teef mag gebruiken (bij rassen met verschillende maten) nergens over gaat omdat het bij veel rassen heel normaal is om een groot verschil te hebben.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Badu schreef:
Inge O schreef:
Jawel !

Op basis van een circulaire van de FCI - waarin zij de intentie uitspreken akkoord te gaan met kruisingen tussen maatvariëteiten - hebben wij (fokkers Peruaan) de RvB benaderd met het verzoek kruisingen tussen maatvariëteiten van de Peruaan toe te staan. We hebben al een convenant waarin is afgesproken dat steeds een kleinere reu kan worden ingezet... dat is al iets. Maar we zouden graag zien dat het convenant wordt aangepast & het ook mogelijk wordt een reu van een grotere maat in te zetten.

:neenee: roeptoeteren ze aldaar... want: 'het risico dat het welzijn van de teef in gevaar komt is te groot...'

Daarbij moet je dan ook nog bedenken dat binnen de maatvariëteit fluctuatie van 15 cm okay is maar dat het niet mogelijk is een reu van 43 cm in te zetten op een teef van 39 cm ..... Enkel & alleen omdat deze in een andere maatvariëteit valt :piew:
Iedere variéteit heeft toch zijn eigen maten.?
Hoe zit dat dan als er honden uitkomen die te groot of te klein uitgroeien in hun groep.?
Kun je die dan over laten schrijven naar die groep waar ze wel binnen de maat vallen.?
Of worden die gewoon afgeschreven.??
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Die kun je over laten zetten, maar daarna mag je ze niet meer gebruiken met die andere maat.
Dus als mijn grote teef 1 cm te klein wordt, kan ik haar naar middel laten overschrijven. Maar ik mag haar dan niet meer paren aan een grote reu.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Badu
Zeer actief
Contacteer:

bouvierpoedel schreef:
Badu schreef:
Inge O schreef:
Jawel !

Iedere variéteit heeft toch zijn eigen maten.?
Hoe zit dat dan als er honden uitkomen die te groot of te klein uitgroeien in hun groep.?
Kun je die dan over laten schrijven naar die groep waar ze wel binnen de maat vallen.?
Of worden die gewoon afgeschreven.??
Reuen worden vaker iets groter dan de maatvariëteit waarin ze zijn gefokt. Om te kunnen showen in de juiste categorie worden ze 'over gemeten' door een KM. Je krijgt dan een stamboom met een andere variëteit. Zal voor poedels toch ook gelden?
Afbeelding

Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Marjoleine schreef:
Inge O schreef:maar het geboorteformaat (binnen een ras bekeken dan) houdt toch geen verband met het volwassen gewicht of schofthoogte? ik zie het verband met die teef dus niet zo goed?
Wat ik wil laten zien is dat er reu-teef combi's zijn binnen rassen die mogen omdat in zo'n ras maar één formaat is en niet bv drie afzonderlijke formaatgroepen.
Toch kunnen er tussen reu en teef verschillen zitten van 10-15 centimeter.

In rassen met verschillende formaten mogen dergelijke combinaties niet omdat het de teef zou schaden.
In rassen zonder verschillende formaten bestaat die restrictie niet en toch worden die kleine teven niet geschaad als ze jongen krijgen van een grote reu.
Dat komt doordat de teef zelf het geboorteformaat bepaalt.
Daaruit mag je concluderen dat grootteverschillen binnen een ras even groot of zelfs groter kunnen zijn dan grootteverschillen tussen formaatgroepen.
En daaruit mag je concluderen dat de beperkingen op die formaatgroepen dus achterhaald zijn.
En dan? Een Dwergschnauzer teef laten dekken door een Riesenschnauzer reu? Mij lijkt dat die dwergschnauzer teef bij de dekking behoorlijk geschaad kan worden door die reu. Het lijkt mij dat er met 'geschaadt worden' ook de dekking zelf bedoeld wordt.
Plus gelijk alle formaatgroepen om zeep helpen om je punt te maken? We zetten gewoon een kleintje op een grote en verrassing voor de pupkopers hoe groot hun pup later wordt?
K@ren
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door K@ren »

Senflo schreef:Afbeelding

Karen, deze foto bedoel jij.
:D :D
Jaaa :D
Groetjes,
Karen

Afbeelding
Myrthe *22-03-00 +30-11-07
Kenya *06-10-03 +20-10-19
Kuno *03-05-08
Essy

K@ren schreef:

Mij lijkt toch in dit geval dat een van beide niet aangekeurd zou kunnen worden omdat die niet binnen de rasstandaard valt?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef: En dan? Een Dwergschnauzer teef laten dekken door een Riesenschnauzer reu? Mij lijkt dat die dwergschnauzer teef bij de dekking behoorlijk geschaad kan worden door die reu. Het lijkt mij dat er met 'geschaadt worden' ook de dekking zelf bedoeld wordt.
Plus gelijk alle formaatgroepen om zeep helpen om je punt te maken? We zetten gewoon een kleintje op een grote en verrassing voor de pupkopers hoe groot hun pup later wordt?
Je kunt natuurlijk makkelijk een regel instellen dat je alleen maar de dichtstbijzijnde maat mag gebruiken. Dus klein x middel of middel x groot.
Geen enkele normale fokker zal een Riesenschnauzer op een dwergteef zetten. Waarom zou je dat doen ?
Daarbij is het ook krom dat dit niet mag onder het mom van bescherming van de teef maar je mag wel gehandicapte honden fokken omdat de standaard dit vraagt. En KI's en keizersnedes die normaal gevonden worden.
Volgens mij zijn alle rassen met maatvarieteiten juist de rassen die normaal gebouwd zijn en normaal bevallen.
In heel veel omringende landen mag je bij ons ras gewoon de maten kruisen en dat gebeurt ook zonder problemen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ushi (bovenmaat teef) met twee broers.
Afbeelding

Ook broer en zus (geen ushi)
Afbeelding
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef:
Marjoleine schreef:
Inge O schreef:maar het geboorteformaat (binnen een ras bekeken dan) houdt toch geen verband met het volwassen gewicht of schofthoogte? ik zie het verband met die teef dus niet zo goed?
Wat ik wil laten zien is dat er reu-teef combi's zijn binnen rassen die mogen omdat in zo'n ras maar één formaat is en niet bv drie afzonderlijke formaatgroepen.
Toch kunnen er tussen reu en teef verschillen zitten van 10-15 centimeter.

In rassen met verschillende formaten mogen dergelijke combinaties niet omdat het de teef zou schaden.
In rassen zonder verschillende formaten bestaat die restrictie niet en toch worden die kleine teven niet geschaad als ze jongen krijgen van een grote reu.
Dat komt doordat de teef zelf het geboorteformaat bepaalt.
Daaruit mag je concluderen dat grootteverschillen binnen een ras even groot of zelfs groter kunnen zijn dan grootteverschillen tussen formaatgroepen.
En daaruit mag je concluderen dat de beperkingen op die formaatgroepen dus achterhaald zijn.
En dan? Een Dwergschnauzer teef laten dekken door een Riesenschnauzer reu? Mij lijkt dat die dwergschnauzer teef bij de dekking behoorlijk geschaad kan worden door die reu. Het lijkt mij dat er met 'geschaadt worden' ook de dekking zelf bedoeld wordt.
Wie zou zoiets willen dan.... & waarom :denken:
Afbeelding

Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Essy schreef:
K@ren schreef:

Mij lijkt toch in dit geval dat een van beide niet aangekeurd zou kunnen worden omdat die niet binnen de rasstandaard valt?
Er geldt geen maateis voor de fok.
Reu is 7 cm boven ideale maat zoals geschreven is, teef 1 cm eronder.
Essy

Badu schreef:
Essy schreef:
Wie zou zoiets willen dan.... & waarom :denken:
Waarom kun je niet gewoon binnen je maatvariëteit blijven. Decennia lang is er op gefokt om binnen een ras een stabiele maatvariëteit te krijgen (een pupkoper kiest toch ook bewust voor een hond van een bepaalde grootte) en te houden. Waarom ineens alles door elkaar gaan gooien en tegen een pupkoper moeten zeggen, ja gut, hoe groot ie wordt is afwachten....
Als een populatie heel klein is en je een hele mooi exemplaar hebt dat net een paar centimeter te groot of te klein is, dan vind ik dat die met toestemming toch gebruikt mag worden. Maar om nou alles maar door elkaar te gaan husselen onder het mom van de teef baart geen pups die haar lichaam niet aan kan, vind ik persoonlijk geen goed idee.
Laatst gewijzigd door Essy op 09 aug 2012 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Essy

Renske schreef:
Essy schreef:
K@ren schreef:

http://www.kooikerhondje.nl/index.php?o ... 64&lang=nl

hier staat dat 2 cm erboven of 3 cm eronder is toegestaan.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Essy schreef:
Renske schreef:
Essy schreef:
K@ren schreef: Jaaa :D

voor fokken telt alleen een geldige stamboom. Het hoeft in Nederland niet via de rasvereniging en de raad van beheer vraagd alleen maar stambomen van de ouder dieren. Zelfs geen gezondheids verklaringen.

En dan is die grote eigenlijk alleen maar van belang op shows. En soms krijgen tegrote reuen en te kleine teven ook gewoon een zg waardoor je zelfs via de rasvereniging weer wel met ze kunt fokken.
Afbeelding
gevni havanezers
Essy

Nanna schreef:
Essy schreef: Decennia lang is er op gefokt om binnen een ras een stabiele maatvariëteit te krijgen (een pupkoper kiest toch ook bewust voor een hond van een bepaalde grootte) en te houden. Waarom ineens alles door elkaar gaan gooien en tegen een pupkoper moeten zeggen, ja gut, hoe groot ie wordt is afwachten....
Ja, want exact de grootte krijgen die je als verwende pupkoper wenst is natuurlijk veul belangrijker dan dat je een gezonde hond krijgt :ok:
Als we daarvoor moeten rondroeren in een steeds meer familie wordend incestgroepje, who bloody cares?
Nou dat vraag ik me af of ze er zo veel gezonder van worden. Want je gaat ineens lijnen door elkaar gebruiken, waar je dat normaal niet doet. Wie weet wat voor verborgen leed daar nog uit komt. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of die verschillende maten binnen één ras ook nog zo hun specifieke kwalen hebben. Zodat je bij wijze van spreken 2 maatgebonden kwalen in één pup creëert.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Dumas komt uit een nest van 4. Zowel pa als ma zijn gewone normale puli's. Toch heeft dumas 2 broertjes die uitgegroeid zijn tot reuzen! Voor een Puli dan he. Die 2 halen de 55 cm. Dumas is met 47 cm al net te groot.
Dus zoveel zegt de maat van pa&ma niet over de maat die de pups gaan halen.
Marion.

Goldens heb je niet in variëteiten, dus ik kan de mijne niet over laten schrijven. Saar is nog wel net aan een Golden denk ik, maar Miep dus niet. Ook goed. Fokken kan ze toch niet meer.
Essy

Over welke rassen hebben we het hier eigenlijk? Er schiet mij maar bijzonder weinig te binnen als het gaat om maatvariëteiten.
Essy

Nanna schreef:
Essy schreef:Over welke rassen hebben we het hier eigenlijk? Er schiet mij maar bijzonder weinig te binnen als het gaat om maatvariëteiten.
Poedels. Teckels. Schnauzers. Keeshonden. Pinschers. Podengos. Om maar wat te noemen uit de losse pols.
Zou er nou binnen die rassen iemand zitten wachten op het door elkaar husselen van de maatvariëteiten?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef:
Nanna schreef:
Essy schreef:Over welke rassen hebben we het hier eigenlijk? Er schiet mij maar bijzonder weinig te binnen als het gaat om maatvariëteiten.
Poedels. Teckels. Schnauzers. Keeshonden. Pinschers. Podengos. Om maar wat te noemen uit de losse pols.
Zou er nou binnen die rassen iemand zitten wachten op het door elkaar husselen van de maatvariëteiten?
Bij de naakthonden wel in ieder geval. En wat maakt het uit als niemand er op zit te wachten ? Dan doet niemand het toch ? Wat is dan het probleem ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef: Waarom kun je niet gewoon binnen je maatvariëteit blijven.

Omdat het een kleine genenpool onnodig nog veel kleiner maakt.
Decennia lang is er op gefokt om binnen een ras een stabiele maatvariëteit te krijgen (een pupkoper kiest toch ook bewust voor een hond van een bepaalde grootte) en te houden.

Er is niet decennia lang gefokt op een stabiele maatvarieteit.
Waarom ineens alles door elkaar gaan gooien en tegen een pupkoper moeten zeggen, ja gut, hoe groot ie wordt is afwachten....
Ik weet niet hoe dat voor andere rassen is maar bij onze rassen wordt er in de meeste landen gewoon maten gekruist en zijn de groottes ook niet helemaal te voorspellen. Dat is prima uit te leggen.
Daarbij wordt niet _ineens_ alles door elkaar gegooid. Het is andersom. Men is _ineens_ alles apart gaan fokken.
Als een populatie heel klein is en je een hele mooi exemplaar hebt dat net een paar centimeter te groot of te klein is, dan vind ik dat die met toestemming toch gebruikt mag worden. Maar om nou alles maar door elkaar te gaan husselen onder het mom van de teef baart geen pups die haar lichaam niet aan kan, vind ik persoonlijk geen goed idee.
[/quote]

De RvB geeft geen individuele dispensaties dus het moet toch via de algemene weg. Het mag of het mag niet. Ze maken dus geen uitzondering voor een exemplaar wat net iets groter of kleiner is.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef:

Ja, voor de standaard. Maar niemand controleert toch of je hondje daaraan voldoet voor een stamboom ? Laat staan voor een dekking.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”