Rami schreef:Inge O schreef:laeken schreef:Ik vraag me af of het wel verstandig is dat sommige mensen uberhaubt een hond nemen. Hondjes kunnen bijten. Dat weet elke peuter al van 2 jaar. En als het hondje dat een keer doet moet hij dood? Ik begrijp best dat sommige mensen op die manier naar honden kijken maar ik vind het wel erg overtrokken. Als een papegaai bijt krijgt hij nooit een spuitje. Je kan ook gewoon tralies om je hond maken. Goede omheining en indien je je hond niet kan houden of een andere domme keuze hebt gemaakt is een muilkorfje alles wat nodig is om kindertjes en mede-stoepgebruikers te beschermen. Als je daar niet aan wil moet je echt een heleboel rassen links laten liggen. Ga alsjeblieft geen herder nemen als je het niet verdraagt dat die ooit in zijn leven misschien eens ergens de tanden in zet. Ga ook alsjeblieft niet voor een waak en verdedigingshond. Die heten niet voor niets zo. Want als je daarvoor kiest, ga dan niet krijsen als je hond eens doet waar hij ooit voor gefokt is.
Een berner is/kan overigens uitermate waaks zijn. De onze was dat ook. Toen de auto bijna werd gestolen is de berner over de hekken van de tuin gegaan en heeft die persoon enorm toegetakeld. Ja, dat is best erg. Maar wij vonden het geen enkel probleem.

De man had inmiddels met een mes het dak van de golf cabrio open gesneden en stond op het punt erin te klimmen. Dus ook een berner is niet altijd een tri-colour-golden retriever hoor. Hou daar gewoon rekening mee... Dan kan er ook niks gebeuren.

Verder heeft onze berner een boer aangevallen die hem met een riek door de poot stak in Zwisterland toen onze hond in gevecht was met zijn hond. Wij liepen te wandelen toen er een grote DH uit het niets op ons af stoof. Onze berner beschermde ons (ik was 10 jaar oid) en toen kwam de boer en stak met de riek in onze hond. Dat heeft hij moeten bekopen met een fikse beet. Ook daar hadden wij geen enkel probleem mee kan ik je zeggen. Die beet dan. De riek des te meer. Goddank is onze hond weggelopen want die boer wilde hem doodsteken. Debiele gek in de bergen in Zwisterland was dat.
Mijn vorige herders hebben allemaal wel eens gebeten. Meer of minder terecht. Ik had dus behoorlijk wat honden af moeten maken als dat een valide reden is. Ik weet echter dat dat kan gebeuren als ik voor een bep ras kies. Meer mensen zouden zich bewust moeten zijn van waar ze aan beginnen als ze een pup ophalen. Er worden zelfs honden afgemaakt die een dier aangevallen hebben. Honden zijn geen mensen he?

Van mij ook een

.
Ik blijf me verwonderen over het het feit dat mensen zo ontzettend van streek raken als er eens een bijt-incident plaats vindt. En dan heb ik het niet over honden die mens (of dier) uit het niets verscheuren, maar die - in een bepaalde situatie - durven te happen/snappen/bijten. Ik vind het eigenlijk net zo goed een communicatie-middel als kwispelen.
Niet leuk natuurlijk en in de meeste gevallen echt ongewenst. Maar het is je taak, als hondenbaas, om dit te voorkomen, in goede banen leiden etc.. Honden hebben nu eenmaal tanden.
Guapa heeft tot hier toe 2 x de kans gehad om te happen/bijten (zonder gaten)
Guapa heeft om de 1 of andere reden een enorme hekel aan mijn stiefschoonvader
de 1ste keer dat ze hapte, had geen van ons een idee dat ze dat zou doen, hij (en zijn gezin) woonde bij ons, kon gewoon met Guapa om, maar op een gegeven moment liep hij langst voor buiten en kwam langst de poort terug binnen (zoals zo dikwijls), hij hield zijn arm omhoog omdat hij schroevendraaiers vast had en Guapa sprong en hapte/pitste, resultaat blauwe plek
sindsdien houden wij Guapa gewoon weg bij hem en toch heeft ze een 2e keer gehapt
Jan was in Juni jarig en zijn broertje had ter verrassing, zijn ma, stiefschoonvader en halfzusje mee genomen
stiefschoonvader (Gert) was hier, de honden zaten allemaal buiten in "hun" stuk, Jan, zijn broer en Gert stonden een sigaret te roken en de hele tijd was Gert bezig met Jan te overtuigen dat Guapa hem nu echt echt echt wel lief zou vinden en niet zou bijten
een sigaret of 3 verder (en een paar pinten) (met tussen pauzes van een uur of zo) was Jan het zat en zei tegen Gert, dat hij Guapa dan maar moest aaien, hij fier naar het afgemaakte stuk en hij begint een brindle te aaien (Jänta wel te verstaan) en zegt heel trots: zie je wel dat het gaat, ze vind mij wel lief

Waarop Guapa er aan komt en hem in zijn arm bijt/hapt (weer zonder gaten). Ik zag Guapa naar de omheining stormen en ben bloedheet naar buiten gelopen en heb alle 3 de heren ff verteld wat ik er van vond

Als Guapa kon, had ze Gert gewoon door de omheining getrokken
Achteraf hoorde ik van Jan hoe het gegaan was en ondanks dat ik het met zijn manier (zoals het gegaan is) totaal niet eens ben, hoop ik nu dat Gert EINDELIJK door heeft na 4 jaar dat Guapa hem absoluut niet moet.
Guapa is verder afstandelijk/afwachtend naar vreemde mensen, maar heeft absoluut nog nooit niet gebeten, ze laat wel weten als mensen te hard puchen door te grommen, maar meer ook niet, Guapa is ook helemaal dol op kinderen, ondanks dat wij geen kinderen hebben en kan van kinderen veeeeeeeeeel meer verdragen als van volwassen mensen
omdat ik weet dat Guapa KAN bijten, heeft zij wel een muilkorf aan bij de DA (Zena trouwens ook, want die bijt de DA ook als ze de kans krijgt, andere mensen niet, enkel de DA)
zowel Gaupa als Darko hebben ooit bijna iemand gebeten, omdat die onaangekondigd en onuitgenodigd het erf op kwam lopen waar zij zaten (ik was binnen), mens zag lijkbleek achteraf, maar ik heb waakhonden om een reden, ondanks dat ze van mij niet iedereen "zomaar" mogen bijten, zou ik er niets mee inzitten moesten ze een inbreker ff laten voelen dat hij niet gewenst is
Ik denk dat het totaal van de situatie afhangt of ik een hond uberhaupt in zou laten slapen na een bijtincident, bij Guapa niet gedaan, omdat Gert het al 4 jaar weet dat Guapa hem niet moet en dat ze dreigt te bijten (wat ze dan uiteindelijk ook gewoon doet) het probleem met Gert is, dat hij alleen de "moed" heeft om naar Guapa te gaan als hij alcohol gedronken heeft
edit: stomme typo weggewerkt