Ik heb er een van 12 weken, en weet mij soms geen raad met de aanpak van Balou.
Balou is een beetje een probleem hondje aan het worden. Buiten dat hij last van een blaasontsteking, struviet en blaassteentjes heeft (is ergens anders op het forum al beschreven) maak ik mij ook zorgen over zijn gedrag. Ik denk niet dat zijn gedrag nog iets te maken heeft met zijn ziek zijn. Hij heeft een eigen willetje en laat zich niet afleiden van de streken waar hij mee bezig is. B.v.b. vanmiddag had hij een dode naaktlak in zijn bekje, ik pakte hem af. Meneer is niet geïnteresseerd in het speeltje dat ik hem aanbied, hij pikt het niet dat ik zijn buit heb afgepakt en zet zijn tanden in mijn vingers. Net als hij een paar dagen eerder ook al had gedaan, toen had ik niet door waarom hij nijdig werd, maar achteraf gezien kwam het doordat ik hem optilde. Dit wil hij dus alleen wanneer hij tegen mij op gaat staan, dus alleen wanneer hij het wil. Mijn schoonzoon heeft het zelfde met hem gehad, die tilde hem op voor een andere hond (hij heeft omdat hij ziek is niet zijn volledige enting gehad dus liever nog geen contact met andere honden), ook toen probeerde Balou hem in zijn vingers te bijten. Mijn schoonzoon heeft zelf twee honden van pup af aan, maar vind het gedrag van pup Balou maar vreemd.
Nu is het niet allemaal kommer en kwel met Balou, als ik hem smorgens uit zijn bench haal is hij een schatje. Ook laat hij duidelijk merken dat hij mij als zijn baasje ziet, hij trekt het meeste naar mij toe en zoekt bij mij bescherming. Hij vind het heerlijk om te knuffelen maar omdat zijn gedrag zo om kan slaan moet ik hem in de gaten houden, voor ik het weet hangt hij in mijn wang. Hij bijt meestal in mijn vingers maar heeft al een paar keer naar mijn gezicht gehapt.
Zijn gedrag word vervelender na de middag, savonds is hij vaak echt niet leuk meer. Ik heb hem al savonds gedwongen in de bench gelaten, omdat ik dacht dat zijn gedrag kwam omdat hij moe was. Ik heb hem buiten een uur zijn gang laten gaan achter een balletje aan, misschien moest hij zijn energie kwijt. Maar als ik dan maar mijn hand naar zijn riempje uitsteek, hangt hij al in mijn vingers. Hij bijt mij tot bloedens toe.
Ik ben blij met Balou, wilde hem erg graag en wil hem zeker niet kwijt, maar savonds ben ik hem op het ogenblik goed zat. Ik weet niet hoe ik dit handje vol hond dat waarschijnlijk erg dominant is (hij is veel op zijn knuffel aan het rijen) en de baas in huis wil zijn, op zijn plek moet zetten. Ik word niet boos (met moeite) blijf lief en zet hem in zijn bench om af te koelen. Als ik hem er weer uit haal wil hij bij mij zijn, maar kan het gedonder dus ook zo weer opnieuw beginnen.
Balou is niet de enige pup die ik heb groot gebracht, een JR, cairn terriërs, een bordeauxdog en mijn DH/BS, geen van mijn pups heeft het gedrag van Balou vertoond. Natuurlijk hebben mijn pups mij wel pup knauwtjes gegeven en ook zo hun buien gehad, maar Balou bijt anders, nijdig en door.
Ik hoop dat er chihuahua/pincher baasjes zijn die mij kunnen adviseren, en dat mij word verteld dat dit een voorbijgaande periode is.
Ik heb al contact met de puppycursus hier in de buurt opgenomen, waar hij als hij zijn entingen heeft gehad zeker naar toe gaat.
Hij kan ook heel lief zijn, als hij daar zin in heeft.
.