Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hier komen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Saar2012
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador met een vleugje Vizsla en nog wat onbekends :)
Aantal honden: 1

Hier komen

Ongelezen bericht door Saar2012 »

Hoe trainen jullie het "hier komen" goed en wat is een normale leeftijd dat een hond dat redelijk tot goed zou moeten doen?

Saar is nu 5 maanden en kan goed los lopen, ze loopt netjes mee en als ze even ergens blijft snuffelen en je loopt door, komt ze ook daarna weer aangerend. Dus dat gaat goed. Maar het "hier" komen doet ze dus lang niet altijd nog. Ik oefen vaak door haar veel bij me te laten komen tussendoor, maar vaak negeert ze me gewoon en loopt gewoon de andere kant op. Uiteindelijk komt ze wel, soms wel in 1x maar het kan ook echt wel even duren. En ja, soms moet ze gewoon meteen komen, bijvoorbeeld als er mensen/honden aankomen of een fiets of een hardloper, etc. Ik probeer het dan heel enthousiast en heb het ook al eens met een wat lagere, dwingendere stem geprobeerd, maar dat maakt dus weinig uit. Voel me dan ook zo stom, roepen en totaal genegeerd worden... :oeps:

Hierdoor vind ik het soms lastig om haar los te doen, want ze springt tegen alle mensen op, ook tegen kinderen, (zijn we ook druk mee bezig) ze is enorm enthousiast bij elk mens en elke hond en ze moet van mij dus blijven zitten als er mensen langs lopen, maar dat werkt alleen als ze dus eerst hier komt. Er is hier 1 stuk waar ik nooit iemand tegenkom, waar geen weg of iets is en ze lekker los kan en ik dus ook goed met haar kan oefenen, maar misschien doe ik het gewoon niet goed, ik weet het niet. Of verwacht ik te veel van een pup van 5 maanden, dat kan ook. Mn zus heeft net een pup, die is nu 9 weken, wel heel erg rustig, totaal tegenovergestelde van Saar, maar die komt de hele tijd, zelfs als ze onderweg is naar Saar! :roll:

Moet ik haar voorlopig aan een lange lijn doen en op die manier blijven trainen tot ze altijd komt? En wat is de beste manier om dit te trainen? Ze vindt alles leuk en interessant en spannend en is een snuffelkont. Ze krijgt altijd een snoepje als ze bij me komt en een aai en een goedzo meisje. Ook al verschillende snoepjes geprobeerd, worst, kaas, brokjes, allerlei snoepjes.

Nouja, alle tips zijn welkom!
Afbeelding
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier
Aantal honden: 2

Re: Hier komen

Ongelezen bericht door Luna87 »

Ik zou lekker veel gaan oefenen met loslopen op het stuk waar je nooit iemand tegenkomt. Buiten dat gebied gewoon aan de (lange) lijn. Al denk ik ook wel dat je er prima mee bezig bent op deze manier, maar niet iedereen kan zo'n jonge enthousiasteling waarderen natuurlijk.

En wat hier bij Luna een succes was; Beloon haar ook voor het spontaan bij je komen, een; 'goed zo meisje' en 'oooohhh, wat een brave hond!' heeft hier altijd goed gewerkt. Luna is nu bijna 4 en ik zeg dit nog regelmatig tegen haar, wordt ze blij van :wink:
Afbeelding
TomCee
Zeer actief

Ongelezen bericht door TomCee »

Hier draaien we de zaak om: als ze iets doet wat gekoppeld kan worden, zoals komen, zitten etc dan op het moment al dat ze het spontaan doet zeggen we het woord en belonen d'r met knuffels, prijzen, snoepje. Dus bv.: ik weet dat ze naar me toe komt als ik op de grond ga zitten, dus ik ga zitten, roep 'kom' en knuffel d'r bewusteloos :LOL:
Als ik voor haar gaan staan, gaat ze zitten (want ze moet omhoog kijken). Ook dat wordt meteen weer gekoppeld aan 'zit' + beloning. Ze is pas 9 weken, en het is echt niet erg als ze het het volgende moment al ff niet meer weet, maar toch begint het kwartje al te vallen.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... =Hierkomen

Ik zou dit topic eens goed doornemen :wink: er is nog zo'n topic maar die kan ik even niet vinden :boos:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Tamara. schreef:http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... =Hierkomen

Ik zou dit topic eens goed doornemen :wink: er is nog zo'n topic maar die kan ik even niet vinden :boos:
Deze?
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... sc&start=0
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

omdraaien en verstoppen helpt nog wel eens als je dat een paar keer doet en ze flink de schrik ervan in hebben :LOL:

hier komen train ik altijd met vooruit sturen.. dus eerst ergens naar vooruit sturen en dan hier komen met beloning (speeltje bijvoorbeeld) .. eerst binnen en dan steeds meer uitbreiden naar gebieden waar meer prikkels zijn..
Afbeelding
Saar2012
Zeer actief

Tnx voor de antwoorden zo ver! Ik zal die topics ook even doornemen :)
Afbeelding
Browny
Zeer actief

toevoeging: commando ''hier'' nooit herhalen :mrgreen: straks komt de uitprobeer fase en dan is er misschien veel geduld nodig.. maar zodra je al met 2x hier begint te roepen.. denkt de hond dat kan ook een 3x of 4x worden :LOL: en als de hond tijdens het trainen niet naar 1x luistert, kan je haar ophalen en dan de oefening herhalen.. ophalen is niet leuk want daar staat niets tegenover :tongue:
ik zou ook niet te lang achter elkaar oefenen, zodat de lol er niet vanaf gaat..
er zijn veel methodes, dus zou er een opzoeken die jou het meeste aanspreekt ;)

succes in ieder geval :E:
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

ranetje schreef:
Tamara. schreef:http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... =Hierkomen

Deze?
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... sc&start=0
Yesss :cheer:
Saar2012
Zeer actief

Browny schreef:toevoeging: commando ''hier'' nooit herhalen :mrgreen: straks komt de uitprobeer fase en dan is er misschien veel geduld nodig.. maar zodra je al met 2x hier begint te roepen.. denkt de hond dat kan ook een 3x of 4x worden :LOL: en als de hond tijdens het trainen niet naar 1x luistert, kan je haar ophalen en dan de oefening herhalen.. ophalen is niet leuk want daar staat niets tegenover :tongue:
ik zou ook niet te lang achter elkaar oefenen, zodat de lol er niet vanaf gaat..

Tnx voor de tip! Zal dat ook eens gaan proberen, 1x roepen en anders halen, dus geen snoepje, ben benieuwd ;) Al is halen lastig, aangezien mevrouw dan altijd lekker weg gaat rennen... :lekkerpuh:

Volgens mij zit ze al in de uitprobeerfase ;)
Afbeelding
Sonneke
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Langharige Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Sonneke »

TomCee schreef:Hier draaien we de zaak om: als ze iets doet wat gekoppeld kan worden, zoals komen, zitten etc dan op het moment al dat ze het spontaan doet zeggen we het woord en belonen d'r met knuffels, prijzen, snoepje. Dus bv.: ik weet dat ze naar me toe komt als ik op de grond ga zitten, dus ik ga zitten, roep 'kom' en knuffel d'r bewusteloos :LOL:
Als ik voor haar gaan staan, gaat ze zitten (want ze moet omhoog kijken). Ook dat wordt meteen weer gekoppeld aan 'zit' + beloning. Ze is pas 9 weken, en het is echt niet erg als ze het het volgende moment al ff niet meer weet, maar toch begint het kwartje al te vallen.
Zo hebben wij het ook gedaan en dat werkt als een tierelier! Zo hebben we bijvoorbeeld het woordje "stoep" aangeleerd, zodat ze op commando op de stoep gaat lopen (wat naast het fietspad ligt en natuurlijk veeeeel interessanter is als de kant van de stoep.....). Telkens wanneer zij uit zichzelf vanaf het fietspad op de stoep ging lopen zeiden wij "stoep" met een lekkere beloning en wanneer we dat nu zeggen gaat zij ook automatisch op de stoep lopen..... :D
Saar2012
Zeer actief

Sonneke schreef:
TomCee schreef:Hier draaien we de zaak om: als ze iets doet wat gekoppeld kan worden, zoals komen, zitten etc dan op het moment al dat ze het spontaan doet zeggen we het woord en belonen d'r met knuffels, prijzen, snoepje. Dus bv.: ik weet dat ze naar me toe komt als ik op de grond ga zitten, dus ik ga zitten, roep 'kom' en knuffel d'r bewusteloos :LOL:
Zo hebben wij het ook gedaan en dat werkt als een tierelier! Zo hebben we bijvoorbeeld het woordje "stoep" aangeleerd, zodat ze op commando op de stoep gaat lopen (wat naast het fietspad ligt en natuurlijk veeeeel interessanter is als de kant van de stoep.....). Telkens wanneer zij uit zichzelf vanaf het fietspad op de stoep ging lopen zeiden wij "stoep" met een lekkere beloning en wanneer we dat nu zeggen gaat zij ook automatisch op de stoep lopen..... :D
Dat doe ik inderdaad ook wel, vooral met stoep gebruik ik dat ook. Met hier zal ik dat ook gaan gebruiken. Saar komt ook eigenlijk altijd wel als ik op de grond ga zitten, dan wil ze aandacht en knuffelen. Maar dat zal ik ook eens gaan koppelen met hier!
Afbeelding
Doom&Sky
Actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond

Ongelezen bericht door Doom&Sky »

Jeetje ik herken het enorm ts
Hier ook een puber, die wel vrij veel komt maar als zijn koppie er op staat ook zich niet laat pakken haha :D

Ik ga niet op het spel in blijf kalm en rustig en doe net alsof ik iets heel speciaals in mijn handen heb dan is hij nieuwschierig en komt hij wel :wink:

maar mennnn... moeilijk hoor deze fase :roos:
Afbeelding

Afbeelding
Ayronna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Ayronna »

Hier precies hetzelfde. Alhoewel Flynn 8 van de 10 keer luistert naar "kom", zijn andere honden en mensen nog altijd leuker dan mij. Vooral als mensen hem aankijken en beginnen te zeggen dat hij zo'n mooie jongen is.

Alhoewel er vanmorgen een doorbraak was: Flynn ging achter de bal aan en op hetzelfde moment komt er een man met twee aangelijnde Franse bulldogs uit een straatje nog geen meter verderop. Flynn pakt de bal, kijkt eens naar de twee honden, hoort mij "kom" roepen, draait zich om en komt naar mij toe.

Ik vermoed dat het óóit nog wel goed komt ;)
jennifer
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old englisch bulldog

Ongelezen bericht door jennifer »

Ik ga ook maar even die topics lezen. Ik probeer Teun ook al een tijdje het ''hier komen'' aan te leren, maar soms komt hij en soms niet.. soms denk ik wel dat hij het niet begrijpt ofzo, maar nog heel even en dan gaat hij ook op basiscursus :)
Afbeelding
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Ik heb het hierkomen met het Suske vanaf dag één geoefend.
Eerste tijd alleen maar als ze überhaupt aandacht voor me had.
Was ze te druk met andere dingen probeerde ik het niet eens.
Denk dat ze redelijk tot goed luistert nu.

Met Belle was het in het begin een ramp, hondje van 4 1/2 dat echt helemaal nergens op reageerde.
Ben met haar ook gaan oefenen alsof ze een pup was en merk dat het elke dag beter gaat.
Ze komt de laatste paar dagen ook heel braaf voor me zitten als ik hier zeg :LOL:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Browny
Zeer actief

Saar2012 schreef:
Browny schreef:toevoeging: commando ''hier'' nooit herhalen :mrgreen: straks komt de uitprobeer fase en dan is er misschien veel geduld nodig.. maar zodra je al met 2x hier begint te roepen.. denkt de hond dat kan ook een 3x of 4x worden :LOL: en als de hond tijdens het trainen niet naar 1x luistert, kan je haar ophalen en dan de oefening herhalen.. ophalen is niet leuk want daar staat niets tegenover :tongue:

Tnx voor de tip! Zal dat ook eens gaan proberen, 1x roepen en anders halen, dus geen snoepje, ben benieuwd ;) Al is halen lastig, aangezien mevrouw dan altijd lekker weg gaat rennen... :lekkerpuh:

Volgens mij zit ze al in de uitprobeerfase ;)
als ze weg gaat rennen, dan zou ik gelijk de ophaal actie staken en omdraaien en verstoppen :wink: ik haal mijn honden een beetje drijvend op dus best intimiderend, dan blijven ze stok stijf staan en durven ze zich niet meer te verplaatsen.. daarna herhaal ik met veel enthousiasme de oefening weer en valt het kwartje vanzelf :mrgreen:
Afbeelding
Saar2012
Zeer actief

Fijn al die tips en ook wat herkenning :) Trainen, trainen, trainen dus ;)
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Er zijn al heel veel goede tips gegeven :ok:
Je zou ook een hondenfluitje kunnen proberen Klik het voordeel daarvan is dat het altijd hetzelfde klinkt, dus ben je boos, of bang of ongeduldig, dit horen ze niet als je fluit. ( als je altijd hetzelfde toontje gebruikt dan he)

Het aanleren van het fluitje is heel simpel, begin tijdens het voeren, iemand houd de hond bij zich in een ruimte waar er niet gevoerd word, jij staat op de normale plaats waar je altijd voert, fluit en zegt hier, komt de hond zeg je braaf en geef je als beloning zijn voerbak. Gaat dit een paar dagen goed, dan doe je het ook eens tussendoor, als hij aan het spelen is fluit je, komt hij meteen aanrennen prijs je hem/haar de hemel in :cheer: en geeft wat heel lekkers. Ze hebben het heel snel door, fluiten=lekkers=leuker dan een andere hond of wat dan ook :8):
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Saar2012
Zeer actief

Ik heb toevallig net een fluitje meegenomen uit de dierenwinkel (ging een farm food antlers scoren :F: ), wilde dat eens proberen, lijkt me heel handig! Tnx meteen voor de tips om het aan te leren, daar gaan we mee aan de slag!
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Saar2012 schreef:Ik heb toevallig net een fluitje meegenomen uit de dierenwinkel (ging een farm food antlers scoren :F: ), wilde dat eens proberen, lijkt me heel handig! Tnx meteen voor de tips om het aan te leren, daar gaan we mee aan de slag!
Denk er om dat je niet fluit als je bijna zeker weet dat ze niet zal komen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Saar2012
Zeer actief

ranetje schreef:
Saar2012 schreef:Ik heb toevallig net een fluitje meegenomen uit de dierenwinkel (ging een farm food antlers scoren :F: ), wilde dat eens proberen, lijkt me heel handig! Tnx meteen voor de tips om het aan te leren, daar gaan we mee aan de slag!
Denk er om dat je niet fluit als je bijna zeker weet dat ze niet zal komen :wink:
:)
Eerst maar eens binnen oefenen, dat ze een idee krijgt wat het betekent en dan kijken of het buiten ook werkt. Daar zul je wel wat harder moeten fluiten denk ik, zeker als het flink waait.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Saar2012 schreef:
ranetje schreef:
:)
Eerst maar eens binnen oefenen, dat ze een idee krijgt wat het betekent en dan kijken of het buiten ook werkt. Daar zul je wel wat harder moeten fluiten denk ik, zeker als het flink waait.
Die fluit horen ze wel hoor :wink:
Je kunt in het begin buiten de "hier" fluit geven als ze al bezig is om naar je toe te komen.
En dan zeer grondig belonen. :D
En ook het "hier" komen oefenen zoals dat op een puppycursus gebeurt maar dan met de fluit (iemand houd het hondje vast en je loopt zelf een stuk weg en fluit haar dan).
Laatst gewijzigd door ranetje op 03 okt 2012 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ben wel benieuwd hoe dit is gelukt :D
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”