Saar is nu 5 maanden en kan goed los lopen, ze loopt netjes mee en als ze even ergens blijft snuffelen en je loopt door, komt ze ook daarna weer aangerend. Dus dat gaat goed. Maar het "hier" komen doet ze dus lang niet altijd nog. Ik oefen vaak door haar veel bij me te laten komen tussendoor, maar vaak negeert ze me gewoon en loopt gewoon de andere kant op. Uiteindelijk komt ze wel, soms wel in 1x maar het kan ook echt wel even duren. En ja, soms moet ze gewoon meteen komen, bijvoorbeeld als er mensen/honden aankomen of een fiets of een hardloper, etc. Ik probeer het dan heel enthousiast en heb het ook al eens met een wat lagere, dwingendere stem geprobeerd, maar dat maakt dus weinig uit. Voel me dan ook zo stom, roepen en totaal genegeerd worden...

Hierdoor vind ik het soms lastig om haar los te doen, want ze springt tegen alle mensen op, ook tegen kinderen, (zijn we ook druk mee bezig) ze is enorm enthousiast bij elk mens en elke hond en ze moet van mij dus blijven zitten als er mensen langs lopen, maar dat werkt alleen als ze dus eerst hier komt. Er is hier 1 stuk waar ik nooit iemand tegenkom, waar geen weg of iets is en ze lekker los kan en ik dus ook goed met haar kan oefenen, maar misschien doe ik het gewoon niet goed, ik weet het niet. Of verwacht ik te veel van een pup van 5 maanden, dat kan ook. Mn zus heeft net een pup, die is nu 9 weken, wel heel erg rustig, totaal tegenovergestelde van Saar, maar die komt de hele tijd, zelfs als ze onderweg is naar Saar!

Moet ik haar voorlopig aan een lange lijn doen en op die manier blijven trainen tot ze altijd komt? En wat is de beste manier om dit te trainen? Ze vindt alles leuk en interessant en spannend en is een snuffelkont. Ze krijgt altijd een snoepje als ze bij me komt en een aai en een goedzo meisje. Ook al verschillende snoepjes geprobeerd, worst, kaas, brokjes, allerlei snoepjes.
Nouja, alle tips zijn welkom!