Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

TT en anti-jachttraining

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Re: TT en anti-jachttraining

Ongelezen bericht door vania »

nathalie schreef:Ik ben geen TT gebruiker, maar ik kan ook niet MEER zeggen dt ik er per definitie tegen ben. Heb er nu een paar keer experts mee zien werken en, mits hij goed gebruikt wordt, is het een heel duidelijk hulpmiddel. En ik ben wel een voorstander van duidelijkheid richting honden.
Maar het is geen makkelijk te gebruiken hulpmiddel, heb ik gezien. Je kan je hond er ook zwaar mee verpesten.
Ik ben eht helemaal met je eens, ondanks dat ik nooit echt tegen het gebruik van een TT ben geweest, MITS het verantwoord gedaan word

Ik heb er een hele tijd over na zitten denken om er 1 aan te schaffen (en lessen te volgen) voor Zena, zodat ook zij leuk los kan lopen met de rest, maar toch besloten om het niet te doen, maar dat is puur omdat Zena van schrik gaat lopen en ik bang heb dat als ze schrikt van de trilling/stroom, ze nog verder gaat lopen, dan dat ze los doet (Zena loopt constant met haar neus aan de grond, maar gaat niet alleen lopen om te jagen, madam maakt gewoon haar eigen wandeling als ze los is, met of zonder prooi in de buurt)
Ik heb me er dan ook gewoon bij neergelegd dat ondanks dat ik het zielig vind, dat ze niet los kan lopen :19:
Afbeelding
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lucia »

Milo de sheltie loopt los waar geen (groot) wild zit, zelfs hij gaat er gillend achter aan. Nu loopt hij aan de 5 meter in deze gebieden en kan hij daar prima mee omgaan.

Jolie ging achter álles aan, fietsers, auto's, treinen, al het wild, etc. En zij raakte super gefrustreerd van een aangelijnde wandeling, ze kon haar rust niet vinden.
Heel lang getraind op een 'hier' commando en uiteindelijk op basis daarvan een tt training gaan volgen. Nu loopt ze lekker los, kan ze lekker sprinten etc. Ze is heerlijk ontspannen en niet meer op zoek naar iets, dat deed ze eerst wel.

En het gedrag voor zijn? Makkelijk praten. Dat kan niet in iedere situatie. Als ze de bellen van de trein hier in de bos hoorde rinkelen, dan was ze al paraat. (natuurlijk werd ze daar later aangelijnd). Ze was continue fietsers oid aan het zoeken langs het fietspad, etc.
Daarbij, laatst liep ik ergens en zij liep iets van 15 meter voor me, en op 5 meter afstand staken er opeens 2 mamazwijnen met jongen over, ze had géén signalen gegeven daar ben ik zeker van, en op 1x roepen komt ze.
Hetzelfde met dat zij lekker ergens loopt, en hup daar steekt op 20 meter een groep edelherten over, ja die had ze nog niet gezien (ze gaat deels op zicht) óf geroken en dat is er dan opeens. Vroeger was het dan dírect actie hoor.
Mag je mij gaan vertellen hoe ik zulke situaties voor kan zijn.
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Omega »

Ik heb getraind op aandacht voor de baas.
Veel oefeningen doen tussendoor, vaak terugroepen, stukje laten volgend, keertje af en blijf, vooruit sturen en terugroepen oftewel bezig blijven.
Van de winter dan ook nog wekelijks jachttraining gehad waardoor wel steeds even duidelijk werd waar het nog aan schortte bij het appelwerk.
Hiermee ging het al een stuk beter, voor het laatste stukje heb ik een lange lijn moeten gebruiken om te leren luisteren op het moment dat ze toch wat dacht te zien/ruiken/horen.
Driekwart jaar fanatiek geoefend, af en toe met de handen in het haar.
Met als resultaat dat ze beide los kunnen en teefje niet meer gaat hetzen en jagen.
Vrijheid moeten ze verdienen.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Loek
Zeer actief

Ongelezen bericht door Loek »

malinois schreef:
Loek schreef:
Jion schreef:Het valt me op dat er juist door de 'TT-experts' zeer overgevoelig wordt gereageerd als iemand oppert dat je problemen met jachtgedrag óók zonder een TT kunt aanpakken. Waarom zou je je daar druk om maken, je kunt daarover toch ook gewoon je schouders ophalen? :19: Ik vraag me af waarom het voor sommigen zo'n gevoelig punt is dat er zo hard en heftig op moet worden dóórgegaan.
Omdat ze diep in hun hartje ook wel weten dat ze behoorlijk fout bezig zijn :wink:
wil je even voor jezelf praten en niet voor mij? Dank je :ok:
Ik gebruik geen TT, dank je en het feit dat al die TT gebruikers zo flippen zegt alles :ok:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Loek schreef:
malinois schreef:
Loek schreef:
Jion schreef:Het valt me op dat er juist door de 'TT-experts' zeer overgevoelig wordt gereageerd als iemand oppert dat je problemen met jachtgedrag óók zonder een TT kunt aanpakken. Waarom zou je je daar druk om maken, je kunt daarover toch ook gewoon je schouders ophalen? :19: Ik vraag me af waarom het voor sommigen zo'n gevoelig punt is dat er zo hard en heftig op moet worden dóórgegaan.
Omdat ze diep in hun hartje ook wel weten dat ze behoorlijk fout bezig zijn :wink:
wil je even voor jezelf praten en niet voor mij? Dank je :ok:
Ik gebruik geen TT, dank je en het feit dat al die TT gebruikers zo flippen zegt alles :ok:
Jij denkt even te kunnen zeggen wat ik diep in mijn hartje zou weten en dat kun jij toch echt niet... dus spreek voor jezelf of hou gewoon je mond.
Ik zie niemand flippen overigens :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik zeg lange lijn.

20 meter is lang zat om het argument ze moeten los kunnen lopen weg te kunnen gooien
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

vania schreef:
nathalie schreef:Ik ben geen TT gebruiker, maar ik kan ook niet MEER zeggen dt ik er per definitie tegen ben. Heb er nu een paar keer experts mee zien werken en, mits hij goed gebruikt wordt, is het een heel duidelijk hulpmiddel. En ik ben wel een voorstander van duidelijkheid richting honden.
Maar het is geen makkelijk te gebruiken hulpmiddel, heb ik gezien. Je kan je hond er ook zwaar mee verpesten.
Ik ben eht helemaal met je eens, ondanks dat ik nooit echt tegen het gebruik van een TT ben geweest, MITS het verantwoord gedaan word
Weet wel dat ik met manwerk in sommige situatie mijn reu niet de baas was. Baalde daar vreselijk van. Maar onder begeleiding besloten om tt toen te gebruiken, enerzijds voelde ik me behoorlijk falen omdat ik blijkbaar niet in staat was door te dringen tot de hond. Later zie je gewoon hoe moeilijk het kan zijn, zeker bij een hond die de klappen van de zweep kent, om daar als onervaren typetje dat programma mee te gaan lopen. TT is even nodig geweest om hem te doen weten dat er ook op afstand een correctie kon komen.
Bluf heb ik het jagen op een andere manier af kunnen leren. Ben daar heel blij mee, maar hadden die manieren niet gewerkt dan had ik zeker de tt daarvoor gaan gebruiken (wederom onder begeleiding).
Die was namelijk ook gewoon weg als ze wat spotte en stopte ook niet. Ging park door, fietspaden over en dat kón gewoon niet, vond ik. En altijd aan de lijn vind ik ook niet fijn voor zowel hond als baas.
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Ik zou een wawa nog een TT omhangen als dat nodig zou zijn :engel:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
blondie
Zeer actief

Nanna schreef:
Suske schreef:Ik zou een wawa nog een TT omhangen als dat nodig zou zijn :engel:
Gewoon, 220 erop. Dát zal hem leren. :mrgreen:
Afbeelding
Had een ander beeld voor ogen, zoeen die op de voorpootjes loopt omdat dat ding loeizwaar is volgens mij zijn ze er niet in wawa formaat.
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Nanna schreef:
Suske schreef:Ik zou een wawa nog een TT omhangen als dat nodig zou zijn :engel:
Gewoon, 220 erop. Dát zal hem leren. :mrgreen:
Afbeelding
:LOL:
Heb trouwens nog nooit zo'n ding gebruikt en zou als indien ooit misschien....
er ook zeker niet zelf mee gaan lopen klootviolen :wink:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Loek
Zeer actief

massam schreef:ik zeg lange lijn.

20 meter is lang zat om het argument ze moeten los kunnen lopen weg te kunnen gooien
Helemaal mee eens :ok:
Loek
Zeer actief

Asta schreef:Jou domme geblaat valt ook tegen :19: je punt is Jion?

Denk dat ik eerder van mal/ miranda advies zou aannemen dan van jou. Je hebt je honden niet onder controle, je loopt in wildarme gebieden dus ze jagen minder :idea: joh wat goed zeg :E:
Ga jij eens lekker aan je eigen hond werken voordat je iemand loopt af te zeiken :ok:
Loek
Zeer actief

Tara schreef:Wat heb jij zelf eigenlijk voor een honden (gehad) Loek?
Wat heeft dat met dit topic te maken Tara ?
Loek
Zeer actief

Loek
Zeer actief

Tara schreef:
Loek schreef:
Gewoon nieuwsgierigheid. :wink:
Oh :mrgreen:
blondie
Zeer actief

Loek schreef:
Tara schreef:
Loek schreef:
Ben eigenlijk ook wel benieuwd. Je hebt je mening over de tt en over opvoeding en gedragingen en dan vraag ik me af waarop je die baseert.
Keek zelf heel vreemd op toen ik besefte dat ik met een dh van doen had die zo met wild bezig was als dat mijn teef dat deed, zo weinig met de baas en de andere hond bezig was. Baas-roedelgericht was iets wat in het begin ver te zoeken was bij madam. Heb best met mijn handen in het haar gestaan destijds.
Loek
Zeer actief

Tara schreef:
Loek schreef:
Tara schreef:
Loek schreef: Wat heeft dat met dit topic te maken Tara ?
Als je het niet wilt vertellen is het uiteraard ook helemaal prima, maar daarmee maak je jezelf niet echt geloofwaardiger als je het allemaal zo goed meent te weten.
Heb je zelf jachthonden gehad? Honden wier primaire interesse bij jagen ligt?
Het maakt mij niet uit of jij mij geloofwaardig vind of niet Tara maar ik zal je toch antwoorden.
Ja ik heb "jacht" honden gehad en alles van pup af aan getraind d.m.v. hun voer tijdens de wandeling te geven en allemaal kwamen ze op mijn eerste fluitje terug :ok:
Ik heb nooit binnen gevoerd maar me buiten belangrijk gemaakt en niet komen is dus ook niet eten.
Lucia
Zeer actief

Niet heel handig in citeren dus even zo:

Iones: het was niet specifiek naar jou, ik zag het vaker voorbij komen.

Inge O: op het moment dat zij óveral achter aan ging ben ik ook niet begonnen met de TT. Er is een heel trainingsproject van maanden/meer dan een jaar of nog langer aan vooraf gegaan. Voerdummy, spel, alleen met haar lopen etc.
Als ik met haar alleen liep was haar volle aandacht op mij, dan was ze ook terug te halen met een voerdummy/spel. Maar als Milo mee was, was het al voldoende om geheel terug te blijven vallen in haar gedrag. Ook als Milo niet mee was, maar íemand anders, viel ze terug in dit gedrag.
Ik heb niet de tijd én zin om continue alleen met haar te wandelen. Dat heb ik maanden gedaan, iedere dag oefenen oefenen. Zoals ik het hierboven beschreef was het gedrag op haar ergst, niet het moment dat ik de TT heb ingezet.

We zijn een jaar bezig geweest om een bijna dírect 'hier' commando te krijgen, en toen dat er echt in zat, ben ik onder begeleiding gaan trainen met een TT.
blondie
Zeer actief

Je hebt ze ook niet van pup af aan gehad toch? Vind dat namelijk ook altijd wel een verschil. Van jongsafaan kun je min of meer al sturen in mijn ogen, maar als je honden op wat latere leeftijd krijgt waar bepaald gedrag al wat ingesleten zit is het ook weer anders om mee om te gaan en om op in te spelen vind ik.
Lucia schreef:Niet heel handig in citeren dus even zo:

Iones: het was niet specifiek naar jou, ik zag het vaker voorbij komen.

Inge O: op het moment dat zij óveral achter aan ging ben ik ook niet begonnen met de TT. Er is een heel trainingsproject van maanden/meer dan een jaar of nog langer aan vooraf gegaan. Voerdummy, spel, alleen met haar lopen etc.
Als ik met haar alleen liep was haar volle aandacht op mij, dan was ze ook terug te halen met een voerdummy/spel. Maar als Milo mee was, was het al voldoende om geheel terug te blijven vallen in haar gedrag. Ook als Milo niet mee was, maar íemand anders, viel ze terug in dit gedrag.
Ik heb niet de tijd én zin om continue alleen met haar te wandelen. Dat heb ik maanden gedaan, iedere dag oefenen oefenen. Zoals ik het hierboven beschreef was het gedrag op haar ergst, niet het moment dat ik de TT heb ingezet.

We zijn een jaar bezig geweest om een bijna dírect 'hier' commando te krijgen, en toen dat er echt in zat, ben ik onder begeleiding gaan trainen met een TT.
Loek
Zeer actief

@blondie
Ook oudere honden kan je op deze manier trainen, het zal alleen langer duren maar het gedrag kan je zeker eruit krijgen :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Loek schreef:@blondie
Ook oudere honden kan je op deze manier trainen, het zal alleen langer duren maar het gedrag kan je zeker eruit krijgen :wink:
of je hond is dood omdat hij een weg over rent achter wild aan of onder de trein komt, tja dan is het probleem ook opgelost natuurlijk :Q:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Loek
Zeer actief

malinois schreef:
of je hond is dood omdat hij een weg over rent achter wild aan of onder de trein komt, tja dan is het probleem ook opgelost natuurlijk :Q:
Normale mensen houden hun hond bij dit soort problemen tijdelijk aan een lange riem :Q:
Lucia
Zeer actief

Ik heb ze wel van pup af aan en ik ben er ook heel eerlijk in dat ik Jolie veel te ver heb laten gaan. Op 8 weken ging ze al continue in de struiken van alles opjagen aan vogeltjes.
Daar had ik al moeten beginnen, maar helaas. Ze is nu 3 en vanaf dat ze een jaar was ben ik echt heel druk gaan trainen. Maar hier zit óveral wild, in ieder bos, dus een rustige plek opzoeken waar het niet is, is er niet bij. En 9 van de 10 x kom ik wel iets tegen.

Ik kreeg het er met véél tijd en moeite uit dat ze, als ik alleen met haar was, dus niet meer achter fietsers, treinen, vogels aan ging en op het pad bleef, maar het laatste stukje van bijvoorbeeld het grote wild dat opeens oversteekt. Tja, dat kreeg ik er niet uit, en het risico met de snelweg en het spoor zo vlak in de buurt van veel bossen hier, vond ik toch te beangstigend.

Als ik zie hoe ze nu loopt, lekker haar gang kan gaan, ipv gespannen aan de lijn (nogal gespannen veertje is het), dan heb ik er echt geen spijt van gehad. Ik vond de stap alleen wel heel erg moeilijk om te zetten, maar dat heeft er wel voor gezorgd dat ik heel veel met haar heb getraind voor ik dit ben gaan inzetten.

Dat is wel heel erg goed geweest voor de aandacht, de spelletjes tijdens het wandelen, etc.
Loek
Zeer actief

Lucia schreef:Ik heb ze wel van pup af aan en ik ben er ook heel eerlijk in dat ik Jolie veel te ver heb laten gaan. Op 8 weken ging ze al continue in de struiken van alles opjagen aan vogeltjes.
Daar had ik al moeten beginnen, maar helaas. Ze is nu 3 en vanaf dat ze een jaar was ben ik echt heel druk gaan trainen. Maar hier zit óveral wild, in ieder bos, dus een rustige plek opzoeken waar het niet is, is er niet bij. En 9 van de 10 x kom ik wel iets tegen.

Ik kreeg het er met véél tijd en moeite uit dat ze, als ik alleen met haar was, dus niet meer achter fietsers, treinen, vogels aan ging en op het pad bleef, maar het laatste stukje van bijvoorbeeld het grote wild dat opeens oversteekt. Tja, dat kreeg ik er niet uit, en het risico met de snelweg en het spoor zo vlak in de buurt van veel bossen hier, vond ik toch te beangstigend.

Als ik zie hoe ze nu loopt, lekker haar gang kan gaan, ipv gespannen aan de lijn (nogal gespannen veertje is het), dan heb ik er echt geen spijt van gehad. Ik vond de stap alleen wel heel erg moeilijk om te zetten, maar dat heeft er wel voor gezorgd dat ik heel veel met haar heb getraind voor ik dit ben gaan inzetten.

Dat is wel heel erg goed geweest voor de aandacht, de spelletjes tijdens het wandelen, etc.
Maar je had dus de hele situatie kunnen voorkomen door er vanaf het eerste moment dat je het gedrag signaleerde op in te grijpen. En dan later een tt erom gooien , tja dat vind ik dan erg sneu voor de hond.
Lucia
Zeer actief

Tja Loek, als ik alles van te voren had geweten was het wel anders gegaan. Je kunt toch lezen dat ik dat er zelf in zet?

Sneu voor haar? Misschien dat het anders was geweest als het vanaf het begin anders was aangepakt, misschien ook niet.
Maar het verschil dat ik nu aan haar merk, vind ík niet sneu.
Sneu voor haar was aangelijnd lopen, 5 meter, 10 meter, 20 meter, alles geprobeerd, maar ze bleef ontzettend veel spanning houden van alles, nu loopt ze rustig, kan ze haar gang gaan, spelletjes etc.
Maakte niet uit wat voor een lijn eraan zat, dan was er opeens geen aandacht te krijgen, terwijl dat er los wel is. En deels is het voor mijn eigen gemoedsrust, daar ben ik heel eerlijk in.
Loek
Zeer actief

Tara schreef:
Loek schreef: Ja ik heb "jacht" honden gehad
"Jacht" honden is niet hetzelfde als jachthonden, en ik ben er nu wel weer klaar mee.
Je zit vooringenomen vanuit je eigen perspectief allerlei aannames te spuien.
Dat jouw honden het zo leerden is prachtig, en oprecht mijn complimenten. :ok:
Maar niet iedere hond is zoals de jouwe, en dus zul je niet iedere hond op die manier van het jagen af kunnen houden.
Je draait het graag naar je eigen duim Tara maar goed, ik had al door dat het heel moeilijk voor je is, zo niet onmogelijk om toe te geven dat je fout zit met je tt :roll:
De hond van Malinois is een mechelse herder en daar moet een tt om, ze heeft die hond toch van pup af aan ? Nou dat vind ik pas een brevet van onvermogen! en zielig voor de hond :roll: :roll:
Loek
Zeer actief

Lucia schreef:Tja Loek, als ik alles van te voren had geweten was het wel anders gegaan. Je kunt toch lezen dat ik dat er zelf in zet?

Sneu voor haar? Misschien dat het anders was geweest als het vanaf het begin anders was aangepakt, misschien ook niet.
Maar het verschil dat ik nu aan haar merk, vind ík niet sneu.
Sneu voor haar was aangelijnd lopen, 5 meter, 10 meter, 20 meter, alles geprobeerd, maar ze bleef ontzettend veel spanning houden van alles, nu loopt ze rustig, kan ze haar gang gaan, spelletjes etc.
Maakte niet uit wat voor een lijn eraan zat, dan was er opeens geen aandacht te krijgen, terwijl dat er los wel is. En deels is het voor mijn eigen gemoedsrust, daar ben ik heel eerlijk in.
Ik waardeer het ook dat je het eerlijk toegeeft hoor en vermoedelijk zal je dit dus nooit meer gebeuren omdat je nu geleerd hebt dat je meteen moet ingrijpen als een pup dit gedrag vertoond :ok:
Lucia
Zeer actief

Als er ooit een pup komt (denk eerder herplaatsers), dan zal het inderdaad anders aangepakt worden.
blondie
Zeer actief

Goh écht?!
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Loek schreef:
malinois schreef:
Normale mensen houden hun hond bij dit soort problemen tijdelijk aan een lange riem :Q:
Bij sommige honden is dat een ergere straf dan een TT. Lastig voor te stellen voor jou maar ik denk dat ik mijn honden beter ken dan jij ze kent...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”